Toon posts:

[EL/(WC)] klooien met mobo..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn dangerden chipset blok niet om mijn mobo paste dacht ik slim te zijn om de twee in de weg zittende condensatortjes (zijn het wel condensators?->pics) weg te halen en de verbinden met draadjes.
Toen ik ze echter probeerde los te solderen ging dat niet (iets te lompe soldeerbout). Maar goed, ik een beetje wrikken aan die dingen en ze kwamen zowaar een beetje omhoog. Na nog meer wrikken kwamen ze los van de pinnetjes waarmee ze aan het mobo bevestigd zaten.
Het probleem is nu dat ik die pinnetjes er niet meer in krijg. De gaatjes zijn simpelweg te klein en na wat frustrerende pogingen brak er zelfs een pinnetje af :(..
Wat nu te doen?.. kan ik er gewoon een ijzerdraadje oid instoppen?

Wat pics voor de 'duidelijkheid':

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3004691131
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1569915249
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2676186052
(Ja, bij dit condensatortje kreeg ik wel een pinnetje losgesoldeerd)

Please help me out...

Verwijderd

naar de electroboer gaan
nieuwe condensators kopen (oude meenemen)
en dan uiteindelijk met draadjes vast solderen ...

Verwijderd

Sorry hoor, MAAR HOE LOMP KAN JE ZIJN?!?!?
|:(
Beetje Buigen kan altijd, maar GA NIET RUKKEN!! |:(
Daar heeft onze lieve Heer je een plasser voor gegeven, en daar is je Mobo niet al te best voor!

Naja... Je zult er wel van geleerd hebben...

Ik wens je sterkte!

Verwijderd

als je ooit aan een mobo of andere kaarten gaat solderen, zorg dan dat je een relaxte soldeerbout hebt en het een beetje goed kan. je hebt nog mazzel dat het geen smd spul is anders kon je t shaken. dus pak bij t vast solderen een fijne soldeerbout (je kan ook nog brandplekken maken met zoon lomp ding) en oefen eerst ff op iets ouds

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan heus aardig solderen maar de te lossolderen puntjes zaten gevaarlijk dicht bij de 'electrobanen' op het mobo en het loshalen van die condensators ging vrij soepel dus ik dacht dat dat handiger was dan met een lompe soldeerbout te gaan prutsen.. maar goed, het gaat dus niet lukken om er een ijzerdraadje in te douwen?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Op woensdag 03 april 2002 23:57 schreef Got het volgende:
Ik kan heus aardig solderen maar de te lossolderen puntjes zaten gevaarlijk dicht bij de 'electrobanen' op het mobo en het loshalen van die condensators ging vrij soepel dus ik dacht dat dat handiger was dan met een lompe soldeerbout te gaan prutsen.. maar goed, het gaat dus niet lukken om er een ijzerdraadje in te douwen?
Nope en ga dat ook maar niet proberen

en als je die nieuwe elco's er op zet de draden KORT houden
anders kon je wel eens akelige problemen krijgen

Repareren doe je zo.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:22

Wimo.

Shake and Bake!

[offtopic]waar heb je dat blokje gehaald?[offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik dan problemen krijgen? Heb gewoon draadjes van een IDE kabel gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1657850540

Kort genoeg?

(blokje heb ik bij www.dangerden.com gehaald met inkoopactie maar is geloof ik ook te krijgen bij de oc-shop)

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29

joker1977

Tweakert

Op donderdag 04 april 2002 00:10 schreef Sine het volgende:

[..]

Nope en ga dat ook maar niet proberen

en als je die nieuwe elco's er op zet de draden KORT houden
anders kon je wel eens akelige problemen krijgen
Inderdaad. Ik vind het sowieso geen goed idee om aan een bord te gaan solderen. De jongens van de fabrikant hebben heel nauwkeurig gezocht naar de juiste plaats om de onderdelen te plaatsen. 't Lijkt me sterk dat Jan met de Pet (wij dus) dat met een 30W soldeerbout zoveel beter kunnen.

Ik heb geen idee wat voor koelblok erop je chipset moest worden gezet (en waarom), maar was de optie: Kleiner, wel passend koelblok geen betere optie geweest?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:31

Part

Helemaal niets.....

Zo te zien heb je geluk dat het geen elcos van het schakelende voedings gedeelte op het bord zijn. Ander had je ook nog elcos moeten zoeken de geschikt zijn voor hoge frequenties..
De draden kun je beter wat korter houden of wat dikker draad nemen.
Mischien is het ook wel slim om aan de andere zijde van de print een kleine condensator te zetten.
Daar vang je het nadeel van de draden dan iets mee op.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 12:03
Ik ben best goed in solderen, ik durf van best veel dingen de garantie te slopen, maar op een moederbord gaan solderen zal ik nooit doen. De kleinste foutjes kunnen fatale gevolgen hebben.

En als je dat wel doet, zorg in godsnaam dat je soldeerbout ge-aard is, anders is je mobo al zo goed als dood.

...

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 23:21 schreef Killer_Sam het volgende:
Sorry hoor, MAAR HOE LOMP KAN JE ZIJN?!?!?
|:(
Beetje Buigen kan altijd, maar GA NIET RUKKEN!! |:(
Daar heeft onze lieve Heer je een plasser voor gegeven, en daar is je Mobo niet al te best voor!

Naja... Je zult er wel van geleerd hebben...

Ik wens je sterkte!
Leuk :)
Oja ik wens je ook succes(koop meteen een betere soldeerbout.

Verwijderd

Weer lekker lomp bezig geweest :P
Maar je hebt geluk
Ik heb ook dat probleem gehad en heb voorzichtig de elco verhuist naar de achterzijde van het mobo.
Ga ff bij de electro zaak een nieuwe halen.

Nog maals lekker lomp bezich geweest :P

Verwijderd

Vraag me af of ie het nog doet, maar ja het beste vermaak is toch leedvermaak ;)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Heb wel eens een gast gezien, die de omliggende condensators rond de socket aan de andere kant van zijn bord gezet had. Dat was nog in de tijd dat die dingen akelig in de weg zaten als je een beetje leuke koeler kocht.

Verwijderd

Topicstarter
Het liefst zou ik ze met draadjes vast maken want anders moet ik in de backplate van m'n kast gaan boren als ik ze achterop m'n mobo plaats, maar kan iemand hier nog wat concreets over zeggen?

subtiel schopje niet? :P

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 23:57 schreef Got het volgende:
Mja hoe heet heb je de boel gemaakt.....strax al die baantjes ook nog naar de kloten...

mmmmm domme actie sorry |:( !

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 22:06 schreef stanley het volgende:

[..]

Mja hoe heet heb je de boel gemaakt.....strax al die baantjes ook nog naar de kloten...

mmmmm domme actie sorry |:( !
Die baantjes zijn zeker weten niet beschadigd, heb alles uiterst voorzichtig gedaan maar ik had het natuurlijk eerst aan jullie moeten vragen, echter verhinderde mijn kater mij dat te laten bedenken :P

Verwijderd

Dat zijn vrijwel zeker condensatoren die in de afvlakking van een geschakelde regelaat zitten. In dat geval: hou de draden zo kort en dik mogelijk. Met wat je nu hebt kun je die elco's er zo onderhand net zo goed aflaten.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30

Tubby

or not to be

Ik heb mijn elco's destijds ook weggesoldeerd (Abit KT7) omdat met het installeren van mijn orb ze altijd extreem ombuigen. Maar het moederboard heeft gelukkig altijd stabiel gedraait. De afstand zal een cm of 8 zijn.

Ondertussen zit het moederboard in mijn servertje. Het plaatje hieronder staat op die server.
I O+ Abit :)

Afbeeldingslocatie: http://62.131.42.54/elcoweg.jpg

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Got, check icq!

Verwijderd

ik had dat probleem ook toen ik een Socket A Spire op een KG7-Raid probeerde te modden (op de Northbridge). Daar zate ook condensatoren in de weg, en dit heb ik toen opgelost door 2 uitsparingen in de heatsink te zagen met een elektrische figuurzaag :P, maar voor een waterkoelblok lijkt me dat nie praktisch |:( volgens mij heb je gewoon pech, tenzij je 2 gaten in je mobotray boort en ze aan de achterkant vast soldeert

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, hij doet het weer hoor :) en weer helemaal top ook -> [topic=464828/1/25]

Hier in schagen hebben ze maar een electronica winkel en die hadden alleen maar 2200uf, 40v en 1000uf, 25v terwijl ik 2200uf, 10v en 1000uf, 6.3v nodig heb. Maar goed, als het voltage maar boven het voltage wat je nodig hebt zit is het goed, ze zijn dan alleen wat groter:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1852612880
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2266800092

Dit is ff zodat het werkt, zodra het zeker is dat ik over ga zal ik condensators kopen met het juiste voltage en het ff netjes maken maar ik ben al lang blij dat het weer werkt :).
Pagina: 1