Toon posts:

[php + mysql] count

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project op school zijn wij bezig met een database met php frontend waarin wij door middel van vragen een politieke partij moeten selecteren.

Elke stelling heeft 2 antwoorden waaraan een bepaald aantal punten is aangewezen.

Hiervoor hebben we meerdere tabbelen gecreeerd 2 hiervan zijn de tabbelen stellingja en stellingnee.
In deze tabel staan 8 politieke partijen.
Wanneer iemand ja op een stelling antwoord is het de bedoeling dat hij in de tabel stellingja opvraagt hoeveel punten welke partij krijgt.
Het uitlezen van deze tabel gaat goed alleen is het nu de bedoeling alle punten van de stellingen op te tellen in een persoonlijk resultaat.

Hiervoor bestaat de tabel gegevens waarin de gegevens van de persoon worden bijgehouden hierin staan ook alle partijen.

Het is dus de bnedoeling dat wanneer de persoon alle stellingen beantwoord de punten opgeteld worden in de gegevens tabel.

Wat er nu gebeurt is dat hij elke keer erover heen schrijft maar hij moet het optellen zodat er op het laatst een partij uitrolt met de meeste punten.
Aan de hand hiervan word dan bekeken welke partij de persoon zou kunnen kiezen.

Nu is het probleem dus dat hij het laatste antwoord erin wegschrijft zonder terwijl hij ze moet optellen.

[update]
source code:
http://www.cquad.nl/politiek/query.phps

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

update die_ene_tabel set punten = punten + toevoeging where iets_ofzo = iets;

Of denk ik nu te simpel ?

Verwijderd

Topicstarter
gister heb ik UPDATE * gebruikt
alleen volgens mij kan hij die '".$row["pvda"]."' niet lezen
PHP:
1
<?$insert = "UPDATE partijen VALUES ('".$row["pvda"]."', '".$row["cda"]."', '".$row["vvd"]."', '".$row["d66"]."', '".$row["sp"]."', '".$row["groenlinks"]."' , '$ ?>

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

HUH? wat is dat nou voor reply? iets duidelijker graag. voortel van ACM lijkt gewoon de oplossing. Ben jij gewoon een beginner of onderschatten wij de complexiteit?

Verwijderd

Mischien is het simpel maar we weten nu nog niet precies welke php functie we moeten gebruiken ;-)

dit zijn van die leuke schoolprojectjes.
Wat we zelf dachten is dat je eerst de punten uitleest van de persoon en daar de punten die hij/zij krijgt van vraag 1 optelt daarna weer het aantal punten uitleest en daarbij de punten van vraag 2 weer bijzet enz enz.
alleen we zijn er dus niet uit hoe we dit doen met php/mysql

Verwijderd

Zoals ACM al zei, probeer zoiets...
PHP:
1
<?function AddPoints ($value, $id){  $q = mysql_query("UPDATE tabel SET punten = punten + '$value' WHERE id = '$id'");}?>

Verwijderd

Topicstarter
Fatal error: Cannot redeclare addpoints() in /usr/local/apache/htdocs/politiek/query.php on line 21
PHP:
1
<?function AddPoints ($resultaat){  mysql_query("UPDATE partijen SET (pvda, cda, vvd, d66, sp, groenlinks, lijstfortuyn) = (pvda, cda, vvd, d66, sp, groenlinks, lijstfortuyn) + '('".$row["pvda$'".$row["sp"]."', '".$row["groenlinks"]."' , '".$row["lijstfortuyn"]."')'");}?>

http://www.cquad.nl/politiek/query.phps (source)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Zal ik ook weer enes een keertje gemeen zijn.

Slecht database model. Als je een correct genormaliseerd database model gaat gebruiken hoef je een stuk minder te programmeren.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Goodielover

Goodielover

Het valt nog wel mee dusty. Natuurlijk was het mooier geweest om de partijen uit te normaliseren, maar is nog wel uit te komen nu.
Topicstarter: graag je hele datamodel even posten. Dan gaat het een stuk sneller.

Verwijderd

De database (politiek) bestaat uit 4 tables namelijk:
Stellingen
Gegevens
partijenja
partijennee

In de stellingen tabel staan 15 stellingen zodat wanneer er stellingen bijkomen deze gewoon toegevoegd kunnen worden.

Gegevens bevatten de gegevens van de persoon die de vragen invult.
Hieronder vallen voornaam, achternaam, woonplaats (stad/platteland), auto(ja/nee), leeftijd, voorkeurspartij(deze geeft hij vantevoren op) en de punten die hij gekregen heeft bij de antwoorden.

partijenja is een tabel met alle partijen erin die bij elke vraag het aantal punten heeft.
Hierin staan dus alle 8 partijen met 0 1 of 2 punten voor een vraag hetzelfde bij partijennee maar deze word aangeroepen als iemand nee antwoord.
er zijn namelijk 3 keuzes mogelijk
ja,nee en geen mening.

[typfoutverbeteredit]

• Goodielover

Goodielover

Ik neem mijn woorden terug Dusty, je had helemaal gelijk.
Op donderdag 04 april 2002 13:16 schreef Headbang het volgende:
De database (politiek) bestaat uit 4 tables namelijk:
Stellingen
Gegevens
partijenja
partijennee

In de stellingen tabel staan 15 stellingen zodat wanneer er stellingen bijkomen deze gewoon toegevoegd kunnen worden.

Gegevens bevatten de gegevens van de persoon die de vragen invult.
Hieronder vallen voornaam, achternaam, woonplaats (stad/platteland), auto(ja/nee), leeftijd, voorkeurspartij(deze geeft hij vantevoren op) en de punten die hij gekregen heeft bij de antwoorden.

partijenja is een tabel met alle partijen erin die bij elke vraag het aantal punten heeft.
Hierin staan dus alle 8 partijen met 0 1 of 2 punten voor een vraag hetzelfde bij partijennee maar deze word aangeroepen als iemand nee antwoord.
er zijn namelijk 3 keuzes mogelijk
ja,nee en geen mening.

[typfoutverbeteredit]

Verwijderd

Mja heel leuk of de database nou goed ontworpen is of niet hij moet er binnen 2 dagen wel zijn.
Als je normaal als gebruiker met php en mysql begint te ouwehoeren is het heel anders dan wanneer je van school binnen anderhalf week een hele database met frontend moet maken zonder dat je ook maar enige info erbij krijgt.
Oftewel bronnen gebruiken == internet
En hiermee bedoel ik dus niet gelijk naar got rennen en schreeuwen het wil niet maar na een week bezig te zijn en je helemaal scheel te kijken erop word het toch wel irritant.
Bedankt in ieder geval voor de input we kijken er verder mee.

(als iemand nog wel toevoegingen heeft graag!)

• Goodielover

Goodielover

Bedenk dan in het vervolg dat als je in tabellen niet echt objecten/entiteiten kan zetten, je DB-ontwerp waarschijnlijk niet klopt.
Als ik het goed begrijp dat je de tabellen Ja en Nee moeten samenvoegen tot partijstelling en daarin de mening van de partij opnemen.
Je zet nu de waarde van een attribuut in de tabelnaam, dat klinkt nooit goed.
Als je graag feedbeack wilt hebben, had je dat ook kunnen doen na je ontwerp en voor je bouw inspanning. Dan hadden we je op dat moment kunnen helpen. Nu lijkt het mosterd na de maaltijd, maar is dat onze fout?

Verwijderd

we hebben de tables ja en nee gemaakt om daar een vaste waarde in te zetten
want er zijn 8 politieke partijen

Als er een stelling is van Weg met de snelweg.
dan krijgen bepaalde partijen daar wel een punt voor en andere niet.
Dit ligt eraan of er ja of nee geantwoord word.

In de partijenja en partijennee staan dus 15 rows in.
Wanneer er ja geantwoord gaat moet hij dus uit partijenja de row halen en zien welke partij punten krijgen.
Ditzelfde geld als er nee geantwoord word dan kijkt hij naar partijennee en haalt hij daar de vastgestelde punten uit.Deze waardes van antwoorden zijn dus van te voren vastgesteld door het bekijken van het programma van de verschillende partijen.
Deze schrijft hij weg naar de gegevens tabel.
Dit leek ons de enige zinnige manier

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Zoiets zou ik doen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
db.vragen
- id
- vraag
- A
- B
- C
- D

db.users
- sessid
- punten

als een user komt geef je hem een uniek sessid, die gooi je ook ff in de database en in een koekie (of je pakt het ip adres, dan heb je geen cookie nodig)

je haalt steeds de vraag uit de de tabel "vragen"

bij A, B, C, D staan de aantal punten die je voor de vraag krijgt.

In je html (php) staat dan gewoon name="vote" value="A"

bij iedere vraag als de gebruiker een antwoord kiest doe je:
code:
1
2
3
4
5
$sql = SELECT $vote FROM vragen WHERE id='$vraag'
$row = mysql_fetch_array($sql);
$aantal = $row[$vote];

UPDATE users SET punten = $punten+$aantal WHERE sessid = $koekje

bij de laatste vraag doe je dan:
code:
1
SELECT punten FROM users WHERE sessid = $koekje

Naar aanleiding van dat getal kun jij dan waarschijnlijk wel weer met een if/else statement uitzoeken welke partij dan het beste bij degene past ;)
code:
1
2
3
4
5
6
if ($punten > 0 && $punten < 11)
{
  $partij = "PvdA";
}

enz..

$partij past het beste bij jou!

(of werkt het zo niet?)

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 04 april 2002 13:25 schreef Goodielover het volgende:
Ik neem mijn woorden terug Dusty, je had helemaal gelijk.
[..]
*D

Back In Black!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 12:50
Het was misschien idd makkelijker geweest als je die tabellen ja en nee gewoon in één gemaakt had. De informatie die er in zit is namelijk precies hetzelfde. :)

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 04 april 2002 14:07 schreef SWINX het volgende:
Zoiets zou ik doen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
db.vragen
- id
- vraag
- A
- B
- C
- D

db.users
- sessid
- punten

[..]
Ik zou het nog anders doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
db.vraag

vraag_id,
vraag

db.antwoord

antwoord_id,
vraag_id,
antwoord

db.partijen

partij_id,
partij_naam

db.partijpunten

antwoord_id,
partij_id,
punten

Hierdoor kan elke vraag meerdere antwoorden hebben (2 of meer) zit je in principe niet gelimiteerd aan het aantal.

Aantal vragen is in principe ongelimiteerd.

Aantal partijen is in principe ongelimiteerd.

Maak een tabel aan waar je de antwoorden van de gebruikers in opslaat. (zelfs soort tabel als van de partijen.)

Zodra de gebruiker klaar is kan je met een query heel fijn de punten laten berekenen door de database zelf.

Back In Black!

Verwijderd

K. thnx.

Ik ga nu een 2e database model erbij maken en is kijken of we het op die manier voormekaar krijgen.

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
db.Stellingen

Stellingen.ID
stellingen

db.gegevens

ID
naam
achternaam
functie
woonomgeving
auto
partijvoorkeur
leeftijd
punten

db.partijen

partijenID
pvda
vvd
d66
sp
sgp
LijstFortuyn
groenlinks

db.partijja

partijjaID
hier ook alle partijen
(bij elke partij word een waarde gegeven tussen 0 en 2 zodat hij een row uitkan lezen waar alle partijen een waarde hebben voor een vraag (als deze ja is))
db.partijnee

partijneeID
hier ook alle partijen
(hier hetzelfde als ja maar dan als het antwoord nee is)

We hebben dus 2 tabellen (db.partijnee en db.partijja) gemaakt omdat dan de ID`s van de stellingen gelijk zijn aan
de ID`s van de antwoorden

Het enige probleem wat we nu dus hebben is dat hij een SELECT moet doen uit de db.ja of db.nee wat ligt aan de keuze en dan de waardes die hij uit die row haalt hij die moet op moet tellen in db.gegevens row punten waar de 8 partijen instaan.
Dit lijkt ons een vrij normale database opstelling.
Het is mischien beter om de ja en nee gewoon in 1 db. te zetten maar zo lijkt het ons makkelijker omdat hij gelijk een andere db pakt als t antwoord ja of nee is zodat we dan gewoon het ID van de stelling aan het ID van de punten kan koppelen.

Zou iemand mischien kunnen vertellen wat hier ter verbetering aan is.
Hij lijkt ons namelijk niet zo verschillend als de opstelling die dusty geeft hierboven.

Het probleem in het kort :
SELECT doen uit db.ja of db.nee en die dan UPDATE(n) naar gegevens

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 12:50
Op donderdag 04 april 2002 14:58 schreef Headbang het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
db.partijen

partijenID
pvda
vvd
d66
sp
sgp
LijstFortuyn
groenlinks
Volgens mij snap ik dit niet helemaal :P
Waarom maak je van de partijnamen nou kolommen?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 04 april 2002 14:58 schreef Headbang het volgende:
[..]
Zou iemand mischien kunnen vertellen wat hier ter verbetering aan is.
Hij lijkt ons namelijk niet zo verschillend als de opstelling die dusty geeft hierboven.

Het probleem in het kort :
SELECT doen uit db.ja of db.nee en die dan UPDATE(n) naar gegevens
Het is een wereld van verschil.

Ja of Nee zijn namelijk beiden antwoorden. Wat voor antwoorden maakt verder niet uit.

Back In Black!

Verwijderd

Topicstarter
PHP:
1
<?if ($submit){mysql_connect();mysql_select_db("politiek");$waarde = "SELECT * FROM partijenja";$result = mysql_db_query("politiek", $waarde ) or die("...OOPPPPSSS...");while ($rowpartijenja = mysql_fetch_array($result)){$gegevens = "SELECT * FROM gegevens WHERE id = 3";$gegevensresult = mysql_db_query("politiek", $gegevens) or die ("...OOOPPPPSSS 22222....");while ($rowgegevens = mysql_fetch_array($gegevensresult)){$update = "UPDATE gegevens SET '".$rowgegevens["pvda"]."' ='".$rowgegevens["pvda"]."'+'".$rowpartijenja["pvda"]."' WHERE'".$rowgegevens["id"]."' = 3";mysql_query($update);};};};?>

Dit is mijn verwerk script na het submitten

Hij haalt alles uit de database en UPDATE zie ik voorbij komen in de mysql.log alleen hij schrijft niks weg ...

Ik heb voor het gemak alleen de rij PVDA geselecteerd

Wat doe ik verkeerd, vanwege het niet wegschrijven.. ?

Verwijderd

offtopic:
sowieso 1 opmerking,
waarom gebruik je mysql_query en mysql_db_query gewoon door elkaar? waarom gebruik je die tweede sowieso als je al mysql_select_db doet?

OWJA! en een beetje inspringen kan geen kwaad...

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Wat staat er in $update voordat je het uitvoert ?

Back In Black!

Verwijderd

Misschien wil www.kieswijzer.nl een stukje brondcode geven?

Verwijderd

In $update staat geen gegevens, ik heb het ook al geprobeerd met gegevens .. :(

• HenkS
  • Laatst online: 21:01

HenkS

Da_king alias HenkS

zet nu eerst een nieuw db ontwerp neer, dat scheelt je veel werk, en probeer het dan nog eens opnieuw.....

want 1 dag extra db ontwerp in het begin kan je achteraf 10 dagen programmeer werk schelen, remember that :)

offtopic:
zo marks (alias henks) is happy :) laatste dag bij deze werkgever, en maandag mogen we bij de nieuwe beginnen, een mooie nieuwe uitdaging, jahoeeee :) :) :)

sorry moest het ff kwijt

Verwijderd

offtopic:
Gefeliciteerd marks

Enig nadeel is dat we geen 10 dagen meer hebben :( Maandag moet het ingeleverd worden ..... (Schoolproject Blah :( )

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 05 april 2002 13:38 schreef Headbang het volgende:
In $update staat geen gegevens, ik heb het ook al geprobeerd met gegevens .. :(
dus in plaats van:
PHP:
1
<?$update = "UPDATE gegevens SET '".$rowgegevens["pvda"]."' ='".$rowgegevens["pvda"]."'+'".$rowpartijenja["pvda"]."' WHERE'".$rowgegevens["id"]."' = 3";mysql_query($update);?>

zet je:
PHP:
1
<?$update = "UPDATE gegevens SET '".$rowgegevens["pvda"]."' ='".$rowgegevens["pvda"]."'+'".$rowpartijenja["pvda"]."' WHERE'".$rowgegevens["id"]."' = 3";echo "Query: $update !";mysql_query($update);?>

neer.. en dan blijkt er niets in $update te zitten. Ik zou als ik jou was je computer dan gaan verkopen en dan putjesschepper worden ofzo.

:+

Back In Black!

Verwijderd

hier c4 (password gechanged en gemailt naar me thuis )! blah

Dit is het resultaat van echo:

Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'0' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'2' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'0' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'0' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'0' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'0' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'1' WHERE '3' = 3 !

Dus hij leest het wel uit .. maar schrijft het niet weg :(

• Goodielover

Goodielover

Op vrijdag 05 april 2002 14:06 schreef Headbang het volgende:
hier c4 (password gechanged en gemailt naar me thuis )! blah

Dit is het resultaat van echo:

Query: UPDATE gegevens SET '5' = '5'+'0' WHERE '3' = 3 !
...
Dus hij leest het wel uit .. maar schrijft het niet weg :(
Het lijkt met dat '5' niet echt een kolomnaam is. Jou wel?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

moet zo:

set (kolomnaam=kolomnaam+1) dus ook de () erbij voor de duidelijkheid en zonder die '' is toch int veld als het goed is of tinyint ofzo

Verwijderd

Voor alle putjesscheppers: Ik dank jullie :) :) :) :P

Wij kunnen weer rustig weekend vieren, hij werkt!!

W00T W00T

Tnxy :)

• Goodielover

Goodielover

Iets meer uitleg over wat je nu hebt gedaan om het werkend te krijgen mag wel.
Dan mag je weekend gaan vieren :)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

11.98.37.196 kun je het geld naar overmaken :)

want bier kost verdomme €2 op het terras :(

Verwijderd

PHP:
1
<?$update = "UPDATE gegevens SET pvda =pvda +'".$rowpartijenja["pvda"]."', vvd = vvd+'".$rowpartijenja["vvd"]."', d66 = d66 +'".$rowpartijenja["d66"]."',groenlinks = groenlinks +'".$rowpartijenja["groenlinks"]."', sgp = sgp+'".$rowpartijenja["sgp"]."', lijstfortuyn = lijstfortuyn+'".$rowpartijenja["lijstfortuyn"]."', cda =cda+'".$rowpartijenja["cda"]."', sp = sp + '".$rowpartijenja["sp"]."'WHERE'".$rowgegevens["id"]."' = 3";?>

:)

En voor wat betreft die 2 euro , Zodra we thuis komen zal ik het overmaken :)

• Goodielover

Goodielover

Ik dacht het al. Mijn oplossing was de juiste niet die van HenkS. Mag het ook naar een andere rekening:
94 82 98 138 :)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Op vrijdag 05 april 2002 14:23 schreef Headbang het volgende:
PHP:
1
<?$update = "UPDATE gegevens SET pvda =pvda +'".$rowpartijenja["pvda"]."', vvd = vvd+'".$rowpartijenja["vvd"]."', d66 = d66 +'".$rowpartijenja["d66"]."',groenlinks = groenlinks +'".$rowpartijenja["groenlinks"]."', sgp = sgp+'".$rowpartijenja["sgp"]."', lijstfortuyn = lijstfortuyn+'".$rowpartijenja["lijstfortuyn"]."', cda =cda+'".$rowpartijenja["cda"]."', sp = sp + '".$rowpartijenja["sp"]."'WHERE'".$rowgegevens["id"]."' = 3";?>

:)

En voor wat betreft die 2 euro , Zodra we thuis komen zal ik het overmaken :)
om toch ff dat geld voor mij te winnen zal ik je een hint geven:

doe meteen nadat je de query hebt uitgevoerd de extract() functie gebruiken.... dan kun je een veld uit een tabel gewoon bij zijn naam aanspreken ipv $rowpartijenja["sp"] wordt het dan $sp dat typt toch wat makkelijker he :)

Verwijderd

Nu nog een Session ID eraan hangen,
(ook al 2 dagen mee bezig)
en dan moet het werken :)

Verwijderd

Hmm zal het extract functie nog even uitzoeken :) is inderdaad handiger ja

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Met wat geluk wordt het een mager zesje voornamelijk omdat de database erachter gewoonweg niet klopt.

Back In Black!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

haha ik wilde het al niet zeggen :)

maar ja>>> voldoende is voldoende zei ik altijd maar :)

offtopic:
wat is zo'n laatste werkdag k*t zeg, geen r*k te doen

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ben weer lekker thuis :)

Het gaat er iig om dat de site werkt, dan word er gekeken naar de database.

Maar in iedergeval is het php gedeelte klaar is.. en is er tijd over dan kijk ik nog wel naar de databasestructuur (jaja het had andersom gemoeten :P )
Pagina: 1