Computer case open laten?

Pagina: 1
Acties:

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Kan dat kwaad? In verband met stof?

Ik heb een Compaq Deskpro voor een zeer aardige prijs over kunnen nemen. Tussen een Pentium III (zonder ventilator, maar met een soort van hekwerk, zeg maar) en mijn CD-ROM speler zit een 10GB harde schijf. Deze wil ik nu vervangen door een 7200 40GB. (Seagate) In deze compaqte computer is dus geen ruimte voor een koeling. Nu denk ik dat het zaakje nogal heet kan worden en als oplossing wil ik het dak eraf halen, zodat er wat meer luchtcirculatie is. Maar dan zal er nogal wat stof naar binnen waaien in de loop der tijd. Kan dit veel kwaad?

Nog iets wat me te binnen schiet: Is de huidge CPU koeling eenvoudig door een ventilator te vervangen? Qua ruimte wel denk ik, maar ik vraag me af of het nut heeft.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16

Epsilon

nee
mijn kast staat al een jaar open ofzo met een 120mm fan erop :)

Verwijderd

even een vraagje tussen door -> weet je zeker dat het mobo ook zo'n 40 Gb hdd aan kan?

Verwijderd

Kan geen kwaad, 't word hoogstens een beetje stoffig :)
Beetje stofzuigen af en toe :D

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Stof kan in principe weinig kwaad in een PC. Open laten geeft dus weinig problemen. Je hoeft het stof er eigenlijk pas af te blazen als je een zichtbare laag ziet ontstaan.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op woensdag 03 april 2002 20:19 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
even een vraagje tussen door -> weet je zeker dat het mobo ook zo'n 40 Gb hdd aan kan?
Er zit een PIII in, ik neem aan van wel dan :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op woensdag 03 april 2002 20:18 schreef Device het volgende:
Kan dat kwaad? In verband met stof?

Ik heb een Compaq Deskpro voor een zeer aardige prijs over kunnen nemen. Tussen een Pentium III (zonder ventilator, maar met een soort van hekwerk, zeg maar) en mijn CD-ROM speler zit een 10GB harde schijf. Deze wil ik nu vervangen door een 7200 40GB. (Seagate) In deze compaqte computer is dus geen ruimte voor een koeling. Nu denk ik dat het zaakje nogal heet kan worden en als oplossing wil ik het dak eraf halen, zodat er wat meer luchtcirculatie is. Maar dan zal er nogal wat stof naar binnen waaien in de loop der tijd. Kan dit veel kwaad?

Nog iets wat me te binnen schiet: Is de huidge CPU koeling eenvoudig door een ventilator te vervangen? Qua ruimte wel denk ik, maar ik vraag me af of het nut heeft.
Het is voor de airflow nadelig om je kast open te laten staan. Met je kast dicht is het waarschijnlijk koeler daar binnen. :)

Verwijderd

Je krijgt wel een mooie stofmagneet, zal je moeder fijn vinden kan ze de swiffer (C) (is dit spam???) weg gooien :D

Verwijderd

40 GB past echt makkelijk op een Pentium 3 hoor...
en dat stof valt echt reuze mee. Die van mij staat ook helft van de tijd open en ik hoef hem niet echt vaker schoon te maken. Dat is een Slot 1 P2, dus dat zal wel erg op die van jou lijken.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Stof komt altijd in je pc tenzij je filters e.d. gebruikt voor alle fan's. Dus of je je kast nou openlaat of niet altijd stof. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je kast open is er totaal geen airflow meer is.

Tegenwoordig zijn PCI/AGP-kaarten in ATX opstelling zo gemaakt dat er geen stof op de componenten kan komen, alleen op de 'onderkant'. En die is meestal ook nog is geplastifiseerd (of zoiets). Bij ISA is dit wel zo, de compentenzijde is altijd boven. Tenzij je natuurlijk WTX hebt of je kast op de kop.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Ik weet dat het MB in ieder geval 20 GB aan kan. En dat van die PII concludeerde ik ook. Overigens zit er ook nog een ATI RAGE PRO in het MB gebouwd, dus ik het lijkt me van wel.

Verwijderd

Ik krijg die kasten van compaq nooit dicht >:)
Weinig keuze dus :)

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Overigens is de enige 'fan' die er op staat er eentje die vanuit de PC door via de stroomvoorziening naar buiten blaast.

Overigens zie ik nu wel een speakertje dat ik toch niet gebruik. Misschien past daar wel een fan tegenaan.

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 20:30 schreef Jurien het volgende:
Ik krijg die kasten van compaq nooit dicht >:)
Weinig keuze dus :)
Een flinke, doch gecontroleerde mep er tegenaan wil nog wel eens helpen. =)

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 20:19 schreef Tweakerboy1986 het volgende:
in mijn pII (200MMX) zit oek een schijfje van 40gig :P waar hij er maar 30gig van vind :r
dus zou normaal in een pIII wel een schijfje van 40 inkunne (met alles te vinden)

Verwijderd

Kan dat kwaad?
Als je geen huisdieren hebt, niet echt, alleen willen bijvoorbeeld katten nog wel eens spelen met kabels en ventilatoren.
In verband met stof?
Sinds 1980 altijd al Micro's/PC's gehad die 24/7 aanstaan. Je hebt wat meer stof, maar als er 1x per maand gestofzuigd wordt maakt dat al veel weer goed.
Pentium III (zonder ventilator, maar met een soort van hekwerk, zeg maar)...Is de huidge CPU koeling eenvoudig door een ventilator te vervangen?
Ja, aansluitbaar op mobo indien ondersteund, of gewoon een voedingsplitter gebruiken.
een 10GB harde schijf. Deze wil ik nu vervangen door een 7200 40GB. (Seagate)
Kan je bios een 40GB aan? (32MB is de magische grens voor sommige biossen) Over die 7200rpm: sommige worden inderdaad erg warm.
Als de case niet echt veel toelaat, kan je ook het volgende overwegen: de kast op hogere pootjes zetten, een sleuf zagen en de harddisk aan de buitenkant van de kast onderin hangen in de ruimte die is ontstaan door de hoge pootjes. Wat je ook doet, in ieder geval de 7200rpm wel aan metaal monteren, zodat het metaal als grote HDD-heatsink kan functioneren. Voordeel is dan dat de bestaande 10GB kan blijven waar hij nu zit en je dus 10+40GB hebt.

• VioLenT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11-2018

VioLenT

Biertje?

ik zelf heb daar neit zoveel last van maar me neef heeft hem een jaartje of anderhalf al openstaan

en om eerlijk te zijn: als het ergens stoffig is is het daar
en dus ook in ze kassie
en heeft er nooit problemen mee

maar idd af en toe ff stofzuigen :P

Mijn Specs

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08
Op woensdag 03 april 2002 20:23 schreef R4NCOR het volgende:

[..]

Het is voor de airflow nadelig om je kast open te laten staan. Met je kast dicht is het waarschijnlijk koeler daar binnen. :)
Humm, alle PC die hier binnen komen staan open, zodra je die dingen dichtschroeft moet je er weer in zijn :)
Leuke theorie over die airflow, maar met een open kast wordt mijn PIII minder warm dan gesloten (zo'n drie graden) , zelfs met kabels die niet in de weg zitten. Harde schijven daarentegen worden warmer met de kast open.

Verwijderd

M'n case staat al anderhalf jaar open en die bak draait continue op 100 % load. Kan dus absoluut geen kwaad, al doe ik wel iedere 6 maand (grofweg) eens de kuis ivm stof. Dat doe ik trouwens ook bij m'n andere bakken (die wel dicht zijn) en zodoende weet ik dat er niet meer of niet minder stof in je case komt te liggen.
En dat je geen airflow zou hebben gaat hier niet echt op : genoeg fans die voor airflow zorgen. Als je in mijn kast durft kijken heb je gegarandeerd een verkoudheid opgedaan :P

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 20:24 schreef Ketchup-Heinz het volgende:
en dat stof valt echt reuze mee. Die van mij staat ook helft van de tijd open en ik hoef hem niet echt vaker schoon te maken.
Vaker schoonmaken???
Waarom zou je dat ding schoonmaken, doet het ook wel met stof hoor :z

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Hmm.. Okay. Open of dicht maakt verder weing uit dus. Door de kap er af te laten kan ik echter wel de harde schijf een stuk van de processer wegklappen. (een soort scharniersysteem) Dat zal in ieder geval schelen in temperatuur, lijkt me.

Is het verstandig om mijn koeling te vervangen? Werkt een fan beter dan aluminium? (het is een behoorlijk uitgebreide)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 03 april 2002 20:53 schreef Device het volgende:
Is het verstandig om mijn koeling te vervangen? Werkt een fan beter dan aluminium? (het is een behoorlijk uitgebreide)
Wat bedoel je nu eigenlijk ? Hekwerk is koelblok ? Wil je je passieve koeling alleen door een fan vervangen ?
Da gaat volgens mijn niet :).

In elk geval worden die passieve blokken van toch nog actief gekoeld door de fan van de koeling. Ik heb nog een Intel kast staan met een PII er in die dat ook had. Was een soort tunnel noor het koelblok.

One of the animals has left its cage today.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Op woensdag 03 april 2002 23:47 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu eigenlijk ? Hekwerk is koelblok ? Wil je je passieve koeling alleen door een fan vervangen ?
Da gaat volgens mijn niet :).

In elk geval worden die passieve blokken van toch nog actief gekoeld door de fan van de koeling. Ik heb nog een Intel kast staan met een PII er in die dat ook had. Was een soort tunnel noor het koelblok.
yup of zo'n tunnel, of een casefan vlak achter de cpu

@MrBee_RC

• harlekein

harlekein

Creator Owner

Topicstarter
Bedankt voor het advies. Ik denk dat ik mijn PC bijna intact laat. Ik zal de harde schijf echter uit de case laten. Nog even kijken hoe ik dat precies op ga lossen. En dan kan ik waar de harde schijf nu zit nog een extra koeling voor de CPU plaatsen ook mocht ik dat willen.

Als het klaar iz zal ik wel wat pics plaatsen.

Verwijderd

Zijpanelen? Wat zijn dat? Ik heb ze ooit wel gezien maar ze zullen wel ergens op een kast liggen of zo :+

Zegt dat genoeg? :D

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
mwa ik heb hier ergens een hondje lopen, die het leuk vind om overal ff rond te kijken

dus ook met zijn hoofd in mijn kast, dan maar panelen er op

Verwijderd

Wat heeft de processor in godsnaam te maken met de maximale grote harde schijven die een PC aan zou kunnen :?

Volgens mij ligt dat nog altijd aan je BIOS en zijn met een simpele update de wat oudere moederborden aan te passen zodat ze ook de grote harde schijven aan kunnen.

Anders simpel het programma'tje MaxBlast draaien (in het geval je een Maxtor schijf hebt) en anders even zoeken op de website van de fabrikant van de schijf naar zo'n soort HD-manage-programma'tje (staat dat in de Van Dale *D ?)
Pagina: 1