Toon posts:

Legaal op @home met twee pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bij een vriend van me twee pc's aan het installeren. Dit is de situatie:

PC1:
Pentium 4 met Win XP NL
2*Realtec 10/100 netwerkkaart

PC2:
Pentium 3 met Win 98
2*No-name 10/100 netwerkkaart

8 Poorts 10 hub

Hij wil graag met beide pc's op internet zonder dat 1 van de pc's server wordt (om allerlei redenen) en daarom heb ik voor iedere pc 1 netwerkkaart op de hub zitten, waar ook de @home kabel aan hangt. De andere twee netwerkkaarten zijn met elkaar verbonden dmv een crosslink kabel.

Nu wil ik de boel natuurlijk graag fatsoenlijk beveiligd hebben, maar ik wil ook dat het interne netwerk toegankelijk blijft. De PC namen zijn gegeven door @home (CP.....-a en CP......-b) en de werkgroepnaam is bij beide "@home".

Mijn vraag is nu: Kan ik zomaar bij beide pc's de bestands en printerdeling aanzetten of stel ik dan de pc's niet alleen open voor het interne, maar ook voor het externe netwerk.

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
je stelt dan je pc's open voor iedereen bij jou in de buurt, een wachtwoord helpt natuurlijk al wel (zo heb ik het hier nu ook, gewoon overal wachtwoorden op, dat werkt wel)

Maak je eigen poll

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Ja dat kan omdat je gelukkig een switch gebruikt.
Met een hub zou alles ook naar je ISP gaan.
Maar broadcasts zullen noch altijd door je kabelmodem op het netwerk van je ISP terecht komen.

Iedereen kan dan ook aan jouw pc's.
Zorg dus maar dat je geen guest account hebt.
Als je vaste ip's hebt zou je ook gewoon op beide pc's een firewall kunnen zetten en enkel het ip van jouw andere pc toelaten. Dat zou wel handig zijn.

Je zou eventueel een niet routeerbaar protocol kunnen gebruiken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik heb laatst iets soortgelijks geprobeert met Windows XP, in Windows XP is het erg makkelijk om de verbinding van de twee pcs een naam te geven. Bij de eigenschappen is het mogelijk om dat een 192.168.*.* IP aan te geven. Hierbij is het natuurlijk mogelijk om bestands en printer deling aan te zetten.

Bij de netwerk kaart die naar @home gaat kan je dan bestands en printer deling uitzetten. Ik denk dat je er zo wel komt.

Bij Windows '98 kan je ongetwijfeld een zelfde soort truc uithalen als je gebruikt maakt van winipcfg

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik gebruik voor het interne netwerk gewone interne ip adressen (192.168.1.....), maar zou je die adressen dan in je firewall in kunnen stellen, dat ie die gewoon doorlaat?
Of gaat het dan fout?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Op donderdag 04 april 2002 13:48 schreef PaulPaulusma het volgende:
Hij wil graag met beide pc's op internet zonder dat 1 van de pc's server wordt (om allerlei redenen) en daarom heb ik voor iedere pc 1 netwerkkaart op de hub zitten, waar ook de @home kabel aan hangt. De andere twee netwerkkaarten zijn met elkaar verbonden dmv een crosslink kabel.
En dit werkt goed :?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 14:11 schreef HardTrance het volgende:
Ik heb laatst iets soortgelijks geprobeert met Windows XP, in Windows XP is het erg makkelijk om de verbinding van de twee pcs een naam te geven. Bij de eigenschappen is het mogelijk om dat een 192.168.*.* IP aan te geven. Hierbij is het natuurlijk mogelijk om bestands en printer deling aan te zetten.

Bij de netwerk kaart die naar @home gaat kan je dan bestands en printer deling uitzetten. Ik denk dat je er zo wel komt.

Bij Windows '98 kan je ongetwijfeld een zelfde soort truc uithalen als je gebruikt maakt van winipcfg
Oke, dan ga ik dit proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 14:15 schreef ddc het volgende:

[..]

En dit werkt goed :?
Internet werkt gewoon, intern ben ik nu mee bezig. Is dit dan een vreemde oplossing?

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 14:11 schreef PaulPaulusma het volgende:
Ja ik gebruik voor het interne netwerk gewone interne ip adressen (192.168.1.....), maar zou je die adressen dan in je firewall in kunnen stellen, dat ie die gewoon doorlaat?
Of gaat het dan fout?
Ja want je kan aangeven in een firewall dat hij alle adressen van het netwerk 192.168.*.* zal doorlaten

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 14:16 schreef PaulPaulusma het volgende:

[..]

Oke, dan ga ik dit proberen.
Ik heb net gehoord dat wanneer dit niet werkt, dat je eens kan proberen om de gateway van het onderlinge netwerk op te geven als 255.255.255.0 * Dit heb ik niet getest of het werkt, maar ik dacht meld het even *
Pagina: 1