Toon posts:

[3DSMAX] Probleem met het linken van objecten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem: Als ik bijvoorbeeld een been wil kunnen bewegen met gewrichten, dan gebruik ik daarvoor bijvoorbeeld spheres. Die link ik dan met de "Select and link"-Tool van 3dsmax.

Hier een plaatje van een voorbeeld-been:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.vermeulenandringa/help/1.jpg

Hier zie je dat twee gewrichten perfect werken als je ze draait:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.vermeulenandringa/help/2.jpg

En hier zie je dat het gewricht bij de voet niet goed werkt. De voet word heel raar vervormd als je het gewricht draait.
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.vermeulenandringa/help/3.jpg

Hier zie je dat de objecten goed gelinkt zijn:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/j.vermeulenandringa/help/4.jpg

Heeft er iemand hier een verklaring voor, en misschien ook een oplossing? Bones zijn volgens mij geen oplossing omdat ik niet wil dat de benen "buigen" als ik iets draai. De vorm moet precies zo blijven als hij nu is, alleen moeten de objecten rondom een gewricht kunnen draaien.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Klinkt als typisch zo'n probleem waarvan ik denk: "vaag". Maar ik heb het zelf al regelmatig meegemaakt en wat ik dan deed om het op te lossen, is vrij vaag, maar de volgende dingen zijn te proberen:
-kijk bij het hierachy-tabblad en dan link info en dan kijken of alles hier nog klopt;
-delete je draaicylinder en maak hem opnieuw en link hem opnieuw, eventueel zou dit een bug kunnen zijn die bij opnieuw maken weg is;
-zet rotate op screen en draai niet in een user-viewport, maar gewoon in de front of zo, misschien verneukt ie het dan niet meer;
-draai je cylinder eens met local, kan ook helpen.

Dit zijn dus zomaar wat suggesties, ik snap dit soort dingen ook nooit :(.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Waarom niet gewoon met bones? of biped!! :?

• Oogst
Bones zijn iets automatischer dan dit. Bij dit hou je zelf iets meer controle en verder: bij bones is de link inheritance omgekeerd en dat is soms helemaal geen voordeel.

Maar bovenal: dit probleem is sowieso het oplossen waard, want het is gewoon irritant, of het nou met bones ook zou kunnen of niet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

zover ik weet kan je geen IK chains maken met alleen maar gelinkte objecten!...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
maar afgezien daarvan is dit fucked up. Wat ik wel altijd doe is bijv het enkelgewricht EN de voet beide aan het onderbeen linken, en de pivots goed zetten. Je kunt de voet ook aan het gewricht linken maar he effect is het zelfde. Je zat niet per ongeluk te scalen ofzo?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Yay, de oplossing van Oogst werkte :)
kijk bij het hierachy-tabblad en dan link info en dan kijken of alles hier nog klopt.
In dit tab-blad stond alles aangevinkt. Move, Rotate en Scale. Ik heb de Scale uitgezet en nu werkt het perfect :) Ik dank u allen :9

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Gladiool: mischien enorm offtopic, maarhoe heb jij die robot gemaakt? (je usericon)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Oogst
In ieder geval vind ik het nog steeds heel vreemd dat die scale hielp, slaat eigenlijk niet echt ergens op, want nu reageert je voet niet meer goed als je je cylinder rescaled. Maar ach, het is opgelost, daar ging het om.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 20:33 schreef Oogst het volgende:
In ieder geval vind ik het nog steeds heel vreemd dat die scale hielp, slaat eigenlijk niet echt ergens op, want nu reageert je voet niet meer goed als je je cylinder rescaled. Maar ach, het is opgelost, daar ging het om.
Klopt, en die sphere ga ik toch niet rescalen, dat ding is puur om als gewricht te fungeren :9

Ennuhm... Hoe gladiool die robot gemaakt heeft moet je hem misschien even vragen via de Mail of ICQ ofzo :9
Pagina: 1