Celeron (II) vs Duron

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mox
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 16:34
Ik weet dat dit een afgezaagd onderwerp is, maar aangezien ik binnenkort ga updaten, wil ik nog wel even wat meningen horen. Ik ga vooral voor goedkoop (en dan een goede VGA) en kwam zo uit op een Duron. Maar toen ik daar een moederbord voor ging zoeken stuitte ik op twee problemen:
1. de prijs
2. ik heb 1 ISA slot nodig voor mijn SCSI-adapter voor mijn CD-recorder.
Als je de prijzen van de processor en het moederbord dan weer bij elkaar optelt, zijn Cel. en Duron weer ongeveer even duur. En wat voor Celeron zou ik kunnen kopen als alternatief?(er zijn er zoveel :))
Maar het tweede probleem: er zijn weinig mobos met ISA. Abit KT7 heeft er gelukkig eentje. Maar zijn er nog alternatieven?
Ik wil dit alles misschien op een computer beurs kopen. Om precies te zijn op Benelux Computer te Eindhoven. Maar is dit wel een goed idee?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Joren

Verwijderd

Van de duron weet ik niet zo veel, alleen dat die veel beter presteert (vanwege de bus- en cache snelheid). Maar ik raad je af om een celeronII te kopen, dat is echte bagger. Het is gewoon een afgekeurde PIII waar een gedeelte van de cache van is uitgeschakeld!
Maar mocht je toch voor de celeronII gaan, dan is het moederbord geen probleem (het ding loopt op 66MHz bus.)
Ik raad je aan: pak een celeron I. Die zijn makkelijk over te klokken en presteren goed (ik heb met veel geluk mijn celeron 400 op 800 geklokt, stabiel voor 5.5 uur).
En wat die beurs betreft, heb ik mijn vraagtekens.. (vooral wat de garantie betreft). Kijk uit bij wie je koopt en laat het eerst testen!

Verwijderd

man,wat klets jij uit je nek, je hebt zelf zeker een duron ,je vergeet wel even te melden dat bij die duron een moederbord van ongeveer 500,- gekocht moet worden en dat degeforce een van de betere videokaarten niet eens op volledige 4x agp snelheid kan draaien.verder is ook een celeron gigantisch te overclocken en gaat niet geljik kapot als je de cooler er iets te hard op drukt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Helemaal mee eens, Celly2 is beter te overclocken en degelijker, idd wat langzamer, ok, heel wat langzamer, maar tenminste niet met zo'n bagger moederbord + chipset... VIA sucks

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
mee eens die sanne zit ontieglijk uit z'n nek te lulle. celeron 1 beter overclokbaar dan celly2?? laat me niet lachen. een celeron 566 rijg je zonder met echte koeling te beginnen op 850-900 mhz. met waterkoeling/peltiers haal je de 1000 wel met wat mazzel.

dat jij je 400 op 800 hebt kan ik moelijk geloven tezij je mischien peltiers en waterkoeling hebt.

en zoveel is die duron niet sneller hoor. in tests wordt vaak alleen de niet-overgeclockte celly gebruikt met z'n 66 mhz bus. daardoor lijkt het verschil zo groot. die duron heeft al 200 mhz fsb

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Er is niks makkelijker dan een celeronII overklokken. Een 533 of 566 lopen met een goede ventilator super stabiel op een mooi BX bordje (ABIT BE6II BF6 ofzo) op resp. 800 of 850 mhz. Een duron is volgens mij moeilijker over te klokken (je moet meer trucjes uithalen) maar dan ben je wel sneller.

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Sanne: wauw een celly 400@800! Moet jij me toch ff uitleggen hoe jij dat gedaan hebt. Kan ik m'n ouwe celly 400 weer uit de motteballen halen :). Ik ben op dit tijdstip weer helemaal klaarwakker door dit oc-bericht.

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Mox: als je iets op een beurs koopt moet je eigenlijk op twee belangrijke dingen letten:

1. koop alleen bij de bekende bedrijven, hierdoor kan je in geval van problemen nog gewoon terugvallen op de garantie in hun winkel en ze zullen in het algemeen geen troep verkopen aangezien ze een reputatie hoog moeten houden.
2. koop op de beurs alleen bij bedrijven die dicht bij je in de buurt zitten. Dus bv als Amsterdammer moet je nix kopen van winkels die in Groningen of Duitsland zitten. Tenzij je van reizen houdt als er een probleempje is :).

Ik koop zelf geregeld hardware op de beurzen en heb vooralsnog nooit problemen gehad. Wel een keertje een adapter niet in de doos van een HPprinter maar de firma Alltrend (Almere) leverde hem direct toen ik langskwam in hun showroom.

• Mox
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 16:34
Jullie zijn dus pro Celeron. OK, dan zou ik dus een Abit BE6 II kopen, maar die heeft geen AGP 4X. Maakt dat veel uit?
bedankt!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
Duron 600, f 210,-
Gigabyte7IX-E4 Socket A f 375,-

Dan heb je zeker waar voor je geld.
Die celeron van vergelijkbare snelheid zit op ong. f 325,-.

Dus zeker geen m.b. van f 500,-

Verwijderd

Die sanne is echt grappig :)
maar dat terzijde

Dat je geen AGP 4x hebt, maakt niet veel uit aangezien daar niet de bottleneck ligt. AGP 2x is snel zat voor de huidige generatie videokaartjes. Voordeel van 4x is dat je ook fastwriting hebt wat wel wat scheelt in de performance.

Verder is een Celeron leuk overclockspeelgoed maar minder snel dan een Duron. Ik heb een Celly 600@900 maar die wordt toch wel warm als ik hem niet met water koel :P

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verplicht leesvoer:

Anand's Duron 750 review, met benchmarks van een Celeron 566@850 erbij, voor vergelijking

www5.anandtech.com/printarticle.html?i=1314

Thresh' Firing Squad: Duron 600 vs Celeron 600

firingsquad.gamers.com/hardware/cel600vsdur600/default.asp

Planet Hardware: Duron 700 vs Celeron 700

www.planethardware.com/reviews/CPUs/Celeron700/

Take your pick... Een Socket A 'Gorb', een socket A mobo met multiplier tweaking, en natuurlijk een niet gelockte Duron 650 (of zelf unlocken) geeft vrijwel gegarandeerd een Duron 900. Daar kan geen celeron @ 1000 MHz tegenop.

En lees verder deze thread nog even door, over het meer algemene verschil tussen Intel en AMD:

gathering.tweakers.net/showtopic/45284/1

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1