Dell = anders dan ander?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Ik zat mij eens af te vragen:

Ik heb meer dan 1 jaar geleden een pc gekocht bij dell, (zie sig voor specificaties). nou was dat een normaal PIII 866 mhz gevalletje. niks speciaals aan. totodat ik erachter kwam dat er RAMBUS geheugen inzat. Ik dacht dat het wel normaal zou zijn. en niet veel later ontdekte ik een 2e voedings-stekkertje, die normaal alleen op PIV moederborden zitten.

Een PIII met rambus is iets apparts, de chipset (intel) komt ook niet vaak voor, dus ik neem aan dat dit iets wat dell zelf costume build heeft gemaakt.

Ik heb niet en speciale bestelling geplaats, het is gewoon een normaal pc privé projectje.

Nou vroeg ik mij af of Dell dit vaker doet, kost hun dat niet meer dan dat het oplevert? Is dit ook wat dell zo speciaal maakt dat zoveel mensen een dell aanbevelen (in ieder geval als server)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JA dell doet dit wel vaker, net als dat ze 1 van van de eerste waren die in een P1 133 EDO DIMM gebruikte, maar weer anders dan dat IBM dat al deed.

Ook nu weer zijn ze redelijk veel eisend wat betreft geheugen configs. 16Mx64 32Mx32 enz.

Ik zou als ik jouw was zo veel mogelijk bij dell zelf bestellen. Weet je zeker dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het maakt Dell niet speciaal want ook Compaq en zo hadden PIII's met Rambus. De Intel 820 chipset ondersteund dat geloof ik...

Dat Dell puur Intel doet is wel vrij uniek. Alle chipsets zijn van Intel (behalve in het serversegment) en de processoren ook. Hierdoor krijg je bij Dell helaas ook nog steeds de brakke 810 chipset enzo.. :(

Tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ik wou extra geheugen bij ze bestellen, heb ik niet gedaan.. ze zijn heel erg duur voor extra onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ooohja, de chipset die erin zit = Intel 82820 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een maat van mij heeft een Dell met een i815E chipset, en hij had ook problemen met geheugen. Van de 256MB modules kon hij maar 1 chippie config hebben. ik meen de 16Mx64 en niet de meest gebruikte 32Mx32 (ofzoiets)
zijn module was daardoor zoiezo al een stukkie duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
wat ik wel raar vind. ik had 128 mb, nu heb ik er 128 bijgezet en geeft windows keurig netjes 256 aan.

maar als ik sisoft sandra aanzet zegt zijn dat het 1x 128 is en 1x 64 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Dell gebruikt niet alleen Intel chipsets en Intel processoren, maar laat door Intel gewoon een Intel bord aanpassen zodat de pinbezetting van de voeding niet meer standaard is. Misschien is het stabieler (ATX is van de K6 tot de Pentium IV, dus kan zijn dat ze liever wat extra lijntjes van het ene hebben dan van de andere voor die specifieke config)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Ik heb ooit een keer gezocht naar extra geheugen voor mijn Dell systeem.

Ik heb dit toen niet duur bij Dell gekocht maar bij Hard-ware.nl, dit scheelde enorm in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Op donderdag 04 april 2002 15:23 schreef mlevd het volgende:

Ik heb dit toen niet duur bij Dell gekocht maar bij Hard-ware.nl, dit scheelde enorm in kosten.
Hebben ze daar ook dat 'speciale' dell geheugen, of is het normaal spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Je kan op merk en type pc zoeken naar je geheugen.
Wat je ook nog kan proberen om via je System Service Tag op de site van Dell te zoeken naar het nummer van je geheugen dat in je susteem gebruikt wordt, zit onder het hoofdstuk ondersteuning.
Als je daar je System Service Tag invoert krijg je een overzicht van je systeem.

EDIT
het is volgens mij niet het orginele (waarschijnlijk Kigston)geheugen maar het werkt wel goed, volgens mij heb ik het van Dane-elec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Gewoon extra geheugen van Dane Elec bestellen op shop.tweakers.net (of ergens anders, maar je kunt ze wel handig uitzoeken op de tweakers.net shop).
Met die memory configurator weet je iig zeker dat je het goede geheugen koopt.

Overigens zat er een foutje in dat ding: De HP NetServer E800 heeft geen i815 chipset die 2GB PC133 ondersteunt, maar een Asus CUR-DLS mobo die 2GB GB PC133 Registered ECC ondersteunt (en ook Registered ECC nodig heeft). Wel ff uitkijken dus, als je weet welk mobo je hebt niet blindelings op het systeemnummer afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou in mijn pappa's Dell past gewoon Ell Cheapo geheugen van de errugh lokale pc boer

64mb zuigt :o
256mb zuigt al een stuk minder :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Als je PC800 RDRAM op je i820 moederbord hebt zitten, dan heb je een snel systeem.

Als je PC600 RDRAM geheugen hebt is het langzamer dan SDRAM op een i440BX chipset.

Mocht je SDRAM op dit moederbord hebben zitten dan ben je de sigaar, want in de gebruikte memory translator hub (MTH*) van de i820 zit een flinke bug, waardoor je een zeer matige performance hebt.

Al met al was de i820 chipset geen succes voor Intel.

* De MTH is op sommige i820 moederborden toegevoegd omdat de prijzen van RDRAM destijds schrikbarend hoog lagen. De MTH zorgt ervoor dat de i820 chipset overweg kon met de goedkopere SDRAM modules.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 13:12
Op donderdag 04 april 2002 16:06 schreef _JGC_ het volgende:
Gewoon extra geheugen van Dane Elec bestellen op shop.tweakers.net (of ergens anders, maar je kunt ze wel handig uitzoeken op de tweakers.net shop).
Met die memory configurator weet je iig zeker dat je het goede geheugen koopt.
En als ik Dell Dimension 8100 selecteer, dan komen ze aanzetten met ECC RDRAM terwijl er in standaard desktops PC's NON-ECC zit. Zeker lekker inkomsten binnenhalen bij de noobs die niet weten wat er in hun pc moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Op donderdag 04 april 2002 17:54 schreef rellehenk het volgende:

[..]

En als ik Dell Dimension 8100 selecteer, dan komen ze aanzetten met ECC RDRAM terwijl er in standaard desktops PC's NON-ECC zit. Zeker lekker inkomsten binnenhalen bij de noobs die niet weten wat er in hun pc moet
Dit had ik ook toen ik in de memory configurator zocht naar een geschikte geheugenupgrade voor mijn ASUS P4T moederbord. Vertrouw dus niet blindelings op de memory configurator.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1