Toon posts:

vraag omtrent FSB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

in het kader van een paper voor school:
ik vroeg me af of het zo moeilijk is om de FSB op te krikken. Er staat nog geen athlon te wachten met een FSB van 2*166 Mhz, terwijl DDR RAM al een tijdje die snelheid aankan. De P4 doet pas binnenkort de stap naar 133 Mhz (*4)(of is dit eerder te wijten aan RDRAM?).
Het is toch duidelijk dat cpu's genieten van hogere bandbreedte naar het geheugen toe.
Is het dan technologisch moeilijk om die FSB hoger te krijgen? En dit terwijl de coresnelheden de hoogte in schieten ??
Kan iemand mij hieruit helpen, of misschien een nuttige link verschaffen??
Dank u.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
hmmmz, zoals je uit de vele overclocks kunt afleiden is het technisch gewoon mogelijk om die hogere fsb's in te voeren. de reden waarom het niet gedaan word zal wel economisch, of marketing technisch zijn....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat electriciteit met 2/3 van de snelheid van het licht aflegd. bij frequenties van enkele honderden megahertzen duurt 1 frequentie puls van nul naar +5 en terug naar nul nog maar enkele cm. hoe hoger de frequentie hoe kleiner die puls. Als de northbridge te ver van de processor af gemonteerd wordt, zitten er misschien meerdere pulzen verschil tussen de CPU, chipset, mem enz. Dat kunnen conflicten veroorzaken. Ik heb ooit eens een manual over AGP gelezen (disign manual) en daar waren afstanden van de northbridge en AGP GPU erg belangrijk. groot en deels bepalend voor AGP 4x met en zonder side bnd adressing. fast write, of 2x AGP.
Het afstanden kunnen daardoor ook erg veel gevolgen hebben bij het verhogen van de FSB.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies.

Nu, als ik 200.000 km/s deel door 133 milj kom ik nog op 150 cm. De delays in chipset, ram enz afgetrokken, zal er wellicht wel een heel stuk afgaan.

Een collega wees mij op de formule: I.t=C.V
m.a.w. hoe vlugger je spanningssignalen op de lijnen wilt zetten, hoe meer stroom (en dus vermogen) je door de chips moet pompen. Lijnen hebben immers altijd een inherente capaciteit.
Relevant volgens jullie?

Niettemin is er, zoals blijkt, ruimte over tot overclocken en voor nog steeds stabiele configuraties...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Op donderdag 04 april 2002 00:18 schreef Prosper het volgende:
Hallo,

in het kader van een paper voor school:
ik vroeg me af of het zo moeilijk is om de FSB op te krikken. Er staat nog geen athlon te wachten met een FSB van 2*166 Mhz, terwijl DDR RAM al een tijdje die snelheid aankan. De P4 doet pas binnenkort de stap naar 133 Mhz (*4)(of is dit eerder te wijten aan RDRAM?).
Het is toch duidelijk dat cpu's genieten van hogere bandbreedte naar het geheugen toe.
Is het dan technologisch moeilijk om die FSB hoger te krijgen? En dit terwijl de coresnelheden de hoogte in schieten ??
Kan iemand mij hieruit helpen, of misschien een nuttige link verschaffen??
Dank u.
Niet zo moeilijk hoor, maar let wel dat de meeste chipsets het nog niet kunnen. Vroeger met de Pentium MMX kon je ook niet goed draaien op 83MHz, omdat de meeste borden dat niet aan konden. Later met de VIA MVP3 en de ALi P5A drukte je zo'n Pentium 166MMX zo naar de 2.5x100 zonder extra cooling, werd er ook niet echt warmer op (35 graden was ie op 166, 35 graden bleef ie op 250). Helaas dat Intel er nooit gebruik van heeft gemaakt, die waren al lang met de Pentium II bezig.