Excelveld binnen Access doet vaag .. iemand ?

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Hallo medetweakers 8-)

Ik heb een Applicatie geschreven m.b.v. Access om een bepaalde administratieve taak te automatiseren. De mensen die hiermee moeten werken hebben geen kennis van Access.

Binnen de Access-applicatie heb ik een Excel-bestand en die noemen we even test.xls en heeft 2 werkbladen. Het eerste werkblad is een prachtig rapport met hier en daar getalvelden. Deze velden bevatten een link naar velden op het 2e blad. Het 2e werkblad bevat slechts getallen. en wordt door Access automatisch van getallen voorzien.

Nu het werkelijke probleem:

We willen het excelbestand binnen onze Access-applicatie houden. Men moet daar het rapport kunnen bekijken en hier en daar aanpassen. De mensen die ermee werken moeten dan niet ineens Excel voor hun neus krijgen, want dan flippen die meteen, zo van "aaaarg .. wat doe ik nu??" :'(

Nu zijn er voor zover ik weet 2 opties:

* óf je plakt het excelbestand als een "dood" ding op je access-formulier
* óf je maakt een excel veld en maakt een koppeling naar het brondocument

In het eerste geval doet Access een soort copy-paste waardoor het bestand "dood" op het formulier staat en iedere wijzigingen slechts binnen Excel bliijven. Het staat dan 100% los van het originele bestand. Als je op het excelveld dubbelklikt, kun je het direct bewerken.

In het 2e geval is er een directe link met het brondocument en als je dan er op dubbelklikt opent Excel zelf. Dit laatste willen we dus juist niet!

Toch willen we graag een directe link met het brondocument, want dan kan de "administrator" dat bronbestand nog eens wijzigen/aanpassen zonder in Access iets te hoeven wijzigen. Bovendien zal door de directe link wel meteen de Access-applicatie worden ge-update.
Als de Access-applicatie straks eenmaal draait, willen we daar niet meer aankomen, vandaaar.

Helaas, tot nog toe is het voor mij óf het één, óf het ander .. en je raadt het al, ik wil dus een mix van beide :P
... bovendien moeten de wijzigingen binnen Access niet blijvend worden opgeslagen in het bron-Excelbestand!!

Nu ben ik heel benieuwd naar jullie ideêen en opmerkingen hierover. Of heb je een tip? Ook die zou ik graag willen horen ...

Somebody any ideas? :?

thnx! :Y)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Hmmmz .. waarom bekruipt mij toch het gevoel dat dit niet erg populair is onder Tweakers!? Met search kwamen er ook maar een handjevol topics bovendrijven .. en die werden veelal ook al niet beantwoord ..

Er is vast toch wel iemand die hier een mening over heeft?! :?

:'(

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:04

Dido

heforshe

Als je zegt
"... bovendien moeten de wijzigingen binnen Access niet blijvend worden opgeslagen in het bron-Excelbestand!!"

Zou het dan mogelijk zijn om de gegevens eenmalig op te halen aan het begin van je sessie (openen Access bestand) en ze op te slaan in variabelen die gewijzigd kunnen worden door de gebruiker? (dus even OLE vergeten...)

Heeft als voordeel dat als je straks toch de wijzigingen in Access wilt opslaan...

Wat betekent mijn avatar?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ghehe :)

Klinkt wel leuk, maar het gaat om een hele waslijst velden, dus dan moet ik ook een hele lijst variabelen aanmaken, dus daŽs niet echt een optie ... bovendien kunnen er nog welles een paar velden bij komen.

Op zich heb ik al een soort oplossing bedacht (ofŽt zo blijft valt nog te bezien) ... ik kopieer eerst het bestaande Excel bestand test.xls naar temp.xls en wil vervolgens deze op een Access-pagina tevoorschijn toveren. En laat de gebruikers daar dan maar mee kloten en pielen, dat boeit dan niet :z

Helaas, dat kopiëren naar Access toe moet nu nog automatisch gedaan worden
Handmatig sleep ikŽm er gewoon heen, maar dat moet VBA van mij overnemen ... but how :?

• Digihelp ®
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 10:10
Waarom sowieso een combinatie van Access en Excel??
Waarom kies je niet gewoon voor 1 programma, dat maakt het toch allemaal veel makkelijker.
Je kan in access prima rapportjes maken, dus dat zal het probleem niet zijn.
En alle data zit toch al in Access toch?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Waarom Excel?
Dit omdat ik in Excel al een werkblad heb met een hele stoere opmaak, een rapport. Hier zitten ook reeds een aantal formules in verwerkt. Als dit werkblad dus met getallen wordt gevuld, dan rolt hier een prachtig rapportje uit. :P

Dit rapportje moet echter door "een leek" worden verwerkt, die de getallen verder wel juist kan interpreteren, maar van Access en Excel geen fluit afweet!! |:(

Vandaar dat er de opdracht kwam om er in Access een gebruikersvriendelijke applicatie omheen te borduren. Want zo'n leek kan vaak nog wel op een "OK" knopje klikken :o

Het moet een applicatie worden die een regelmatige handeling gaat automatiseren en welke door 3 van die "leken" moet kunnen worden bediend. ;)

• Digihelp ®
Waarom maak je de applicatie dan niet in VBA binnen excel en lees de data in vanuit de access database? Dan hoef je niet moeilijk te doen met excel bestanden inlezen in Access?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Haha :)

Jah dat was ook één van de eerste vragen die bij mij opkwam .. er waren verschillende redenen:

* er moest een vriendelijke grafische interface omheen komen
* er was reeds een dergelijk programma en men wilde dezelfde style
* het andere programma bevatte vele bruikbare onderdelen
* VBA was nieuw voor me (VB niet) en ik had wel behoorlijk beeld van de mogelijkheden onder Access maar niet van Excel!
('k wist eerst geeneens dat daar überhaupt VBA onder zat ..) |:(

Achjah .. er waren noch wat meer zaken die meespeelden, zoals communicatie met andere PC's binnen het netwerk en met Access leek (lijk) je me flexibeler. 8-)

• Digihelp ®
Dan kan ik je helaas niet helpen.
Ik heb wel een hoop ervaring met Excel VBA in combinatie met Access databases, maar niet andersom.
Suc6 in ieder geval!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Is OK, thnx anyway :)

Op dit moment heb ik het bronbestand test.xls, welke ik door Access automatisch laat vullen met getallen. Dit wordt gedaan m.b.v. een tabel met coördinaten, welke doorverwijst naar de juiste cel binnen test.xls 8-)

Vervolgens haal ik nu met (ff denken, ben nu weer thuis) .. euhmz .. noujah, een doCmd.nogwat ALLE cellen 1 voor 1 naar Access en die stopt ze in een tabel.
Met een VBA lus kan ik nu van links naar rechts, van boven naar onder deze getallen inlezen en wegschrijven naar een "dood" Excel-werkblad (met opmaak) op mijn Access-formulier. 8-)

Morgenochtend en volgende week de boel ff verder Tweaken ... :9~

Anymore tips, ideas?! :?

Pagina: 1