Autocad files viewen en converten

Pagina: 1
Acties:

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Welke freeware of goedkoop programma is geschikt om autocad files te bekijken en te saven als .gif of .bmp file?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Staat HIER niks nuttigs wat je kan helpen? :)

🌞🍃

• Bigfoot
Op donderdag 04 april 2002 14:36 schreef timotee het volgende:
http://download.cnet.com/downloads/0-14481-601-911567.html

Volvo viewer doet het volgens mij.
Die doet het niet goed....

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Misschien ben je hier iets mee:
Able DXF manager is a program that enables you to view and print DXF files generated by most CAD programs. The program can also convert to one of the following formats: JPEG Bitmap (JPG), TIFF Bitmap (TIF), PaintBrush (PCX), Portable Network Graphics (PNG), Windows Bitmap (BMP), OS/2 Bitmap (BMP), Targa Bitmap (TGA), Portable PixMap (PXM), Portable PixMap (PPM), Portable GreyMap (PGM), Portable Bitmap (PBM).
zie hier voor meer info.

• Bigfoot
Die DXF viewer werkt ook niet.

Verwijderd

Hey,

ik ben ook bezig om vanuit Autocad tekeningen te converten. Het probleem bij converten naar .JPG is dat dat document niet scherp genoeg is om in A4 formaat in te voeren! Het betreft namelijk bouwtekeningen voor een noodvluchtplan! Wie kan me helpen om een manier te vinden om deze Autocad tekeningen te converten naar een formaat dat zijn resolutie behoudt?

Bij voorbaat hartelijk dank

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

A4: ga er dan geen bitmap van maken (geen gif, geen jpg, etc etc) maar laat het mooi bij een vector tekening. ALs het acad formaat zelf geen optie is: je kunt eenvoudigweg met de juiste printerdrive en print-to-file printen naar een postscript file. Het bestand zal er overigens niet bepaald kleiner op worden. Een postscript file kan je vervolgens weer met bijv. Ghostview bekijken of eventueel zelfs verder converteren.

offtopic:
Welkom op GoT :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Je kan in Autocad zelf een printer aanmaken die bestanden uitvoerd als JPG, BMP of TGA.

Ikzelf gebruik altijd de TGA omdat deze zonder compressie werkt en dus perfecte uitvoer heeft.
Daarna pak je een fotobewerker als Paintshop Pro of Photoshop en zet je ze eenvoudig om naar GIF zonder kwaliteitsverlies.

Je doet dit als volgt:

- In Autocad kies je menu Tools \ Options
- Kies tabblad 'Plot and Publish'
- Kies 'Add or Configure plotters'
- Kies 'Add a plotter wizard'
- Kies 2x volgende
- Ga bij manufacturers naar beneden naar 'Raster file formats'
- Je ziet nu rechts o.a. de mogelijkheden voor JPG, TIFF, BMP en TGA
- Pak hier bij voorkeur TGA omdat deze uncompressed is
- Vervolgens 3x volgende en 1x voltooien
- Je ziet nu dat er een file wordt toegevoegd in het venster dat nog open staat
- Dubbelklik op de toegevoegde file
- Ga naar tabblad 'device and document settings'
- Ga naar beneden naar 'custum paper sizes'
- Kies 'add' en maak een paar royale maten erbij (ik gebruik meestal 3200 x 2560)
- Voeg er zoveel toe als je wil
- Sluit de zaak af
- Nu kan je vanuit Autocad deze 'plotter' kiezen en wordt het resultaat weggeschreven naar een zelf aan te geven bestandsnaam ergens op je harde schijf.

Daarna kan je het bestand weer verder bewerken zonder kwaliteitsverlies
Ter informatie, een bestand van 3200 x 2560 levert 300 dpi op A4.
Wanneer je bijvoorbeeld 600dpi wil moet je de resolutie van 6400 x 5120 pixels gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door elinsen op 03-03-2005 10:37 ]

E.P.M. Linsen

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je het beste je acad kunt plotten naar pdf. Vervolgens importen in photoshop met een hoge dpi, en dan bv opslaan als jpg of whatever. Dat geeft veel hogere kwaliteit dan direct uit acad naar jpg ofzo te plotten.

Verwijderd

Bedankt voor de tips mensen...! Ik zal eens snel aan de gang gaan en kijken of ik er uit kom!
_/-\o_

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
eDrawings is ook een mooi pakketje om autocad tekeningen te bekijken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Die doet het niet goed......
Wat doet Voloview niet goed, welke versie heb je?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:11:
Wat doet Voloview niet goed, welke versie heb je?
Zo quoten zonder aan te geven wie je quote is niet handig. Alleen al omdat je anders had gezien dat je reageert op een drie jaar oud bericht ;)

Dus: mensen, let op de datum van de topicstart!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1