modem gefikt door bliksem??

Pagina: 1
Acties:

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 11:26
In beverwijk zijn onlangs wat hevige blikseminslagen geweest. Met als resultaat uitgevallen tv's, etc.
Nu zijn er ook een paar mensen met modem problemen als gevolg van de bliksem. Volgens de diagnose in het win98 config scherm is alles in orde, inbellen gaat prima tot er als het ware reply komt van de isp eerst gaat je modem beetje piepen enzo en dan opeens hoor je de andere kant. Dan gaat het fout. Geen verbinding. Hoe kan dit? Zijn die modems nu echt kapot of wat????

I’m not like the OTTERS

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:10
als er verder geen veranderingen zijn, dan wel. eigen ervaring is dat je de meest gekke dingen kunt krijgen na blikseminslag

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Modems, ISDN Adapters en al het andere wat aan de telefoonlijn hangt is aardig gevoelig voor blikseminslag, dus het zou best kunnen.

• actieman
damn das best wel rot, hmm voortaan maar draadjes d'r uit trekken

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Bliksem slaat meestal in in de grond. Door de grond lopen allerlei kabels en dus ook telefoonkabels.

Mijn ervaring met bliksemschade aan pc's is, dat de bliksem in 99% van de gevallen via de telefoonlijn naar binnen is gekomen. Meestal is alleen het modem kaduuk, maar je mobo kan ook beschadigen.

Er zijn spanningsfilters met telefoonaansluiting die dit soort schade kan voorkomen.

• actieman
en zeker ook best wel prijzig :(
na ja zal wel zeggen dat ze maar nieuwe modems moeten kopen op kosten van Zeus :Y)

(ja ok het is neptunus/poseidon met die drietand maar ja dit is de best gelijkende smilie)
(8> lijkt er ook niet echt op...

I’m not like the OTTERS

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
Het leuke is dat je je kunt verzekeren tegen blikseminslag... leuk is dat..

Maar sommige mensen krijgen niets uitgekeerd omdat er in hun polis staat dat ze niet verzekerd zijn tegen inductie!!

Dit is dus het geval als er een paar straten verderop bliksem instlaat en dan via bv. de telefoonlijn een inductiespanning op je apparaten krijgt en kapot springen..

Let hierop.. ik heb het laten aanpassen in de polis; moet wel ietsjes meer betalen maarja.. dan weet ik tenminste dat ik alles vergoed krijg van de verzekering als er iets kapot knalt door de bliksem

Pvouput live

Verwijderd

Bij mij is een keer de bliksen in een oude XT geslagen.. hele ding van binnenuit verschroeid.

Die was pas naar de bliksem! :)

Barracuda

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Een kennis van mij heeft een keer een nulpunts verschuifing gekregen dat gebeurd als de lampenist in je meterkast de nuldraad niet goed vastzet.
De spanning wordt dan niet meer gelijkmatig verdeeld tussen fase en nul waardoor bv de wasmachine (3Kw ~16Ohm) maar ~100Volt krijgt en je TV+koffiezetter (1Kw ~50Ohm) ongeveer 280V te verwerken krijgt dit heeft hem zo ongeveer alles waar een stekker aanzit gekost :(
Verder heb ik zelf een uitgefikte gezapt door de bliksem ISDN Centrale, kastje zag er goed uit tot ik hem openmaakte... een van de chips was gewoon ontploft de stukken zaten vastgesmolten in de deksel verder waren er ook wat printsporen de functie van gloeidraad gaan verwezenlijken :)

Powered bij meergranenbrood.

Pagina: 1