enermax......

Pagina: 1
Acties:

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 09:50
Hej ben net ff naar de lokale computer boer geweest en die vertelde me dat als ik casefans van enermax in wil gaan bouwen ik zowiezo een sterkere voeding nodig heb......

Mijn plan:

ik heb Big tower.. (300 watt p4 voeding) zonder airflow.
ik heb 400 watt temperature controlled voeding liggen zonder P4 connector.

ik wil: 4 grote 12x 12 regelbare enermax fans erin gaan zetten.
Hoe kan ik dit het goedkoopste oplossen zonder al te veel risico's??

Als je voedingen paralel schakeld... en je zet je pc uit... gaan dan beide voedingen uit? En wat zijn de risico's van het paralel schakelen? Kan ik dat zelf?

ff alls edit:
die 4 fans kosten me 4 x 21 €
dan komen daar nog wat guards bij enzo... en dan een 431 watt voeding van 122 € dat maakt een prijs van boven de 222 €. :( DAS VEEL :(

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Gardocki
  • Niet online
Als je niet teveel in je PC hebt hangen, dan kan je makkelijk 4 Enermax fan's op je 300W voeding hangen...

They made me do it.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

4x 120mm gaat echt wel op een 300watt

iStockphoto

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Parallel schakelen van voedingen is over het algemeen niet slim. Er is er altijd een die een iets hogere spanning heeft als de andere. Al is het maar 0.01 V. En die zal dan stroom gaan leverern aan de andere. Die dan dus niets doet, maar wel 'opneemt'

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Je kunt de voedingen zo maken dat ze allebij aan en uit gaan als je je pc aan/uitzet. OP www.virtual-hideout.net staat het uitgelegd in de how-to's.

Bingo

Als je dan dus dat gegeven neemt en ff slim nadenkt kun je:
Afbeeldingslocatie: http://62.166.18.203:11122/images/uitleg.jpg
Het zo aansluiten, niets aan de hand want alleen de contact "schakelaar" draden zitten maar bij elkaar, de rest van de stroom gevende draden niet. Dus ok geen gevaar op teveel spanning. En het kost je niets :D

Verder zou ik eens op het Search knoppie klikken als ik u was, er zijn al meer topics over geweest ;).

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 17:09 schreef BlizzarD het volgende:
4x 120mm gaat echt wel op een 300watt
hoeveel trekt een 120mm(watt)? echt niet hoger dan 20ofzo hoor.
4x20watt = 80watt.
als je voeding het niet blijkt aan te kunnen dan merk je het wel, gaat niet kapot ofzo(normaal niet)

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 17:12 schreef Flipke het volgende:
Je kunt de voedingen zo maken dat ze allebij aan en uit gaan als je je pc aan/uitzet. OP www.virtual-hideout.net staat het uitgelegd in de how-to's.

Verder zou ik eens op het Search knoppie klikken als ik u was, er zijn al meer topics over geweest ;).
er zit in een ATX connector een groen dtaadje(ergens in het midden), verbind die door met de ground en je pc is aan.

• Lord_T
ok...
dit is mijn systeem:
*northwood 1,8 @ 2.25
*asus mobo p4t -e
*512 mb Rimm Samsung
*Leadtek geeforce 3
*Creative soundblaster Live
*2x netwerkkaart
*2x 60Gb 60GXP IBM
*plextor 12x10x32
*philips 48x
*fdd :p

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Ja, maar je zou ook de specs van de fans moeten weten. Als je de stroomsterkte weet of gewoon het vermogen kan je zo uitrekenen of ie het wel of niet trekt. Helaas geeft enermax geen specs bij hun fans (weet iemand bijvoorbeeld hoeveel CFM die dingen zijn?).
Misschien staat er wel wat op het doosje, maar op internet heb ik het nog niet gevonden...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op donderdag 04 april 2002 17:13 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

hoeveel trekt een 120mm(watt)? echt niet hoger dan 20ofzo hoor.
4x20watt = 80watt.
als je voeding het niet blijkt aan te kunnen dan merk je het wel, gaat niet kapot ofzo(normaal niet)
mijn papst 4212 NGL maar 1,4 watt @ 28 db

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 17:15 schreef Lord_T het volgende:
ok...
dit is mijn systeem:
*northwood 1,8 @ 2.25
*asus mobo p4t -e
*512 mb Rimm Samsung
*Leadtek geeforce 3
*Creative soundblaster Live
*2x netwerkkaart
*2x 60Gb 60GXP IBM
*plextor 12x10x32
*philips 48x
*fdd :P
wat is een FDD? zoon antiek ding dat ik niet meer in mijn pc heb?

maar ik weet niet hoeveel dit in totaal is, dus ik kan niet zeggen of dat je voeding het aankan.

Verwijderd

Kan makkelijk joh.. waarschijnlijk

Zie "Specz" (sig) voor mn pc specs.. Dat + 2* 92mm en 3* 80mm en nog wat andere fans op een 300Watt.. Met een beetje geluk lukt het op een 300 ook wel hoor..

edit:

4*21 Euro is veel hoor.. Dat voor 4 fans? Poeh, ben ik blij dat ik wat 92mm's voor 3 Euro per stuk heb gescoord :)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Op donderdag 04 april 2002 17:21 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

wat is een FDD? zoon antiek ding dat ik niet meer in mijn pc heb?

maar ik weet niet hoeveel dit in totaal is, dus ik kan niet zeggen of dat je voeding het aankan.
Floppy Disk Drive.
Gewoon een 1,44 inch diskdrive dus.. veel mensen hebben er nog wel zo 1 in hun comp zitten (ik niet. ben anti 1,44 inch. flashen van bios doe ik vanaf cd)

• Lord_T
op deze pagina heb ik wat vermogens gevonden alleen net niet van enermax...
ik neem aan dat als je geen 220v case fans pakt dat ze dan allemaal redelijk in de buurt van elkaar liggen qua voltage wat ze gebruiken?

Volgens deze pagina zou namelijk
Papst 4312 iets van 5 watt gebruiken... dat maal 4 = iets van 20 watt maar :D

Verwijderd

Zo'n fan zal niet meer dan 6W zijn. 6*4=niet veel, dus dat moet echt wel kunnen met 1 PSU.

Verwijderd

specs

UC12FAB

120x120x25mm
1500-2300rpm ±10%
65-80cfm (estimated)
35-45dba (estimated)
6.24watts
0.52amps
12v DC (6v starting voltage)
3-pin molex connector
speed dial
3-4 pin adapter
8 screws
golden fan grill

zoals je ziet heeft de fan maar 12 * 0.52 = 6.24 watt nodig en in laagste stand zelfs maar de helft.

Verwijderd

Trouwens, bij de enermax fans zit al zoŽn gouden grill, dus die hoef je al niet te betalen..

Verwijderd

klopt enermax fans hebben een goudkleurige "fingerguard" standaard.

• Lord_T
het blijkt dus wel te veel te zijn......

dit topic gaat over een nieuwe voeding, of het modden van een atx voeding

please need some help again......

trouwens op de fan staat: 12V ; 0.30 Ampere
( volgens mij dus 3.6 Watt ?!? maar das wel heel erg lang geleden)

Pagina: 1