[WLAN] P2P Internet delen

Pagina: 1
Acties:

• OmniNaut
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Ik heb sinds kort, omdat er op mijn school wireless internet word verzorgd, een PCMCIA Orinoco (lucent technologies) WiFi 802.11b wireles kaartje gekocht.
Nu is dit superhandig en ik ben er ook heel tevreden over.

Alleen ik wil dit thuis ook, nu ben ik daar al een tijdje mee bezig. Nu hoor ik dat je P2P (peer 2 peer) ook een netwerkje kan bouwen, dus heb ik daar een paar vragen over.
Wat ik niet kon opmaken uit de search hier op GOT.

1. Het is hoofdzakelijk bedoeld om internet te delen, dus kan dit ook? Bestanden zullen waarschijnlijk gedeeld kunnen worden maar hoe zit het met printers? Dat vind ik ook een belangrijke.

2. De bedoeling is dus om een PCI kaartje in mijn server te proppen maar moet dat het zelfde merk zijn of in ieder geval een WiFi of 802.11b standaard?

3. Hoe zit het met bereik? Mijn server staat op zolder en die moet dus een meter of 6 naar beneden zeg maar en het liefst ook de tuin in met de zomer in aantocht :)
Zeg dat maximaal 25 meter (door 2 a 3 muren) overbrugt moet worden.
Nu staat in mijn gebruiksaanwijzing van mijn PCMCIA kaartje het volgende: (staat dus niet bij of het om P2P gaat of om gateway, ik neem aan gewoon direct zonder tussenweg)

11mb 5.5mb 2mb 1mb
open office environment 160m 270m 400m 550m
semi-open office 50m 70m 90m 115m
closed office 25m 35m 40m 50m
(m = meters, mb = mbit)

Dit is dus uit de fabriek gemeten dus de werkelijkheid zal een stukkie lager liggen.
Nu weet ik dat er externe antennes zijn, zitten daar nog verschillende grotes in, verschillen in merken en natuurlijk prijs?
Als iemand daar een vergelijkingstest weet op het WWW zou ik daar erg blij mee zijn. Nu had ik laatst gelezen dat die Pringel bussen ook werken. Maar ja ik ga niet de hele tijd rondslepen met zo'n een bus in mijn handen. :P

4. De bedoeling is om eerst te testen of dit werkt (nu hebben mijn buren allebei een (k)laptop en mijn zusje ook (486DX 50 Mhz). Mocht dit werken heb waarschijnlijk werken dan ga ik eens met mijn buren praten. >:)
Wat voor gateway raden jullie me aan in zo een situatie waar maximaal 4 a 5 connecties op komen te zitten.
Over die 486 (k)laptop nog een klein vraagje, het is een oude Dell Latitude met een PCMCIA type 1 slootje. Nu weet ik dat dat niet combineerd met elkaar maar bestaan daar ook adapters voor? En de prijs natuurlijk :) (Ons bent zunig)

Dan nog een paar technische vragen:
1. Ik heb gehoord dat je WLAN ook kan versterken zodat bijvoorbeeld meerdere kilometers kan worden bereikt. Nu is mijn vraag, dit mag toch niet? Je zendvermogen mag niet hoger liggen dan 1 watt, anders val je niet meer onder de zendamateurs. Dus hoe zit dat?

2. Ik zat me zo te bedenken je hebt nu de nieuwe Intel P4 2.4 Ghz en Wireless werkt ook op 2,4 Ghz, als je die 2 bij elkaar zet zal het toch storing geven of niet? Want een chip geeft altijd storing maar wordt dat nu niet versterkt?

Thnx
edit:
Nu zie ik dat bij het plaatsen mijn tabel niet goed word weergegeven je moet dus de mb (mbit) rij opschuiven totdat hij (zeg maar de 11mb boven de 160m) staat.

• OmniNaut
  • Laatst online: 02-01-2024
Heeft niemand antwoord op mijn vragen?

(BTW dit is toch hopelijk niet te snel omhoogschoppen?)

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 15:44 schreef THRenault het volgende:
Ik heb sinds kort, omdat er op mijn school wireless internet word verzorgd, een PCMCIA Orinoco (lucent technologies) WiFi 802.11b wireles kaartje gekocht.
Nu is dit superhandig en ik ben er ook heel tevreden over.
inderdaad mooi werk
Alleen ik wil dit thuis ook, nu ben ik daar al een tijdje mee bezig. Nu hoor ik dat je P2P (peer 2 peer) ook een netwerkje kan bouwen, dus heb ik daar een paar vragen over.
Wat ik niet kon opmaken uit de search hier op GOT.
waarom peer to peer, en niet een gewoon netwerkje?
1. Het is hoofdzakelijk bedoeld om internet te delen, dus kan dit ook? Bestanden zullen waarschijnlijk gedeeld kunnen worden maar hoe zit het met printers? Dat vind ik ook een belangrijke.
als je de server nou met 2 netwerkkaarten uit rust, 1 met een gewone NIC welke verbonden is met je kabel internet provider, en 1 wireless, welke je direct gaat verbinden met je laptop
2. De bedoeling is dus om een PCI kaartje in mijn server te proppen maar moet dat het zelfde merk zijn of in ieder geval een WiFi of 802.11b standaard?
je hebt ook van die routers die punt 1. server zijn punt 2. tegelijkertijd een switch zijn en punt 3 een wireless access point, misschien dat dat makkelijker is
3. Hoe zit het met bereik? Mijn server staat op zolder en die moet dus een meter of 6 naar beneden zeg maar en het liefst ook de tuin in met de zomer in aantocht :)
Nu staat in mijn gebruiksaanwijzing van mijn PCMCIA kaartje het volgende: (staat dus niet bij of het om P2P gaat of om gateway, ik neem aan gewoon direct zonder tussenweg)

11mb 5.5mb 2mb 1mb
open office environment 160m 270m 400m 550m
semi-open office 50m 70m 90m 115m
closed office 25m 35m 40m 50m
(m = meters, mb = mbit)

Dit is dus uit de fabriek gemeten dus de werkelijkheid zal een stukkie lager liggen.
Nu weet ik dat er externe antennes zijn, zitten daar nog verschillende grotes in, verschillen in merken en natuurlijk prijs?
Als iemand daar een vergelijkingstest weet op het WWW zou ik daar erg blij mee zijn. Nu had ik laatst gelezen dat die Pringel bussen ook werken. Maar ja ik ga niet de hele tijd rondslepen met zo'n een bus in mijn handen. :P
volgens mij gaat t/m 50 meter perfect voor internetten , dus geen antenne's.
4. De bedoeling is om eerst te testen of dit werkt (nu hebben mijn buren allebei een (k)laptop en mijn zusje ook (486DX 50 Mhz). Mocht dit werken heb waarschijnlijk werken dan ga ik eens met mijn buren praten. >:)
Wat voor gateway raden jullie me aan in zo een situatie waar maximaal 4 a 5 connecties op komen te zitten.
die switch waar ik je hierboven over vertelde, wie weet het merk zo?
Over die 486 (k)laptop nog een klein vraagje, het is een oude Dell Latitude met een PCMCIA type 1 slootje. Nu weet ik dat dat niet combineerd met elkaar maar bestaan daar ook adapters voor? En de prijs natuurlijk :) (Ons bent zunig)
ik denk het bijna niet hoor, wel heel erg oud.
1. Ik heb gehoord dat je WLAN ook kan versterken zodat bijvoorbeeld meerdere kilometers kan worden bereikt. Nu is mijn vraag, dit mag toch niet? Je zendvermogen mag niet hoger liggen dan 1 watt, anders val je niet meer onder de zendamateurs. Dus hoe zit dat?
waarom nou weer een Wlan met versterkers, dit hoort gewoon te werken met wat jij wil
2. Ik zat me zo te bedenken je hebt nu de nieuwe Intel P4 2.4 Ghz en Wireless werkt ook op 2,4 Ghz, als je die 2 bij elkaar zet zal het toch storing geven of niet? Want een chip geeft altijd storing maar wordt dat nu niet versterkt?
dit staat helemaal buiten elkaar, die 2.4 ghz pentium da's een kloksnelheid, en je netwerk is een frequentie, de overeenkomst daar tussen, zijn de zelfde overeenkomsten als tussen een boom en een varken, geen dus.
Thnx
edit:
Nu zie ik dat bij het plaatsen mijn tabel niet goed word weergegeven je moet dus de mb (mbit) rij opschuiven totdat hij (zeg maar de 11mb boven de 160m) staat.
spreekt voor zich.

zow, wat een verhaal.

om een lang verhaal kort te maken:

dit lijkt wel een microsoft case, ze vertellen je superveel, maar als je alles gelezen hebt, snap je eigenlijk nog steeds de vraag niet, zo is het hier ook, schrijf eens kort op wat je wil, en wat je hebt.

• morphje
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op donderdag 04 april 2002 15:44 schreef THRenault het volgende:

data delen is data delen. Het is een netwerk, alles wat jij aanzet word gedeelt, printers, files, internet, van mij part je AS/400.
Ik zou gewoon gaan voor een WiFi, dat is de algemene standaard nu. WiFi is 802.11b. Indien mogelijk gewoon gaan voor die lucent, is misschien wat prijzig, maar wel goed spul.
Wat voor muren zijn dit? betonnen muren met betonijzer kan je wel vergeten. Dit is namelijk een zogeheten kooi van faraday. gipsmuurtjes zul je niet zoveel last van hebben (dat is wat ze bedoelen met een semi-closed office)

Een AP (accesspoint) heeft meer powerouput dan een gemiddeld pcmcia kaartje, gewoon omdat anders je laptop snel leeg zou zijn. AP heeft over het algemeen een output van 50-100 mW en een pcmcia kaart 30-50 mW. you do the math.
Hier zijn al aardig wat draadjes over geweest in NT. Het maximaal toegestaan vermogen is 100mW EIRP dat is uitgestraald vermogen.