Wat is een goede kaart voor 2D <100 euro

Pagina: 1
Acties:

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
[disclaimer]
Er heerst in dit forum nogal een aversie tegen "Welke videokaart moet ik kopen" topics. Ik ben hier goed van op de hoogte, maar toch wil ik deze vraag hier neer zetten, omdat ik in tegenstelling tot andere posters met soortgelijke vragen mijn vraag WEL goed kan onderbouwen. Hopelijk denkt Sinterklaas hier ook zo over...
[/disclaimer]

Daar gaat ie dan...

Ik ben op zoek naar een nieuwe kaart (logisch gezien de topic titel)

Ik heb een aantal duidelijke criteria
= 3D kwaliteit boeit niet echt. Als mijn broertje af en toe thuis komt met een spel dan wil ik dat wel uitproberen en dan moet dat natuurlijk wel vloeiend gaan, maar het is geen nummer 1 criterium. Ik gebruik de pc nauwelijks voor 3D doeleinden.
= Ik hecht weel waarde aan goede 2D kwaliteit. Het beeld moet scherp zijn op een hoge resolutie (1152x768 en hoger). Hier wil ik geen concessies aan doen, dit moet gewoon perfect zijn.
= Ik heb geen budget :) Ok ik wil maximaal een 90 tot 100 euro besteden en als iemand mij kan overtuigen wil ik er wel overheen.
= Er moet een TV-out op zitten

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor Internet, IRC, multimedia, office, affijn eigenlijk alles behalve games.

Waarom post ik dit? Op diverse online shops hebben ze ATI, Matrox, Geforce 1t/m4 enz. in ontelbaar veel uitvoeringen. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Via de search heb ik begrepen dat je voor goede 2D bij ATI moest zijn, maar welke uitvoering dan? Ik wil iig geen el cheapo geval (heb nu een Geforce 2 MX 400 van een onbekend merk :r Als ik genoeg geld had dan wist ik het wel, dan kocht ik een ATI Radeon 8500. Maar helaas zo eenvoudig is het niet.

Ik hoop dat iemand mij een nuttig antwoord kan geven. Ik heb er in ieder geval imho voor gezorgd dat ik mijn vraag zo duidelijk mogelijk is.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Neem een 2e hands Matrox kaart -> gamen gaat, super 2D, goede tv-out :)

bv deze: http://www.tweakers.net/aanbod/43477

Verwijderd

Het is nog wel de bedoeling dat je zelf iets uitzoekt en een duidelijke topictitel is ook nooit weg.

Je hebt zelf nog helemaal niets uitgezocht, we zijn geen persoonlijk adviescentrum.

Verwijderd

en weer open :
[topic=459026/1/50]

• Sailorman
Ok op aanraden van Sinterklaas een aantal kaarten die ik om te beginnen op het oog had:

ATi:
De ATi Radeon 7000 -> de kaart valt binnen het budget, kan hoge resoluties aan op hoge refreshrates (wordt mijn monitor dan geen bottleneck 17" Target?), heeft een hardwarematige DVD encoder/versneller. Het wordt niet duidelijk of deze kaart een TV-out heeft. Op de ATi site staat het niet vermeldt http://www.ati.com/products/pc/radeon7000/index.html enkele on-line shops zoals Alernate vermelden het wel.
De ATi eXpert 2000 -> ruimschoots binnen het budget, heeft alles wat ik wat betreft tv-out en hardwarematige DVD encodering. Maar is deze kaart niet wat oud en achterhaald?

De overige kaarten van ATi vallen ver buiten mijn budget of hebben geen TV-out.

Matrox:
Millennium G450 DH -> de enige kaart die in de buurt van mijn budget zit (125 euro). Heeft alles wat ik wil hebben maar hoe is de beeldkwaliteit t.o.v. de ATi kaarten?

Andere merken
Elitegroup AG315T-64 -> kaart met SiS chipset en tv-out maar hoe presteren deze kaartjes?? Ik heb hier wat oude SiS kaartjes liggen (van die pci krengen met 1mb) maar dat is bagger.
Verder heeft de locale pcboer in mijn dorp Club 3D kaartjes o.a. met Radeon chipsets.

Via tweedehands kanalen zie je nogal eens een oudere Geforce 2 Ti of Geforce 256 DDR langskomen. Heb ik daar iets aan of is dat meer voor gamen?

Btw als dat niet duidelijk is, ik wil wel DVD's op hoge kwaliteit af kunnen spelen op mijn tv via mijn Pioneer dvd-rom.

edit:
Ik zie nog net een Matrox G450 dualhead voorbij komen voor 104 euro. Deze kaart heeft maar 16mb en dualhead gebruik ik niet. Is die 16mb een belemmering of heb ik dat niet nodig?

Verwijderd

Matrox nemen

Dualhead betekent dat je op die kaart 2schermen kan aansluiten

Verwijderd

eeeeh HIj gebruikt geen dualhead overbodige feature dus...

Ik denk dat die Radeon 7000 (in pricewatch 68 euro) wel een goede oplossing is.

Heeft goede 2d
Kan ook nog wat 3d
Heeft geloof ik DVD chip erin
En natuurlijk tv-out

Ik zou deze kaart kopen als ik jouw budget had......

Tip, ik denk dat je misschien beter voor een 2e hands Radeon kaartje kan gaan kijken..... Scheelt je nog meer geld. De oude modellen zijn qua snelheid en features hetzelfde als de 7000

• Sailorman
Welke kaart is in de basis beter geschikt voor puur 2D werk en af en toe 3D: een Matrox of een ATi kaart. Ik geloof dat dit m.n. ook met filters te maken heeft?

[topic=200350/1/25]

Resumerend: een Matrox G 400 MAX op de kop proberen te tikken (deze kaart wordt niet meer gemaakt) of toch voor de G 450 gaan? En hoe presteren deze kaarten dan t.o.v. de aangehaalde Radeon 7000? Ik wil eerst zeker weten dat die Radeon 7000 tv-out heeft, dat staat n.l. nergens omsluitend vermeld

De G 400 MAX doet trouwens 90 euro op
http://www.tweedehands.nl

Verwijderd

Ik heb de geforce 256 DDR maar daar staat geen TV-out op!!
Of vergis ik mij zo fel. Ik ben wel content met het kaartje maar ik ga toch een nieuwe beeldkaart aanschaffen

Verwijderd

Een matrox g450 kan bijna net zo goed 3d als een tnt 2... niet dus. De radeon's hebben goede beeldkwaliteit en goede snelheid. Of koop een geforce 1 ddr, sloop je filters eraf (hopen dat je monitor het trekt) en je hebt een Geforce g550 DDr >:)

Verwijderd

De radeon 7000 heeft een tv-out met een max res van 1024x768.

Verder verslaat de radeon de G400 / G450 in 3D.
2D kwaliteit is ook goed, naar wat ik heb gehoord.

The RADEON 7000 graphic cards support the following 2 connectors:
1.) VGA - for driving a standard CRT (Analog) monitor
2.) TV-Out an s-video connector which can be connected to a television or VCR. This connector is available in 64MB AGP and the European version of 32MB AGP configurations.

How do I enable 1024x768 TV Output?

A13: First, ensure that your television is connected to the output connection on RADEON 7000 either through the s-video connector. Access your display settings either from the control panel or by right-clicking anywhere on your desktop and selecting Properties. Under Settings click Advanced. Under ATI Display, click the enable TV button, press Apply.

voor meer info
http://www.ati.com/products/pc/radeon7000/faq.html#12a

Verwijderd

ik zal persoonlijk de matroxs nemen

ik ben een kenner op matrox en ati gebied omdat ik deze kaarten altijd heb gehad

matroxs g400 heb ik zelf in bezit
als je alleen al voor goede tv oud wil dan kan je alleen bij matroxs zijn
deze kaart heeft perfecte tv oud (zelfs beter dan ati)
in games kan de matroxs nog steets erg goed mee
(benchmark2001 scoor van 2300punten met een athlon 1g)
voor 2d gedeeldt is de matroxs het beste
de deulhead kan je omschakelen naar tv oud met de bijgeleverde kabel

ben ook in het bezit van een ati radeon 64mb vivo
deze heeft goeie dvd kwalitijd en kan de matroxs even naren
in 3d is de ati stukken beter dan de matrox
in 2d verlies de ati van de matroxs

de g400 en de g450 van matroxs is geen verschil alleen dat de g450 een dubbelen ramdec heeft en een kleine core heeft

ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De radeon VE heeft dacht ik ook dual head (err hydravision ;) ) en valt ook ruim binnen je budget. de 2d van de radeon is dik in orde, ik draai hem altijd in 1600x1200 en dat is messcherp, op 1920x1440 is het wat teveel voor de monitor (17", philips 107b10), maar ik heb niet het idee dat daar schult bij ati ligt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

ATi Radeon 7000 AGP + Matrox G200 8MB PCI = Beste van 2 werelden.

Een mooie tussenoplossing voor de tegenvallende 3D van de G4x0 en de mindere 2D van de Radeon.

Nadeel: 2 sloten in gebruik.

Voordeel: Upgrade-ability. Een G200 kost geen drol tweedehands. AGP (en dus 3D) blijft vrij van keuze voor welke 3D kaart dan ook. Qua prijs/kwaliteit verhouding zou ik dan voor de Ati Radeon 7000 AGP gaan.

Overigens zijn volgens mij zowel de Radeon als de G200 te vinden met een TVout (de G200 zeker, die heeft daarvoor een upgradeconnector).

Let er wel op dat je monitor altijd een beperkende factor is. Ik kan niet beoordelen hoe goed jouw monitor is, de ene is de ander niet. Teveel mensen besparen op de monitor, terwijl dit het langst lopende component is (op de floppydrive na)

Verwijderd

koop maar geen sis. erg slechte ervaringen mee slechte kwaliteit enzo =/

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Illusion

(the art of)

Matrox G450DH 32MB heb ik zelf. de Dualhead functie heb je WEL nodig omdat je de tweede VGA uitgang met een verloopkabeltje omzet in een Svideo en/of Composiet uitgang.
De drivers voor de G450 zijn gewoon ideaal (voor win95/98 nog beter dan w2k en XP)
De beeldkwaliteit is gewoon super (heb nu 1280*1024*16@85hz+tegelijk een TVout die een ander beeld produceert) en beide zien er gewoon echt goed uit.
Bovendien heb je standaard ondersteuning in Linux

-minpuntje: de 3D snelheid is echt ZWAAR klote, ik haalde 850 punten in 3Dmark2001 met standaard instellingen op AMD TB 1000MHz +256MBcas2 PC133RAM

Evt. kan je als je mazzel hebt een G450eTV tweedehands op de kop tikken. dan heb je er nog een TVtuner bij ook :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Sailorman
Ik lees dit topic nu pas weer ('s nachts slaap ik in tegenstelling tot de meeste Tweakers :) )

Er zijn nu dus nog twee opties open: de ATi Radeon 7000 a.k.a. de ATi Radeon VE (7000==VE) en de Matrox G450 of G400 afhankelijk van wat er verkrijgbaar is. De optie om twee kaarten te nemen de Radeon 7000 AGP + een PCI Matrox lijkt me een beetje een vreemde eend in de bijt. Ik speel niet of nauwelijk games (ok wel eens MS Trainsimulator) dus om nou een aparte kaart aan te schaffen voor 3D... Ik wil wel een goede DVD playback kwaliteit.

Bedankt voor de reacties in dit topic. Ik denk niet dat het zinvol is om over ATI vs Matrox te gaan discussieren. Beide merken zijn gewoon goed, punt uit. Een Geforce is iig geen optie meer evenals een SiS.

Verwijderd

Ok dan laten we zeggen dat de dvd playback op beide kaarten zeer goed is.

G400 = 105 €
7000 = 68 €
verschil= 37 euro

Dus dat lijkt me duidelijk...

Verwijderd

de g400 heeft 5jaar gerantie
de ati een jaar

driver ondersteuning is ook erg belangrijk
en ik zal meer betalen aan de matroc omdat deze een strakke tv-oud heeft dus rechtelijnen en volle beeld op je tv

Verwijderd

En een Matrox G550? Die heb ik zelf. Of je er redelijk spellen op kunt spelen heb i zelf niet geprobeerd maar het moet niet al te lekker gaan geloof ik.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Matrox kaarten hebben de beste 2D-kwaliteit ! Er is een grote verschil als je dvd's gaat kijken met een matrox of een ati kaart. Matroz kaart geeft VEEL betere beeld !

dikzak

Pagina: 1