[illstrator] path smoothing en aanknopingen

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Ey /13 people... Weet iemand of er in Illustrator een functie is waarmee een path 'gesmooth' kan worden? Dus laten we zeggen, je hebt een lijn, en die loopt niet echt mooi krom. Is dit op te lossen met een filter of effect die bijvoorbeeld de onnodige punten eruit haalt?

Nog iets: Hoe kan ik 2 paths aan elkaar knopen? Voorbeeld: Heb 2 lijnen, of vormen, hoe kan ik die samenvoegen? (Pathfinder werkt niet met lijnen...)

En vraag numero 3:
Hoe kan ik verder tekenen in een path? Dus na het laatste punt in een path verder tekenen in dezelfde lijn...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Illustrator 'smooth' de lijntjes toch standaard al een beetje, die je tekent?

Net als in Flash, iig, bij mij (illustrator 10) doet'ie dat perfect, ik teken een lijn die niet helemaal lekker smooth loopt, en de kronkeltjes (mits niet te erg) haalt'ie er zelf uit... :)

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op woensdag 03 april 2002 22:44 schreef willem169 het volgende:
Ey /13 people... Weet iemand of er in Illustrator een functie is waarmee een path 'gesmooth' kan worden? Dus laten we zeggen, je hebt een lijn, en die loopt niet echt mooi krom. Is dit op te lossen met een filter of effect die bijvoorbeeld de onnodige punten eruit haalt?

[..]
effect -> stylize -> Round Corners...

mijn T.net systeemspecspagina

• Willem
Type:
Illustrator 'smooth' de lijntjes toch standaard al een beetje, die je tekent?

Net als in Flash, iig, bij mij (illustrator 10) doet'ie dat perfect, ik teken een lijn die niet helemaal lekker smooth loopt, en de kronkeltjes (mits niet te erg) haalt'ie er zelf uit... :)
Neuh, mijn Illustrator niet. Geen "magnetische" punten waaraan het programma de punten bindt, dus -uiteraard- volledig naar eigen hand. Volgens mij is er nieteens zo'n optie in Illustrator...

En Flash, tja, da's een animatie programma, geen tekenprogramma :)

Verwijderd

Ik lees [Alt] indrukken en langs je pad slepen...

3 kan misschien met de schaar, Pad splitsen en dan verder gaan :?

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 22:49 schreef willem169 het volgende:

[..]

Neuh, mijn Illustrator niet. Geen "magnetische" punten waaraan het programma de punten bindt, dus -uiteraard- volledig naar eigen hand. Volgens mij is er nieteens zo'n optie in Illustrator...

En Flash, tja, da's een animatie programma, geen tekenprogramma :)
ik had het niet over punten aan mekaar binden, maar over lijntjes 'afronden'

dat doet'ie bij mij wel hoor, naar mijn weten... :?

• Willem
RRX:
effect -> stylize -> Round Corners...
Nee, sorry RRX, dat heeft alleen betrekking tot bv simple shapes als rectangles. Geen effect dus...
Deneb:
Ik lees [Alt] indrukken en langs je pad slepen...
Da's bij mij nog steeds duplicate...

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 23:43

RRX

@life-

Op woensdag 03 april 2002 22:54 schreef willem169 het volgende:

[..]

Nee, sorry RRX, dat heeft alleen betrekking tot bv simple shapes als rectangles. Geen effect dus...
[..]

Da's bij mij nog steeds duplicate...
je moet wel eerst je pentoel pakken, en daarna pas met alt ingedrukt verder gaan, dan werkt het bij mij perfect :)

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

Ja dat kan, selecteer het "potlood" met de streepjes.
(vloeiend) en dan Alt en sleep langs je pad. Illustrator 8
Staat allemaal in het Grote boek 169 :P

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Vraag 1:

Afbeeldingslocatie: http://www.moodbenders.nl/ill1.gif

Vraag 2:

Afbeeldingslocatie: http://www.moodbenders.nl/ill2.gif

Vraag 3:

Te onduidelijk, maar als ik je wel begrijp dan is het gewoon een keer met het pennetje klikken op het laatste punt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
Voor de verduideliking;
Wat punt 1 betreft:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/ill-path-bow.gif

Ik kan zelf ook wel een smooth path tekenen, maar als ik nu een complexe vorm heb, kan Illustrator dan een hele zooi van die punten parsen en smoothen? (En dus eventueel de overbodig punten eruit niften...)

• Willem
Deneb:
Ja dat kan, selecteer het "potlood" met de streepjes.
(vloeiend) en dan Alt en sleep langs je pad. Illustrator 8
Staat allemaal in het Grote boek 169 :P
Kijk, Deneb, daar heb ik wat aan. Was er zelf niet opgekomen, en met de helpfunctie kom je niet zo snel bij die tool.

• Willem
k, thnks guys, ben al een eind verder. Alleen bij de "Join (CTRL+J) path oplossing van OzBoz kom ik het volgende tegen...

vaagd ?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/ill-path-bow-02.gif

Verwijderd

Eerst de twee eindpunten met de direct select (witte pijl) selecteren. Is niet zo duidelijk hier.....

• Willem
Deneb:
Eerst de twee eindpunten met de direct select (witte pijl) selecteren. Is niet zo duidelijk hier.....
Als je goed kijkt...

...zie je dat ik dat al heb gedaan :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Als je met zo'n grote afstand tussen de lijnpunten gaat joinen heb je kans dat Illustratr er een lijn bij verzint om het gat te vullen.
Wil je dat voorkomen dan moet je voordat je ze joined ze eerst 'Average-en' dmv CTRL-ALT-J, als je dan kiest voor 'both' dan worden de lijnen op het middenpunt gelijmd.

www.jurgroessen.nl

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In flash valt anders perfect te tekenen hoor. Boeiend dat het een animatieprogramma is, als het fijn tekent waarom niet? :)

• Willem
Nelis:
In flash valt anders perfect te tekenen hoor. Boeiend dat het een animatieprogramma is, als het fijn tekent waarom niet? :)
Sure... :)
Ieder z'n voorkeur natuurlijk, maar Flash is in eerste instantie niet bedoeld als tekenprogramma. Maar als je het lekkerder vind tekenen dan in wat-voor-vectorbased-programma dan ook, moet je dat vooral niet laten...

:)

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op donderdag 04 april 2002 00:20 schreef Nelis het volgende:
nou in flash kun je lekker tekenen, maar nooit zo precies als in Illustrator.
Voor animaties boeit dat vast niet zo, maar voor het opzetten van een huisstijl of het tracen van een typografischlogo moet Flash verstek laten gaan..laat staan het aanleveren van drukwerk, kleurgescheiden uitdraaitjes enz. :)

www.jurgroessen.nl

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

heej mannetje met ook-al-zo'n-groen-opGoT-niet-echt-gewaardeerd-icoontje :P
was het nou nog gelukt met je ankertjes?

www.jurgroessen.nl

• Willem
Hangloozz:
was het nou nog gelukt met je ankertjes?
Jep.

Jij bent gewoon stiekum wannabe-phusion ;)

Verwijderd

Ik heb sinds paar dagen illustrator 10 en wass gisteren met hetzelfde aan het stuntelen maar het is gelukt maar ik kwam ergens anders niet uit, hoe rond je de einden af van een lijn, zodat ze niet hoekig zijn maar mooi rond. En ja ik weet hoe illustrator werkt maar krijg het niet gevonden so als iemand het weet.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

screenshot is welliswaar ill.7, maar de locatie zal niet veel veranderd zijn dunkt me :)

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hanglooz/imgdiv/rounded_stroke.gif

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1