Toon posts:

[P4] RDRAM of DDR?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kerels,

Ik heb net mijn Asus P4T-E moederbordje terug gebracht, en ik wil mijn Samsung Pc800 geheugen verkopen om het moederbord met de SIS 645 DX aan te schaffen....
ik las namelijk ergens dat de geheugen bandbreedte van DDR-Ram in "double mode" namelijk 5,4 is
Enkelvoudig waarschijnlijk dus 2,7

"Enhanced DDR 333 Performance. Enhanced performance for Pentium 4 with DDR 333MHz support and increased bandwidth up to 2.7GB/s."
En RDRam zit op 4,2

" maximum 2GB of RDRAM is supported with a peak bandwidth reaching up to 4.2GB/s. "

Maar is die double mode nu bullshit, of hoe kom je eraan......
en wat is nu beter????//
Ik ben gamer en wil hoogste performance.....maar ik weet gewoon niet meer of ik nu DDR of RDram moet hebben?>

HELP :?

• VioLenT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11-2018

VioLenT

Biertje?

ddr is sneller maar meer weet ik er niet van

zelf heb ik ddr

Mijn Specs

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 08:17 schreef VioLenT het volgende:
ddr is sneller maar meer weet ik er niet van

zelf heb ik ddr
dat is voor de P4 (nog) niet zo.
Als je het maximale uit je P4 wilt halen, kun je het beste RDRAM (PC800 of PC 1066) nemen.

• Glorificationer426
  • Laatst online: 17-08 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

ja, maar rdram gaat er langzaamaan uit, dat was laatst op tweakers te lezen, dell stopt het niet meer in hun systemen, en daarna zou het langzaam maar zeker alleen nog gebruikt worden op de zakelijke markt met resultaat dat het schaars wordt voor de consument en dus ook gelijk duur, als ik jou was dan zou ik voor ddr gaan.

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Vooralsnog is de bandbreedte van RDRAM nog steeds hoger als die van DDR. Daarom heb je meer aan RDRAM dan aan DDR. Dit geldt overigens voor de P4. De enige issue met RDRAM is de latency, maar dit wordt met de bandbreedte ruimschoots goedgemaakt.

Meh ...

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Op donderdag 04 april 2002 08:27 schreef Glorificationer het volgende:
ja, maar rdram gaat er langzaamaan uit, dat was laatst op tweakers te lezen, dell stopt het niet meer in hun systemen, en daarna zou het langzaam maar zeker alleen nog gebruikt worden op de zakelijke markt met resultaat dat het schaars wordt voor de consument en dus ook gelijk duur, als ik jou was dan zou ik voor ddr gaan.
Wie zegt dat ze stoppen met RDRAM. Ze hebben net een nieuwe (PC1066) RDRAM. Voor de toekomt is RDRAM sneller dan DDR. DDR loopt op zijn einde van de snelheid en kan niet meer veel verder komen. De nieuwe RDRAM is nog lang niet uit ontwikkeld. Deze kan nog veel sneller.

DELL gaat waarschijnlijk stoppen met machines waar RDRAM in zit maar dat zegt nog niets over RDRAM zelf.

http://www.nuwavepc.com/ddrvsrdramvs.html
http://www.simmtester.com/page/news/showpubnews.asp?num=66

edit:

URL toegevoegd

http://www.hroling.nl

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

RDRAM is op de standaard snelheid sneller dan DDR, alhoewel dit verschil met de SiS 645DX te verwaarlozen is!

Met OC-en kom je waarschijnlijk een stuk verder met DDR, omdat deze vaak een hogere FSB aankunnen >:)

webOS all the way!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
titel even editted :)

Zie ook [topic=455427/1/50] btw..

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 09:09 schreef havana het volgende:
titel even editted :)

Zie ook [topic=455427/1/50] btw..
Thankx :)
Ik kon hem alleen niet meer terug vinden.......dacht al dat ik seniel werd :)

Maaruh...... Ik wil die P4 1.8 van me maximaal overclocken en ik heb niet zo'n trek om nog 2 maanden zonder computer te zitten tot dat de Intel 850E uit is......OF het moet echt de moeite waard zijn.
Daarom kom ik bij de SIS 645 DX uit, met DDR pc2700 (das toch hetzelfde als DDR 333??).....

Verwijderd

DDR333 is Double Date Rate RAM @ 333 MHz, dat is het zelfde als PC2700 alleen dat geeft weer aan dat de bandbreedte van het geheugen 2,7 GB/s is.

DDR333 PC2700 is dus een combinatie die eigenlijk het zelfde zegt.
DDR266 hoort bij PC2100
DDR200 hoort bij PC1600

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

In de laatste PCM stond een vergelijkende test tussen RDRAM en DDR RAM (1 met VIA P4X266 chipset, 1 met i845D, 1 met SIS645 en 1 met i850).

Het resultaat staat hier.

Tot grote verbazing van het test-team bleek het verschil tussen de DDR RAM en RDRAM machines maar klein.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Pete_Sampras
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07-2024

Pete_Sampras

Abominabele bavarois

Volgens mij heb je de verkeerde link gepost :)

Old school gamer met een lag en een traan.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op donderdag 04 april 2002 08:27 schreef Glorificationer het volgende:
DDR wordt ook vervangen door DDR-II/QDR etc.
Als je een systeem koopt moet je niet kijken naar wat er in de toekomst met je geheugentype gebeurd, waarschijnlijk is het dan toch uitgefaseerd en vervangen door sneller/beter...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Op donderdag 04 april 2002 10:13 schreef Pete_Sampras het volgende:
Volgens mij heb je de verkeerde link gepost :)
Nee hoor, bij mij doettie het gewoon. Alleen staan de getalletjes niet netjes op de plaats.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
OKAY OKAY

bedankt voor de reacties......

Maar is nu aan te raden, voor NU... SIS 645 DX volproppen met pc2700 geheugen en rammen die bak?
Of Intel 850E chipszak kopen en met PC1066 er rammen?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 15:32 schreef Maruq het volgende:
OKAY OKAY

bedankt voor de reacties......

Maar is nu aan te raden, voor NU... SIS 645 DX volproppen met pc2700 geheugen en rammen die bak?
Of Intel 850E chipszak kopen en met PC1066 er rammen?
Ik zou fijn een abit th7-II nemen met wat Samsung RAMBUS pc800mhz geheugen erin en dit handeltje met fsb van 100->133 (4x effectief = van 400->533) te overklokken.

Zo heb je goedkoop een beresnel systeem met pc1066mhz en een 33% overklokt processortje.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 22:40 schreef wwillem het volgende:

[..]

Ik zou fijn een abit th7-II nemen met wat Samsung RAMBUS pc800mhz geheugen erin en dit handeltje met fsb van 100->133 (4x effectief = van 400->533) te overklokken.

Zo heb je goedkoop een beresnel systeem met pc1066mhz en een 33% overklokt processortje.
Ik okay, ik heb samsung Rambus geheugen (pc800) maar ik die komt maar tot 4x 120, als ik 133 bus wil draaien moet ik de memory multiplier op 3x zetten

• dr snuggles
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 08:37 schreef Maruq het volgende:

[..]

Ik okay, ik heb samsung Rambus geheugen (pc800) maar ik die komt maar tot 4x 120, als ik 133 bus wil draaien moet ik de memory multiplier op 3x zetten
Van de asus p4t-E zijn er 2 verschillende versies met een klein, maar wel belangrijk verschil. De oude/eerste versie kan geen hoge fsb aan (met hoog bedoel ik 120~140mhz).

De nieuwere versie kan wel een hoge fsb aan (het enige verschil is een klein chipje in de buurt van je cpu; de clockgenerator d8 ik, staat in de search).

Waarschijnlijk heb jij nog de "oude" versie. Bovendien heeft de asus p4t-E het probleem, dat zo gauw je met de fsb gaat overklokken, je het voltage van je cpu niet meer kan veranderen. Das natuurlijk jammer.
Daarom zou ik als ik jouw was ervoor kiezen om een Abit th7-II (raid :9~) te bestellen en het asus moederbordje te verkopen.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 08:43 schreef bolke het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze stoppen met RDRAM. Ze hebben net een nieuwe (PC1066) RDRAM. Voor de toekomt is RDRAM sneller dan DDR. DDR loopt op zijn einde van de snelheid en kan niet meer veel verder komen. De nieuwe RDRAM is nog lang niet uit ontwikkeld. Deze kan nog veel sneller.

DELL gaat waarschijnlijk stoppen met machines waar RDRAM in zit maar dat zegt nog niets over RDRAM zelf.

http://www.nuwavepc.com/ddrvsrdramvs.html
http://www.simmtester.com/page/news/showpubnews.asp?num=66

edit:

URL toegevoegd
En dan vergeet je PC1200 (Samsung al getest) :P

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 13:53 schreef wwillem het volgende:

[..]

Van de asus p4t-E zijn er 2 verschillende versies met een klein, maar wel belangrijk verschil. De oude/eerste versie kan geen hoge fsb aan (met hoog bedoel ik 120~140mhz).

De nieuwere versie kan wel een hoge fsb aan (het enige verschil is een klein chipje in de buurt van je cpu; de clockgenerator d8 ik, staat in de search).

Waarschijnlijk heb jij nog de "oude" versie. Bovendien heeft de asus p4t-E het probleem, dat zo gauw je met de fsb gaat overklokken, je het voltage van je cpu niet meer kan veranderen. Das natuurlijk jammer.
Daarom zou ik als ik jouw was ervoor kiezen om een Abit th7-II (raid :9~) te bestellen en het asus moederbordje te verkopen.
Hehe, Dat heb ik al gedaan, ik heb hem vandaag terug gestuurd en kan een andere kiezen. Ik heb ok mijn samsung pc800 geheugen verkocht.... hmm.

maar dat kan ik wel opnieuw kopen...

Maaruh.. Sis 645 DX met DDR 333 is denk oook wel leuk....hmmm ben er nog niet uit

• dr snuggles
  • Niet online
Laatste poging om je te overtuigen :Y):
Een pentium 4 2.2@3.0ghz icm DDR geheugen is langzamer dan een pentium 4 2.2@2.6ghz icm Rambus geheugen.
Bewijs: http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/020128/octitans-11.html
Neem daarbij mee het feit dat rambus geheugen ongeveer even duur is als ddr geheugen.

Misschien is het wel goed dat je je samsung reepjes hebt verkocht, hoe nieuwer, hoe verder ze meestal zijn te overklokken.

Suc6 met je keuze :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 15:38 schreef wwillem het volgende:
Laatste poging om je te overtuigen :Y):
Een pentium 4 2.2@3.0ghz icm DDR geheugen is langzamer dan een pentium 4 2.2@2.6ghz icm Rambus geheugen.
Bewijs: http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/020128/octitans-11.html
Neem daarbij mee het feit dat rambus geheugen ongeveer even duur is als ddr geheugen.

Misschien is het wel goed dat je je samsung reepjes hebt verkocht, hoe nieuwer, hoe verder ze meestal zijn te overklokken.

Suc6 met je keuze :)
Hehe, ze waren 1 week oud.....maar goed, dat scheelt misschien 0.1 % :+

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

bij toms hardware staat niet precies hoeveel ze het ddr geheugen overklokken. Als ze dezelfde fsb voor rambus en ddr gebruiken dan is het duidelijk rambus.
Standaard rambus tegen ddr 133 delft het onderspit
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2804977368

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 17:01 schreef Spice het volgende:
bij toms hardware staat niet precies hoeveel ze het ddr geheugen overklokken. Als ze dezelfde fsb voor rambus en ddr gebruiken dan is het duidelijk rambus.
Standaard rambus tegen ddr 133 delft het onderspit
[afbeelding]
Dus niet want ik scoor standaard hoger dan deze score. >:)
En ik kom bij 120fsb al boven de 3000 uit(beide),hoe hoog moet jij gaan om dat te bereiken ? Ik denk veel meer dan 20fsb verhoging.

• dr snuggles
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 17:06 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Dus niet want ik scoor standaart hoger dan deze score. >:)
En ik kom bij 120fsb al boven de 3000 uit(beide),hoe hoog moet jij gaan om dat te bereiken ? Ik denk veel meer dan 20fsb verhoging.
Netjes 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 17:40 schreef wwillem het volgende:

[..]

Netjes 8-)
Zeker , maar wat nu als je PC2700 geheugen gebruikt??
Het scheelt nu ongeveer maar 50 mb per seconde, misschien dat het verschil dan nog wel weg gepoetst wordt.
En dan heb je natuurlik ook nog Rambus dat op 4 x 133 draaid, ben benieuwd wat daar de doorvoer van is;

Toch mar Abit TH7-II kopen ipv een 645 DX chipset bordje??

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:15

Crazy-

Best life ever

Op vrijdag 05 april 2002 13:53 schreef wwillem het volgende:

[..]

w8 ff, voltage niet in te stellen :? dus alsik FSB omhoog haal, kan VCore niet ignesteld worden!? heb net nml p4t-e besteld...:|

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• CSCExter
  • Laatst online: 25-02-2024
daar moet je de voltage mod voor doen (tot 1.7 volt kun je nog wel instellen geloof ik)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 14:04 schreef CIOMrCrazy het volgende:

[..]

w8 ff, voltage niet in te stellen :? dus alsik FSB omhoog haal, kan VCore niet ignesteld worden!? heb net nml p4t-e besteld...:|
Er zijn 2 manieren:

- Via de bios, daar kan je het voltage 0,2 volt verhogen, maar dan heb je wel weer weinig busspeeds.
- Via de jumpers op het moederbord. Wat je wel even moet doen is de manual van de P4T downloaden want daar staat een veel grotere busspeed tabel in als in de handleiding van de P4T-E (was bij mij wel zo iniedergeval). Met deze instellingen kan je tot 150 mhz ofzo. Een minpunt; je kan het voltage niet meer verhogen, alleen door een extra kunstgreep, een voltage mod. Maar met een beetje geluk trekt je p4 het wel op 133 mhz zonder extra voltage.
Pagina: 1