• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Topicstarter
Ik heb dit fenomeen 1 keer eerder gehad, toen ik tegen licht in fotografeerde, dit is de 2e keer (in de 1,5 jaar dat ik de cam heb):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/fotofout1.jpg

nu gebeurt dit voor de 2e keer, en ik vraag me nu eigenlijk af:
• waardoor komt dit
• is gemiddeld 1x in 0,75 jaar veel?
• what to do? terug voor garantie? of niet nodig?

het is een SONY DSC-F505V

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Zouden we dan toch in een matrix achtige wereld leven?

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 18:36 schreef Vertex het volgende:
de camera wel :)

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 06:49
Ik vind het eerlijk gezecht wel vet effect, maar natuurlijk niet de bedoeling..

Ik zou als ik jou was maar eens contact opnemen met de winkel waar je je cam hebt gekocht.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 18:36 schreef Vertex het volgende:
hehe... lijkt er wel op jaaa :P - ...camera die waarheid onthuld?!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 18:58 schreef Mafioso het volgende:
Ik vind het eerlijk gezecht wel vet effect, maar natuurlijk niet de bedoeling..

Ik zou als ik jou was maar eens contact opnemen met de winkel waar je je cam hebt gekocht.
maar het probleem is juist, dat het probleem voor de 2e keer voorkomt, en ik dus ook niet kan zeggen "als je dit en dat en zus doet, treed het probleem op" en de garantie is een half jaar voorbij, maar hoe zit dat met die nieuwe wet, van 2 jaar garantie ofzo? geldt dat ook voor dingen die je voor de ingang van die wet hebt gekocht?

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
lijkt wel digitale vogelpoep!
:P

wel een vreemd artefact!
ik zou de winkelier/fabrikant eens vragen of ze het probleem kennen!

was het bij de vorige keer precies dezelfde vlek? of is hij groter geworden sinds de eerste keer?

edit: ik heb nog eens goed gekeken: het lijkt of de zon precies achter die vlek staat (de lensspiegelingen komen van die plek) - de vlek loopt ook veel verder door naar boven - nog net zichtbaar. het kan zijn dat de zon die wordt gefocust op je ccd lokaal enorm veel warmte geeft en de ccd overbelast. bij te hoge temperaturen werkt dat ding gewoon niet goed meer. (je moet immers nooit met het blote oog door een lens kijken). de strepen komen dan omdat er hele rijen/kolommen ontregelt raken.

kijk eens of je het kan reproduceren door direct tegen de zon in een foto te maken!

Verwijderd

hoe vol was de battery toen dit gebeurde?

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 19:38 schreef Molybdenum het volgende:
lijkt wel digitale vogelpoep!
:P

wel een vreemd artefact!
ik zou de winkelier/fabrikant eens vragen of ze het probleem kennen!

was het bij de vorige keer precies dezelfde vlek? of is hij groter geworden sinds de eerste keer?

edit: ik heb nog eens goed gekeken: het lijkt of de zon precies achter die vlek staat (de lensspiegelingen komen van die plek) - de vlek loopt ook veel verder door naar boven - nog net zichtbaar. het kan zijn dat de zon die wordt gefocust op je ccd lokaal enorm veel warmte geeft en de ccd overbelast. bij te hoge temperaturen werkt dat ding gewoon niet goed meer. (je moet immers nooit met het blote oog door een lens kijken). de strepen komen dan omdat er hele rijen/kolommen ontregelt raken.

kijk eens of je het kan reproduceren door direct tegen de zon in een foto te maken!
digitale fotopoep LOL :) de laatste keer zat ie, zover ik mij kan herrineren precies op dezelfde plek, en het was ook op een zonnige dag.
Op donderdag 04 april 2002 20:00 schreef illem het volgende:
hoe vol was de battery toen dit gebeurde?
100% (of net iets minder)

Verwijderd

't eerste wat mij te binnen schiet: JPEG compressie artefact.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Heb je hem in het water laten vallen? Net zoals deze gozer: http://www.ljworld.com/section/arts/story/85743

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 22:52 schreef Johnny64 het volgende:
Heb je hem in het water laten vallen? Net zoals deze gozer: http://www.ljworld.com/section/arts/story/85743
nope :) gelukkig niet :7

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 22:52 schreef Johnny64 het volgende:
Hehe... wel artistiek die foto's van hem...

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Hee! Ik zag deze topic laatst en dacht "hee, vaag", nu kijk ik net foto's terug die ik gisteren heb gemaakt en op enkele van die foto's:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.orgut/zonnedinges.jpg
ware pixels, foto is gecropped.

Da's duidelijk hetzelfde verhaal.. Op elke foto waar het zich voordeed (3 van de 40) stond ook de zon.. Duis duidelijke zaak, lijkt mij overmatige warmte/ licht van de zon op de CCD..

PS. Voor de mensen die érg goed dingen kunnen plaatsen, op deze locatie zal Mystery Land hoogstwaarschijnlijk gehouden worden, dus een primeurtje :P (niet dat iemand hier iets uit op kan maken, maar goed :))

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
het moet dus gewoon oververhitting zijn door het gefocuste zonlicht. handig om te weten, kan je er rekening mee houden als je foto's maakt.

ik vraag me af in hoeverre je moet oppassen met foto's direct tegen de zon in, ivm beschadiging van je ccd. iedereen weet hoe een vergrootglas werkt. kan nogal destructief zijn.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op donderdag 04 april 2002 21:59 schreef treinhomo het volgende:
't eerste wat mij te binnen schiet: JPEG compressie artefact.
Waarom dat? Door jpg compressie krijg je blurring/frutsinge zooi om delen heen met groot contrast verschil, daar lijkt dit TOTAAL niet op.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
ik vraag me af in hoeverre je moet oppassen met foto's direct tegen de zon in, ivm beschadiging van je ccd.
Dat is JUIST het voordeel van een CDD, ze zijn minder gevoelig (wat schade betreft) voor fel zonlicht.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Op zaterdag 06 april 2002 14:48 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Dat is JUIST het voordeel van een CDD, ze zijn minder gevoelig (wat schade betreft) voor fel zonlicht.
Minder gevoelig..? Minder gevoelig dan wát.....? Een analoge film die maar één keertje langs komt :? Verpest liever een foto door een negatief te 'verbranden', dan een CCD..

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 14:30 schreef Obi het volgende:
Hee! Ik zag deze topic laatst en dacht "hee, vaag", nu kijk ik net foto's terug die ik gisteren heb gemaakt en op enkele van die foto's:

[afbeelding]
ware pixels, foto is gecropped.

Da's duidelijk hetzelfde verhaal.. Op elke foto waar het zich voordeed (3 van de 40) stond ook de zon.. Duis duidelijke zaak, lijkt mij overmatige warmte/ licht van de zon op de CCD..

PS. Voor de mensen die érg goed dingen kunnen plaatsen, op deze locatie zal Mystery Land hoogstwaarschijnlijk gehouden worden, dus een primeurtje :P (niet dat iemand hier iets uit op kan maken, maar goed :))
hey, wel grappig dat dit ook bijna precies dezelfde vorm heeft! aarja, het zal ook wel aan de zon liggen, dan maakt het ook niet zoveel uit, aangezien dat niet zo vaak voorkomt, recht tegen de zon in fotograferen.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-03 22:14

bitflusher

flushed die *** pc

over een paar jaar is dit fonomeen zo bekend dat adobe het gaat jatten en je het standaart kunt fotosoepen >:)

Pagina: 1