geschikt geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Ik heb hier een PII-366 staan, met nu 64mb geheugen.
Hier staat momenteel win95 op, en ik moet dit systeem terug in orde brengen.

Het geheugen zou ik dan ook moeten uitbreiden, en een ander (recenter) OS zou ook wel best mogen..

Nu ben ik nog wat aan het twijfelen over welk OS ik hierop het beste kan installeren. En met hoeveel ik het geheugen zou moeten uitbreiden.

Eerst had ik gedacht aan win'98se, maar ik heb ergens opgevangen dat deze een geheugenbeperking zou hebben van max.128mb (als deze grens overschreden wordt, zou dit geen betere performance zijn, integendeel).
Dan is er ook nog winXP, die beter overweg kan met meer geheugen, maar ik twijfel dan weer aan de cpu kloksnelheid.

Kan iemand mij wat raad geven, hoe ik het geheugen van deze PC het beste kan uitbreiden, en welk OS ik hierop dan ook het beste installeer.

P.S: PC wordt hoofdzakelijk gebruikt voor Internet- en officetoepassingen; er maken meerdere gebruikers gebruik van het systeem (4pers). Er worden soms ook wel games (aoe2,..) op gespeeld

alvast heel fel bedank voor de goede raad..

Verwijderd

ik denk in dit geval aan win2k.

Omdat je hiermee veel programma's kunt draaien, en er ook games op kunt draaien. Ook zijn er goede drivers voor hardware in win2k

Verwijderd

Windows 98 heeft pas problemen met geheugen boven de 256 Mb. Daarnaast zou je kunnen proberen om windows 2000 te draaien, hier moet je echter wel een aardige hoeveelheid geheugen voor hebben (256 mb of meer).

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Ik heb thuis op een PII400 XP draaien, alleen voor office gebruik...

Dit gaat uitstekend (is natuurlijk geen snelheids monster)

Alles is najagen van wind...

Verwijderd

768MB DDR hiero op win98, geen problemen die niet terug leiden naar mijn overclockte processor (FSB naar normale niveuas en de problemen zijn weg) dus voor zo ver ik weet hoef je geen zorgen te maken over geheugen en win98SE

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 22:20
ik heb hier een pII 200mhz staan met xp en ook 64 mb-ram maar xp (of de pc) hebben helemaal geen last. het draai natuurlijk wel wat langzamer maar ik kan er nog alles op doen waar zo`n pII geschikt voor is.

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Het ligt er een beetje aan hoeveel geheugen je gaat installeren of je WinXP moet nemen. Voor WinXP wordt als minimum 256MB geheugen aangehouden, maar het werkt ook met minder. IK heb een computer staan met een Celeron 366 met 256MB geheugen en dat werkt prima.
Als je minder geheugen erin stopt zou ik voor Win98SE gaan, die neemt met minder geheugen genoegen.
Wat betreft de geheugenbeperking van Win98SE, ik dacht dat het pas een 'probleem' werd bij 512MB.

specs

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Geheugen in windows 98 , gaat problemen geven bij 512 mb, omdat hij maximaal maar 512 ondersteund.

Voor goedkoop geheugen check http://shop.hardware.nl of shop.tweakers.net/geheugen.
maar ik zou vooral geen win2k nemen op een celeron 366 doen.
8-)

workstation server laptop

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ik zit toch aan win98SE te denken voor zo'n systeempje eigenlijk. draait al wel acceptabel met 64 MB en met de processor die je nu hebt, maar met 128 MB of meer natuurlijk beter.
:)

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

Verwijderd

Ik heb thuis nog een Pentium 2 333 @ 450 en daar staat xp op. Doet het echt retegoed, start snel op, loopt stabiel en met een geforce 2 mx 32 mb kan ik er nog leuk een game-netwerkje van maken ook om bijvoorbeeld counter-strike, starcraft of dungeon keeper 2 mee te spelen met iemand op mn andere pc. Dit loopt allemaal vlekkeloos. Voor mn ma is het een leuk internet, e-mail en tekstverwerk plekkie.
Trouwens ik heb xp er ook nog op gehad toen hij nog op 333 liep. Dat ging ook nog uitstekend alleen gebruikte ik hem toen nog niet voor games dus ik weet niet of dat zo soepel gaat, maar daar was ie toch niet voor bedoeld bij jou.

Ik raad dus Win XP aan :)

/edit

Er zit bij mij wel 192 MB RAM in dus dat moet je wel uitbreiden denk ik wil win xp een beetje fatsoenlijk lopen.

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 15:09 schreef eddysmits het volgende:

maar ik zou vooral geen win2k nemen op een celeron 366 doen.
8-)
waarom dat ik draai win 2k (advanced server) op een celly333 met 64 ramm en een 4.8 schijfje (5400rpm) gaat prima met de normale proggies geinstaleerd (office sp2 etc.) heb ik een opstart tijd van 4 min (voledig tot in windows )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b zou ook Win2K erop kwakken, stabieler dan 98, NTFS, en draait indien nodig op 64MB (al zal hij je dankbaar zijn voor 128 of 256 extra)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik denk dat je het beste Windows '98 Sec. erop kan zetten. Deze pc trekt absoluut geen Windows XP, en zal moeite hebben met Windows 2000. En voor die applicaties wat je voorstelt heb je echt geen Windows 2000 nodig.

Verder het geheugen probleem wat je voorstelt, Microsoft heeft toegezegd dat Windows '98 sec. 512MB *minimaal* ondersteunt. Tot hoever Windows ermee kan omgaan durf ik niet te zeggen maar ik weet dus zeker dat je tot 512 MB kan gaan.

Verder voor het soort geheugen kan je PC-66 of PC-100 geheugen nemen. Dit kan je zien bovenop de processor. Let op de FSB snelheid

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 03 april 2002 15:23 schreef HardTrance het volgende:
Ik denk dat je het beste Windows '98 Sec. erop kan zetten. Deze pc trekt absoluut geen Windows XP, en zal moeite hebben met Windows 2000. En voor die applicaties wat je voorstelt heb je echt geen Windows 2000 nodig.
Onderbouw dat ff. Ik zit hier in een callcenter met tegen de 100 PCs met een Celeron 366 en WinXP en het draait behoorlijk soepel (weliswaar met 192MB RAM, maar toch). 2K belast het systeem nog minder en als -Fox- zich zorgen maakt over MAX RAM, dan valt IMHO de laatste bezwaar weg.
Verder het geheugen probleem wat je voorstelt, Microsoft heeft toegezegd dat Windows '98 sec. 512MB *minimaal* ondersteunt. Tot hoever Windows ermee kan omgaan durf ik niet te zeggen maar ik weet dus zeker dat je tot 512 MB kan gaan.
Dat kan, maar Win98 blijft minder stabiel (weet ik omdat ik nu achter een van de C366 zit hier die nog niet geupgrade is :'( , verder identieke specs). Bovendien is NTFS erg nuttig om je data veilig te houden.
Verder voor het soort geheugen kan je PC-66 of PC-100 geheugen nemen. Dit kan je zien bovenop de processor. Let op de FSB snelheid
Ahum, dat is vrij kort door de bocht. Vaak wil sneller geheugen (wat tegenwoordig vaak goedkoper is ook) ook op langzamere PCs draaien. Bovendien zijn er nog altijd chipsets die RAM asynchroon draaien (dus @100 terwijl de CPU @66 draait) zoals de VIA ApolloPro en i810 reeks. En als die CPU@366 draait is de FSB zeker 66 (366=5.5x66) :7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

euhmm jongens,

Windows 98 (se) heeft geen problemen met meer als 256 mb geheugen.. sterker nog. Hij gebruikt het niet. Het ligt niet binnen z'n bereik zegmaar.

Windows 95 (64 MB ofzo)
Windows 98(se) (256 MB ofzo)
Windows ME (euhmm enkele giegjes!?)
Windows 2K (euhmm enkele giegjes!?)
Windows 2K DS (64 TeraByte ofzo?)
Windows XP (64 GB ?)

Maar op een P2 350 ofzo wat je hebt zet je geen Win2000
want dat draait nooit van z'n levensdagen lekker.

Of je moet iets van 512 MB geheugen er in proppen.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
ik zou zelf voor win 2000 gaan omdat er waarschijnlijk een kleine hd inzit en de prestaties zijn bijna even goed als windows xp

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Waarschijnlijk gaat er in deze PC 256mb sdram bijkomen.

Dus winXP zal wel naar behoren draaien op een celeron366 met 300MB sdram, of zou ik uiteindelijk dan toch voor win2k kiezen ? :?

bedankt voor jullie reacties..

Verwijderd

Op de computer van mijn moeder draait nu Win2000 met 192 mb ram en een P2 350, en er heeft ook WinXP op gedraait, en dat ging allebei perfect! Er werden geen spellen op gedraait, maar office toepassingen gingen prima, zonder happeringen en/of lang wachten.

Dus dat geklets van "Op een P2 366 met 256 ram draait win2000/XP nooit goed" is gewoon onzin!!!!

Verwijderd

AMD K6-II 550 - 384MB Win98SE
AMD K6-II+ 600 - 256MB Win98SE
AMD K6-II 350 - 256MB Win2kSP2

allemaal no problemo hiero

Windows 98 eerste editie heeft inderdaad wel problemen met meer dan 256MB. Maar als je voornamelijk 2D werk doet is Windows NT4-SP6/2000-SP2 perfect, vooral met Photoshop.

Ik hanteer zelf als regel:

W31/Dos/FreeSco < 66 MHz < Win95/NT4 < 333MHz > Win98SE/W2K > 700MHz > WinXP

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 16:40 schreef dion_b het volgende:

[..]

Onderbouw dat ff. Ik zit hier in een callcenter met tegen de 100 PCs met een Celeron 366 en WinXP en het draait behoorlijk soepel (weliswaar met 192MB RAM, maar toch). 2K belast het systeem nog minder en als -Fox- zich zorgen maakt over MAX RAM, dan valt IMHO de laatste bezwaar weg.

- Ik heb XP voor de gein als een proberen te draaien op een PII 266, met 128 RAM en het liep echt niet. Lijkt me sterk dat het met 100 MHz wel loopt. Maar je kan gelijk hebben. Geheugen is erg belangrijk.

[..]

Dat kan, maar Win98 blijft minder stabiel (weet ik omdat ik nu achter een van de C366 zit hier die nog niet geupgrade is :'( , verder identieke specs). Bovendien is NTFS erg nuttig om je data veilig te houden.

Win98 is ook minder stabiel. Dat is algemeen bekend. Maar je kan er echt wel degelijk mee werken. En als je NTFS hebt, en je werkstation crashed en er is geen andere mogelijkheid dan formatteren (ghost buiten het gesprek laten), en je wil dan van een FAT computer bestanden kopieren ben je de zak want dan kom je er niet aan. Zorg dan ten minste voor een goede backup.
[..]

Ahum, dat is vrij kort door de bocht. Vaak wil sneller geheugen (wat tegenwoordig vaak goedkoper is ook) ook op langzamere PCs draaien. Bovendien zijn er nog altijd chipsets die RAM asynchroon draaien (dus @100 terwijl de CPU @66 draait) zoals de VIA ApolloPro en i810 reeks. En als die CPU@366 draait is de FSB zeker 66 (366=5.5x66) :7

Dit moest je gewoon kwijt he :P
Ik doelde het op originele geheugen, maar je hebt gelijk hoor

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
hoi,

ik heb op deze PC (celeron 366) nu tochmaar winXP geïnstalleerd met 320MB sdram geheugen.
alles werkt perfect en tochwel redelijk snel.
(heb wel enkele visualisatie's uitgezet)

allemaal bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

op mijn 266 liep xp met 192 intern al perfect en met 256 al helemaal
Pagina: 1