Ik heb een media server voor streaming video, die boot vanaf een IDE schijf. In de server zit een Adaptec RAID controller. Aan de server hangt een tweede kast met 8 SCSI schijven van 18GB. Ik heb een RAID 5 geconfigureerd. De snelheid waarmee er van de RAID gelezen wordt is normaal. De schrijfsnelheid is echter dramatisch traag. Ik mag blij zijn als ik 50MB per minuut haal. Vanzelfsprekend kan ik op deze manier geen video recorden naar de RAID, waar deze in eerste instantie voor bedoeld is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Verwijderd
raid5 is niet bedoeld voor snelheid, raid10 geeft veel meer performance maar heeft ook een veel meer ruimte-verlies (50%). 50Mb/s met die schijven is wel erg langzaam, welke controller heb je (hardware raid?) en welk moederboard. Ik heb zelf grote problemen met mijn raidcontroller ism met mijn via-chipset (pci van via is klote).
Als ik op de website van Adaptec kijk, dan lees ikOp donderdag 04 april 2002 10:20 schreef wkamphuis het volgende:
raid5 is niet bedoeld voor snelheid, raid10 geeft veel meer performance maar heeft ook een veel meer ruimte-verlies (50%). 50Mb/s met die schijven is wel erg langzaam, welke controller heb je (hardware raid?) en welk moederboard. Ik heb zelf grote problemen met mijn raidcontroller ism met mijn via-chipset (pci van via is klote).
"Level 5: Provides data striping at the byte level and also stripe error correction information. This results in excellent performance and good fault tolerance."
Het hoeft van mij ook niet supersonisch snel te gaan, maar een snelheid die gelijk is aan die van een SCSI schijf bij normaal gebruik lijkt mij toch haalbaar.
Ik heb een Adaptec SCSI RAID 5400S (gewoon een aparte controller, zit dus niet op het moederbord). De server (19"x1") heeft een eigen merk moederbord, maar heeft een Intel chipset.
gebruik zo veel mogelijk verschillende kanalen. (kabels zeg maar)
Let op je datalimiet van -+ 128 MB/s (PCI 32bit)
(tenzij je PCI 64 hebt: 540 MB/s)
Zorg dat een logical disk zo veel mogelijk verspreid wordt over kanalen (en schijven ofcourse).
Toch , de dramatische datarates die jij hebt (50 MB/min)
zijn onmogelijk, eerder 50 MB/s !!!!!
check je irq's & drivers!
Let op je datalimiet van -+ 128 MB/s (PCI 32bit)
(tenzij je PCI 64 hebt: 540 MB/s)
Zorg dat een logical disk zo veel mogelijk verspreid wordt over kanalen (en schijven ofcourse).
Toch , de dramatische datarates die jij hebt (50 MB/min)
zijn onmogelijk, eerder 50 MB/s !!!!!
check je irq's & drivers!
Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??
raid-5 is bedoelt voor performantie (lezen) EN redundacy (faling van 1 disk)Op donderdag 04 april 2002 10:20 schreef wkamphuis het volgende:
Maar raid-5 heeft wel niet erg goede schrijfperformantie zeker voor kleine wijzigingen.
Je moet namelijk erg voor doen voor die wijzigingen.
Pariteit blokken moet je aanpassen en daarvoor dan dan weer data lezen die je niet gewijzigd hebt en dan die nieuwe data schrijven.
Maar met een goeie raid controller moet dat wel meevallen.
Maar 50mb/min is nog niet eens 1mb/s !
Hoeveel buffer zit er op je raid controller ?
Heb je je leesperformantie al eens gebenchmark'd.
Als je echt vooral schrijfperformantie moet hebben neem je beter een andere raid.
nee... allemaal dezelfde Seagate 18GB SCSI schijven (Cheetah geloof ik)Op donderdag 04 april 2002 17:51 schreef arjo_kamp het volgende:
toevallig 1 brakke schijf erin zitten die van een compleet ander merk/type is?
Verwijderd
tja.. ik weet niets van scsi ofzo maar heb je een terminator op je scsi-kabel zitten? 50mb/min is wel extreem weinig, dat moet wel een enorm hardware probleem zijn. (helemaal met snelle cheetah schijven
)
Adaptec staat er om bekend relatief gezien niet erg snel te zijn met hun raid producten.
Maar goed in jouw geval zal er wel een andere oorzaak zijn. Goede kabels gebruikt (LVD)?
Maar goed in jouw geval zal er wel een andere oorzaak zijn. Goede kabels gebruikt (LVD)?
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Verwijderd
Zit er geheugen op de raid controller en welke controller heb je?
edit:
Ik zie het al een Adaptec, maar zit er geheugen op?
Ik zie het al een Adaptec, maar zit er geheugen op?
Pagina: 1