Toon posts:

receiver + versterker op 1 paar boxen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of het volgende kon:

Ik heb een DD5.1/dts receiver (kenwood) waar 5 boxen op aangesloten zijn. Nu wil ik een cdspeler aanschaffen, die op een normale stereoversterker gaat. Deze versterker moet aangesloten worden op mijn 2 voorste speakers.

Of te wel in deze situatie zitten de 2 voorste zuilen op de receiver en de versterker. Nu ga ik natuurlijk niet de receiver en de versterker tegelijk gebruiken.

Kan ik dit doen? Kan ik ook de biwire-terminal gebruiken en dus (zonder het plaatje te verwijderen?) beide versterkers op de box aansluiten zonder gevolgen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat kan. alleen niet beide versterkers tegelijk aanzetten. Ik weet niet zeker of het slecht is, maar "better safe than sorry".

BTW, niet die klemmetjes ertussenuit halen he? anders ga je bi-ampen met als laag je cd speler en als hoog je DVD set. Dat kan wel, maar dan moet je wel overal twee cd's van hebben en verrekte goed timen ;).

Zonder gekheid, bij de audiozaak hebben ze ook switchboxjes, waarmee je meerdere speakers op een versterker aan kan sluiten en waarmee je tussen A en B (of A en B) kan kiezen. Deze kan je ook andersom aansluiten. Dus de speaker aan de enkele kant, en de versterkers aan de andere kant. Zo kan je versterkers switchen (alleen nooit A én B tegelijk selecteren dan).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
thnx jvs,

iemand ervaring ermee, wanneer per ongeluk beide versterkers aanstaan dat dan de woofer uit de speakers schiet met 900 km/h? of iets mindere erge schade?

ik zelf verwacht er nou niet problemen van.....maarja ook nie tzoveel ervaring op dat gebied.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je die cdspelert niet gewoon op die 5.1 versterker aansluiten :?

Zitten toch meerdere ingangen op dat ding. Heb ik hier ook en ik denk heeeeeeeeel veel mensen met mij.

Waarom wil je em eik apart aansluiten? Cdspelert gebruikt toch alleen links- en rechts voor. Hoef je niks voor in te stellen.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op donderdag 04 april 2002 17:14 schreef PeterCox het volgende:
thnx jvs,

iemand ervaring ermee, wanneer per ongeluk beide versterkers aanstaan dat dan de woofer uit de speakers schiet met 900 km/h? of iets mindere erge schade?

ik zelf verwacht er nou niet problemen van.....maarja ook nie tzoveel ervaring op dat gebied.
Ja, ik heb ervaring met het aansluiten van versterkers op elkaar. Ik heb wel eens de situatie meegemaakt dat de outputs van twee mixers (een Pioneer en een Midas :P) per ongeluk op elkaar stonden aangesloten tijdens een voorstelling. Toen ik een van beide eruit trok was het geluid ineens knalhard :P.
Twee HiFi versterkers op elkaar heb ik ook wel eens gedaan, en dat gaat echt helemaal niet goed. Dan gaan ze echt supervaag doen.

Maar de oplossing van JvS is een hele mooie en niet eens duur.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:43

FFF

euh vindt je id een beetje vreemd, je kunt toch stereo luisten via die 5.1? als die stereo versterker beter is kan het wellicht wel zo, je moet er dan alleen maar 1 aan zetten, al is het alleen al ivm eventuele ruis ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
ik vindt mijn 5.1 receiver, qua 5.1 performance zeer goed. Maar op stereo vindt ik hem toch een stuk minder, met een aparte stereoversterker kan ik een veel beter geluid krijgen.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
[b]
Zonder gekheid, bij de audiozaak hebben ze ook switchboxjes, waarmee je meerdere speakers op een versterker aan kan sluiten en waarmee je tussen A en B (of A en B) kan kiezen. Deze kan je ook andersom aansluiten. Dus de speaker aan de enkele kant, en de versterkers aan de andere kant. Zo kan je versterkers switchen (alleen nooit A én B tegelijk selecteren dan).
Die switchboxjes werken dus niet zo super..... althans misschien wel voor 2 paar luidsprekers en 1 versterker maar absoluut niet andersom.

Ik heb een tijdje zo'n switchboxje gebruikt maar het was afzien.... natuurlijk heb je ook verschillende kwaliteitssoorten maar uiteindelijk zijn het allemaal analoge switches die het geluid verdelen....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Jag

Jag

Op donderdag 04 april 2002 20:54 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Die switchboxjes werken dus niet zo super..... althans misschien wel voor 2 paar luidsprekers en 1 versterker maar absoluut niet andersom.

Ik heb een tijdje zo'n switchboxje gebruikt maar het was afzien.... natuurlijk heb je ook verschillende kwaliteitssoorten maar uiteindelijk zijn het allemaal analoge switches die het geluid verdelen....
Analoge switch die het geluid verdeelt?? Het is gewoon een apparaatje dat wel of geen verbinding maakt tussen in en output.
En of je er twee luidsprekers en twee versterkers, of één versterker en vier luidsprekers op aansluit maakt natuurlijk niks uit :P.

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ik zou het risico nevernooit nemen om 2 versterkers op een paar speakers aan te sluiten.

De beste oplossing voor je is de volgende:

Als er outputs op je surround versterker zitten voor je voorkanalen kun je deze gewoon met tulpstekkertjes doorlussen naar de input (aux bijvoorbeeld) van je stereo versterker. Op deze manier kan je apparatuur onmogelijk schade ondervinden.

Je speakers sluit je aan op de stereo versterker en als je surround wilt luisteren zet je je stereo versterker aan op aux. Je surround versterker doet dan je center en rears, en je stereo neemt de 2 voorste kanalen voor zijn rekening.

Ik heb het thuis ook zo aangesloten zitten en dat werkt perfect :-)

Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 april 2002 21:21 schreef GreenGras het volgende:
Ik zou het risico nevernooit nemen om 2 versterkers op een paar speakers aan te sluiten.

De beste oplossing voor je is de volgende:

Als er outputs op je surround versterker zitten voor je voorkanalen kun je deze gewoon met tulpstekkertjes doorlussen naar de input (aux bijvoorbeeld) van je stereo versterker. Op deze manier kan je apparatuur onmogelijk schade ondervinden.

Je speakers sluit je aan op de stereo versterker en als je surround wilt luisteren zet je je stereo versterker aan op aux. Je surround versterker doet dan je center en rears, en je stereo neemt de 2 voorste kanalen voor zijn rekening.

Ik heb het thuis ook zo aangesloten zitten en dat werkt perfect :-)

Suc6!
Dit is idd ook een goede oplossing zijn, maar met zo'n switchbox is het echt niet gevaarlijk. Dus mocht hij geen pre outs hebben op zijn front kanalen dan kan hij alsnog voor de switchbox gaan.

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Jag: Yups, als hij geen pre-outs heeft moet hij inderdaad naar zo'n oplossing gaan zoeken. Alleen was me niet duidelijk of dat inderdaad het geval was... Nah, ik heb zelf 4 eindversterkers gehad die elkaar begonnen te voeden en toen was het 3x boem en vervolgens 1550 ballen reparatiekosten ;( Ik had de terminals 8er op mijn speakers wel weggehaald maar achteraf bleken deze intern op het wisselfilter ook nog verbonden te zijn... @#$%^&**

KEI-harde les geweest mag ik wel zeggen!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Pagina: 1