[cm] Plexiglas kast met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 12:03
Ik ben een plexiglas kast aan 't ontwerpen met waterkoeling. (Die ik uiteraard ook zelf ga bouwen)

Ik wil bijna alles doorzichtig hebben incl. de fans en schroefjes. Dat is opzich geen probleem. De leveranciers heb ik al gevonden.

Voor de buitenkant ga ik 10mm dikte gebruiken, en voor de 5 1/4" drives, mobo en voeding 5 mm.

Nu wil ik er ook waterkoeling in. Het resevoir is geen probleem, die maak ik ook van plexiglas. Doorzichtige buizen. Alleen de radiator is een groot obstakel.

Ik zat er aan te denken om een glazen waterblok te maken. Redelijk simpel, gewoon een aantal plaatjes glas lijmen met doorzichtige kit. Hittebestendig glas moet volgens mij die enorme temperatuurverschillen tussen de core en 't water aankunnen. Maar dan is er nog 1 probleem: geeft glas de warmte genoeg af aan 't water?

Is er iemand die al ervaring heeft en misschien wat nuttige tips heeft?

...

Verwijderd

Glas heeft slechtere warmtegeleidende eigenschappen dan metaal, zo heeft glas een warmtegeleidingscoefficient van 0,93 W/(m.K) en koper 390 W/ (m.K).

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 18:11 schreef Bas_f het volgende:
Maar dan is er nog 1 probleem: geeft glas de warmte genoeg af aan 't water?
Nee. Helemaal nix. Glas isoleert. |:( Gebruik koper of aluminium. :)

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 18:11 schreef Bas_f het volgende:
Ik ben een plexiglas kast aan 't ontwerpen met waterkoeling. (Die ik uiteraard ook zelf ga bouwen)

Ik wil bijna alles doorzichtig hebben incl. de fans en schroefjes. Dat is opzich geen probleem. De leveranciers heb ik al gevonden.

Voor de buitenkant ga ik 10mm dikte gebruiken, en voor de 5 1/4" drives, mobo en voeding 5 mm.

Nu wil ik er ook waterkoeling in. Het resevoir is geen probleem, die maak ik ook van plexiglas. Doorzichtige buizen. Alleen de radiator is een groot obstakel.

Ik zat er aan te denken om een glazen waterblok te maken. Redelijk simpel, gewoon een aantal plaatjes glas lijmen met doorzichtige kit. Hittebestendig glas moet volgens mij die enorme temperatuurverschillen tussen de core en 't water aankunnen. Maar dan is er nog 1 probleem: geeft glas de warmte genoeg af aan 't water?

Is er iemand die al ervaring heeft en misschien wat nuttige tips heeft?
Gewoon zo'n cube kopen, is toch een beauty om te zien, vestig je juist daar de aandacht op.

Verwijderd

zoek maar eens in een tabbellen boek op wat de warmte gelijding is van glas!!

das niet al te best voor het koelen van je processor :)
moetje toch maar een kopere onder kant nemen denk ik.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Waarom neem je dan niet een koperen of alu blok met een plexiglas deksel?

Bijv. http://grimpie.freeservers.com

Verwijderd

GelEIding :?

• Bas_f
Op woensdag 03 april 2002 18:16 schreef naadnek het volgende:
Glas heeft slechtere warmtegeleidende eigenschappen dan metaal, zo heeft glas een warmtegeleidingscoefficient van 0,93 W/(m.K) en koper 390 W/ (m.K).
Nogal een groot verschil.

Dat is dan wel jammer. Een mooi blok is natuurlijk niet lelijk, maar een glazen blok is wel origineel, maar dat feest gaat dus niet door.

Ik zal wat foto's maken van de gehele kast als ik wat toonbaars heb.

...

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 18:21 schreef Herman het volgende:
Waarom neem je dan niet een koperen of alu blok met een plexiglas deksel?
Dat idee schoot mij ook net binnen.

Dat moet toch niet zo moeilijk te maken zijn. Of wil je percee je core kunnen blijven zien ofzo?

• Bas_f
Op woensdag 03 april 2002 18:24 schreef Darkice het volgende:
Dat moet toch niet zo moeilijk te maken zijn. Of wil je percee je core kunnen blijven zien ofzo?
Aangezien ik ook doorzichtige fans heb besteld en doorzichtige schroefjes, leek mij een doorzichtig blok ook wel mooi. Maar die site die Herman net gaf biedt wel een mooi blokje. Ik ben ff een mailtje aan 't schrijven naar die gast.

Ook de DVD speler krijgt een doorzichtige behuizing. En als ik gek genoeg ben de HD misschien ook wel (alleen de bovenkant dan)

...

Verwijderd

Koper is op zilver na, toch echt het beste materiaal hiervoor

Verwijderd

Je kan natuurlijk de radiator maken buiten de case, het waterblok van (plexi)glas lijkt me een slecht idee want dat geeft de warmte nauwelijks door. Gebruik koper zou ik zeggen. Dat lijkt me het beste prijs/prestatie.

Verwijderd

Buiten de case is dan wel een goed idee ja!

Verwijderd

Ik heb wel eens een klein blokkie gezien van plexiglas. Alleen binnenin zat een stukje zilver dat de CPU koelt. Hij koelde ook nog eens zeer goed. Ik weet alleen de naam niet meer.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

bitflusher

flushed die *** pc

die in koolance kasten (de blokjes) waren aan de bovekant doorzichtig, in ieder geval die op de cebit ;)

Verwijderd

als je een kast van plexiglas wilt maken gebruik dan lexaan want normaal plexiglas is heel slecht af te werken.

Verwijderd

Volgens mij is lexaan wel wat duurder, maar wel slijtvaster. En dat is wel handig in een computerkast.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

ik heb een goed idee ineens:
Maak er een window in !!! :D B-)

Verwijderd

plexiglas is doch wel goed te bewerken.
Mijn mp3-case is geheel goed gelukt lexan is heel iets beter bestand tegen krassen (stukken duurder) en als je gewoon je case laat staan en geen rare dingen mee doet,is het goed netjes te houden.
En goed te bewerken met juiste fijne zaagjes en beetje geduld.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 21:14
Op woensdag 03 april 2002 20:04 schreef epsilon het volgende:
ik heb een goed idee ineens:
Maak er een window in !!! :D B-)
Lol, ik zou zeggen maak je kast ook helemaal waterdicht en laat hem volopen met kristalwater en koel dat, betere koeling kan je niet vinden. :)

Leeg

• Bas_f
Op woensdag 03 april 2002 20:36 schreef robje het volgende:

[..]

Lol, ik zou zeggen maak je kast ook helemaal waterdicht en laat hem volopen met kristalwater en koel dat, betere koeling kan je niet vinden. :)
Alleen wordt 't water toch vuiler in de loop der tijd en gaat 't geleiden, en dan hebben we problemen!

Ik zal morgen eens kijken wat 't prijsverschil is met lexaan en plexiglas, misschien is 't de moeite.

Ik heb ook zitten denken aan echt glas. Maar dat heeft zo z'n voor en nadelen.

Voordelen:
- krasvaster
- blijft helder
- beter bestand tegen warmte
- degelijker
- unieker
- geen last van statische electriciteit

Nadelen:
- zwaarder
- moeilijker te bewerken
- moet met lelijke moertjes, boutjes en rubber ringetjes bevestigd worden

Meer voordelen dan nadelen, maar ik doe 't toch maar niet denk ik.

...

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
het senfu koelblok heeft metalen ribben in een plexiglazen blokje. misschien iets voor jouw. regenboog heeft ze...

too fly for a white guy

Verwijderd

Je zou ook Direct-Die cooling toe kunnen passen met een plexiglazen blokje. Dus rechtstreeks water over je CPU heen sproeien. Ik heb er goede verhalen over gelezen, maar ik blijf het linke soep vinden.

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Ff een vraagje van mijn kant aan de topicstarter,
hoe denk je de platen aan elkaar te bevestigen ?

ik ben zelf ook al een tijdje bezig met een lexaan kastje (ja dat is duur :P ) maar ik zit dus met het probleem dat ik nergens mooie lexaan/ plexiglas blokjes kan vinden die ik in de hoeken wil bevestigen (om dus de platen aan elkaar te maken).

So what's your solution :?

misschien het adres van jouw leveranciers (thnx in advance)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• Bas_f
Op donderdag 04 april 2002 10:34 schreef ETM het volgende:
Ff een vraagje van mijn kant aan de topicstarter,
hoe denk je de platen aan elkaar te bevestigen ?

ik ben zelf ook al een tijdje bezig met een lexaan kastje (ja dat is duur :P ) maar ik zit dus met het probleem dat ik nergens mooie lexaan/ plexiglas blokjes kan vinden die ik in de hoeken wil bevestigen (om dus de platen aan elkaar te maken).

So what's your solution :?

misschien het adres van jouw leveranciers (thnx in advance)
Ik ga voor de buitenkant van de kast 10mm plexiglas gebruiken. Die lijm ik gewoon aan elkaar met een vulcaniserende lijm. Ik ga vanmiddag even naar die zaak toe die plexiglas of lexaan kan leveren en even kijken of hij ook die lijmen verkoopt.

Ik weet niet 't adres, wel waar 't is. Maar na vanmiddag weet ik dus als 't goed is ook 't adres. Het is in Nieuwe Brug aan de ringvaart.

De leverancier van doorzichtige fans is: OCSystem
http://www.ocsystem.com/clear80casfa.html

En die van doorzichtige schroefjes: US Plastic Corp
(Zoeken naar Transparant Fasteners)
http://www.usplastic.com/catalog/default.asp

...

Pagina: 1