Geen windows op Amd 1900+

Pagina: 1
Acties:

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik heb hier een amd 1900+ in me pc hangen en nu heb ik de volgende problemen:

- Het is niet mogelijk om Windows 98SE te installeren als de processor draait op 1600 MHz (AMD XP 1900+), dit is wel mogelijk op 1200 MHz.

- Het is niet mogelijk om Windows 98SE te draaien/starten als de processor draait op 1600 MHz (AMD XP 1900+). Deze is geïnstalleerd toen de processor draaide op 1200 MHz.

- Het is wel mogelijk om Windows 98SE te laten draaien/weken op 1200 MHz.

- Het bovenstaande is het zelfde voor Windows 95 en Windows XP Pro.

Hebben er mensen het zelfde probleem (gehad)? En weet iemand de oplossing?? :(

Erm...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Welk moederbord ??

* JumpStart heeft soortgelijke problemen gehad bij het in elkaar zetten van een PC voor een vriendin.

Athlon XP1800+ op een AOpen AK77ProA-133

Bij het installeren van XP of een blauw scherm, of een leesfout (gek genoeg steeds bij dezelfde file, ongeacht CD station of CD). En als je na installatie FSB op 133 MHz zet, dan gaat 'ie meteen met CHKDSK beginnen, om daarna te rebooten of te hangen. :(

Winkel zegt: mobo is waarschijnlijk defect.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15
Hmmm erg vaag, heb je al een bios reset geprobeerd? Ligt denk ik aan een verkeerde bios instelling...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 04 april 2002 21:55 schreef Saekerhett het volgende:
Hmmm erg vaag, heb je al een bios reset geprobeerd? Ligt denk ik aan een verkeerde bios instelling...
Ik kan niet spreken voor de topicstarter, maar in mijn geval: standaard BIOS eerst geprobeerd, kansloos. Daarna de meest recente BIOS geprobeerd, ook kansloos.

BIOS settings waren in beide gevallen "Default", dus niet TURBO. Uiteraard na BIOS flash eerst 'load default settings'. Ook UDMA uitgezet, maakt geen verschil.

[edit] En om het verhaal maar even compleet te maken: Voeding is 'AMD certified' voor XP 2000+ (AOpen H600A kast) en de koeling is ook voor 'rated' t/m 2 GHz.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Scarfish
Mobo= MSI K7T266 PRO2 met D-Bracket.

Heel de pc hamgt gewoon. Zwart scherm.
Het waren de default settings van de bios software die er al op stond.

Allemaal gewoon heel erg vaag. De temp komt trouwens ook niet boven de 35 graden dus daar kant niet aan liggen.

Erm...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

In jou geval: eerst maar eens BIOS flashen, als je dat nog niet gedaan hebt, even de meest recente BIOS ophalen bij MSI.

In mijn geval helpt dat niet, BIOS is al up-to-date.

• Scarfish
Ok probeer een bios flash. Iig tnx voor de reacties. :)

Erm...

Verwijderd

percies het zelfde gehad met amd 1800+ ik ben wat gaan kloten met de fbs toen was het klaar :P :?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ben je er trouwens zeker van dat je voeding krachtig genoeg is ?? Dat zou in jou geval ook kunnen verklaren waarom 'ie op FSB 133 MHz niet werkt en op FSB 100 MHz wel.

• Scarfish
De voeding kan maar 250 watt aan. Dat zal het probleem wel zijn. Daar heb ik eerlijk gezegd niet opgelet toen ik nieuwe proc en mobo kocht. :o

Bij deze dank ik jullie allemaal hartelijk. *D

Erm...

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Het kunnen logischerwijze maar een paar zaken zijn.
Ten eerste is de voeding een mogelijkheid. (Denk aan de 5volt)
Ten tweede, welk merk geheugen heb je en hoeveel voltage krijgt dit ?
Ten derde, hoe is het met de cooling gestelt van je processor ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

check je voeding even of die genoeg spanning geeft, was bij mij het probleem.

de 5 volt (forgive me if im wrong |:() die de cpu hoort te krijgen werd instabiel, komt nogal veel voor met ietwat goedkopere voedingen, heb nu een lekkere dure voor niks gekregen :)

edit:

over die 250 watt voeding, als tijdelijke oplossing tot de nieuwe 350 watt voeding er was, heb ik een 250 waat voeding gebruikt uit een P2-450, die draaide perfect op 133, dus het zegt niks, denk dat het meer om kwaliteit van de voeding gaat en vooral stabiliteit.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 04 april 2002 22:53 schreef LilBW het volgende:
[..]
edit:

over die 250 watt voeding, als tijdelijke oplossing tot de nieuwe 350 watt voeding er was, heb ik een 250 waat voeding gebruikt uit een P2-450, die draaide perfect op 133, dus het zegt niks, denk dat het meer om kwaliteit van de voeding gaat en vooral stabiliteit.
Klopt, de hoeveelheid watts zegt niet alles: vaak is het getal een optelsom van de afzonderlijke 3, 5 en 12 volt lijnen bij elkaar opgeteld. Maar de wat minder goede voedingen kunnen nooit op alle 'volt rails' de volle mep leveren. Of zijn bijvoorbeeld op de 12 volt rail wel krachtig genoeg, maar dus niet, zoals Rick en BW al opmerkten, op 5 volt. Of net andersom.

Beetje lastig om te linken, AMD heeft al 2 keer de interne URL veranderd, maar hier vind je een overzicht van de, door AMD goedgekeurde, voedingen:

[url="http://http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_1039^1053,00.html"]AMD Athlon Processor Recommended Power Supplies[/url].

:( Daarmee is mijn niet opgelost, omdat de voeding in die bewuste PC wèl in die lijst staat. Ik ga er vanuit dat mijn probleem ergens anders ligt, aangezien het echt te maken heeft met I/O, IDE en dergelijke...

Pagina: 1