Uitbreiden schijfcapaciteit IBM Netfinity.

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb een Netfinity 5500 staan met 3 8,2 Gig hotswap schijven in een RAID 5 set.

Nu moet de schijfcapaciteit uitgebreid worden, en ik zit te kijken wat de opties zijn.

Wat ik zou willen (en waarvan ik niet weet of het kan) is 3 schijven erbij plaatsen (er zijn nog 3 brackets vrij) en hiervan een 2e RAID 5 set maken.

Kun je eigenlijk 2 RAID sets aan 1 controller hangen ?
Ik dacht het wel maar daar ben ik dus niet zeker van.

Wat zouden andere uitbreidingen kunnen zijn ? De leverancier wil nl. de 3 bestaande schijven eruit gooien en 4 of meer 18 Gig schijven plaatsen en software mirroring toepassen, dit kost weer performance van die server en ik vind de RAID oplossing beter eerlijk gezegd.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

_nethack

We're all MAD here

Is geen enkel probleem om er schijven bij te plaatsen (er van uit gaande dat er een ServeRAID controller in zit)
Je kunt zonder meer een tweede RAID 5 array aanmaken op 3 nieuwe schijven.
Als je exact dezelfde schijven (als de originele) bijplaatst kun je ook de bestaande array uitbreiden, de logical drives binnen de array worden dan proportioneel groter. (Als je de grootte van de array zou verdubbelen (dus 2 schijven erbij) dan worden alle logical drives 100% groter, zou je één schijf bijplaatsen dan worden ze allemaal 50% groter, bij 3 schijven erbij 150%)

Dat de logical drives groter worden betekend uiteraard niet dat je partities ook groter worden, had je eerst een logical drive met daarop één partitie die de hele schijf bezette, dan heb je nu ineens een logical drive met vrije ruimte achter de partitie.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• seq_uence
Ok Operations,

Het probleem is dat de schijven in die server niet meer te krijgen zijn (belachelijk maarja) en ik replacements moet gebruiken, dus de uitbreiding van de bestaande set gaat niet.

Als ik een 2e set bijplaats hoef ik ook niet te restoren, niet dat dat nou zo spannend is maar het scheelt weer werk en een risicofactor.

Er zit inderdaad een ServeRaid controller in zoals die 5500 standaard geleverd wordt. Daar kan ik dus zo 3 schijven bijzetten en hiervan een 2e RAIDset maken ? (ja dat zei je al maar ik wil graag nog een bevestiging :))

Zitten daar verder nog nadelen aan ?

edit:

Vergeet ik nog een vraag; wat zou je zelf doen ?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

_Arthur

blub

Je kan dus zonder problemen die 3x18gb er bij plaatsen en hier een nieuwe raid5 set van maken.
Owja, een leverancier die software raid aanraadt? Ik zou dan ook maar gelijk naar een andere leverancier uitkijken ..

• seq_uence
Op donderdag 04 april 2002 19:57 schreef _Arthur het volgende:
Je kan dus zonder problemen die 3x18gb er bij plaatsen en hier een nieuwe raid5 set van maken.
Owja, een leverancier die software raid aanraadt? Ik zou dan ook maar gelijk naar een andere leverancier uitkijken ..
Gelukkig is het niet onze vaste leverancier maar een tussenpersoon van IBM. En ik had ook al de conclusie getrokken dat dit geen goede optie is. :)

• _Arthur

_Arthur

blub

Waarom dan niet de vraag aan de vaste leverancier voorleggen? Die komen dan vast wel met wel een fatsoenlijke oplossing.

Ik denk dat ik zelf voor de 4x18gb nieuwe disks zou gaan en de oude uitrangeren. Deze gaan al kennelijk een tijdje mee. En deze nu vervangen is mischien een goed idee voordat er 'problemen' mee zouden komen waarna je als nog een nieuwe raidset moet gaan bouwen aangezien er geen reserve disks zijn (toch wel een risico dat je dan neemt, als je weet dat ALS er een disk stuk gaat, je 100% geen vervanger er voor hebt).

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Nogmaals de bevestiging: 2 RAID(5) array's op die ene controller is geen probleem :)

Een eventueel nadeel zou kunnen zijn dat je dan ten eerste 6 ipv 3 schijven op één channel hebt zitten, en ten tweede dat de controller voor twee ipv één array de parity berekeningen moet doen, hoewel die controller dat wel aankan, maar je zou dus qua performance er iets op achteruit kunnen gaan.

Wat ik zelf zou doen (als de kosten voor nieuwe schijven het probleem niet zijn, de oude schijven geen directe bestemming meer hebben, en het leeggooien van de server en later restoren geen probleem is) is van de bestaande schijven er 2 laten zitten, en 4 nieuwe (snellere?) schijven bijplaatsen. De 2 'oude' schijven configureer je als RAID1 (mirror dus) met daarop het OS, de swapfile en eventuele applicaties, de 4 nieuwe schijven configureer je als RAID 5 voor de dataopslag.

RAID1 heeft een wat betere performance, en als je daar dus het OS etc. opzet komt dat de performance van de hele server ten goede; en RAID5 gaat wat economischer met je schijfruimte om, maar is ietsje trager, en voor dataopslag maakt dat meestal niet echt uit.

De derde oude schijf kun je als spare houden als er een schijf zou uitvallen uit die RAID1.

• seq_uence
Ok, bedankt voor de info.

We gaan het nog wel voorleggen aan een leverancier maar nu heb ik vast wat info, soms proberen die gasten je ook maar wat te verkopen of heb je net de verkeerde techneut aan de lijn.

O ja, zoals je dat nu zei, een RAID 1 set van 2 oude schijven en 3 nieuwe in een RAID 5, kan dat ook weer op de bestaande ServerRaid controller ? Lijkt me wel of niet ?

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Op donderdag 04 april 2002 21:27 schreef seq_uence het volgende:
O ja, zoals je dat nu zei, een RAID 1 set van 2 oude schijven en 3 nieuwe in een RAID 5, kan dat ook weer op de bestaande ServerRaid controller ? Lijkt me wel of niet ?
Ja hoor, geen enkel probleem :)

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik sluit mij aan bij Operation's laatste voorstel. 2(oude) disks in raid1 en de nieuwe in raid5.
Amen :)

• seq_uence
Ok, nogmaals bedankt voor de reacties ! :)

Pagina: 1