Toon posts:

[cm] Fan op moederboard (niet cpu) eraf te slopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.jetway.com.tw/evisn/product/amd/866as/866as.jpg

Zo'n soort moederboard heb ik. Nu zie je rechts onder het cpu slot een fan. Geen flauw idee wat i doet trouwens (tsjah koelen, maar wat?)
Ik heb al mijn fans op 7 volt en das lekker stil ,maar nu maakt dit kleine fluttertje (4cm ofzo) echt vet veel lawaai. Best wel irri opzich.

Volgens mij is deze er niet zo heel moeilijk af te slopen maar nu is mijn vraag, zijn er meer mense die zoiets gedaan hebben? En kan dat? En mag dat? :P

Aangezien ik een 9,2 cm Zalman fan ervoor heb hangen (heb zo'n zalman flower koeler) dacht ik dat het een idee was om de van op het MB te vervangen door een heatsinkje.
De flow van mijn zalman zou dan ook net over die sink heen blazen.

Maar is dit idee verstandig? En heeft iemand hier mischien ervaring mee?

Het moederboard is een jetway 867 of 866, beetje onbekent merk geloof ik. Maar wel een kewle blauwe printplaat :9
E

Verwijderd

Dat ding koelt de chipset van je moederboard.. niet erafslopen dus!!

Verwijderd

Als je de fan eraf sloopt en er een goede heatsink op zet moet het wel kunnen lijkt me.

Wel een vrolijke moederplaat bij de wee :P

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die cooler is voor je chipset, je MAG hem er wel afslopen, maar kan je niet gewoon de draad onderbreken en ok op 7 volt laten lopen (wel zo veilig :D)

Verwijderd

De enige cooler die ik zie is de cooler op je North-Bridge.
Als je deze bedoelt, vind ik het een zéér onverstandig idee! Je NB wordt namelijk ontzettend warm, door alle stroompjes die er door heen gaan...

Maar ik neem aan dat je die niet bedoelt...toch?

• Maarten
  • Niet online
Die cooler is voor je chipset, je MAG hem er wel afslopen, maar kan je niet gewoon de draad onderbreken en ok op 7 volt laten lopen (wel zo veilig :D)

edit:
2 keer?? sorry |:(

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kweet niet maar volgens mij kon het ook dat je gewoon de sink laat zitten..

en host dat plaatje eens op een snellere site... :{

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou hem op 7 volt kunnen laten lopen. Maar zulke kleine fans blijven veel geluid houden.

Maar deze zorgt dus voor die system temp ?
(is nooit echt hoog bij mij trouwens.)

Verwijderd

ik heb coolertje gewoon uitgeschakeld. OP een abit kr7a-raid. Er zijn meerdere mensen die die hebben gedaan als je niet extreem overclockt kan het geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 14:00 schreef Digital-X het volgende:
De enige cooler die ik zie is de cooler op je North-Bridge.
Als je deze bedoelt, vind ik het een zéér onverstandig idee! Je NB wordt namelijk ontzettend warm, door alle stroompjes die er door heen gaan...

Maar ik neem aan dat je die niet bedoelt...toch?
Die bedoel ik dus eigenlijk wel. :D
Heb er zelf een andere koeler op als in dit plaatje. 1tje die nog veel kleiner is.

Verwijderd

Bijmij zat er nooit een koelertje op, alleen een heatsinkje. Maar als je met FBS wil overklokken is't beter om of waterkoeling, of luchtkoeling en niet alleen een heatsinkje erop te hebbuh :D

• Maarten
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 14:03 schreef Darkice het volgende:
Ik zou hem op 7 volt kunnen laten lopen. Maar zulke kleine fans blijven veel geluid houden.

Maar deze zorgt dus voor die system temp ?
(is nooit echt hoog bij mij trouwens.)
Kan wel, gewoon een heatsink erop en die fan erop laten blazen (in de zijkant van je kast zit)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb op mijn northbridge alleen een heatsinkje (was al zo) en hij wordt echt wel warm hoor zo'n ding; veel warmer dan m'n AMD'tju :o binnenkort maar ff een groter koelblok halen :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff gekeken:

Er staat op:
-Recovery genius
-Anti crush design
-Never lose data

Verder niks. Er zit een blauwe heetsink onder die aan de fan vast zit.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ach, bij aopen hebbe ze ze ook gewoon passief gekoeld, wel een ding van paar cm hoog, maar t ken wel

Verwijderd

Je kan er natuurlijk ook een stille fan op zetten.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Op donderdag 04 april 2002 14:15 schreef _ferry_ het volgende:
ach, bij aopen hebbe ze ze ook gewoon passief gekoeld, wel een ding van paar cm hoog, maar t ken wel
Hoe houden ze dat erop dan :? Toch niet met lijm oid?? :D

Verwijderd

Ik heb een asus A7V133 en daar heb ik de chipset kooler op het moederbord gewoon uitgezet door de spanningsdraar los te trekken.
Scheel excact 1 graad, en veel meer decibels!!!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
msi heeft ook moederborden met die chipset en daar zit ook alleen een heatsinkje op dus kan wel

Tweakers Discord

Verwijderd

Met alleen een heatsink denk ik dat het wel lukt.
Maar wat als er nou zeg maar een opgefokte chipset inzit die de koeling hard nodig heeft en als je hem dan weglaat word die misschien wel te heet is dat geen gevaar?

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Heb al 3 maanden de stekker van de NB-fan losliggen.(advies van leverancier om de herrie te verminderen, met behoud van garantie.)Geen problemen tot dusverre.
(VIA M7VKD)
Pagina: 1