Toon posts:

LEDs CD-ROM Speler

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi
Ik ben bezig alle ledtjes te vervangen voor blauwe nu ben ik bezig met mijn DVD CDROM speler een ASUS DVDROM 16X
bestaande groene ledtje losgesoldeeerd :7
Ik denk hup blauwe erin, maar nee hij doet het niet :?
+ en - omgedraaid nog steeds niet
Led getest aan de voorkant van mijn kast als hd led en werkt
waar ligt dit aan doe ik iets fout?
moet er een weerstand tussen ?
oude ledtje zat geen weerstand tussen :?

Btw het zijn blauwe 3 mm leds van Conrad

Hoop dat iemand me verder kan helpen
want ik flip er een beetje van ...
Bedankt alvast

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
er zal wel een te grote weerstand in je DVD speler zitten. Je moet dus een ander ledje nemen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

mogelijk een spanningsprobleempje... blauwe leds hebben (vaak) wat meer spanning nodig dan de standaard leds...

Led die niet genoeg spanning krijgt? brandt slecht of helemaal niet... Kdenk dat dit het is...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
goed kijken naar het ledje in een donkere kamer!
brandt ie heeeeel zachtjes of brandt ie niet?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

2,2 of 3,3 volt is bij een led een groot verschil (een led heeft geen vaste weerstand)_

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

Op woensdag 03 april 2002 19:59 schreef insan1ty het volgende:
goed kijken naar het ledje in een donkere kamer!
brandt ie heeeeel zachtjes of brandt ie niet?
offtopic:
volgens mij is dat een chello modem die moeilijk doet :P :P

kijk ff met een multimeter hoeveel stroom er uit je dvd komt.. kan je kijken of je daar ledjes voor kan krijgen :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 03 april 2002 20:01 schreef epsilon het volgende:
2,2 of 3,3 volt is bij een led een groot verschil (een led heeft geen vaste weerstand)_
Indeed... en als je dat ook nog eens vergelijkt met de standaard 1,6V voor veel rode en groene leds...... (need I say more?)

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies brandt dus helemaal niet
te weinig spanning dus waarschijnlijk
weet iemand hier een oplossing voor
of wat voor led ik dan moet hebben?
wat er moet en zal nu een blauwe in
dat begrijp je zeker wel :9

deze heb ik nu Productinformatie

Lichtintensiteit ca. 100 mcd · UDB ca. 3,3 V (bij 20 mA) · Golflengte ca. 470 nm · Kleur: blauw · Æ 3 mm.

btw hier te koop voor € 1,13 per stuk
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/index.cgi?PP_EV[ORDERINIT]=1

Verwijderd

Topicstarter
ok Sorry Antwoorden worden al gegeven
Bedankt zo snel was ik niet :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Alle diodes hebben een drempelspanning. Dat is de spanning die ze minimaal nodig hebben om te kunnen geleiden (in doorlaatrichting). Bij normale diodes is dit meestal 0,7 V. Leds zijn ook diodes, en hebben dus ook een drempelspanning. Van blauwe leds is deze meestal hoger dan van groene/rode/oranje led's. Ik denk dat je het beste eens kunt opmeten wat voor spanning de dvd-drive levert aan de led. Dan weet je wat voor led met wat voor drempelspanning je kunt gebruiken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Misschien met die oplossing voor een HDpowerled met die optocoupler. Zie een iets ouder topic op GoT.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op woensdag 03 april 2002 20:06 schreef M14 het volgende:
Alle diodes hebben een drempelspanning. Dat is de spanning die ze minimaal nodig hebben om te kunnen geleiden (in doorlaatrichting). Bij normale diodes is dit meestal 0,7 V. Leds zijn ook diodes, en hebben dus ook een drempelspanning. Van blauwe leds is deze meestal hoger dan van groene/rode/oranje led's. Ik denk dat je het beste eens kunt opmeten wat voor spanning de dvd-drive levert aan de led. Dan weet je wat voor led met wat voor drempelspanning je kunt gebruiken.
ik heb exact hetzelfde probleem als heir beschreven ALLEEN ik wil alles ROOD. En groen en rood is ongeveer hetzelfde qua spanning/weerstand.. Toch doet ie niets :'(

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ledje stuk? 8-)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

hij zegt net van niet (mijne is ook niet stuk)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

[off]Hoe heb je in vredesnaam dat ledje los 'gesoldeerd'? Ik heb eens gekeken, maar volgens mij moet je dan dat printplaatje eruit halen en dan heb je bijna de hele dvd uit elkaar. Dan ben ik bang dat ik hem niet meer werkend krijg.[/off]

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

je zou kunnen kijken welke weerstand er voor de orginele led zat.
meet de waarde van deze weerstand en de voltage die over de led staat.
vervolgens moet je uitrekenen met wat voor weerstand je de orginele weerstand moet vervangen.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 20:20 schreef InfraC het volgende:
[off]Hoe heb je in vredesnaam dat ledje los 'gesoldeerd'? Ik heb eens gekeken, maar volgens mij moet je dan dat printplaatje eruit halen en dan heb je bijna de hele dvd uit elkaar. Dan ben ik bang dat ik hem niet meer werkend krijg.[/off]
Valt wel mee kon er aan de voorkant bij :9

Verwijderd

Topicstarter
Nou meten word niks, heb geen goeie meter hier
maar is er niet iemand die gewoon weet welke ik moet hebben voor DVD CDROMS zie tenslotte iedereen hier met
blauwe ledtjes ;)

Heb nl ook nog een Plextor cd brander daar moet er ook eentje in
maar die soldeer ik dan nog maar ff niet los ;)

• M14

M14

Op woensdag 03 april 2002 20:21 schreef rambo-2001 het volgende:
je zou kunnen kijken welke weerstand er voor de orginele led zat.
meet de waarde van deze weerstand en de voltage die over de led staat.
vervolgens moet je uitrekenen met wat voor weerstand je de orginele weerstand moet vervangen.
Het gaat NIET om de weerstand die voor de led zit, maar om de drempelspanning. De spanning die minimaal nodig is om het ding te laten geleiden.
Op woensdag 03 april 2002 20:16 schreef Oxigun het volgende:

[..]

ik heb exact hetzelfde probleem als heir beschreven ALLEEN ik wil alles ROOD. En groen en rood is ongeveer hetzelfde qua spanning/weerstand.. Toch doet ie niets :'(
Ik ging er van uit dat iedereen wist dat diodes een doorlaat richting hebben en een sper richting, oftewel-->> de plus aan het lange pootje (in de led zelf het korte gedeelte) en de min aan het kortje pootje (met het 'vlaggetje' in de led zelf) doet ie het. ANDERSOM NIET, want dat is de sper richting. Probeer het eens door de led om te draaien.
Je kunt n led ook simpel testen door een 4,5 volt batterij (yep, zo'n grote blok) te pakken (of een voeding rond dat voltage) en daar de led op aan te sluiten. Doet ie het niet -->> draai em om. Doet ie het dan nog niet, dan kun je um wegflikkeren. Dan is ie namelijk kapot.
Op woensdag 03 april 2002 20:32 schreef HaRdCaSe het volgende:
Nou meten word niks, heb geen goeie meter hier
Een simpele volt meter is genoeg. Het hoeft geen meter van 400 gulden (sorry, 200 pleuro, ongeveer) te zijn, als ie maar de spanning kan meten.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik ging er van uit dat iedereen wist dat diodes een doorlaat richting hebben en een sper richting, oftewel-->> de plus aan het lange pootje (in de led zelf het korte gedeelte) en de min aan het kortje pootje (met het 'vlaggetje' in de led zelf) doet ie het. ANDERSOM NIET, want dat is de sper richting.
Zo leer je nog es wat :)

@MrBee_RC

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor uitleg :)
zo leer ik inderdaad nog eens wat :)

maare hoe staat die drempelspanning aangegeven ?
ik kom met mijn LEDs bv niet verder dan deze informatie

Productinformatie

Lichtintensiteit ca. 100 mcd · UDB ca. 3,3 V (bij 20 mA) · Golflengte ca. 470 nm · Kleur: blauw · Æ 3 mm.

Verwijderd

Topicstarter
Is het mischien die UDB 3,3 V ? :?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 03 april 2002 23:44 schreef Meelobee het volgende:

[..]

[..]

Zo leer je nog es wat :)
Op woensdag 03 april 2002 23:55 schreef HaRdCaSe het volgende:
Thanks voor uitleg :)
zo leer ik inderdaad nog eens wat :)

maare hoe staat die drempelspanning aangegeven ?
ik kom met mijn LEDs bv niet verder dan deze informatie

Productinformatie

Dit heb je al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak op GoT kunnen leren...

[search=\'drempelspanning\']

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Ik heb hier een AOPEN DVD speler 16x en is volgens mij practisch gelijk aan de ASUS. Ik heb er ook een 3.3V 20mA blauwe led in gezet, zonder problemen.

Wat ik wel had na 't lossolderen was dat het spoortje richting de led brak, die was heel erg zwak. Beetje openkrabben en vertinnen en 't was gefixed. Kun je gewoon testen door die ouwe led ff terug te zetten.

ff bewijzen! :P

Afbeeldingslocatie: http://vdsluis.servicez.org/ispy5.jpg

...

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Op woensdag 03 april 2002 23:28 schreef M14 het volgende:

(nog meer tekst..)

Het gaat NIET om de weerstand die voor de led zit, maar om de drempelspanning. De spanning die minimaal nodig is om het ding te laten geleiden.
als je de spanning wilt verhogen die je nodig hebt dan moet je er voor zorgen dat iets anders minder spanning opneemt.
met andere woorden stel dat er een 22 ohm weerstand in serie is geschakelt met de led en de led krijgt net genoeg spanning dan kun je er voor zorgen dat wanneer je een 12 ohm weerstand neemt de led meer spanning heeft.
soort weegschaal effect is het.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• M14

M14

Op woensdag 03 april 2002 23:57 schreef HaRdCaSe het volgende:
Is het mischien die UDB 3,3 V ? :?
Dat is inderdaad de 3,3 volt. Heb je ondertusse al gemeten hoeveel volt de dvd speler aan de led levert, want als dat minder is dan werkt t zeker niet.
Op donderdag 04 april 2002 00:50 schreef rambo-2001 het volgende:

[..]

als je de spanning wilt verhogen die je nodig hebt dan moet je er voor zorgen dat iets anders minder spanning opneemt.
met andere woorden stel dat er een 22 ohm weerstand in serie is geschakelt met de led en de led krijgt net genoeg spanning dan kun je er voor zorgen dat wanneer je een 12 ohm weerstand neemt de led meer spanning heeft.
soort weegschaal effect is het.
Als je een weerstand in serie zet, is het gevolg dat ie minder amperes doorlaat (de stroom dus), en niet dat de spanning minder word. Die blijft het zelfde.

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:13
Ik had een soortgelijk probleem (floppydrive).
Ik heb het op de volgende manier opgelost:

Het originele ledje gebruikte een voorschakelweerstand van 470 Ohm als ik het blauwe ledje hetzelfde aansloot als het originele ledje dan was er een te grote spanningsval over de weerstand. De blauwe led heeft namelijk meer spanning (doorlaatspanning) nodig dan een gewone led en daarbij moet de stroom hoog genoeg zijn. Het is dus een lulverhaal dat een led alleen maar een bepaalde spanning of stroom nodig heeft (moet een combinatie van beide zijn) om aan te kunnen gaan. De gemakkelijkste oplossing is gewoon de voorschakelweerstand kortsluiten (twee zijden met een draadje verbinden). als je niet weet waar de weerstand zit: gewoon de printbaan volgen waar de led op aangesloten moet worden en dan kom je vanzelf een klein blokje (smd weerstand) tegen op het printspoor. Het ledje zal waarschijnlijk best fel branden, maar bij werkt het perfect.

Succes ermee
Pagina: 1