Toon posts:

IDE verdelen met het oog op snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k krijg als het goed is binnenkort m'n nieuw Maxtor IDE 80 GB 7200 RPM schijf. Op dit moment heb ik een Maxtor IDE 20 GB 7200 RPM schijf en een Quantum Fireball IDE 3,5 GB. Daarnaast heb ik nog een LiteOn 16/10/40x IDE brander, en een LG Electronics 24x Max IDE CD-Rom speler. Op dit moment heb ik de volgende configuratie:

IDE0 - M: Maxtor 20 GB HD
IDE0 - S: Quantum Fireball 3,5 GB
IDE1 - M: Lite-On 16/10/40
IDE1 - S: LG Electronics lezer

Zoals je ziet is het nu niet mogelijk om direct van CD naar CD te kopiëren, omdat beide spelers op het zelfde IDE kanaal zitten. Nou bedacht ik me dus om als ik m'n nieuwe schijf heb een HD met de brander op een kanaal en een andere HDD met een lezer op het andere kanaal.

Mijn vraag is nu of dat negatieve effecten kan hebben op de doorvoer snelheid van met name de HDD's. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het IDE kanaal de snelheid aanneemt van het langzaamste apparaat dat er op is aangesloten, en het lijkt mij dat een brander en een lezer een minder grotere doorvoersnelheid hebben dan een HDD.
Iemand die hier misschien iets over weet?

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 16:08 schreef jmezach het volgende:

Mijn vraag is nu of dat negatieve effecten kan hebben op de doorvoer snelheid van met name de HDD's. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het IDE kanaal de snelheid aanneemt van het langzaamste apparaat dat er op is aangesloten, en het lijkt mij dat een brander en een lezer een minder grotere doorvoersnelheid hebben dan een HDD.
Iemand die hier misschien iets over weet?
Dat is gewoon niet waar.

Verwijderd

Topicstarter
Niet :?

Verwijderd

cdrom's hebben ook ATA33

zolang je niet gaat rommelen met ATA66, ATA100 en ATA133 schrijven (met de controller) gaat alles goed ;)

Verwijderd

dat is volgens mij wel waar,

maar misschien heb je wel udma op je moederbord? dan sluit je beide harde schijven daarop aan
en op ide 1 je brander en op ide 2 je lezer
kan je ook nog s van cd naar cd branden

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, m'n nieuwe schijf is ATA133, m'n oude 20 GB is ATA100. M'n moederbord gaat niet verder dan ATA100. Dus zullen beide schijven draaien op ATA100.

Verwijderd

dat zal wel want ze zijn compatible met lagere snelheden

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, jah, volgens m'n "dealer" moet die nieuwe HD ook op een 100 draaien. Dus dat is het probleem niet. Maar is het nu zo dat ik straks alles op 33 heb draaien omdat die CD-rom spelers niet verder willen? Als ik ze dus op hetzelfde kanaal heb aangesloten?

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 16:13 schreef jmezach het volgende:
Ehmz, m'n nieuwe schijf is ATA133, m'n oude 20 GB is ATA100. M'n moederbord gaat niet verder dan ATA100. Dus zullen beide schijven draaien op ATA100.
dan zou ik op de ene controller de 2 schijven hangen
en aan de andere controller de cdrom en schrijver

anders ga je van ATA100 naar ATA33 en dat zou heel zonde wezen :)
hij pakt idd de laagste snelheid.

Verwijderd

je dat klopt en dus moet je dat ook niet doen.
maar wat bv ook kan is dat je beide hd op een poort zet
en beide cd's op een poort

als je dan toch van cd naar cd wil branden kan je een virtuele cd station maken op een van je harddisks en dan lijkt t net alsof je nog een cd station hebt.

kopieer je gewoon de inhoud van de cd in die map en dan brandt je hem met je brander.

er zijn programma's om zo n virtuele schijf te creëren en das helemaal niet moeilijk. Alleen weet ik zo 123 niet zo n programma te bedenken

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me ook een beetje zonde jah. Maar ehm, iemand zei net iets over UDMA. Hoe zit dat? 'k zal eens ffies in m'n handleiding van m'n bord kijken of die dat ondersteund.

Ennuhm, dat soort programma'tjes ken ik wel jah. Virtual CD bijvoorbeeld. 't kan overigens ook met Nero ImageDrive, maar dan heb je maar een schijf.

edit:

Lees hier net in m'n manual: Dual Bus Master IDE Ultra DMA33/66/100

Betekent dat dat ie UDMA ondersteund (UDMA staat toch voor Ultra DMA :?).

Verwijderd

nou ik heb een abit bp6
een hierop heb ik 2 udma (ultra ata) poorten en 2 ide poorten. Dus in zo geval kan je gewoon elk ding zn eigen poort geven. En profiteer je dus optimaal qua snelheid.

en een ide poort is niet hetzelfde als een udma poort
voor een udma heb je ook een speciale kabel nodig, herken je aan een kant een blauwe connector en heeft meer 'lijnen' lopen.

Verwijderd

jeps hij ondersteund het ;)

HD's op 1 controller
en cdrom en schrijver op 1 controller

HD's lope op ATA100
en cdrom en schrijver op ATA33

Verwijderd

Topicstarter
Nou, die connector is niet blauw. 't is trouwens een MSI MS-6330 Lite V3.0 mobo'tje.

Info hier: http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6330+Lite+V3.0

Verwijderd

oke ik zie t

je hebt 1 poort met udma mogelijkheden
en 1 poort alleen voor ide

(udma poort kan je nl ook voor ide gebruiken)

dus zoals net werd verteld

die blauwe connector hd's op gooien kan je gebruiken op udma 100

en op die zwarte (ide) 2 cd's

en voor t branden van cd naar cd gebruik maken van die virtual cd

succes ermee

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, bedankt voor de info i.i.g. En nu maar wachten op m'n schijfje. 'k hoop da'k hem nog krijg voor 't weekend. Maar dan komt er waarschijnlijk weer niets van leren voor m'n tentamens. Nou jah, 'k zie wel. Bedankt.

Verwijderd

[b]Op donderdag 04 april 2002 16:34 schreef en op die zwarte (ide) 2 cd's

en voor t branden van cd naar cd gebruik maken van die virtual cd
Is die zwarte geen FDD aansluting??
volgens mij bedoel je de witte aansluiting???

Verwijderd

ja sorry die bedoel ik ja

Verwijderd

:P ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, 'k geloof da'k wel genoeg weet. Bedankt allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, ik ontdek net nog iets interessants.

'k zat ffies naar de output van m'n bios te kijken en ik zag dat m'n eerste harde schijf op de Primaire Master op ATA 100 zit, en m'n tweede harde schijf op de Primaire Slave op ATA 33. Als dus de regel: Het IDE kanaal neemt de snelheid aan van het langzaamste apparaat, hier van toepassing is zou je kunnen zeggen dat m'n primaire hardeschijf onder de maat presteert omdat hij wordt tegengehouden door m'n andere harde schijf.

Als ik straks dus (Donderdag) m'n nieuwe schijf heb dan draait die ook op ATA 100, is het snelheidsverschil dus opgeheven, dus presteren ze beide op snelheid (goed, m'n nieuwe hardeschijf dan langzamer want die kan op ATA 133, maar dat wil m'n mobo weer niet).

Heb ik dit nu verkeerd? Of zit ik nu goed te denken?

Verwijderd

ahm...is dat zo ???

ik heb namelijk een 1,2 gig HDDtje en een 30gig op de primairy IDE zitten, haalt die 1,2 de 30 nou naar benee :?

Dit zou gewoon NIET tof zijn :/

Verwijderd

Topicstarter
Ligt eraan hoe oud die schijf is en op welke ATA snelheid hij draait. Maar aangezien de ene 1,2 GB is en de andere 30 GB, heb je best een grote kans dat de een op ATA 33 en de ander op ATA 100 (of misschien zelfs ATA 133) loopt.

Ik weet alleen niet zeker of 't zo is dat het IDE kanaal de snelheid van 't langzaamste apparaat aanneemt. Dat is i.i.g wel wat ik ooit eens gehoord heb, maar of 't waar is weet ik niet zeker.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nee, de apparaten draaien gewoon ieder op hun eigen snelheid.

Het probleem van twee apparaten op 1 controller komt pas naar voren wanneer je tussen die twee apparaten (bijvoorbeeld een CD-ROM kopieren naar je HD) verkeer genereert. Dan houdt steeds een van de drives de bus compleet bezet, en er kan niet goed geinterleaved worden kwa commando's op de IDE bus... Dat in tegenstelling tot SCSI waar meerdere apparaten op 1 bus veel beter werken.

Wil je optimale snelheid, zet dan alle apparaten als master op hun eigen IDE controller. Heb je bijvoorbeeld een CD-ROM speler, een Harddisk en een ZIP drive, zet dan de Harddisk alleen, omdat je meestal verkeer hebt tussen ZIP <-> HD en CDROM <-> HD en waarschijnlijk vrij weinig tussen ZIP <-> CDROM ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 10 april 2002 13:12 schreef jmezach het volgende:
Ligt eraan hoe oud die schijf is en op welke ATA snelheid hij draait. Maar aangezien de ene 1,2 GB is en de andere 30 GB, heb je best een grote kans dat de een op ATA 33 en de ander op ATA 100 (of misschien zelfs ATA 133) loopt.
Een 1.2GB schijf is vrijwel nooit ATA33, dat begint globaal bij 1.6 tot 2 GB, een 1.2GB schijf is meestal PIO4/MWDMA2 waardoor je niet max. 33MByte'sec haalt maar 16.6MByte/sec ... Echter, de 1.2GB schijf zal als het goed is de ATA100 schijf niet storen kwa snelheid.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Tenzij je dus data gaat sturen tussen deze twee schijven. Dan heb je wel last van een snelheids verlies als 'k het goed begrijp.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 17:18

Greyfox

MSX rulez

Op donderdag 04 april 2002 16:08 schreef jmezach het volgende:
Zoals je ziet is het nu niet mogelijk om direct van CD naar CD te kopiëren, omdat beide spelers op het zelfde IDE kanaal zitten.
Dat is dus niet waar.
Het kan wel, maar er is een kans dat er een buffer underrun ontstaat.

MSX 2 rulez more

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
Zelfde vraag, minder antwoorden: :'(
[topic=463319/1/25]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Verwijderd

owjah, en ik heb een ATA66 HDD, moet ik nu ook sown blauwe kabel hebben ?
Ik kreeg namelijk wel so'n kabel bij m'n mobo.
Nu gebruik ik m voor m'n cd-rw.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ja, ATA66 en hoger werkt als het goed is niet zonder 80 aderige kabel

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04 21:59
Op woensdag 10 april 2002 13:57 schreef limoentje het volgende:
ja, ATA66 en hoger werkt als het goed is niet zonder 80 aderige kabel
nOOb vraag:
Stel ik heb nog zo'n oude kabel, toen ata33 nog standaard was, sluit die op een nieuwe Maxtor D740X 60Gb, zou dan volgens jou niet werken??? Lijkt me een beetje sterk...
Thuis heb ik een IBM 40Gb ata100 op een ata33 mobo gezet met de oude kabel, en hij werkt goed!!
Of bedoel je dat de HD zonder de 80-aderige kabel nooit gebruik kan maken van de ata66/100/133 snelheid?
De connectors zijn btw hetzelfde gebleven???

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
Jah, werkt natuurlijk wel. Maar niet zo snel.
Beetje zonde van z'on dure snelle schijf

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Pagina: 1