Toon posts:

Rimm met meer chips langzamer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af als je rimm modules aanschaft zullen modules met meer chips langzamer zijn dan modules met minder chips? aangezien het geheugen serieel is met een hooge latency.

want je hebt bijf 256mb modules van 32 16 en 8 chips...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het aantal chips doet er niet zozeer toe. Je zou meer moeten kijken naar de kloksnelheid, de data rate, de latencies. Meer en minder chips worden gewoon gecompenseerd met minder resp meer datalijnen. In theorie is meer datalijnen iets sneller (bredere bus), dus zou een geheugenreepje met zo min mogelijk chips in theorie sneller zijn. Maar in de praktijk merk je daar niks, noppes, nada van :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Het is idd geneuzel in de marge. Met meerdere chips heb je inderdaad een ietwat hogere latentie, maar daar tegenover staat dat je met meer RDRAM chips ook meer open banken hebt (behoorlijk meer dan bij DDR-SDRAM) waardoor de kans op een page-hit ook beduidend toeneemt. Deze twee punten heffen elkaars nadelen/voordelen gedeeltelijk op zou je kunnen stellen. In ieder geval zul je d'r niks van merken in de praktijk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmz kay dan hou ik het maar bij me 16 chip rimm reepjes lekker middelmoot!

ennee als ik al me banken populeer dus 4 rdr sloten vol inplaats van 2 en 2dummies? zal dat snelheid opleveren of weer zelfde verhaal? :Z

• Abbadon
Zelfde verhaal. Er worden met extra RIMM's (en dus chips) nog enkele extra pulsen toegevoegt (de Roundtrip Delay; aantal kloktikken dat nodig is om een signaal van chipset naar de laatste chip en weer terug te komen), alleen is dat niet merkbaar en staat daar weer het aantal extra open pages tegenover :)

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Volgens mij word RDRAM wel degelijk langzamer als het uit meer chips bestaat. Dit gezien de seriele aard van de technologie.

Meer open pages klopt zowieso niet, want ook al kan RDRAM 1000 open pages hebben, de 850 chipset kan er maar 8 open houden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... ik denk dat ik toch meer eens een keer ga testen met 8chip modules kijken of het wat gaat uitmaken 8-)

• Abbadon
Op vrijdag 05 april 2002 07:08 schreef superbikkel het volgende:

.....
Meer open pages klopt zowieso niet, want ook al kan RDRAM 1000 open pages hebben, de 850 chipset kan er maar 8 open houden.
Daar zeg je wat, dat met die 8 simultaan open page's klopt (eigenlijk zonde).

Toch denk ik niet dat je in de praktijk verschil zult gaan merken tussen meer of minder chips.

Pagina: 1