Geheugen Timings op A7V266

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hallo beste medetweakers,

He tof, goed weer en vandaag heb ik echt ENORM veel geleerd over geheugen en unlocking (veel gezocht en gelezen, want ga nieuwe cooler kopen en es flink oc'en :D

Dit is de vraag:
Ik kom in de bios van mijn A7V266 en ga naar het scherm waar ik de geheugen junk in kan stellen. IK heb de volgende opties -->

SDRAM configuration =
*7ns (125 Mhz)
*8ns (143 Mhz)
*By Speed (Auto-adapt)
*User-defined

slaan die 7 en 8 ns nou op de FSB, nee toch :? dit vind ik dus echt ingewikkeld...

SDRAM CAS Latency =
*DDR: 2.5T , SDR: 3
*2T

Die tweede setting is dus Cas2 draaien ??? Maar die eerste heb ik geen flauw benul van wat hij doet

SDRAM RAS Precache Time =
*3T
*2T

Heeft dit ook met de CAS te maken :?

SDRAM RAS to CAS delay =
*3T
*2T

Laat me raden, gaat over latency ???

SDRAM Active to Precharge Time
*5T
*6T

Geen flauw idee, echt niet :?

Nou de raarste --> DDR_1T/2T_ITEM =
*1T CMD
*2T CMD
*Auto Mode

*zucht*, wat een zoek en schrijf/tik werk zeg :P

Nou dit is toch wel erg onderbouwd dus dees blijft wel open *D Ik denk echt dat ook veel andere mensen hier wat aan hebben. Kunnen jullie het mij wat duidelijker maken aub, ik zou dankbaar zijn.

GoT rules (especially today) !!! *D

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
Tussendoor --> Ik heb nu een Hyundai/Twinmos PC2100 Reepje erin zitten en mijn settings staan op:

SDRAM configuration = User Defined
SDRAM CAS Latency = 2T
SDRAM RAS Precache Time = 2T
SDRAM RAS to CAS delay = 2T
SDRAM Active to Precharge Time = 5T
DDR_1T/2T_ITEM = auto mode

Dit zijn toch de strakste geheugen timings ??? Ik kwam gewoon in windows en mijn geheugen draait op FSB van 133 ... Ik ff Sisoft memory benchmark en bleek mijn geheugen net 10 points voor te komen op de KT266A (A ja !!) reference board !!! echt wel vet --> zijn ze dus stabiel nu (???) of hoe kan ik anders de stabiliteit testen ?

Aggressive Timings rule, snel ff FSB op 152 (Is stabiele Max) en snel 3DMark2001 Blazen met mijn Geforce 2MX, hopen dat ik nu boven de 4000 uitkom ...

Iemand nog iets nuttigs ;)

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
Holy Crap !!! Dat ging niet helemaal goed, de tweede geheugentest in Sisoft kwam nooit op het eind .... :D en 3Dmark gaf error en vastloper om de twee minuten. Iets lagere timing (Cas2,5) en het is weer ok,

Niet veel reps, maar al met al heb ik nu veel geleerd, ook dat je ram reepjes niet snel stuk gaan :P

De meeste mensen deugen!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
In de praktijk komt het toch op proberen aan ;) Een tweaker begint direct met 'User-Defined' want we willen de timings zélf instellen (optimaal/maximaal).

CAS Latency. CAS (Column Address Strobe) is simpel gezegd de wachttijd (2 of 3 kloktikken) die nodig is om een opgevraagde bit vanuit de SDRAM chip (preciezer: Sense Amp) naar de uitgang (latch) te krijgen. Vanuit deze uitgang leest de chipset vervolgens de opgevraagde bit (die dan naar de CPU wordt gestuurd). Aangezien we een hekel hebben aan wachttijden willen we die zo laag mogelijk houden (vandaar dat 2 sneller dan 2,5 of 3 is) Standaard is veelal 2.5, maar 2 is ietwat sneller. (overigens heb je de waardes 7ns en 8ns verwisselt, voor 8 moet je sowieso nooit gaan, da's voor een PC1600 DIMM)

Precarche Time. Ook hier geldt dat 2 sneller is dan 3. Deze setting is niet zo enorm van invloed (ja, is ook een latency setting)

RAS-2-CAS. Kort gezegt betekend het het aantal kloktikken dat nodig is om de bits vanuit de chips naar de Sense-Amps (buffers per bank) te schrijven. Deze is van belang voor random benaderingen en page misses. Nu zijn de Page-Hit eigenschappen van SDRAM en DDR-SDRAM weliswaar gelijk, alleen zijn de DDR chipsets beperkter geworden (ze sluiten een page eerder, waardoor een Page-Mis sneller ontstaat). Maar dat hangt per chipset af, ik weet de Page-Hit Limit v.d. nieuwere VIA's niet (hoe hoger hoe beter).
In ieder geval is een RAS-2-CAS waarde van 2 beter dan 3 (maar dat zag je wel aankomen I guess)

CMD rate (DRAM Command rate). Dit is het aantal kloktikken dat nodig is tussen de juiste geheugen bank (row) te selecteren (de ChipSelect) en de eerstvolgende commando's(bank activering, read) in de DRAM te voeren (ook hier wordt een Latch, een 'register' gebruikt waar deze commado's eerst in gaan). Deze is alleen met VIA chipsets in te stellen. An sich een vrij belangrijke voor wat betreft de performance. Als je één DIMM hebt (en bij voorkeur dan single-sided) mag 1T geen probleem opleveren omdat er geen bank valt te selecteren (er is maar één) waardoor 1T genoeg is. Met meerder DIMM's moet 1T ook te doen zijn, maar dat hangt af van de afstand tussen de DIMM's en de geheugencontroller (zeg hoe je mobo is opgebouwd) en de DIMM's zelf, en dan met name het PCB. Een 6 lagige PCB met een goede signaal/ruis ratio is wel een vereiste omdat het hier om korte snelle timings gaat. Proberen dus :)

Wanneer je het aantal MHz'en gaat opvoeren zal het steeds moeilijker worden om de snelle timings aan te houden (stabiel althans). Met een goed bord en goed DIMM's kun je een heel eind komen. Ook hier geldt: proberen. Wordt he tzaakje instabiel, dan klok je de DIMM's lager of stel je de parameters wat minder scherp in.

En vergeet de 4-way-bank interleave niet in te schakelen. Dit helpt met name bij bursts. Door deze optie is het mogelijk de 4 interne banken op een DIMM (een moderne SDRAM chip bestaat uit 4 interne banken, en samen met de overeenkomstige banken op de overige chips op de DIMM vormen ze één bank, en dus 4 in totaal voor de gehele DIMM) paralel handelingen uit te laten voeren: een bank wordt geadresseerd, de ander schrijft of leest gegevens. Dat scheelt weer ook weer een beetje tijd :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cassius
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 18:51 schreef Abbadon het volgende:
*knip*
KIJK, dat noem ik nou beulpzaam, bedankt man !!! :P :D

(Je icon is strak, een van de betere kanten van Piccolo !!!)

De meeste mensen deugen!

• Abbadon
Op donderdag 04 april 2002 18:54 schreef marzzman het volgende:

[..]

KIJK, dat noem ik nou beulpzaam, bedankt man !!! :P :D

(Je icon is strak, een van de betere kanten van Piccolo !!!)
No thnx :)

En hij is door de kleur erg herkenbaar (zoveel groen zie je hier niet). De 'bring it on' houding die 'ie uitstraalt bevalt me ook wel :P

• Cassius
  • Niet online
Maar dat klopt toch, dat geheugen niet kapot gaat, maar wel vastloopt (is eigenlijk goede beveiliging :P ) , want dan ga ik ff FLINK proberen.

Abbadon klopt wat je zei --> aggressiefste timings stabiel met FSB op 134, maar niet meer op 140 ... ff beste combo uitzoeken.

Zouden jullie eerder je timings of je FSB (dus ook je proc ja) sneller/hoger zetten :? ???

Antwoord graag ;)

De meeste mensen deugen!

• Abbadon
Ik ben persoonlijk meer voor strakkere timings; daar hebben de meeste applicaties meer aan (die zijn voornamelijk afhankelijk van latentie i.p.v. brute doorvoer), hoewel er genoeg uitzonderingen zijn te bedenken, zeker als cpu speed ook gaat meetellen. Je kan het 't beste zelf bepalen (lees: wat is in jouw praktijk sneller :))

Verwijderd

Nu jullie het toch over CAS e.d. hebben. Ik krijg straks nieuwe pc en heb pc2700 RAM besteld CAS2.5. Is het op de chips te zien dat het CAS 2.5 is of PC2700?

• Cassius
  • Niet online
Tering dammit !!!!!!!!!!!!!! :(

Ik lekker met de timings bezig en veel benchies draaien --> begint 3dMark2001 niet meer vast te lopen (das nie erg, dan staan de timings gewoon te hoog) maar geeft hij corrupted file erorrs !!!!!!!!

Hier is het probleem--> toen ik die benchmark runde stond men geforce op core 250 - mem 245 en zag ik veel artifacts (strepen en misvormingen), MAAR ik dacht dat dat geen kwaad kon. Nu komt mijn pc soms wel door de memory bechmarks, soms niet maar hij loopt altijd vast in spellen of bij het laden van spellen ... Mijn geheugen KAN toch niet kapot (het is Twinmos geheugen cas2.5 wat op cas2 liep met strakste tmings :'( ....

Wat is er nu kapot --> mijn videokaart of mijn geheugenreepje ....

(Marzzman hoopt geen van beiden en dat er een oplossing is ...)

(Maar hij hangt NOOIT bij het opstarten naar windows ... :? )

HELLUP

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
Correctie hij komt ALTIJD door de sisoft memory burn-in en de memory benchmark ...

Damn, gisteren is er 70 € voor mijn videokaart geboden, zou hij nu dan stuk zijn :?

PLZ HELP :'(

De meeste mensen deugen!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
Misschien je fsb iets te hoog gehad, waardoor je ide-controller flipte en enkele files om zeep geholpen heeft? :?

• Cassius
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 11:44 schreef Fire69 het volgende:
Misschien je fsb iets te hoog gehad, waardoor je ide-controller flipte en enkele files om zeep geholpen heeft? :?
Mijn fsb stond op 140, maar nu zegt hij wanneer ik UT opstart, op mijn beeldscherm (moeilijke zin!) OUT OF RANGE en alles doet het (geluid e.d.) maar ik heb geen beeld.

De meeste mensen deugen!

• Abbadon
Heb je de videokaart al weer terug geklokt naar originele snelheid? Stel je (game) resolutie/frequentie ook eens lager in (zo maar een gok i.v.m. 'OUT OF RANGE').

Pagina: 1