Normale boxen in de auto, kan dat??

Pagina: 1
Acties:
  • 4.772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33041

Topicstarter
Misschien een beetje vage titel, maar dit wil ik doen:

Van een stereotoren heb ik een hele goede zware box over, die wil ik slopen en in een kleiner houten kastje maken.
Dat kastje plaats ik in de auto, als een soort woofer, bespaard me weer heel wat euro's voor een echte woofer ;)

Is dit technisch mogelijk?? Ik weet echt niets van audio af, dus begin niet gelijk te schelden en te tieren als dit een hele domme vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:15
tsja, moet wel kunnen denk ik

houd wel rekening met het aantal ohm.
ik dacht dat als je boxen meer ohm hebben dan je versterker dat het dan wel goed zit. Het mag iig niet lager zitten.

(you may kill me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23

Nakebod

Nope.

Is idd wel mogelijk, tenminste voor normale boxen wel, weet niet of het verschilt met subwoofer uit/ingang.
Me broer heeft er iig wel gewoon normale boxen inliggen, zonder extra versterkers ofzo, en geeft goed geluid!

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ff ter aanvulling,
ik heb geen versterker ofzo, de boxen komen rechtstreeks op een aansluitdraar voor normale autoboxen.

radio heeft dacht ik 4* 35 watt uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
ja, maar die zal toch ook met ohm werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die box is 4 of 8 ohm, en autoluidsprekers zijn dacht ik 4 ohm, dus het zou ten opzichte van de ohms moeten lukken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
zolang de waarde van de boxen maar hoger is als die van de autoradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Belangrijk om te weten hoeveel watt die boxen zijn, waarom denk je dat er eind versterkers bestaan. :o

m.a.w. Als je boxen niet teveel watt zijn moet het lukken. Je kan het trouwens gewoon proberen, werkt het niet dan werkt het niet.

Verwacht trouwens niet dat je boxen nog steeds een goede basweergave hebben als je ze in een te kleine kast zet.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Ja hoor doet het gewoon, heb 't zelf ook wel eens gedaan en klonk nog goed ook. Vrienden van mij zeiden die is maf maar het is wel een simpele oplossing. Geen gaten maken of nieuwe speakers erin.

Voordeel: je hebt gelijk al een klankkast precies afgestemd op jou speakers.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als de weerstand van de boxen niet onder de specs van de autoradio komt kan het, maar hoe verder de weerstand boven de specs ligt hoe lager het vermogen dat je eruit kan krijgen met je radio.
Grofweg (is niet 100% waar) kun je zeggen dat als je boxen 8 Ohm zijn en je radio kan 35 Watt bij 4 Ohm leveren, dat je uit die boxen dan dus 4/8 = 1/2 -> 1/2 * 35 = 17,5 Watt max krijgt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Tuurlijk kan dat, geen probleem. Je bent alleen veel ruimte kwijt voor die dingen, dat is het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, bedankt allemaal :)

ik ga ff kijken hoeveel ohm die box is, en anders probeer ik het gewoon eerst met de hele box, dus voordat ik hem uit elkaar sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5240

Een normale HiFi luidspreker verschilt niet zo heel veel van een auto luidspreker, je moet alleen opletten of de speaker nog wel zo goed zal presteren in een kleinere kast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Op donderdag 04 april 2002 19:46 schreef Techieguy het volgende:
Een normale HiFi luidspreker verschilt niet zo heel veel van een auto luidspreker, je moet alleen opletten of de speaker nog wel zo goed zal presteren in een kleinere kast..
Eigen klankkast houden; geeft beste geluid :)

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41326

[b]
Voordeel: je hebt gelijk al een klankkast precies afgestemd op jou speakers.
hij ging een kleinere kast bouwe zei hij
:? :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar je nog wel even op moet letten is dat je je (zelfgemaakte) kasten ergens aan de auto bevestigd. Maakt niet uit hoe, als het maar goed vast zit zodat het niet een projectiel wordt als je een keer hard moet remmen. Lijkt me nogal gevaarlijk...

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Op donderdag 04 april 2002 22:35 schreef Gullie007 het volgende:
Waar je nog wel even op moet letten is dat je je (zelfgemaakte) kasten ergens aan de auto bevestigd. Maakt niet uit hoe, als het maar goed vast zit zodat het niet een projectiel wordt als je een keer hard moet remmen. Lijkt me nogal gevaarlijk...
Antieke philips HIFI speakers, uit de jaren 70, houten look, zo'n 45 ECHTE watts per stuk, klinkt prima in een caddy/combo.

* DJSmiley spreekt uit ervaring.
Wel een beetje hol, ivm de grote ijzeren bak, maar goeie opstelling en equalizer doet wonderen.
Sjorband eromheen, en 't zit muurvast :)

Auto van een vriend heeft die speakers ook gehad, VW Golf. Daar gemod, woofer in hoedenplank, ranzig diepe bas. Alleen niet zo gek veel vermogen, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46228

Belangrijk om te weten hoeveel watt die boxen zijn, waarom denk je dat er eind versterkers bestaan.
m.a.w. Als je boxen niet teveel watt zijn moet het lukken. Je kan het trouwens gewoon proberen, werkt het niet dan werkt het niet.
Dat maakt niet uit hoor, het enige is dat er niet zo verschrikkelijk hard geluid uitkomt.
Ik heb ook een paar daagjes 150watt jbl ( RMS! >:) ) speakers op een line out van een sb-128 gehad.
Wekt perfect; :) geluidskwaliteit is niet echt slecht :) , maar zoooooooooooo zacht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2024
Je kan gewoon je hifi speakers in de auto leggen. De autoradio is namelijk spekers gewend van 4 Ohm en je hifi speakers zijn normaal 8 Ohm (mindere kwaliteit hifi speakers zijn soms ook 4 Ohm dan is het dus helemaal geen probleem). Als je 8 Ohm speakers gebruikt moet je wel weten dat het effectief vermogen van de radio geen 35 Watt meer is (alleen voor de betreffende speaker), het effectief vermogen is wel meer dan de helft (17,5 Watt).

Ik zou wel dezelfde kast nemen en geen andere maken, omdat je hem als woofer wilt gebruiken zal de bass weergave het belangrijkste zijn, en als de kast verandert (kleiner) wordt dan zal de bass weergave vele malen slechter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25511

jaa kan zeker

wharfdale 2x 200 watt op een pioneer versterker

en een geluidje om te zoenen

heb ze er wel na een week uit gehaald wat ik vond het toch iets te vochtig voor mijn schatjes :P

niet zozeer voor de speaker maar meer voor de houten klankkast .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49895

Moet je er niet rekening mee houden dat het heel erg vochtig kan worden in je auto? en kunnen gewone speakers daar wel tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46933

tuurlijk, vroeger waren de auto-speakers ook van papier. Wel ff opletten als je papieren conussen hebt dat ze niet te droog zijn, anders insprayen met siliconen-olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Op vrijdag 05 april 2002 14:45 schreef polydipsia het volgende:
tuurlijk, vroeger waren de auto-speakers ook van papier. Wel ff opletten als je papieren conussen hebt dat ze niet te droog zijn, anders insprayen met siliconen-olie.
Vroeger liepen de spreekspoelen ook altijd tegen de magneet aan na verloop van tijd omdat de conussen helemaal kromgetrokken en bleek waren tengevolge van vocht en zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op donderdag 04 april 2002 18:36 schreef internetinfo het volgende:

ik dacht dat als je boxen meer ohm hebben dan je versterker dat het dan wel goed zit. Het mag iig niet lager zitten.

Die laatste opmerking had je er niet bij moeten zetten. >:) ;)

Ten eerste 'hebben' speakers niet een aantal Ohm, net zo min als je versterker een aantal Ohm 'heeft'. 'Ohm' is een eenheid, en wel de standaard (SI) eenheid voor de fysische grootheid elektrische weerstand. De weerstand is een maat voor het gemak waarmee er een elektrische stroom door een materiaal kan gaan lopen. Een stuk koper heeft een hele lage weerstand, een stuk hout heeft een hele hoge weerstand.

Van een bepaalde verbinding kan je dus de weerstand meten. Een handige formule hiervoor is de 'wet van Ohm': V = I * R. De elektrische potentiaal over een verbinding is gelijk aan de elektrische stroom door de verbinding vermenigvuldigd met de weerstand. In SI-eenheden worden deze grootheden gemeten in de eenheden Volt, Ampere en Ohm.

Je speaker 'heeft' dus geen aantal Ohms - de weerstand van je speaker is een aantal Ohm. (Bij een bepaalde temperatuur, etcetera, etcetera.) Feitelijk is bij de wisselspanning die je over je speaker aanlegt niet de weerstand maar de impedantie van belang - het gaat echter te ver om dat hier uit te leggen.

Ook hoef je je absoluut geen zorgen te maken over de weerstand van je versterker tov die van je boxen. Ten eerste ligt de uitgangsimpedantie van je versterker een stuk lager dan 1 Ohm, terwijl je speakers niet onder de 4 Ohm zullen komen over het algemeen. Ten tweede lijkt het me niet dat er een kritieke situatie optreedt als je versterker dan - op onverklaarbare wijze - toch een hogere uitgangsimpedantie heeft dan je speakers.

Wat wel van belang is, natuurlijk, is dat je versterker geschikt is voor de impedantie van de speakers. Je moet geen speakers met een impedantie van 4 Ohm aansluiten op een versterker die slechts geschikt is voor 8 Ohm of hoger. Als je hem dan zeer hard zet gaat het niet goed. (Houd je je aan een normaal volume dan kan het alsnog niet zoveel kwaad.) Bij een auto is het sowieso niet zo'n probleem, de impedantie van de speaker, aangezien je niet te maken hebt met een trafo, maar je rechtstreeks voedingsspanning krijgt van de accu. Daardoor is de enige beperking in de impedantie van de speaker die de versterker aan kan de hitte van de transistoren.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

JT

VETAK y0

Nou, als je speakers een weerstand hebben van 4 ohm volgens de specs dan kunnen ze makkelijk onder de 3 duiken bij bepaalde frequenties :o En ik zou ook geen 1 ohm speakers op mijn autoradio aan willen sluiten :o

Houd er ook nog is rekening mee dat een autoradio qua echt vermogen niks meer afgeeft van 4x15 watt bij 4 ohm. Maak er 8 ohm van en je houd niks meer over dan 10 watt als het al niet 7,5 word.

Bovendien is de behuizing van die speakers afgesteld op de speaker en zal de speaker daarin het beste klinken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 17-11-2023

tbusquet

©

Op zaterdag 06 april 2002 00:34 schreef Lord Daemon een heel lang verhaal:

[...]
Kijk ! En zo is het ... had het zelf niet beter kunnen zeggen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 08:32

Mad_Demon

de dokter

Op donderdag 04 april 2002 18:36 schreef internetinfo het volgende:

Klopt, een vriend van me had laatst 4 16 ohm drivers op z'n philips minisetje aangesloten. Zelfs met het volume op z'n max hoorde je vrij weinig :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 16:37

Jag

Op zaterdag 06 april 2002 20:49 schreef Mad_Demon het volgende:

[..]

Klopt, een vriend van me had laatst 4 16 ohm drivers op z'n philips minisetje aangesloten. Zelfs met het volume op z'n max hoorde je vrij weinig :)
Er zijn meer dingen belangrijk dan impedantie. Als het heel laag gevoelige drivers zijn helpt dat ook niet echt :).
Pagina: 1