"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
die moet je idd UV belichten dmv een gespiegeld negatief van je banen. De print ontwikkel je vervolgens in vloeistof en daarna ets je hem met ets spul
Trouwens, de Generaal hierboven heeft wel gelijk, dit is een eitje op een stukkie gaatjesprint van een euro...
Ik maak ze zelf,
Teken het plaatje in Eagle en laat hem op mijn HP-7475 MOD
Plotten ; heb ervoor gezorgd dat er een watervaste stift in past (+- 10 min werk) , en dat ik er PCB's in kan plaatsen.
Dan effe laten drogen,
en in mijn etsbak gooien, effe laten borrelen bij 50ºC..Gaatjes boren en klaar is
Hier maak ik ook mijn SMD plaatjes mee (Dejan-nokia unlocker etc
Niks meer UV/belichten ontwikkelen en zo..
Dat is wat voor heftig kleine rastermaten..
hmmmm. gaatjesprint heb ik nog wel liggen maar ik vind dat eigenlijk een beetje k*t dat gepruts, helemaal omdat er ook een uC'tje op moet. Daarom vroeg ik me af of het sim-pel te etsen zou zijn.Op donderdag 04 april 2002 16:31 schreef Generaal_Putlucht het volgende:
Zon klein printje ets je toch nietDie maak je op testprint
Plotten gaat dus niet lukken (heb ik niet) net als etsen op school. vorig jaar kon ik dat (electrotechniek hogeschool enschede) alleen hier (HvU locatie A'foort) hebben ze dat soort faciliteiten niet.
misschien moet ik dan toch maar gaan prusten met de gaatjesprint...
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead
edit:
Ik heb nog ff naar de print gekeken maar dit wil ik ECHT liever niet op testprint maken...
Verwijderd
Het KAN heel simpel:
1) teken het printje op ruitjespapier
2) leg er een stukje enkelzijdig print onder zonder fotolaag met de koperkant omhoog
3) met een centerpons en een hamer(TJE) tik je alle eiland-centertjes door op het koper
4) haal het ruitjesvel eraf
5) teken op de koperzijde van de print rond elk centerponsje een eilandje met een watervaste stift
6) teken de spoortjes tussen de eilandjes met je watervaste stift
7) Ga een keer goed chinezen
9) zet het bakje op een electrisch warmhoudplaatje
10) boor alvast 1 gaatje in je print aan het kantje
11) monteer een ijzerdraadje door het gaatje
12) klotsen maar (nu komt het ijzerdraadje van pas want die troep wil je niet aan je vingers)
13) spoel je geetste printje af onder de kraan en met een schuursponsje schuur je alle viltstift eraf
14) spuit de print eventueel in met SK10 (tegen oxyderen)
15) boor gaatjes
KLAAAAAAR
ej, thnx... das een goed id! Ik ga es ff wat proberen.Op vrijdag 05 april 2002 10:04 schreef --EasY-- het volgende:
Of je doet het ZO:
Het KAN heel simpel:
...
KLAAAAAAR
Verwijderd
Zo maakte ik 15 jaar geleden printjesOp vrijdag 05 april 2002 10:06 schreef mpegernie het volgende:
[..]
ej, thnx... das een goed id! Ik ga es ff wat proberen.
Op vrijdag 05 april 2002 10:08 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Zo maakte ik 15 jaar geleden printjes
tja, ik maak ZELDEN printjes en dit lijkt me idd wel de manier dan... alleen nog wat etsmiddel kopen. hey thnx man. (why didn't I think of this ?)
Verwijderd
Overigens: ontwikkelen doe ik met natriumhydroxide (te verkrijgen in 500 gram bussen voor een paar euro bij de verfwinkel als verfafbijt). Verhouding: 1 gram natrium/kaliumhydroxide per liter water. Ik haalde er betere resultaten mee dan met gekochte ontwikkelaar. En op deze manier kun je nogal makkelijk elke keer als je het nodig hebt nieuwe, verse ontwikkelaar aanmaken.
Etsen: ijzer-III-chloride is het meest geschikt voor jouw doel. Kosten: een euro of 2-3 voor een pakje.
Belichten: zonnebank werkt prima, zolang de bank maar voorzien is van TL buizen. Met die moderne gasontladingspitten in de zonnebanken kun je niet belichten.
tja, geen zonnebank... dat ijzerIII chloride wist ik al ja maar verfafbijt?!Op vrijdag 05 april 2002 10:12 schreef DaBit het volgende:
Goh, da's ongeveer mijn methode, alleen gebruikte ik een emmer...
Overigens: ontwikkelen doe ik met natriumhydroxide (te verkrijgen in 500 gram bussen voor een paar euro bij de verfwinkel als verfafbijt). Verhouding: 1 gram natrium/kaliumhydroxide per liter water. Ik haalde er betere resultaten mee dan met gekochte ontwikkelaar. En op deze manier kun je nogal makkelijk elke keer als je het nodig hebt nieuwe, verse ontwikkelaar aanmaken.
Etsen: ijzer-III-chloride is het meest geschikt voor jouw doel. Kosten: een euro of 2-3 voor een pakje.
Belichten: zonnebank werkt prima, zolang de bank maar voorzien is van TL buizen. Met die moderne gasontladingspitten in de zonnebanken kun je niet belichten.
thnx voor de tip
Dat scheelt enorm in niet te verwijderen vlekken..
(Heb ik mega ervaring mee )
Trouwens: NaOH gebruik ik ook om aluminium te etsen...
Wel effe uit kijken voor de waterstof-gas (Knalgas) dat vrijkomt: niet roken in de buurt..
moet ff kijken waar ik het koop. bij conrad hebben ze idd dat fijnetskristal mar ik heb niet zo'n zin om het te bestellen.Op vrijdag 05 april 2002 10:24 schreef equinoxe het volgende:
Gebruik Geen Fe3Cl2 (IJzer3Chloride, dat zijn die geel-bruine brokken) maar fijn-etscristal (AmoniumChloride)..
Dat scheelt enorm in niet te verwijderen vlekken..
(Heb ik mega ervaring mee )
ff kijke... bij DIL(display) hebben ze het wel maar een beetje duur 11 euro.
Dat is genoeg voor 5 liter..
Voor een 200 gram mag je niet meer betalen dan 2.5 (E)
Verwijderd
Dad deed ik ook, totdat er een fles van die rommel explodeerde. Toen zat echt heel de hobbykamer onder de zoutzuur.Op vrijdag 05 april 2002 10:31 schreef exter het volgende:
Als etsmiddel gebruik ik een mengsel van water, zoutzuur en waterstofperoxide.
Het etst wel mooi, btw.
Van fijnetskristal ben ik niet zo'n fan (is ammoniumpersulfaat, btw)
Je hebt gelijk ben een beetjeOp vrijdag 05 april 2002 11:23 schreef DaBit het volgende:
(is ammoniumpersulfaat, btw)
Het gaat toch om deze:Op vrijdag 05 april 2002 09:48 schreef mpegernie het volgende:
Ik heb nog ff naar de print gekeken maar dit wil ik ECHT liever niet op testprint maken...
http://people.a2000.nl/rwvgesse/projects/hw.pdf
Wat is daar nou het probleem aan? Een Ic-voetje en een paar passieve componentjes op een stukje gaatjesprint en verder wat draadjes precies zoals op de print.
Da's minder werk dan --Easy--'s 15 stappenplan (die trouwens bijz. handig is als het echt snel moet, tnx)
Hmmm.. eens even kijken of ik iemand ken met een plotter
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
dat is em idd. maar ik weet niet of het echt minder werk is. tmoet ook een beetje degelijk zijn, niet zo'n draden warboel. Ik weet het nog niet...Op vrijdag 05 april 2002 14:06 schreef AcouSE het volgende:
[..]
Het gaat toch om deze:
Wat is daar nou het probleem aan? Een Ic-voetje en een paar passieve componentjes op een stukje gaatjesprint en verder wat draadjes precies zoals op de print.
Da's minder werk dan --Easy--'s 15 stappenplan (die trouwens bijz. handig is als het echt snel moet, tnx)
ik vind het best om een paar componenten op een RS232 stekkertje te bakken maar dit vind ik toch een beetje brak om op een test print te doen. Ten eerste wordt het groter.... aaaaah, weet je wel hoe kut dat is? alles op zo'n gaatjes ding proppen?
Verwijderd
Vooral stap 7, da's mijn favorietOp vrijdag 05 april 2002 14:06 schreef AcouSE het volgende:
[..]
Het gaat toch om deze:
Deze manier is ERG snel om een print te maken, vooral als je geen lichtbak wil gaan bouwen enzo
En qua degelijkheid staat het ver boven gaatjesboard (waar ik vroeger ook veel mee gebouwd heb). Toch worden die gaatjesboards vaak brak na een tijdje. Via de 15 stappen, ach dat gaat noooooit meer stuk
FF in spiegelbeeld eropzetten en strijken maar, daarna in de vriezer en etschen maar
Verwijderd
Hij print daar met een lazer printer in spiegelbeeld op en strijkt met een strijkbout op de pcb. hier na laat hij het papier los weken met warm water. en kan hij het ook etsen.
misschien dat men hier wat aan heeft.
Op vrijdag 05 april 2002 15:56 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Ik heb van die transfer folie (net als voor je T-Shirts) voor in een laserprinter/kopieermachientje
FF in spiegelbeeld eropzetten en strijken maar, daarna in de vriezer en etschen maar
Dit klinkt erg goed aangezien ik geen plotter heb.Op zondag 07 april 2002 23:22 schreef joost-jan het volgende:
Hij print daar met een lazer printer in spiegelbeeld op en strijkt met een strijkbout op de pcb. hier na laat hij het papier los weken met warm water. en kan hij het ook etsen.
Maar ik heb nog wat vraagjes :
* de exacte naam van het spul
* wat kost het ongeveer
* is het meerdere malen bruikbaar
Of weet iemand een site waar uitleg staat ?
Het is toch niet echt gewoon van die wax folie waarmee je T-shirts kan bedrukken
edit2:
Of je gebruikt google
http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm
http://www.al-williams.com/wd5gnr/pcb.htm
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
stond ooit eens in de electuur