Toon posts:

Fan ratelt op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van een ratelende fan. Het maffe is dat het steeds op een willekeurig moment gebeurdt. Het lijkt net alsof de fan ergens tegen aan slijt, maar dat lijkt me dan weer vreemd omdat het steeds willekeurig is.
'k weet ook niet zeker welke fan het is. 'k heb er drie, m'n kast fan, m'n cpu fan en m'n fan op m'n vidkaart. Die laatste kan het niet zijn want hij ratelde ook al voordat ik die vidkaart had. 'k kan alleen niet goed horen welke fan het dan wel is.

'k krijg als het goed is binnen kort een nieuwe HD dus dan zal'k eens ffies kijken naar die fan. Maar misschien dat iemand weet wat 't zou kunnen zijn.

Trouwens, als ik m'n kast openhaal heb ik er geen last van. Lijkt alsof het geluid resoneert tegen m'n kast aan of zoiets :?.

Verwijderd

misschien is de fan een beetje aan het slijten? ik had op mijn oude pc ook last van een ratelende fan omdat er speling in kwam te zitten, fan draaid niet meer recht, maar gaat slingeren. paar flinke rammen op de kast en het geluid was weg, 1 zacht tikje en het was weer terug. misschien heb jij hetzelfde?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, zou kunnen. Fan is trouwens nog geen jaar oud.

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

komt er misschien een tiewrap tussen (als je die gebruikt?)

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Trek de kast open.
Wacht totdat hij begint te ratelen en luister
goed waar het geluid vandaan komt.
Fan vervangen en klaar is kees, had ik ook met mijn vga-fan :7

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, dat zeg ik dus. Als ik m'n kast opentrek dan ratelt ie niet meer.

Verwijderd

Meestal zit er wat speling op de fan op zich en het gedeelte daar in. Waardoor het nog wel eens wil gaan ratelen.

Het makkelijkst is om een nieuwe fan te kopen :) (als die tenminste nergens tegen aan loopt)

(je kan ook de sticker op de fan er af halen, waar dat gaatje onder zit, een drupje olie er in... dit werk of maar een paar maanden... als je geluk hebt)

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 21:37

YKW

mobiliteit ten top

Op donderdag 04 april 2002 11:28 schreef jmezach het volgende:
Mjah, dat zeg ik dus. Als ik m'n kast opentrek dan ratelt ie niet meer.
Dan trilt de kast misschien mee :?

Automatiseren kan je leren!

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik ook. Dus eigenlijk trilt ie maar een klein beetje, maar omdat de kast mee trilt hoor je het zo duidelijk :?.

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 21:37

YKW

mobiliteit ten top

Dat dacht ik ook. Dus eigenlijk trilt ie maar een klein beetje, maar omdat de kast mee trilt hoor je het zo duidelijk :?.
Zou kunnen!
Probeer de zijkanten van je kast eens met wat isolatie-tape goed vast te plakken, zodat hij niet kan trillen, en luister dan nog eens!

Automatiseren kan je leren!

Verwijderd

1. Openmaken.
2. Stofzuigen
3. Rubberdopjes/Stickers van de Ventilatoren afhalen
4. Fan'lagers' inspuiten met Siliconen/Teflon spray.
5. Rubberdopjes/Stickers er weer op.

Recept herhalen indien nodig.

Verwijderd

Ik heb op dit moment hetzelfde met mijn nieuwe behuizing van Chieftec. De Fan die ik er in heb zitten is al wel een beetje aan vervanging toe.

Zoals eerder aangegeven, probeer het met war (derraileur) olie. Hierdoor loopt het beestje in ieder geval weer lekker soepel. Let wel op dat je er niet te veel in mikt, want dat heb je ineens je hele kast onder de meuk zitten.

Het plotseling opkomen van de trilling , vooral bij gesloten kast is logisch te verklaren. Wanneer de kast dicht is loopt de luchtstroom in de kast anders, en kan daardoor je fan uit balans raken.

1. olie gebruiken
2. je kast open laten staan ;)
3. je Fan vervangen, desnoods alle 3 :D

4. overgaan op waterkoeling... stond laatst nog een leuk bericht over.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, Waterkoeling lijkt me op zich wel wat, maar ehm, volgens mij kost het best wat om dat soort dingen te gaan doen? Of heb ik dat mis?

Verwijderd

Waterkoeling met een radiator
http://www.tweakers.net/reviews/245

Waterkoeling met een Peltier element
http://www.tweakers.net/reviews/258

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het precies het verschil tussen deze twee opties? Wat zijn de voordelen/nadelen etc.?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, zo'n waterkoeling koelt toch alleen de CPU?? Toch niet m'n hele kast?

Verwijderd

gewoon lezen :)

Waterkoeling met Radiator:
Waterblok vangt warmte op, en opgewarmde water wordt gekoeld door een radiator.

Waterkoeling met Peltier:
Om je CPU onder het vriespunt te krijgen. Een peltier element wordt aan de ene kant ontzettend koud, en aan de andere kant ontzettend warm. Deze warme kant kan dus tevens weer worden gekoeld via een waterblok welke is aangesloten aan een radiator.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 11:57 schreef jmezach het volgende:
Trouwens, zo'n waterkoeling koelt toch alleen de CPU?? Toch niet m'n hele kast?
Klopt, dus in principe heb je er geen bal aan :) al is de processor vaak wel de grootste hitte veroorzaker, en komen hard disk en videokaart op de 2e en 3e plaats.

Voordeel van waterkoeling is tevens een zeer geluidsarme kast.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, maar als ik een waterkoeling zou aanleggen dan heb ik dus alleen m'n CPU gekoeld en dus zou ik alsnog een airflow door m'n kast moeten hebben om m'n kast te koelen. Of is dat dan overbodig?

Verwijderd

Zoals je zelf al aangeeft, je HD en Videokaart geven ook warmte af. Dus je zou eventueel kunnen kiezen voor een & & optie.

Je zou ook de author van het bericht (waterkoeling) een bericht kunnen sturen over zijn ervaring met de airflow in zijn systeem.

Lees de reviews gewoon even door. Het is leuk om te lezen, en zeker intressant voor het geval je ooit over mocht willen stappen.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, op zich lijkt het me wel een goed idee. 'k zal die links wel ffies bookmarken. Heb er voorlopig i.i.g geen tijd voor. 'k moet m'n examen nog doen en zo. Daarna heb ik zeeën van tijd, dus dan zal 'k wel eens naar de mogelijkheden kijken.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp. 'k zal het voorlopig maar ffies doen met deze fan.
Pagina: 1