[WC] Actief waterreservoir koelen mbv koelbox

Pagina: 1
Acties:

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 16:47
Ik ben nu in bezit van een waterkoelingsysteempje en het draait allemaal best lekker. Maar ik vind de temps nogal wat aan de hoge kant allemaal. En je bent een tweaker of niet dus die temps moeten omlaag! :)
Ik draai nu een Athlon TB 1400 @ 1645 (danger-den Maze 2.2)
Verder heb ik een reservoir van ruim 22 liter buiten de kast en geen extra radiatoren oid.
code:
1
2
3
4
stressed:  50 C
idle:   44 C
watertemp: 30 C
omgeving:  22 C

ik heb niet echt het idee dat deze temps normaal zijn trouwens

Nu heb ik wat zitten denken over het plaatsen van het waterreservoir in een elektrische koelbox. Zo'n camping ding die je ook op 220V kan laten lopen. Uiteraard heb ik wat lopen zoeken en vond wel het een en ander maar ik kwam er toch niet helemaal uit.
In dit topic wordt namelijk gesproken over koeling dmv van een koelbox, maar dat de complete PC teveel warmte produceert om te laten koelen. Echter in het geval van waterkoeling met een reservoir heb je niet de warmte van de complete PC maar slechts van de processor.
Gaat mijn idee dus lukken en is het wel de moeite?

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

lijken me wel normale temps zo zonder radiateur ...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Die camping dingen werken gewoon met een Peltier element.
Ik weet niet wat die 220's doen maar de 12v's zijn echt te licht.

BDW je moet zeker weten dat alle lucht uit je systeem is.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

Epsilon

je kan het beste een radiator ertussen zetten

Die koelbox trekt het iig nooit
want dat ding is ook gewoon een peltier

• schizofreen
Op woensdag 03 april 2002 19:40 schreef epsilon het volgende:
je kan het beste een radiator ertussen zetten

Die koelbox trekt het iig nooit
want dat ding is ook gewoon een peltier
en als je er vanuit gaat dat een TB1400 72,5 watt aan warmte produceert. En aannemende dat onderweg naar buiten van de PC naar de box (ik heb in totaal 5 meter slang) er ook nog wat warmte verdwijnt. Zou ik dan dus gewoon een koelbox met een vermogen van meer dan 72,5 watt moeten hebben, of reken ik nu iets te makkelijk?

• schizofreen
ow trouwens nog toevoeging:
een koelbox bevat meestal een peltier ja, maar ik zou ook best wel een "normale" koelkast willen gebruiken, als deze maar niet teveel stroom slurpt en niet teveel lawaai maakt.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
niet elke koelbox draait op pelt.. vooral die wat oudere (meschien dure?) koelboxen hebbe een een of ander vaag ander systeem.. weet nie psies.. wij hebbe er ook een (is een electrolux)

da ding kan btw ook op gas koelen :P

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 19:45 schreef schizofreen het volgende:

[..]

en als je er vanuit gaat dat een TB1400 72,5 watt aan warmte produceert. En aannemende dat onderweg naar buiten van de PC naar de box (ik heb in totaal 5 meter slang) er ook nog wat warmte verdwijnt. Zou ik dan dus gewoon een koelbox met een vermogen van meer dan 72,5 watt moeten hebben, of reken ik nu iets te makkelijk?
De warmte verlies door de slangen naar je resoervoir is toch misschien te verwaarlozen. En waarom gebruk je niet een normale
peltier waaraan je een koelblok aan beide zijden monteert. De ene kant (met een koelblok eraan) laat je dan in het water hangen en de andere kant (met een koelblok eraan) laat je dan door de omgeving koelen. Zo koel je zelfs direct het water...

• schizofreen
Op woensdag 03 april 2002 20:07 schreef -LoOneY- het volgende:
niet elke koelbox draait op pelt.. vooral die wat oudere (meschien dure?) koelboxen hebbe een een of ander vaag ander systeem.. weet nie psies.. wij hebbe er ook een (is een electrolux)

da ding kan btw ook op gas koelen :P
ha cool, ik was op google een beetje aan het zoeken en daar vond ik ook zo'n electrolux ding wat ook op gas kon lopen. Leek me wel een leuk ding, mag ik die kopen? :)

Verwijderd

Op zich lijkt het me wel een goed idee, wij hebben ook zo'n ding staan. Ding kan tot -5 komen zijn we een keer achter gekomen toen we hem iets te hoog hadden staan en ons drinken dus bevroren was... :9

• Epsilon

Epsilon

een "normale" tbird met een beetje hoog voltage (1,85v) op 1400 produceert al iets van 80watt aan warmte

een tb op 1800@2,2v al 130

dit is echt heel veel

• schizofreen
Op woensdag 03 april 2002 22:49 schreef Pascal81 het volgende:
Op zich lijkt het me wel een goed idee, wij hebben ook zo'n ding staan. Ding kan tot -5 komen zijn we een keer achter gekomen toen we hem iets te hoog hadden staan en ons drinken dus bevroren was... :9
en is er dat eentje met een peltier of eentje met een "normale" koelsysteem?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Ik denk dat je met een goede radiator ertussen al een heel eind komt. En dat lijkt me ook een stuk stiller en goedkoper (vooral op de langer duur -> stroomverbruik) dan een koelbox/kast.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik denk dat het best is dat, als je perse met een koelbox wil werken (je hebt me trouwens op ideeën gebracht B-) ) kun je volgens mij best het warme water afkoelen met een radiator, en dan pas in het afgekoelde reservoir gooien. En zo'n koelbox op gas, dat is een absorpsiekoeler die werkt met ammoniak, die heb ik ook volgend jaar op kot, daar zit meestal een metalen blok in dat koud is, ass je daarop een 2e koelblok maakt is het wel het best en vlugst gekoeld denk ik. Kun je meteen testen of de koelbox genoeg vermogen kan opzuigen.

Edit: typo's

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• schizofreen
....en we zijn weer een paar weekjes verder

ik heb ondertussen een koelbox kunnen bemachtigen en ik wil de volgende setup gaan hanteren:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2473781408
let op: de waterstroom gaat tegen de klok in

maar die koelbox heeft dus natuurlijk alleen zin als het totale vermogen van opwarmende gedeeltes lager is als die van de afkoelende.
Opwarmend heb ik de CPU (ong 80 watt) + de pomp (25 watt) = 105 watt
Afkoelend heb ik dus de 54 watt koelbox, ik moet dus op zoek naar een radiator die minstens 50 watt kan afkoelen, klopt dit wat ik zeg?

Is het trouwens ook verstandig om het de pomp uit het reservoir te halen en inline te gebruiken, zo wordt niet het volledige vermogen van de pomp als warmte aan het water gegeven.

Verwijderd

is het niet gewoon makkelijker om een tec tussen je koelblok en cpu te prikken? denk dat dat net zo duur is als van die koelkast dingen

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 22:37
wij hebben ooit op school veel aan zo'n koelboxje moeten meten, maar die wij hadden zat een peltier in van 30 Watt geloof ik, in ieder geval niet veel me.
Daar kun je nooit al je warmte die je processor levert mee afvoeren.

oeps.. ik lees nu alle reacties pas..

• schizofreen
Op zondag 05 mei 2002 15:10 schreef ScHrOeFjE het volgende:
is het niet gewoon makkelijker om een tec tussen je koelblok en cpu te prikken? denk dat dat net zo duur is als van die koelkast dingen
* schizofreen is bang voor condensproblemen en heeft geen zin in totale isolatie. Bovendien is leek het me leuk om te doen.
En duur, neuh viel echt wel mee hoor...

• Epsilon

Epsilon

jaja, en ik ben er ook weer :)

Ik denk dat het wel zal gaan werken, maar dat je het beter in een andere volgorde kan doen.

doe het zo:

CPU-blok----pomp----Radiator-----koelbox

De radiator koelt het water zo ver mogelijk af, daarna komt de koelbox die het water onder de buitentemperatuur helpt. Het zal echter niet heel veel schelen, maar je kan wel een watertemp van 15 graden krijgen. Maar nogmaals, een pelt tussen cpu en blok is beter.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Processorblokje (>reservoir) > pomp > radiator > koelbox
Lijkt me het best, het water op kamertemperatuur wordt nog wat extra afgekoeld door de koelbox voor het naar de proc. gaat.
Als je watertemp die in de koelbox gaat nog te hoog is, kun je met een splitter na de pomp een deel van de flow in de koelbox laten gaan, en een ande (grootste) deel steeds door je radiator laten gaan. Dan moet je zeker met een reservoir werken, en met een pomp die een veel te hoge flow heeft :+ .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• schizofreen
Op zondag 05 mei 2002 16:09 schreef epsilon het volgende:
jaja, en ik ben er ook weer :)

Ik denk dat het wel zal gaan werken, maar dat je het beter in een andere volgorde kan doen.

doe het zo:

CPU-blok----pomp----Radiator-----koelbox

De radiator koelt het water zo ver mogelijk af, daarna komt de koelbox die het water onder de buitentemperatuur helpt. Het zal echter niet heel veel schelen, maar je kan wel een watertemp van 15 graden krijgen. Maar nogmaals, een pelt tussen cpu en blok is beter.
het leek me misschien nog mooier zelfs om een extra radiateur te kopen en die in de koelbox te leggen, heb je meteen effectieve warmte overdracht

Pagina: 1