Toon posts:

Hangende harddisk?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om mijn (extra) harddisk met de warme kant aan de onderkant met elastieken onder de bracket te hangen zodat de intake fan vooronderaan over deze warme kant te laten blazen.

Dus ik hang hem er net boven
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   ||        ||
  -||-----------||-
  |()        ()|     <- Harddisk aan elastieken
  |        |
             -----
             |   |
    <-luchtstroom  |   |   <- 80MM Fan
             |   |
             -----
------------------------

(********* = Warme kant)

Is dit een verstandige alternatief (dat de case 1 of 2 graden warmer word is geen probleem)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik denk het niet.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Mischien dat je het even tussen [code] haken ken zetten, word het wat duidelijker van

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   ||        ||
  -||-----------||-
  |()        ()|     <- Harddisk aan elastieken
  |        |
             -----
             |   |
    <-luchtstroom  |   |   <- 80MM Fan
             |   |
             -----

(********* = Warme kant)

Dit kijkt ff wat makkelijker :P

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Lomu was me voor.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 11:47 schreef Scyth het volgende:
Mischien dat je het even tussen [code] haken ken zetten, word het wat duidelijker van
done... thanx voor the tip!!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Zolang je de kast maar niet beweegt als ie aanstaat want dan kunnen flexible elastieken voor een leuk schommeleffect gaan zorgen... zijn je koppen niet blij mee met dat contact met je platters.....

Verder wel een goed idee denk ik...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Er zijn maar twee redenen waarom je een harddisk in een elastieken ophanging zou willen hebben.

1: Resonantie van de kast (trillen van metaal op metaal idg)
2: "Veiligheid" tijdens transport (alhoewel de HD niet moet gaan stuiteren)

Voor koeling zijn er gewone HD koelers, en ik denk dat dat
1: makkelijker is, en misschien
2: beter koelt

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

ik denk dat die elastieken ook op een gegeven moment zullen knappen en dat is minder als je hdd eraan hangt en naar beneden ketst in je kast :D ook denk ik dat ie flink zal trillen dus ik zou de gok niet nemen of iets beters dan elastieken bedenken!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een HD aan elastieken hangen? Zou ik niet doen, dat gaat aachter heen en weer schommelen denk ik. Zeker met een fan eronder.
Dan zou ik metalen reepjes halen, en wat gaatje boren.
code:
1
2
3
4
5
  | |
[=|o|==]
  | |   [cooler]
[=|o|==]
      [cooler]

Dit wil ik zelf ook gaan doen, puur omdat ik geen ruimte meer heb in me interne 3,5" bay, en omdat ik niet alle HD's op elkaar wil hebben en dus heet gaat worden.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 11:51 schreef Scyth het volgende:
Er zijn maar twee redenen waarom je een harddisk in een elastieken ophanging zou willen hebben.

1: Resonantie van de kast (trillen van metaal op metaal idg)
2: "Veiligheid" tijdens transport (alhoewel de HD niet moet gaan stuiteren)

Voor koeling zijn er gewone HD koelers, en ik denk dat dat
1: makkelijker is, en misschien
2: beter koelt
Dit gaat even buiten de transport om, je moet er dan ook vanuit gaan dat deze kast gewoon op zijn plek blijft.
Ik snap ook wel dat hij tijdens de transport gaat schommelen, zoals hij dat maar niet doet tijdens het draaien van mijn computer!

Verder doe ik het inderdaad om resonatie te voorkomen.. Ik wil het laten zweven als het waren.

Verder wil ik door deze opstelling 40 piek besparen! :)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op donderdag 04 april 2002 11:55 schreef Silverburst het volgende:

[..]

Verder wil ik door deze opstelling 40 piek besparen! :)
ROFLOL!!

Dude, ik hoop dat als jij inderdaad die 40 piek bespaart, niet je HD sloopt, en meer kwijt bent >:)

Ey!! Macarena \o/

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

first of all;

Warme lucht (warmte)stijgt op.... dus als je je schijf ondersteboven hangt dan word de bovenkant warm....

second of all;

neem ff een ventilator..... laat 'm es los op je tafel liggen en zet 'm is aan..... kijken wat er gaat gebeuren....
vindt je harde wijf ech niet leuk !!!

Gewoon rechtop vastzetten en een 30x30 fan ofzo (486 fannetje)
-----
| |
<-luchtstroom | | <- 30MM Fan
| |
-----

|---------------|
|() ()| <- Harddisk aan schroeven
| |
----------------

------------------------

(********* = Warme kant)
heb ik ook; resonantie.....??? naaah, je evt. 80 fan resoneert 100x meer :)

succes

waaaaah,, krijg die tek niet goed. ik hoop alleen dat he overkomt wat ik bedoel :P

• diertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

diertje

/ban mediocrity

als je dan toch iets wil waar je hem aan op kan hangen wil gebruiken, zou ik geen elastiek gebruiken. Ik zou dan eerder voor touw gaan ofzo

Ik, geheel anders

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 11:58 schreef RaZ het volgende:

[..]

ROFLOL!!

Dude, ik hoop dat als jij inderdaad die 40 piek bespaart, niet je HD sloopt, en meer kwijt bent >:)
Even logisch nadenken:
Harde schijven branden toch niet zomaar door als je er geen extra koeling opzet?
De fabrikant maakt toch geen HD's die vanuit hunzelf doorbranden?
Eigenlijk is het toch gewoon onzin dat je je harde schijf extra moet koelen... of zie ik dat verkeerd?

Ik snap ook wel dat je hem genoeg ruimte boven en onder moet geven... maar doorbranden? ONZIN!!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op donderdag 04 april 2002 12:13 schreef Silverburst het volgende:

[..]

Even logisch nadenken:
Harde schijven branden toch niet zomaar door als je er geen extra koeling opzet?
De fabrikant maakt toch geen HD's die vanuit hunzelf doorbranden?
Eigenlijk is het toch gewoon onzin dat je je harde schijf extra moet koelen... of zie ik dat verkeerd?
Elastieken? dat bengelt als ik weet niet wat lijkt me. Ik ga er niet vanuit datíe zonder cooler doorfikt, maar dat'ie heen en weer slingert |:(
Ik snap ook wel dat je hem genoeg ruimte boven en onder moet geven... maar doorbranden? ONZIN!!
Ik ga niet 5 HD's op elkaar plaatsen, dan laat ik en liever een stukkie ruimte tussen elke schijf |:(

Ey!! Macarena \o/

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Ik zou 'm niet aan elastieken hangen.
In je kast heb je voornamelijk warme droge lucht. Binnen een paar weken is je elastiekje uitgedroogt en stort je HD naar beneden.
Als het goed is zitten er aan de onderkand van je hd ook 4 gaatjes voor schroefjes. Koop een paar afstandsbusjes, maak 4 gaatjes in je HD bay en schroef 'm vast!

...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 12:19 schreef Bas_f het volgende:
Ik zou 'm niet aan elastieken hangen.
In je kast heb je voornamelijk warme droge lucht. Binnen een paar weken is je elastiekje uitgedroogt en stort je HD naar beneden.
Als het goed is zitten er aan de onderkand van je hd ook 4 gaatjes voor schroefjes. Koop een paar afstandsbusjes, maak 4 gaatjes in je HD bay en schroef 'm vast!
Das een goed idee... Okay ga dat doen!! :)

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:44

spacy

+++

als een hd gaat bewegen, en weer stil gaat staan,
dan is dit toch een zijwaarste kracht ?

volgens mij gaat elke kaar als je gaat lezen of schrijven dat ding dus enorm heen en weer zwiepen:

volegns mij kun je beter met wat dunnere buigbare alu plaatjes, en wat rubberen ringetjes gaan werken.
dat lijkt me een stuk veiliger.

en weet je wel zeker dat de resonantie van je hd komt en niet van oude vieze fans die misschien niet helemaal goed vast zitten ??

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 19:40
Volgens mij is het nog niet gezegd.

Maar bij mij breken elastiekjes atijd. Omdat ze of oud zijn of omdat ze gewoon niet vaak al te sterk is. Ik denk ook dat ze zo gaan uitrekken dat je na een paar dagen je hd op de bodem van je kast hebt liggen.

En ik denk dat als die elastiekjes warm worden dat ze dan sneller poreus (schrijf je dat zo :?)

Lijkt me dus geen sterk plan. Maak dan inderdaad een paar metalen strips waar je ze aan hangt lijkt me een veel beter idee.

• Splasher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01-2012

Splasher

Met nieuw icon.

Je kan toch ook gewoon rubber tussen je HD en je kast doen, dan vangen die ringen/reepen rubber de trillingen op. ;)

I realize she's truly gone, disappeared like a bullet leaves a gun.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Zou idd oppassen met elastiek. Ze drogen in of ze worden te warm. Misschien is tie-raps een beter idee...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

koop gewoon een HDD cooler kost iets van 12 EU. tiz iets duurder misschien maar heel wat veiliger dan elastieken

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan gaatíe als nog bengelen/zwiepen/schommelen denk ik hoor, ik zou toch zeker wel, wat ik al eerder zei, gewoon metalen strips gebruiken. Desnoods die afdicht dingen achterin de comp die je eruit haalt bij insteken van een nieuwe PCI kaart. Kost nix, en boren is te doen :)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Goed idee, geen geluids overlast meer, maar de behuizing van de HDD is nu natuurlijk niet geaard. Zou nog wel eens problemen kunnen opleveren, statische elektriciteit??? er beweegd ten slotte wel een hoop in die HDD, misschien kan hij zijn lading niet goed kwijt, en het zou dus kunnen voorkomen dat af en toe data verminkt wordt. Draai er een schroefje in met een metalen draaide eraan, en de andere kant van het draadje schroef je aan je kast vast, en klaar, geaard.

TIP van de elektrischen

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:29
Koop anders zo'n supergoedkope Meccanoset en gebruik van die plastic plaatjes, dat heb ik ook gedaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-------------------------------
|O <==X======> O <======X==> O|
|                    |
|                    |
|                    |
|O <======X==> O <======X==> O|
-------------------------------

^ dit geheel is dat plastic plaatje,
de X is een schroefje en de O / <==> zijn gaten.

Bovenkant in een 5.1/4" bay en onderkant aan de disk, et voila, stugge en toch trilvrije verbinding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
vanaf de acterkant gezien:

|             |
||s         s||
| \ HDHDHDHDHDHDHD / |
| s|HDHDHDHDHDHDHD|s |

(s = scroefje)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

Mij lijkt het ook niet verstandig dat gaat resoneren en alle kanten opvliegen als de schijf begint te draaien.
Hierboven staan wel goede alternatieven.

Verwijderd

Mijn Maxtor ligt gewoon op een zakdoek(absorbeert trilling) onderin mijn kast, met de warme kant naar boven. Dit heb ik gedaan omdat ik gek werd van die #@%&* herrie. (geluidje ging door merg en been)
Nu is de noise gone, en ik heb verder nog geen nadelige gevolgen gemerkt.

Elastiekjes moet je ZEKER NIET doen. Ik heb wel vaker resten gevonden van elastiekjes die bedoeld waren om powercables aan elkaar te houden. Ze worden poreus en dan lazert de boel uit elkaar.

Verwijderd

Tegen contactlawaai kun je 2 dingen doen:
op de bodem leggen, op een stuk schuimrubber of rubber tochtstrip.
(beide hebben lucht in zich, en dat is precies de bedoeling)
Of je hangt de schijven gewoon netjes op.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/wiebel.jpg

Da's een stuk antislipmat, met 2x IBM 7200 rpm schijven erin.
Geen contactlawaai en ze hangen onafhankelijk in balans.
Vooral die balans is van belang om ze rustig hun werk te laten doen.

Als warmte ook nog meespeelt, dan moet je zorgen voor voldoende intake.
De warmte die je schijven produceren komt er dan van voren weer uit.
(mits je natuurlijk een weg naar buiten hebt ter hoogte van je schijven)
Pagina: 1