waarom koe?

Pagina: 1
Acties:

• Tweetyfrk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-03-2025
ok, nu worden jullie natuurlijk allemaal boos, maareh.....

waarom koe?
graag jullie nuttige redenen.

p.s. wordt aub niet boos :)

Verwijderd

Nut? Nee, nut heeft het niet...:P

Maar het gaat meer om de team-spirit. Om te kijken hoe snel jouw compu is in vergelijking met anderen. Of je een team kunt maken dat de rest kan bijhouden/verslaan (ben ik net mee gestart:)). Kortom: het gaat om de kick}:O

Verwijderd

nuttige redenen:
- het verslaan van AT (AnandTech) op zo kort mogelijke termijn
- team spirit (zie boven)
- een nut voor die nutteloze verloren cpu tijd
- het bereiken van wereldvrede (doelstelling DPC)

en er zijn vast nog veeeeeell meer redenen :)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Écht belangrijk:
-processor op constante temp. houden.
-pc terugvinden als hij gejat wordt en door de dief aan inet wordt gehangen.
-miljonair worden (net als ik vandaag :)).
-R.O.I. op processor verhogen.
-stresstest op verse NT servers (in combinatie met LeakyApp uit de reskit)

Leuke neveneffecten:
-op afstand via je ppstats je machines in de gaten houden.
-russen pesten
-$1000 winnen
-$ook best veel naar goede doelen
-$1000 'meedoneren' aan tweakers
-encryptie standaard testen

Oh.. en ook nog:
STATS!! STATS!! STATS!!

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Waarom? Omdat je gratis en voor niks stats krijgt en je nog het idee hebt dat je ALLES uit je dure CPU haalt...

Don't ever waste a cycle :)

• 0943
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 20:40
kan iemand (vast wel) uitleggen wat nou grazen is of een url van een site waar ik van alles kan vinden. tnx alvast snap er namelijk de ballen van waar jullie het over hebben

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

• fraek25
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2022
Laat ik het eens proberen uit te leggen in normaal ABN... (dat zal moeilijk worden)

Met het toenemende gebruik van computers en het verzenden van informatie tussen deze, is de vraag naar beveiliging van die data ook toegenomen. Steeds meer vertrouwelijke informatie wordt hedendagen verstuurd en dit mag gegarandeerd niet door anderen dan de voorbestemde ontvanger worden gelezen. Helaas is men in staat om computers af te luisteren. Dit wordt listening of eavesdropping genoemd. Om dit te kunnen voorkomen dat men de data kan lezen, heeft men encryptie. Encryptie zorgt ervoor dat de data onleesbaar wordt voor wie dan ook. De gegevens worden volgens een algoritme anders gerangschikt en het is niet langer mogelijk om de data te lezen. Als men dit algoritme weet kan men natuurlijk de data weer te voorschijn halen. Daarom bevat een algoritme ook één of meerdere sleutels. Als de ontvanger de juiste sleutel heeft en het juiste algoritme toepast op de data dan is hij in staat om de oorspronkelijke data terug te krijgen.
Stel dat het bericht nu onderschept wordt. De persoon wil nu de oorspronkelijke data terug krijgen maar heeft geen sleutel en/of algoritme. Hij kan dan gaan zoeken net zolang tot hij het gevonden heeft door alle mogelijkheden langs te gaan. Dit wordt ook wel brute-force kraken van een encryptie genoemd. Een encryptie algoritme moet dus zo in elkaar zitten dat als men het brute-force probeert te kraken dat ze dat dan niet zal lukken binnen korte tijd.

Encryptie of cryptografie is de wetenschap van de ultieme code maken. Crypto-analyse is de kunst van het breken van de code. 2000 Jaar geleden schreef Lucretius dat hij pas sinds kort de werkelijke natuur van de dingen had ontdekt. Tegenwoordig roepen wetenschappers ook dat zij de werkelijke natuur van de cryptografie hebben ontdekt. Alleen moet alles in z’n eigen tijdsbeeld worden geplaatst. Onze voorouders gebruikten speciale codeboeken die bij een minimaal groepje mensen bekend was en die maar een beperkt aantal berichten bevatten. Voor die tijd voldeed deze oplossing uitermate goed maar tegenwoordig lacht men daar om. Tijden de 2e wereld oorlog gebruikten de duitser de wereldberoemde Enigma. Dit was een codeer machine van de duitse marine. De codes werden als zeer moeilijk te breken beschouwd en soms zelfs niet te kraken. Pas na de oorlog is het gelukt om niet gekraakte codes alsnog te kraken met betere apparatuur. De codes die heden ten dage worden gebruikt zullen over niet al te lange tijd als onveilig kunnen worden beschouwd.

Je zou het kunnen zien als het versturen van data in een kluis. Kent men het type kluis dan weet men waar de deur zit of hoe deze open moet.

Als men het algoritme echter weet dan kunnen anderen natuurlijk alsnog aan de werkelijke gegevens komen.
Je moet er dus voor zorgen dat je algoritme (je kluis) ook een speciale code nodig heeft. Als men dan de geheime code heeft dan kan men de gegevens weer lezen.
Deze geheime code is de sleutel die in de kluis moet.

Helaas hebben wij niet de sleutel. De algoritmes zijn helaas zo bedacht dat het niet makkelijk is ( vrijwel onmogelijk) om snel achter de sleutel te komen. Wat gaan wij dus doen? Inderdaad we hebben een bos met sleutels. Heel veel sleutels. 2^64 om precies te zijn. dat zijn 18.446.744.073.709.551.616 mogelijkheden. We moeten net zolang sleutels blijven proberen totdat we de juiste hebben gevonden.
Om al deze mogelijkheden langs te gaan, worden we gelukkig een beetje geholpen door de computer en een speciaal programmaatje dat door Distributed.net is gemaakt. Distributed.net heeft van RSA labs de opdracht gekregen om te kijken hoe betrouwbaar de encryptie is.

Als men het over "De Koe" heeft dan gaat het hier over dat kleine computer programmaatje.
Het heet de koe omdat het, geminimaliseerd in je system tray, het icoontje van een koe geeft.

Met dit programmaatje kunnen we sleutels uitproberen om te kijken of een sleutel de juiste is. De sleutels worden per block/wu uitgegeven. Deze blocks/WUs kan je zien als bossen sleutels. Dat uitproberen wordt ook wel grazen genoemd (een koe graast ook namelijk!)

De bedoeling van de wedstrijd is om de juiste sleutel te vinden. Omdat dat niet zomaar lukt, zijn er ondertussen al heel veel bossen sleutels (blocks) door de verschillende teams nagekeken. Er is een wedstrijd ontstaan tussen de teams wie de meeste blocks heeft gecontroleerd. Op dit moment staat /. (slash dot) nog op nummer 1 maar AnandTech zal deze plaats snel overnemen.

De DPC doet echter ook mee aan deze wedstrijd. Zij staan op dit moment op de 4e plaats van de hele wereld. Dat is niet slecht natuurlijk voor een stelletje ollanders maar het wordt nog beter ook!!

Per dag worden de blokjes die zijn gecontroleerd, doorgegeven aan Distributed.net (D.net.) Per dag is er ook een score van het team dat voor die dag de meeste blokjes heeft "gegraasd." Het team met de grootste dagscore is het team met de grootste kans op het vinden van het winnende blokje. De DPC is het team wat op dit moment boven alle andere teams uitsteekt en de meeste blokjes graast. Een hele eer om de nummer 1 voor een dag te zijn in de dagelijkse productie. De DPC is dat nu al bijna 40 dagen.

Het doel is om zoveel mogelijk blokjes te grazen want daardoor is de kans ook een stuk groter dat het winnende blokje door ons gevonden wordt. Als iemand het blokje vindt, wint hij 1000 dollar en het team waar hij bij zit ook! Das dus leuk. Niet dat het om het geld gaat maar de competitie en de stats zijn het wel degelijk waard.

De DPC zoekt dus Computers. Elke computer staat wel eens niets te doen of wordt niet volledig gebruikt. Dit wordt Idle genoemd. Deze Idle tijd wordt door onze (intussen) geliefde koe gebruikt om sleutels te proberen. Hoe meer PC's des te meer sleutels je kan proberen.

Dit is wel zo'n beetje in hele grote lijnen wat het inhoudt.

The end of the DPC is upon us....so get up! forget the past..

• Byzanthy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
[edit mode]
Jemig wat een verhaal, hoop dat iemand er nog aan toekomt om mijn kleine stukje te lezen. 'k hoop dat ik't in enkele zinnen MINSTENS zo duidelijk heb kunnen formuleren. No offense Fraek, dank voor de moeite.
[/edit mode]

Nuttige redenen

Naast de veelvuldige genoemde stats-verslaving:

- Bijdragen aan het bewijs dat een 64-bits code kraakbaar is, en dus onvoldoende sterk is. (OK, is theoretisch allang bekend, maar we moeten 't nog even hard maken).
- Rekenen aan zaken met maatschappelijk nut. Daar valt RC5 niet echt onder, maar OGR wel. Zie hiervoor info op distributed.net
(alleen is het gewenst om in verband met de STATS :P voorlopig alleen RC5 te kraken). Mijn suggestie is om, als RC5 is afgelopen, massaal over te stappen op OGR. Misschien zelfs wel op iets anders (via een ander D-computing project wordt ook al gerekend aan eiwitten, over nuttig gesproken)

Tot zover. 8)

• fraek25
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik had het natuurlijk ook een stuk korter kunnen opschrijven maar niet voor iedereen is encryptie werkelijk bekend. De meeste denken helaas bij kraken meteen aan iets dat illegaal is. Daarom een ietwat lang verhaal maar ik denk wel dat hierdoor een hoop vragen uit de wereld worden geholpen.

Ik had natuurlijk al een stukje van het verhaal liggen. Ik heb voor een vak op school een verslag gemaakt over het RSA algoritme. Uit mijn onderzoek bleek onderandere dat men (ook nederlanders) via hele moeilijke wiskunde (factorisatie)het voor elkaar had gekregen om een 512 bits geencrypte code te kraken. Dus die 64 bits code kunnen we wel laten zitten dacht ik zo...

tips om dat te doen:
- De kraker moet bereid zijn een grote hoeveelheid wiskundige kennis te vergaren.
- Hij moet een grote hoeveelheid computer tijd in je willen investeren. (binnnen een 2 maanden was het gelukt voor 512 bits)

The end of the DPC is upon us....so get up! forget the past..

Verwijderd

je maakt indruk op het andere geslacht met een koe in je tray :+
Pagina: 1