[Gentoo] Iets voor een beginner?

Pagina: 1
Acties:

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36
Ik twijfel een beetje of ik dit mag vragen dus doe ik het toch maar. (Ja heb je nee kan je krijgen)

Is Gentoo Linux (1.0) iets voor een linuxbeginner?
Ik heb al een beetje rondgeneusd op de gentoo.org en er staan wel uitgebreide FAQ en documentatie op, dus dat zit denk ik wel goed. Maar ik vraag me af of ik voor het gemak niet beter RedHat, Mandrake of SuSE zou nemen, die naar ik gelezen heb aan te raden zijn voor beginners.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
als jij die documentatie die op de gentoosite staat toch snapt, zie ik geen probleem. Als je bereidt bent om ooit eens wat meer moeite moet doen om een progsel te instaleren dan maakt het niet zoveel welke distro je kiest lijkt me.

• Jesse
Aha,
er staan op zich wel dingen bij die ik niet helemaal vat maar daar moet wel achter zijn te komen. En ik doe het toch voor de fun :) (om te beginnen)

Verwijderd

Als je echt beginner bent zou ik je Gentoo niet aanraden.
Alleen al het installatie proces vereist dat je behoorlijk goed moet weten wat er allemaal in je computer zit.
Daarnaast moet je je harde schijf partitioneren met fdisk en als dat allemaal gelukt is moet je ook nog eens optimalisatie opties aangeven en compilen.

Redhat, Suse, Mandrake, etc... bieden een veel eenvoudigere setup zodat je (als het goed is) niet tegen problemen oploopt.

Ben je wat verder gevorderd dan zou je kunnen overstappen op Gentoo, of Debian (wat simpelweg roeleert... (sorry kon het niet laten)).

Suc6!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kben geen diehard linux gebruiker maar slackware ruled wel vind ik :) wel eerst 20 manuals en howto's gelezen voordat ik linux een beetje begon te snappen maargoed... zelf x geinstalleerd nu en nieuwe kernel erop .... best wel trots op eigenlijk :P

• Jesse
Qua hardware en win9x heb ik wel wat ervaring, het is niet zo dat ik voor het eerst een OS wil installeren en nog nooit een pci-kaartje omgewisseld heb o.i.d.

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:22
Gentoo ken ik niet. Maar ikzelf had een jaar geleden voor de gein Mandrake erop gezet. Dat had ik echter weer snel erafgehaald omdat Lilo mijn Bootmagix menu verneukt had enzo (Nu weet ik dat dat niet nodig was :p).

En nu ben ik begonnen met RedHat. Daar heb ik een beetje mee gespeeld en een weekje later probeerde ik Debian. Dat is wel heel wat anders dan RedHat en Mandrake, maar als je een handleiding gebruikt lukt het wel, mits je potato gebruikt.

Woody is wat ik nu probeer en daar is die handleiding niet echt voor gemaakt met name die X installen en configureren. Maar het is uiteindelijk grotendeels gelukt en dit typ ik nu vanuit KDE :D.

Dus ik zou zeggen. Gewoon proberen en als het niet lukt, hulp zoeken/vragen en nogeens proberen.

To be, or not to be...

Verwijderd

Om te beginnen is een distro als SuSE, RedHat of Mandrake eerder aan te raden. Deze distro;s hebben voor de meeste zaken een grafische interface welke de configuratie van een systeem een stuk eenvoudiger maakt.

Gentoo is meer voor iemand die de weg al een beetje kent in Linux en dan met name ook op de console ipv alleen X. Gentoo is wel te installeren voor een beginnend Linux gebruiker maar vergt net even wat meer leeswerk en op de console werken. Voor veel beginnende gebruikers is die drempel net iets te hoog m.i. :)

• Jesse
Hmz bedankt allemaal.
Ik kan me denk ik misschien toch beter eerst een beetje thuis maken in linux met een meer gebruiks- (lees leek-) vriendelijke versie voordat ik met gentoo of debian of wat ook begin.
Ik overpeins een en ander nog eens, in principe heeft het allemaal ook geen haast, ik zou het toch voor mijn plezier gaan doen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Als je bereid bent meteen in het diepe te springen en veel te leren van je eigen fouten kan je best met gentoo beginnen. Besef wel dat je tijdens de installatie een kernel moet configureren, niet het meest makkelijke.

Probeer het en als je er echt niet uitkomt kan je eerst ook iets als Mandrake of Redhat installeren. Of Debian, qua moeilijkheid halverwege gentoo en Mandrake.

Succes!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
ga je op een aparte comp linux'en
of ga je dual boot'en ???

in ieder geval, als je dual boot tussen win/lin
raad ik je aan om een boot flop te gebruiken
inplaats op je Master Boot Record {MBR} te gooien
(dus niet op je MBR gooi'en)

gaat het mis me je linux kan je altijd je windows boot'en

(ik raad je persoonlijk aan om een grub stand-alone boot floppy te maken [ http://www.gnu.org/software/grub/ ])

• Knoetje
  • Laatst online: 16-01 13:39
Echt iets voor beginners :?

Tja ligt er aan hoe hoog je de lat voor jezelf legt :)

Ik ben zelf niet zo'n vereselijke n00b, maar ik ben overgegaan van debian naar gentoo voor een week terug ;)

Moet zeggen het duurt wel een tijd voordat je het allemaal gecompileerd heb... (heb alleen maar voor server geconfigd, dus geen x en andere zut) maar m'n compu (PII400) was daar toch een dag of 2 mee bezig >:)

Het resultaat mag er echt zijn.
apt-get in debian is tof, maar het emerge van gentoo is mooier, en rc-update dat is heel netjes! :P

Ik persoonlijk vond de installatie niet moeilijk, maar denk toch dat je eerst met een binary install (debian !!) moet beginnen en daar een beetje mee gaan zitten spelen. Daar een keer een kerneltje in compileren. Dan moet je pas gaan beginnen met gentoo. >:)

Alles is najagen van wind...

Verwijderd

Of gentoo voor beginners is?

Oorspronkelijk is gentoo zeker niet voor linux-beginners bedoeld, maar niemand houdt je tegen om toch met gentoo aan de slag te gaan. ;)

Ze hebben zelfs sind kort een gentoo-newbies mailinglist aangemaakt, waaruit blijkt dat er nogal wat beginners zijn die gentoo wel eens willen uitproberen. Zeker als je ziet dat deze lijst bijna met de dag drukker word. :)

Ik ben zelf ongeveer 4 maanden geleden begonnen met gentoo, en had daarvoor slechts een enkel keertje mandrake uitgeprobeerd. Ik ben door veel te lezen in de man-pages, howto's en enkele vragen op mailinglists en fora redelijk snel vertrouwd geraakt met linux. Ik ben nog steeds geen expert, eigenlijk nog steeds newbie ;) maar het is zeker te doen.

Wel zou ik je willen aanraden (als je van plan bent voor een dual boot te gaan) een backup te maken van belangrijke documenten. Is altijd makkelijk. Of, zoals in mijn geval een 2e compu/laptop gebruiken, want het compilen van gentoo neemt aardig wat tijd in beslag. :o

Verwijderd

één ding kan ik je wel vertellen...je leert er ONWIJS veel van....

en met die documentatie erbij en een beetje een idee vban wat er in je PC zit (kan je ook uit je hardware boekies halen) is het naar mijn id zeker te doen...

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 21:29 schreef Tux_NL het volgende:
één ding kan ik je wel vertellen...je leert er ONWIJS veel van....

en met die documentatie erbij en een beetje een idee vban wat er in je PC zit (kan je ook uit je hardware boekies halen) is het naar mijn id zeker te doen...
Idd, tis zeker te doen als nieuweling ;) Ook klopt t dat je er echt _veel_ van leert ;)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan wel beamen dat je met Gentoo veel dingen bijleert (gebruik de search maar eens). Dit heeft zo zijn positieve als negatieve kanten. Je moet dus niet vreemd opkijken als je eens een paar nachten onrustig slaapt (of juist wat later naar bed gaat) omdat je een probleem niet kunt oplossen.

Echter, als je er dan toch achterkomt, al dan niet met hulp van GoT, dan is dat des te bevredigender.

Kortom, beginnen met Gentoo, en als het je niet bevalt, kun je altijd nog teruggaan naar een *eenvoudiger* distro.

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 03 april 2002 21:50 schreef DAzN het volgende:
Kortom, beginnen met Gentoo, en als het je niet bevalt, kun je altijd nog teruggaan naar een *eenvoudiger* distro.
Hmm, ik zou t je toch niet willen aanraden... Je kunt beter eerst bijvoorbeeld RedHat 7.3 nemen, omdat je dan gewoon algemene kennis over *nix opbouwt. Je leert de namen van programma's kennen (toch wel handig als je ineens gpm moet configureren bijvoorbeeld ;) ). En je ziet ook hoe het eruit gaat zien als alles lukt bij een distro als gentoo of debian.

Na een paar maanden kun je dan gentoo proberen, maar als je dat nu al meteen als newbie doet, dan ga je ongetwijfeld verzuipen in de informatie, en snap je er straks niets meer van ;)

Ik bazeer dit allemaal op mijn eigen ervaring. Ik was ooit zover als jij (pci kaartje inbouwen, redelijke kennis win9x), en ging voor de gein RedHat 5.1 installeren, nou ik snapte er bijzonder weinig van ;) . Ik durf te wedden dat de installatie een gigantische puinhoop was :+ . Later heb ik RH 6.2 gepakt, en eens een Mandrake, een Suse, en nu zit ik op Debian :) .

Conclusie: gentoo voor beginners? ik wil het sterk afraden! het ontmoedigt alleen vrees ik...

• Jesse
Bedankt voor jullie reacties,
Ik moet natuurlijk wel oppassen dat ik niet voor altijd verloren ga voor linux omdat ik het nu te moeilijk zou vinden. :+

Ik vind best veel te zeggen voor het idee van banaan-X.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien een iets andere insteek:
ik heb bij perioden gespeeld met Debian, Redhat en SuSE.
Als je het niveau van desktop-gebruiker net iets overstijgt, en je zelf eens een nieuwe versie van X wil inbouwen in je systeem, dan merkt je dat er altijd wel iets "aangepast" is door de makers van de distro die je gebruikt, vaak omwille van de initiele gebruiksvriendelijkheid. Vooral SuSE kan dan erg ondoorzichtig zijn (is mijn ervaring).
Op dat moment ben je met Gentoo denk ik beter af.

Verwijderd

Gentoo is net zo moeilijk makkelijk als de rest van de distro's alleen werkt het packetmanagment system 10x beter dan de anderen:)

• Jesse
If this kind of power and flexibility appeals to you, then we encourage you to try Gentoo Linux for yourself. You won't be disappointed.
(gentoo.org)

Hm, er is ook best wat voor te zeggen om met gentoo te beginnen.

• MBMarduk
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Ik weet het niet. Ik ben ook nieuwsgierig ernaar maar lijkt (zo te lezen) wel erg op Debian qua deps (=dependancies, niet deBs) en package mgmt...of valt het wel mee?
Vooral het zelf compileren van apps en kernels leek mij een regelrechte omwegen-en-afwijkende-regels-ramp bij Debian. **huiverrrr**
Ik ben ruim een jaar een blije Slacker maar wil inmiddels wel een nieuwe distro uitproberen.

• Jesse
voor de geïnteresseerden:
Ik ben de iso'tjes voor Redhat7.2 aan't downen.
Ik haal helaas maat 74 kb/s ;)
:( hmz crasht die pz, kan ik opnieuw beginnen, stomstom, had niet gehoeven. |:(
Pagina: 1