ouwe bak met 40 MB harddisk.. Suggesties?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Gegroet,

Ik heb van een cursist een oud PCtje meegekregen om eens te kijken of het eventueel geschikt was om er tenminste nog Win95 en Office97 op te zetten zodat hij voor zijn cursus ook thuis aan de gang kan..

Het tegendeel bleek helaas minder waar te zijn want na een korte inspectie kwam ik erachter dat het apparaat een harddisk van slechts 40 MB en slechts 1 MB RAM met zich meedraagt...

Iemand een suggestie wat ik met dit bakkie kan beginnen? Zou het geschikt zijn als router (Smoothwall)?

Thanks

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Ik denk dat je er heel weinig mee kan doen. Misschien als salontafel te gebruiken :?
1MB RAM is ook te weinig voor Smoothwall/FreeSCO enz.

Ik denk dus niet dat je er nog veel mee kan doen...

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 12:40

BachW

Tweaker in Noorwegen

Misschien iets voor het museum.tweakers.net ;)

BOINC stats

Verwijderd

Het zal wel een 286 of zo zijn. Dat is idd echt te traag om nog nuttig te zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

smoothwall zal niet gaan, freesco draait pas vanaf een 386 met 6MB ram. (draait hier lekker 486@66 met 12MB)

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Broodbak van maken.
Hoge flat zoeken en laten (leren) vliegen >:)

(stomme typo's)

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

Frisbie van maken.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik kan er al niet echt veel mij maar hij (digibeet in opleiding) heeft er dan dus helemaal niks aan... Ik kan proberen hem er "vanaf" te helpen (zit o.a. nog een 5,25" floppydrive in) en dan wellicht hier kijken wat we ermee kunnen aanvangen...

Momenteel staat o.a. Quattro Pro en TestDrive 2 (maar liefst 600KB alles bij elkaar :)) erop..

We zullen zien... Ga gerust verder met suggesties geven zou ik zeggen...

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
schenken aan mij als je in de buurt van almere woont en zin hebt om het te brengen :P

maaruh tja.. je ken er DOS opgooien.. en proberen nog wat OLDY games erop te spelen... ;)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een ouwe typ-cursus erop plakken.. :P

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 22:57 schreef lOdUde het volgende:
Ik denk dat je er heel weinig mee kan doen. Misschien als salontafel te gebruiken :?
1MB RAM is ook te weinig voor Smoothwall/FreeSCO enz.

Ik denk dus niet dat je er nog veel mee kan doen...
Idd...ik dacht dat FreeSCO minimaal 8MB nodig had...en aangezien deze kleine hoeveelheid schijfruimte en geheugen verwacht ik ook dat de een niet behaald hoge snelheid zal hebben...mischien krijg je er nog wat voor bij de antiek winkel :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

40mb hardeschijf? 1mb geheugen? Volgens mij is het een ouwe 8088, kun je weinig meer mee...(behalve ouwe games spelen :))

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

DOS erop gooien.
Als t kan msdos, maar anders kan je als je het zeker legaal wilt houden ook even kijken op http://www.freedos.org
(open source freeware dos kloon voor 8088 - Pentium3 en compatible processors)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

LOL klinkt als mijn oude 8086
die had 20mb hd en 640kb geheugen ;)
Kan je dus helemaal nix meer mee, behalve als je van nostalgie houdt :+

Leuk om te bewaren als klasieke pc ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 19:01

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Volgens mij moest Minix er nog wel op draaien en kon je 'r dan wel geinige zooi mee uithalen...

Specs

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 23:23 schreef BBL the 2nd het volgende:
DOS erop gooien.
Als t kan msdos, maar anders kan je als je het zeker legaal wilt houden ook even kijken op http://www.freedos.org
(open source freeware dos kloon voor 8088 - Pentium3 en compatible processors)
hehe.. dat staat er al op... Vraag me niet welke versie....

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op woensdag 03 april 2002 23:04 schreef judgem het volgende:
Ik kan er al niet echt veel mij maar hij (digibeet in opleiding) heeft er dan dus helemaal niks aan... Ik kan proberen hem er "vanaf" te helpen (zit o.a. nog een 5,25" floppydrive in) en dan wellicht hier kijken wat we ermee kunnen aanvangen...

Momenteel staat o.a. Quattro Pro en TestDrive 2 (maar liefst 600KB alles bij elkaar :)) erop..

We zullen zien... Ga gerust verder met suggesties geven zou ik zeggen...
Ow yeah! TestDrive2! Dat spel heb ik in mijn 'jonge' jaren tot vervelens toe gespeeld en dat spel vond ik echt geweldig! :o

[end offtopic ;)]
Tja, met die oude 286 kun je inderdaad weinig meer beginnen. Misschien inderdaad bewaren vanwege de nostalgie (wat eerder al gezegd is), maar verder...? :?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op donderdag 04 april 2002 00:06 schreef judgem het volgende:
[..]
hehe.. dat staat er al op... Vraag me niet welke versie....
Tik eens
code:
1
ver

in ? :P

Heb een paar maanden geleden een paar 286'ers weggemikt, draaide ook alleen dos en wp 5.1 op..

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 19:15

Dido

heforshe

Op woensdag 03 april 2002 23:21 schreef MadMarky het volgende:
40mb hardeschijf? 1mb geheugen? Volgens mij is het een ouwe 8088, kun je weinig meer mee...(behalve ouwe games spelen :))
Sorry, maar d'r waren niet zoveel 8088's met een 40 meg drive...

1MB geheugen...

Ik heb m'n 386 (SX) nog tijdenlang gedraaid met 2MB.
8088 draaide op 4.77 Mhz... da's echt oud

Maar d'r is altijd wel iets nuttigs mee te doen... leer programmeren in GWBasic. Als je dat onder de knie hebt kun je alle kanten op... legacy (COBOL) en nieuwe troep (JAVA, Visual Basic etc)

Leer je ook nog wat van de PC...

En als leerbak is-tie prima... uitdaging: schrijf een programma dat 'm molt.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Check this: dr staan wat gratis OSsen op.

http://shellcity.net/content5.htm

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 00:38 schreef Roel het volgende:
Tik eens
code:
1
ver

in ?
Check! DOS 6.2

Nu nog effe zien uit te vogelen wat voor processor erin hangt.. (iemand daar het commando voor?)

Hmm.. BASIC leren is nog niet eens zo'n gek idee eigenlijk.. :)

Verwijderd

maak er een leuke rekenmachien van :)

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 03:17 schreef Relax943 het volgende:
maak er een leuke rekenmachien van :)
NEEEEEEEE!!! Geen rekenmachine!!! |:( (You know why..)

Verwijderd

hrm .. why?

anders doneer em aan piet :)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50
ik had een 286 waar windows 3.11 goed op draaide, en patiance, wat wil je nog meer? ! :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 04 april 2002 01:16 schreef judgem het volgende:

[..]

Check! DOS 6.2

Nu nog effe zien uit te vogelen wat voor processor erin hangt.. (iemand daar het commando voor?)

MSD intypen. Die kan processors tot de 486DX herkennen maar zover kom jij niet denk ik :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Op donderdag 04 april 2002 03:30 schreef Cereal het volgende:
ik had een 286 waar windows 3.11 goed op draaide, en patiance, wat wil je nog meer? ! :)
Hoe kreeg jij dat voor elkaar? Ik had ook een 286 maar daar zag je in windows for workgroups letterlijk de pixels van de muisaanwijzer opgebouwd worden op het scherm. (Hercules videokaart met groen monochroom beelscherm, 640kb intern, 12 mHz, 48mb MFM >:) hdd )

Ik gebruikte in die tijd Dos 6.22 met Norton Commander. Heb ik nog lang meegewerkt, tot 1996 ofzo.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 04 april 2002 09:27 schreef Sailorman het volgende:

[..]

Hoe kreeg jij dat voor elkaar? Ik had ook een 286 maar daar zag je in windows for workgroups letterlijk de pixels van de muisaanwijzer opgebouwd worden op het scherm. (Hercules videokaart met groen monochroom beelscherm, 640kb intern, 12 mHz, 48mb MFM >:) hdd )

Ik gebruikte in die tijd Dos 6.22 met Norton Commander. Heb ik nog lang meegewerkt, tot 1996 ofzo.
Je moet er ook wel een vga kaartje in pleuren he ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

dos 6.22 en doublespace :P

krijg je zogenaamd een 2x zo grote hdd |:(

Verwijderd

Ik heb al jaren een 286 met 1mb en 30mb hdd ergens op zolder staan. Maar er draait inderdaad windows 3.1 op. En Commander Keen 1 - 6. Heb er zelfs dune2 nog op gespeeld. *D

Verwijderd

eej quattro, cool, het ideale rekenprogramma, en testdrive 2 was ook een superspel :) ik zie niet in wat er mis mee is hoor :7

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 04 april 2002 09:38 schreef suppa het volgende:
Ik heb al jaren een 286 met 1mb en 30mb hdd ergens op zolder staan. Maar er draait inderdaad windows 3.1 op. En Commander Keen 1 - 6. Heb er zelfs dune2 nog op gespeeld. *D
Yeah ik kreen Dune2 van mijn neef die een 286 had, ik had toen een 386 :Y) Dune2 blijft een super spel. Daarmee is de Command & Conquer en Red Alert rage door begonnen. Sweet old times :)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:04
Met een beetje geluk kan je er een netwerkaart in zetten en zo verbinding maken met andere schijven die méér opslagcapaciteit hebben.

Helaas is het met mijn (inmiddels geretourneerde) Siemens Nixdorf (echt nix) (386SX/ 16 MHz; 0 mb extended & 640 KB base; 40 MB HDD <-- -iemand ooit gehoord van een ST-506 interface-) niet gelukt. Maar misschien dat het beter gaat met een computer met wat meer geheugen.

Met een 486 is het wel gelukt, kijk maar eens hier voor DOS- based networking

Of tot slot een stroomvretende en trage }:O (distributed.net client DOS-based) *D.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 04 april 2002 09:49 schreef Japie_17 het volgende:
Met een beetje geluk kan je er een netwerkaart in zetten en zo verbinding maken met andere schijven die méér opslagcapaciteit hebben.

Helaas is het met mijn (inmiddels geretourneerde) Siemens Nixdorf (echt nix) (386SX/ 16 MHz; 0 mb extended & 640 KB base; 40 MB HDD <-- -iemand ooit gehoord van een ST-506 interface-) niet gelukt. Maar misschien dat het beter gaat met een computer met wat meer geheugen.

Of tot slot een stroomvretende en trage }:O (distributed.net client DOS-based) *D.
offtopic:
Voor die interface check --? http://www.hardwarebook.net
En stop in die 386 meer ram :P al is het maar 1MB dan moet t lukken. Maar 640Kb is wel erg weinig.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- bewaren als antiekje (als het een kloontje is is het veel minder leuk dan een echte compaq of ibm ps/2 ofzo :))
- programmeren in Pascal, Basic, Assembly, C (DOS) etc.
- gebruiken als gamestation voor oude spelletjes

Dat was het wel zo'n beetje denk ik ... netwerken is allemaal leuk maar wat heb je aan meer schijfruimte op zo'n bakkie? (Alhoewel, kan nog de tijden herinneren dat ik m'n vaders 286 heb uitgebreid van 40MB HD naar 100 + 200MB HD :))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Johnny
  • Laatst online: 14-08 12:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nadat ik alle bruikbare onderdelen er uit heb gehaald ondergaat Alles onder Pentium I ondergaat bij mij het een van het volgende:

- Ik laat mijn pyromanische neiginjgen de vrije loop, steek hem vol met vuurwerk, steek hem aan en film het.

- Gooi er net zo lang mee tot er niks meer van over is.

- Geef het weg als teken van vriendschap

- Bouw er CKV slotopdracht van.

- Bouw hem om tot caviahok

Maar ik ben raar...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op donderdag 04 april 2002 01:16 schreef judgem het volgende:

[..]

Check! DOS 6.2

msinfo als ik me niet vergis. d'r is wel iets waar je dat soort info mee kon opvragen. of msd dat zou het ook nog wel es geweest kunnen zijn...been a while :)

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

tip1: reeds boven genoemd - game pc voor oude games.
Deze zijn vaak toch leuker dan nieuwere games. lekker simpel en als er famillie langskomt kunnen de kids erop spelen. Heb je ze uren zoet.

Tip2: fasttracker en andere oude muziek software.
Hierdoor heb je een prima syth. AXS is dan bijvoorbeeld een goede aanrader.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• joosd
  • Laatst online: 11-08 08:24
prullenbak

• harry64
  • Laatst online: 11-08 13:04
Op donderdag 04 april 2002 13:29 schreef Johnny64 het volgende:
Nadat ik alle bruikbare onderdelen er uit heb gehaald ondergaat Alles onder Pentium I ondergaat bij mij het een van het volgende:

- Ik laat mijn pyromanische neiginjgen de vrije loop, steek hem vol met vuurwerk, steek hem aan en film het.

- Gooi er net zo lang mee tot er niks meer van over is.

- Geef het weg als teken van vriendschap

- Bouw er CKV slotopdracht van.

- Bouw hem om tot caviahok

Maar ik ben raar...
Ja ik heb ook een cavia-powered computer :+

[/off topic]
Moet ff me cavia's binnen halen begint een beetje te waaien
[/off topic]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon heel bruut van de derde verdieping naar beneden skuppen :P. Ik doe dat regelmatig met oude monitoren enzo en dat is LGB. (lachen gieren brullen)

tip: let op dat er niemand onder loopt!

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03-2025

Andre21

Inmiddels 39....

Op donderdag 04 april 2002 13:46 schreef Toink het volgende:
Gewoon heel bruut van de derde verdieping naar beneden skuppen :P. Ik doe dat regelmatig met oude monitoren enzo en dat is LGB. (lachen gieren brullen)

Of juist wel iemand die je niet mag... >:)

Blender....

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

al dat weggooien... :r ! Er is vast wel iemand die er iets mee kan en je kunt ze altijd nog aan 3e Wereld organisaties geven... Onze afvalbergen liggen inmiddels vol genoeg met zogenaamd onbruikbare computerzooi/elektronica.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien gaat iedereen me voor dinosaurus uitschelden maar ik heb laatst bij gebrek aan reden Windows te draaien DOS 6.2 op m'n 486 laptop gezet en gebruik hem nog intensief voor tekstverwerken enzo.

Al die grafische poespas van Word heb je voor rauwe text gewoon niet nodig- ik tik op de laptop en hooguit als ik moet printen gooi ik het op een echte PC ff door OpenOffice om het op te maken.

WP kan maar ik gebruik EDIT.COM >:)

Met andere woorden, dingen die ook op zo'n 286 (ofzo) zullen draaien. Het is dus bij gebrek aan beters prima in te zetten als tikbak.

Oslik blyat! Oslik!

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 09:01 schreef FastBunny het volgende:
MSD intypen. Die kan processors tot de 486DX herkennen maar zover kom jij niet denk ik :)
Check!! Een echte 286.. :)
Op donderdag 04 april 2002 09:49 schreef Japie_17 het volgende:

Interesting... Ik ga zal eens gaan kijken (alhoewel ik dat van plan was met een 486...)
Op donderdag 04 april 2002 13:46 schreef Toink het volgende:

Check!! Ik woon op 6 hoog dus dat moet zeker goed gaan (laatst ook mijn kapotte TV dezelfde vlucht laten nemen.. :))
Op woensdag 03 april 2002 23:31 schreef Masterdam het volgende:
Volgens mij moest Minix er nog wel op draaien en kon je 'r dan wel geinige zooi mee uithalen...
Dank voor de tip! :)

Verwijderd

Ik denk dat dit ook nog wel werkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.calmira.org/screenshots/carl_s.jpg

http://www.calmira.org

Had ik draaien op een 386dx 33 met 4MB geheugen, toen ik de PC aan m'n pa heb gedoneert. Dit stukje soft werkt bovenop win3.11. Dit OS was rete instabiel, en windows 95 trok die 486 gewoon niet, maar zo kon mijn vader alvast wennen aan de nieuwe interface...

Verwijderd

sjit, kwam dit net effe tegen:

Calmira System Requirements:
386 processor or higher
Microsoft Windows 3.1 or Windows for Workgroups 3.11
At least 4 megabytes (MB) of memory
A VGA monitor or better
A mouse

Sorry, maar misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft voor z'n oude bak...

• JeroenT
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

DivX / MP3 bak van maken :D :o >:)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 20:09 schreef Klubbheads het volgende:
DivX / MP3 bak van maken :D :o >:)
:z nuttig ook :{

maar...police quest 1 moet je echt gaan draaien! B-)

die roelt echt hard, heb je zeker nog een paar uur speelplezier van :o :)

draait onder dos... :)

• Packardhell
  • Laatst online: 15-08 16:14
DOS opdonderen en volpompen met oud DOS games.
* Packardhell zucht en denkt terug aan Digger, Sokoban, Rambo, Prince F-15 II etc......