[architectuur]Tools voor opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Topicstarter
Ik ben bezig om voor ons bedrijf een architectuur op te zetten van de huidige en gewenste situatie op een vijftal aspecten (organisatie, processen, informatie, applicaties en infrastructuur).
Deze dingen communiceren het eenvoudigst als je dat doet met plaatjes.
Heeft een van jullie ervaringen met tools voor opzetten van dergelijke architecturen. Ik denk nu an Visio, maar dat is meer een algemene tekentool dan een architectuur tool. Ik weet trouwens niet eens of dat soort tools echt bestaan.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Dit kan ook heel goed met Powerpoint.

Geen gein.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat je probeert te doen maar is UML niet bedoeld voor zoiets?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Op woensdag 03 april 2002 22:44 schreef Goodielover het volgende:
... Ik denk nu an Visio, maar dat is meer een algemene tekentool dan een architectuur tool.
...
Euuh, Visio is heel veel meer dan dat. Heel veel meer, ga maar eens even kijken op internet wat er allemaal niet kan met Visio.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Ik zou het gewoon bij Visio houden. Een architectuur is iets dat bijzonder high level hoort te zijn. Ik wens je trouwens sterkte, want dit zijn geen simpele dingen als je ze goed aanpakt. Wat ik trouwens niet zo goed begrijp is waarom je vijf aspecten onderscheidt. Naar mijn beste weten is een archtiectuur iets dat een plan aangeeft voor de informatiehuishouding binnen een organisatie.

Dat je daarvoor dingen als infrastructuur, applicaties en processen voor nodig hebt is daar een afgeleide van. Het gaat voornamelijk om het onderscheiden van functionele blokken en het beschrijven van de grenzen tussen die blokken. Dat kun je doen aan de hand van de vijf aspecten die jij noemt, maar ik zou applicaties niet direct opnemen in een architectuur-plaatje dat een gewenste situatie moet beschrijven.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Als je kijkt naar die vijf aspecten, dan wil je wel een migratie kunnen definiëren van IST -> SOLL.
Je zult dus ook op applicatie en infrastructuur moeten weten waar je naar toe wilt. Wil je bijvoorbeeld migreren naar 1 groot systeem a la SAP of wil je meer naar maatwerk. welke applicaties wil je gaan samenvoegen. Bij de infrastructuur, welke bandbreedte denk je nodig te hebben over een aantal jaren. Hoe zit het met je storage voorzieningen. Dit zijn zaken die je voor langere tijd goed wilt regelen. Des te belangrijker dat je het nu met een toekomst visie opzet. Je hebt wel gelijk dat je het afleid uit de business strategie. Ik begin daar dus ook nu eerst mee, maar dit wordt meer een verhaal in termen van business opportunities waarin ik de directie een keuze ga laten maken. Op basis hiervan gaan we dan verder.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Wat doe dit in /14 :?

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Wij hebben les gehad met SDW. Dat is er speciaal voor gemaakt, maar heeft nogal een gebruiksaanwijzing. Eigenlijk iedereen uit de klas die ooit met Visio had gewerkt gaf achteraf nogsteeds de voorkeur daar aan.(aan Visio dus).

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Waar anders?

Ik denk: hier zitten programmeurs, die kennen ontwerptools, misschien zit daar ook dit soort aspecten in.
Snappie? Het mag ook ergens anders, zeg maar waar of schop een modje
Op donderdag 04 april 2002 10:15 schreef kaandorp het volgende:
Wat doe dit in /14 :?

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54
Op woensdag 03 april 2002 22:44 schreef Goodielover het volgende:
Ik ben bezig om voor ons bedrijf een architectuur op te zetten van de huidige en gewenste situatie op een vijftal aspecten (organisatie, processen, informatie, applicaties en infrastructuur).
Deze dingen communiceren het eenvoudigst als je dat doet met plaatjes.
Heeft een van jullie ervaringen met tools voor opzetten van dergelijke architecturen. Ik denk nu an Visio, maar dat is meer een algemene tekentool dan een architectuur tool. Ik weet trouwens niet eens of dat soort tools echt bestaan.
organisatie -> word (1 A4'tje)
processen -> word (gedegen analyse bedrijfsprocessen)
informatie -> word (simpel opzetje)
applicaties -> word (naja gewoon een listing)
infrastructuur -> word / visio (beetje tekenene)

Dit is nagenoeg allemaal beschrijvend en is dus een simpele tekstverwerker voldoen...en een redelijk teken programma. De gewenste situatie schets je aan de hand van interviews argumenten en overwegingen...eventueel ligt je dat toe aan de hand van wat grafische weergaves van de infrastructuur.

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 12:11 schreef paulgielens het volgende:

[..]

organisatie -> word (1 A4'tje)
processen -> word (gedegen analyse bedrijfsprocessen)
informatie -> word (simpel opzetje)
applicaties -> word (naja gewoon een listing)
infrastructuur -> word / visio (beetje tekenene)

Dit is nagenoeg allemaal beschrijvend en is dus een simpele tekstverwerker voldoen...en een redelijk teken programma. De gewenste situatie schets je aan de hand van interviews argumenten en overwegingen...eventueel ligt je dat toe aan de hand van wat grafische weergaves van de infrastructuur.
Als je de afhankelijkheden tussen de verschillende architecturen wilt weergeven, wil je bijvoorbeeld over de proces-architectuur de applicatie architectuur kunnen leggen om het wederom grafisch te kunnen representeren. Een plaatje zegt meer dan 1E10 woorden.
Ik wil dus zeker kunnen tekenen, maar eigenlijk ook dat soort inter-architectuur-afhankelijkheden kunnen weergeven.

• Scare360
Volgens mij heb jij nog nooit zoiets dergelijks gedaan... anders zou je weten dat bv met Visio / SDw dergelijke uitwerkingen een rotzooi word. De "managers" hier dus zouden helemaal gek worden. Die lezen liever een A4'tje met mijn conclusie dan dat men 200 pagina's SDW / Visio schema's moeten doornemen en nog niet weten wat de rode draad in het verhaal is.

trust me

Verwijderd

Ik kan paulgielens alleenmaar beamen. In eerste instantie voldoet een A4 en een potlood en gum prima.

• PdeHoog
Op donderdag 04 april 2002 14:45 schreef paulgielens het volgende:
Volgens mij heb jij nog nooit zoiets dergelijks gedaan... anders zou je weten dat bv met Visio / SDw dergelijke uitwerkingen een rotzooi word. De "managers" hier dus zouden helemaal gek worden. Die lezen liever een A4'tje met mijn conclusie dan dat men 200 pagina's SDW / Visio schema's moeten doornemen en nog niet weten wat de rode draad in het verhaal is.

trust me
Ik denk dat je juist wel met Visio aan de slag moet. Alles wat daar uit komt giet je in een rapport, waarna je voor de dummies (lees "managers") onder het publiek de management-summary maakt. Daar staat de gehele rode draad in het verhaal, tezamen met de conclusie.

Op die manier worden de resultaten op een duidelijke wijze gepresenteerd en ziet het geheel er professioneel en overzichtelijk uit.

Overigens begrijp ik uit het gehele verhaal dat de diverse mogelijkheden slechts globaal worden beschreven. Ook voor het maken van modellen (want dat is, denk ik, de bedoeling) is VISIO een uitstekende tool. Ik denk dan ook niet dat dit een rapport van 200 pagina's wordt.

• Scare360
Op donderdag 04 april 2002 15:06 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik denk dat je juist wel met Visio aan de slag moet. Alles wat daar uit komt giet je in een rapport, waarna je voor de dummies (lees "managers") onder het publiek de management-summary maakt. Daar staat de gehele rode draad in het verhaal, tezamen met de conclusie.

Op die manier worden de resultaten op een duidelijke wijze gepresenteerd en ziet het geheel er professioneel en overzichtelijk uit.

Overigens begrijp ik uit het gehele verhaal dat de diverse mogelijkheden slechts globaal worden beschreven. Ook voor het maken van modellen (want dat is, denk ik, de bedoeling) is VISIO een uitstekende tool. Ik denk dan ook niet dat dit een rapport van 200 pagina's wordt.
Wat is de meerwaarde van uitgebreide modellen? Niets meer dan veel uren en papier gedeclareerd. Je moet eens weten wat voor troep ik allemaal krijg aan modellen ;) Enig idee hoe moeilijk het is je in te leven in de modellen van iemand anders? Gewoon oppakken die hap...valt het tegen denk je meer argumenten boven tafel te willen krijgen kun je alsnog critische onderdelen in Visio opzetten. Een A4'tje is precies genoeg om knopen te hakken!

Maargoed... tis allemaal zo mooi vanuit hobby perspectief, maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat er een goede start gemaakt word aan het model en naarmate de tijd (lees tijdsdruk) opgevoerd word zakt de methodiek als een kaartenhuis in elkaar.

Verwijderd

waarom krijgen we dan SDW op school? Ik vindt het het een best wel makkelijk tool om dingen in kaart te brengen.
Function Analysis, relatie matrix is toch makkelijk om visueel te doen want zie je precies de datastromen ipv een a4 vol(wel erg weinig als je een beetje bedrijf hebt).
Lijkt mij juist dat je dan het overzicht kwijt raakt als je het in een verhaaltje giet.

• Scare360
Op donderdag 04 april 2002 15:43 schreef turbop het volgende:
waarom krijgen we dan SDW op school? Ik vindt het het een best wel makkelijk tool om dingen in kaart te brengen.
Function Analysis, relatie matrix is toch makkelijk om visueel te doen want zie je precies de datastromen ipv een a4 vol(wel erg weinig als je een beetje bedrijf hebt).
Lijkt mij juist dat je dan het overzicht kwijt raakt als je het in een verhaaltje giet.
Deze keer willen niet een systeem gaan modelleren maar een contrast geven van een huidige / gewenste situatie. Aangezien systeem concept (informatiestromen SDW'en) ff iets anders is dan het bovenstaande zou het mijn inziens verloren tijd zijn om een huidige situatie opnieuw te modelleren ;)

In dit geval kun je beter heel snel een conclusie trekken wat je veelal kunt aan de hand van interviewen...en daarna meteen een systeem modelleren als aangeboden alternatief.

• PdeHoog
Op donderdag 04 april 2002 15:36 schreef paulgielens het volgende:

[..]

Wat is de meerwaarde van uitgebreide modellen?

.
.
.

Een A4'tje is precies genoeg om knopen te hakken!

Maargoed... tis allemaal zo mooi vanuit hobby perspectief, maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat er een goede start gemaakt word aan het model en naarmate de tijd (lees tijdsdruk) opgevoerd word zakt de methodiek als een kaartenhuis in elkaar.
Ik ben het met je eens dat onder tijdsdruk het gebruik van methodieken sterk verminderd (Lees: nihil wordt ;)). Voor een globaal overzicht blijft een model echter een uitstekend uitgangspunt om een advies te geven of andere acties mee uit te voeren.

Vaak is het ook een stuk duidelijker om je bedoelingen grafisch weer te geven ipv een volle A4. Ik persoonlijk kijk liever naar een plaatje met wat begeleidende tekst dan dat ik een volle A4 lees.

Verder zal je in deze situatie geen uitgebreide modellen maken denk ik. Die hebben inderdaad geen meerwaarde.

Ik wil hierbij ook nog even opmerken dat ik deze reacties geef vanuit mijn praktijk-ervaring.

Ik stel nu voor om de discussie over het wel of niet gebruiken van modellen etc. te beeindigen omdat we een beetje off-topic gaan.

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Dank je PdeHoog,
Ik ga zeker modellen gebruiken. Dit heb ik tot nu toe ook altijd gedaan met visio.
Ik was alleen benieuwd of er andere tools zijn, specifiek voor architecturen van processen, organisaties enz.
Blijkbaar is die ervaring hier niet. Ik ga wel even buiten GoT shoppen

• Scare360
Op donderdag 04 april 2002 18:23 schreef Goodielover het volgende:
Blijkbaar is die ervaring hier niet. Ik ga wel even buiten GoT shoppen
lol

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Sorry: Bijna niet.
Het ging mij alleen om de tools niet om de aanpak.

PS: ik heb 5 jaar ervaring in het opstellen van architecturen op een abstracter/globaler niveau dan binnen één applicatie. Je opmerking eerder was dus onterecht.
Pagina: 1