Toon posts:

Geschikte IDE RAID controller voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Binnenkort ga ik een smurver neerzetten als fileserver (en nog wat andere taken). Hiervoor wil ik een systemschijf maken en een RAID1 array voor de data.

De promise controllers lijken goede prestaties neer ze zetten. Verder zijn de highpoint, LSI (AMI) en 3ware controllers een optie. Ik weet niet de prijzen van de 3ware controllers (heb ik goede dingen over gehoord).

Maar het belangrijkste voor mij is de ondersteuning onder Linux.

Wie heeft er positieve of negatieve ervaringen met deze producten ?

Alvast bedankt,

Marc

Verwijderd

Misschien staat er iets op www.linuxhardware.org

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 10:43 schreef us1111 het volgende:
Misschien staat er iets op www.linuxhardware.org
Daar had ik inderdaad gekeken, maar de links naar vermelde artikels doen het niet. Van alle kaarten staat er dat linux supported is, maar ik heb slechte ervaringen gelezen met fasttrack onder linux. Ik vraag me af of deze ervaringen gedeeld worden of dat de mensen hier er positievere ervaringen mee hebben.

Verwijderd

Voor de promise fasttrack raid controller is een redhat module beschikbaar..Het is mij via extra append regels ook gelukt om hem in suse aan de praat te krijgen maar echt gemakkelijk was dat niet.....

Verwijderd

Ik heb goede ervaringen met een Highpoint HPT370. Volgens mij is die een stuk eenvoudiger aan de praat te krijgen dan die promise dingetjes. Van drivers van promise is het maar de vraag of dat gaat werken. Zie ook het grote aantal vragen/problemen op dit forum over promise controllers.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De 3ware controllers zijn de enige die er in de 2.2 serie al officieel inzaten geloof ik.

en daar schijnen de meeste gebruikers van erg tevreden mee te zijn.

Verwijderd

Maar het belangrijkste voor mij is de ondersteuning onder Linux.
Dan blijft er maar 1 merk over, 3ware. 3ware geeft support voor linux en de drivers zitten opensource in de kernel. Wil je snelheid dan is een 7xxx controller goed, udma, ata-133 support etc, etc. Goedkoper zijn de 6xxx controllers, deze zijn voor raid1 ook snel maar doen geen udma-100 (wel udma-66 en ata-133). De controllers zijn wel duidelijk duurder als bijv. een promise maar ook een stuk beter (ech hardware-raid en hebben wel (linux)support).

Verwijderd

De Adaptec 2400 is ook nog een optie. Zie http://lhd.zdnet.com/db/dispproduct.php3?DISP?3019

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De promise en highpoint drivers doen dacht ik alleen maar Raid-0, dus die vallen af.

3ware wordt vanaf kernel 2.2.x (ik dacht 15 ofzo) standaard ondersteund, en zal zeker goed werken.

Voor de adaptec zijn dacht ik alleen binary drivers beschikbaar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor zover ik weet heeft FreeBSD geen enkel probleem met Promise FastTrak in RAID-1. Kan het mishebben, heb maar een dag FreeBSD gedraaid en ik weet niet of ik toen al RAID-1 draaide ipv RAID-0.

Verwijderd

promise en adaptec controllers doen het wel in linux maar de fabricanten geven geen support voor linux. 3ware doet dat wel. ik heb bijvoorbeeld nu wat problemen met mijn controller ism met het moederbord en de service-desk help prefect door bijv. kernel problemen op te lossen en naar bonnie++ resultaten te vragen. voor een productie-server lijkt het me vrij belangerijk dat je goede support hebt in geval van problemen, ff windows installen is niet echt een optie.
Pagina: 1