Kan ik van CAT5 kabel een telefoon kabel maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38120

Topicstarter
Ik krijg binnekoort adsl en ik dacht dat er een cat5 naar de adsl modem toeging... dit blijkt dus gewoon een telefoon lijn te worden... met rj11 plugjes als goed is nou ja...
In iedergeval ligt die cat5 er dus (35m) naar boven aangelegd kan ik deze kabel ombouwen tot telefoonkabel 4 dradig? dus gewoon telefoon kabel plugjes er op zetten en dat de telefoon lijn dan ook werkt :)

BTW: maakt het uit hoe de kleuren zitten op een plugje (dus niet qua cross en straight maar gewoon) van kabel op kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Op donderdag 04 april 2002 01:05 schreef Da_BuTcHA het volgende:
Ik krijg binnekoort adsl en ik dacht dat er een cat5 naar de adsl modem toeging... dit blijkt dus gewoon een telefoon lijn te worden... met rj11 plugjes als goed is nou ja...
In iedergeval ligt die cat5 er dus (35m) naar boven aangelegd kan ik deze kabel ombouwen tot telefoonkabel 4 dradig? dus gewoon telefoon kabel plugjes er op zetten en dat de telefoon lijn dan ook werkt :)

BTW: maakt het uit hoe de kleuren zitten op een plugje (dus niet qua cross en straight maar gewoon) van kabel op kabel
Voor zover ik weet wordt bij cat5 (netwerkkabel(Lijkt op ISDN)) alle aders gebruikt. dus ALS het zou passen dan kun je m denk ik wel gebruiken, maar dan niet OOK NOG voor je ADSL. Je kunt wel cat5 gebruiken voor isdn, maar niet andersom geloof ik :?

Gok ik zo.
En dat laatste vat ik niet helemaal. :)

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Zet gewoon de modem aan het begin van die 35 meter neer :)
Ethernet wordt er echt niet slechter van, en hoe minder er VOOR je modem zit, hoe beter het is natuurlijk.
Al zal die 35 meter niet ZO veel uitmaken op de 2km naar de centrale :)

Maar om je vraag te beantwoorden, ja dit kan :) Je kunt zelf weten hoe je de kabel knijpt, rj11 heeft maar 4 draadjes, waarbij er nog 2 bijna nooit nodig zijn, dus hoe je het doet maakt vrij weinig uit.

Bij ethernet worden overigens NIET alle aders gebruikt, maar 4 (de paren oranje en groen).
Met een beetje creatief knutselen kun je zelfs je ethernet houden voor het geval ze daar ook nog eens internet willen, en dan over bijvoorbeeld de bruine en blauwe aders je telefoon verleggen.
Je moet daarna overigens niet alles meer verwachten van je ethernet, maar 10 mbit moet goed te doen zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > IT

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
Je kan telefoonlijnen inderdaad gewoon over Cat.5 laten gaan!
Telefoon is Cat.3 maar hoger mag ook.

Ethernet gebruikt slechts 4 van de 8 pinnen trouwens. Pin 1,2,3 en 6. Maar aangezien telefonie analoog is en best wat voltage gebruikt laat je ze best niet samen lopen over dezelfde Cat.5 kabel. Je telefonie zou je ethernet teveel storen.

Gewoon RJ45 afknippen en RJ11 erop krimpen en je bent klaar.
Je RJ11 is gewoon rechtdoor gepint trouwens. Dus zelfde kleuren in zelfde gaatje op andere connector :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38120

Topicstarter
Zet gewoon de modem aan het begin van die 35 meter neer
Ethernet wordt er echt niet slechter van, en hoe minder er VOOR je modem zit, hoe beter het is natuurlijk.
Al zal die 35 meter niet ZO veel uitmaken op de 2km naar de centrale
Alleen die ADSL modem kan niet hangen in de meterkast :) en opzich is het wel makkelijk met aan en uit zetten als je dingen instelt en er zit al een ethernet kabel bij met plugjes en aangezien plugjes heel k*t zijn om er op te zetten... is een telefoon plugje wel vrij simpel (4 dradig).

Maar wat ik nog wil weten maakt het uit welk kleur draadje op elkaar komen als je 'm ergens plugt want volgens mij is elk draadje een indentiek koper draadje...

dus stel 2 telefoon kabels met verschillende kleuren gecombineerd

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/38120/plaatje.gif
Het stellen 2 telefoon draden voor (4 dradig)

Maak dit wat uit? Aangezien de draden toch straight blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
Kleur maakt in principe niet uit. Wordt alleen aangehouden om verwarring te vermijden..
Is inderdaad enkel wat isolatie rond gelijke koperaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 08:27
ff een vraagje hier...

er wordt gezegt dat ethernet maar 4 aders gebruikt...
maar dat is toch alleen voor 10mbit??? (okey het modem is 10 mbit)
Maar voor een 100 mbit lijntje heb je toch allen 8 nodig???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 21:43 schreef MasterM het volgende:
ff een vraagje hier...

er wordt gezegt dat ethernet maar 4 aders gebruikt...
maar dat is toch alleen voor 10mbit??? (okey het modem is 10 mbit)
Maar voor een 100 mbit lijntje heb je toch allen 8 nodig???
Zowel 10 als 100 Mbit gebruikt alle 8 aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Op vrijdag 05 april 2002 22:13 schreef Timmey het volgende:

[..]

Zowel 10 als 100 Mbit gebruikt alle 8 aders.
offtopic:
nee 10 en 100mbit 4 aders
en 1gbit 6 aders of glas

ik heb hier thuis over een cat5 kabel en ethernet en telefoon en adsl lopen :) dus het kan allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 12:39
ja dat kan.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterM
  • Laatst online: 04-06 08:27
[Way Offtopic, sorry :'( ]
sang vet!!!! dat wist ik niet joh... damn thx dudes!!!

Ik zow 100 m rol kopen... (ga dat misschien toch wel doen, ik heb ernouw toch voor gespaart :Y) )
En dan zouw ik door heel het f#cking huis (nieuwbouw) utp downen... door bestaade buizies...
maar er loop al cat5e door heel dat huis.. (aangelgd door de kpn voor isdn en analoog :) )

Nah weten jullie ook weer waar het voor dient...

En heb ik eigelijk ook een beetje antwoord gegeven op het topic... (wat eingelijk al gedaan was)

[/off topic]
Pagina: 1