Toon posts:

Wireless LAN naar vriend 75m verderop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst voor de modjes: ik weet niet of dit het meest geschikte forum is voor deze vraag.

Ik zit thuis nu nog steeds met een modempje te internetten omdat ik pa+ma niet omgepraat krijg naar ADSL. Da's ook een probleem bij ons thuis, want ik krijg die UTP kabel niet naar boven omdat er geen ruimte meer is in de elektriciteitspijpen. Buitenom of via de trap is uiteraard geen optie.

Nu woont een vriend van me ongeveer 75-100 meter verderop in de straat, en die heeft wel ADSL. Verder heeft die jongen er absoluut geen probleem mee als zijn aansluiting gedeeld word ('Prima, dan kun jij ook mijn router onderhouden').

Nu zou ik graag aan beide kanten een linuxbak neerzetten, met daartussen een wireless LAN verbinding. Dan draait er bij hem een NAT router, bij mij een NAT router, en zijn we allebei happy. Zelfs de rest van de familie thuis kan dan gewoon internetten zonder problemen.

Ga ik die 75-100 meter redden met een WLAN verbinding? Ik zat zelf eigenlijk te kijken naar 2 WLAN kaartjes en een ad-hoc verbinding. Dit om de kosten te drukken. Het probleem is dat in de line of sight gebouwen staan, waaronder een oude auto-garage (veel staal).

Werken die WLAN kaartjes in een niet-Cardbus compatible slot? Dus een normaal PCMCIA slot? Een van de PC's die ik als router wil gebruiken is een oude fanloze Tulip P100, gebouwd met notebooktechnologie. Deze heeft voor uitbreidingen alleen PCMCIA sloten.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04

RvV

Nou, gisteren heb ik nog 3km gehaald met m'n wireless spul. Dat was dan wel met vrij zicht, maar dan lijkt me dat zo'n kleine afstand ook wel moet lukken.

Y'24

Verwijderd

2 nat-boxen is een beetje overbodig, denk je ook niet? Je zit met zo'n wlan gewoon op't zelfde netwerk, alsof er een kabel tussenligt. Dus 1 natbox die internet voor jullie regelt is voldoende.
Die range zou wel te halen moeten zijn, maar kijk gewoon eens naar de specs van de verschillende zenders.
Kijk ook of ze alles geencrypt door de ether verzenden trouwens...

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
salvador4 zit vindt het niet alles, router staat beneden en hij zit boven en houd meestal maar net genoeg over voor download snelheid (512kB/sec) ik weet niet hoeveel verschillende WLANs er zijn, maar hij heeft 11mbit

Reality beats fiction by far!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[flauw]
Mod je eigen richt-antenne met een Pringles koker:

http://www.tweakers.net/nieuws/21161?highlight=pringles
[/flauw] ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ik zit met 't zelfde idee te spelen :) We hebben dan wel allebei gewoon kabel, maar zo'n WLAN is gewoon geil :9~
Bij de specs van de gemiddelde 802.11b oplossing staan afstanden van 100 à 300 meter buiten. Het mooie is dat we gewoon een line of sight hebben, dus in principe zou het makkelijk moeten gaan.
Enige puntje is dat de antenne wel aan de buitenkant van het huis moet zitten. Ik kan daar vlakbij best 'n simpele ouwe pc neerzetten met zo'n pci->pcmcia adapter erin en dan vervolgens een pcmcia wlan kaartje, maar dan moet ik er wel 'n losse antenne bij hebben.

1) is die 100 meter (het is zeker niet meer) een probleem voor de standaard huis- tuin- en keuken wlan kaartjes ?
2) zijn er kant- en klare (goedkope!) losse antennes die je aan zo'n wlan kaartje kan knopen ?
3) hoe ver zou zo'n antenne dan weer van de wlan kaart af kunnen zitten ? :D

Verwijderd

hmm en die pringle antennes he... kan je die aan iedere willekeurige 802.11b antenne knopen of kan dat alleen met bepaalde types ?

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 19:26 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:
hmm en die pringle antennes he... kan je die aan iedere willekeurige 802.11b antenne knopen of kan dat alleen met bepaalde types ?
Ik heb een repotec WLAN (2X pcmcia 1X AP)ik ben hier niet zo tevreden over, het bereik laat in de praktijk te wensen over, ik vraag het mij af of je 75mtr laat staan 100mtr gaat halen op 11mbit :(

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 07:12

Adze

CCNP !

Ik denk dat met die prigles verpakking radio golven afgebogen worden naar een centraal punt, om zo een beter ontvangst te hebben.

Ik vraag me af of je je eigen signaal van je WLAN kaartje het ook zo versterken kan... Misschien kun je twee oude satteliet-schotels vinden en zo je radio signalen richten...

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is dit niet wat voor jullie ??
http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200w

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 14:19 schreef Deleon het volgende:
2 nat-boxen is een beetje overbodig, denk je ook niet? Je zit met zo'n wlan gewoon op't zelfde netwerk, alsof er een kabel tussenligt. Dus 1 natbox die internet voor jullie regelt is voldoende.
Jawel, maar ik wil 2 gescheiden netwerken. Dat netwerk bij mijn vriend, en het netwerk bij mij thuis.
code:
1
2
3
4
5
6
    (bij mij thuis)    (bij vriend thuis)

+++++++         +++++++
  PC A ---+ NAT +~~~~~~wlan~~~~~~+ NAT +-----> ADSL
  PC B ---+     +      PC C --+     +
        +++++++    PC D --+++++++

PC A en B zijn dus van mij (zijn er nog wel meer in huis, maargoed), C en D staan bij mijn vriend thuis. Op deze manier kan ik dus internetverkeer van PC A en B naar ADSL sturen zonder dat C en D dit kunnen zien, en andersom. Ook kunnen A en B, plus C en D elkaar niet zien. de NAT box bij mij thuis gedraagt zich in het netwerk van mijn vriend als soort van PC E.

Verder zijn 2 PCMCIA kaarten die een ad-hoc netwerk vormen een stuk goedkoper dan een PCMCIA kaart en een access point. Voor die 2 router-PC's trek ik wel een paar oude P100's ofzo uit de kast. Dat kost niets.
Die range zou wel te halen moeten zijn, maar kijk gewoon eens naar de specs van de verschillende zenders.
Kijk ook of ze alles geencrypt door de ether verzenden trouwens...
Die WEP encryptie vertrouw ik niet zo. Ik denk dat ik zelf extra encryptie over de tunnel tussen de twee NAT routers gooi. Dan voorkom ik ook dat iemand anders met een WLAN kaart in de buurt deel kan nemen aan het netwerk.

Nuja, privacy moeten we het nog over hebben. Misschien is 1 netwerk bouwen voor allebei een betere oplossing. Mijn simpele 100-euro switch laat verkeer van PC 1 naar PC 2 toch al niet zien op de netwerkpoort naar PC 3.
Op donderdag 04 april 2002 17:14 schreef E-MANs het volgende:
salvador4 zit vindt het niet alles, router staat beneden en hij zit boven en houd meestal maar net genoeg over voor download snelheid (512kB/sec) ik weet niet hoeveel verschillende WLANs er zijn, maar hij heeft 11mbit
512kbit vind ik genoeg. Dat moet ik dus zien te halen. En wel over die 75 meter, zonder vrije line-of-sight. Vandaar deze vraag.
Op donderdag 04 april 2002 20:00 schreef treve het volgende:
Ik heb een repotec WLAN (2X pcmcia 1X AP)ik ben hier niet zo tevreden over, het bereik laat in de praktijk te wensen over, ik vraag het mij af of je 75mtr laat staan 100mtr gaat halen op 11mbit :(
Kijk, daar komen de praktijkverhalen. Daar ging het mij dus om. Zou ik 512kbit wel kunnen halen over 75 meter? 11Mbit is leuk, maar onnodig.
Op donderdag 04 april 2002 20:17 schreef Tommel het volgende:
Is dit niet wat voor jullie ??
http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200w
Die access points zijn behoorlijk prijzig. De kaartjes zijn nog wel te doen.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Op vrijdag 05 april 2002 11:11 schreef DaBit het volgende:

[..]

Jawel, maar ik wil 2 gescheiden netwerken. Dat netwerk bij mijn vriend, en het netwerk bij mij thuis.
kan je dan niet gewoon beter twee verschillende netwerken maken door te subnetten ? Dan zit je te minste niet met 2 nat routers dr tussen, geeft mijn inziens alleen maar meer kans op downtime.

• lange
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

gaat je makkelijk lukken, ik heb zelf getest tot ong. 250m, maar dan wel in een hoge school gebouw (dus net zoveel beton en staal als een bunker).

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 11:26 schreef lange het volgende:
gaat je makkelijk lukken, ik heb zelf getest tot ong. 250m, maar dan wel in een hoge school gebouw (dus net zoveel beton en staal als een bunker).
gaaf! :) met wat voor 'n apparatuur was dat ? en haalde je gewoon de volle 11mbit ?

• lange
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

Op vrijdag 05 april 2002 11:31 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:

[..]

gaaf! :) met wat voor 'n apparatuur was dat ? en haalde je gewoon de volle 11mbit ?
was met cisco meuk, maar wel pre-production modellen (was vorig jaar juni) en bij die 250m zaten we op ong 7mbit. (kon trouwens wel verder als 250m, maar toen was het gebouw op dus hebben we niet verder getest :) ).

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 22:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

...

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/430419/1?limit=25"""]Lees![/url]

En je weet meer over het wie wat en hoe!, vooral na pagina 2 kom je verder!

* zwahiel w8 nog steeds op die verdomde €€€'s :'(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm gelezen. Dat topic was zeer verhelderend. Bedankt.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
Op vrijdag 05 april 2002 15:12 schreef DaBit het volgende:
Ik heb 'm gelezen. Dat topic was zeer verhelderend. Bedankt.
'k hoorde van iemand dat de 802.11A standaard nu ook vrijgegeven is in Nederland. Dit betekend dat je tot 108Mbit wireless kunt stralen :9

Maar 'k moet het eerst nogmaar ff bevestigd zien....iemand een idee of dit klopt?
(op de InterNetworking event lagen ookal 802.11A wlan kaartjes, en AP's....
Op donderdag 04 april 2002 14:16 schreef RvV het volgende:
Nou, gisteren heb ik nog 3km gehaald met m'n wireless spul. Dat was dan wel met vrij zicht, maar dan lijkt me dat zo'n kleine afstand ook wel moet lukken.
dat was vast niet zonder een aantal zeer flexe antenne's :P

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Ruik ik daar Yagi antennes?

http://www.netscum.com/~clapp/wireless.html

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1