Toon posts:

Fout bij make apache

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het afzoeken van velen mailinglists kom ik er niet uit! Bij het maken van apache met ondersteuning voor php krijg ik de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
xmltok.c: In function `initScan':
xmltok.c:1439: structure has no member named `scanners'
xmltok.c:1475: structure has no member named `scanners'
xmltok.c:1489: structure has no member named `scanners'
xmltok.c:1495: structure has no member named `scanners'
make[4]: *** [xmltok.o] Error 1
make[3]: *** [all] Error 1
make[2]: *** [subdirs] Error 1
make[2]: Leaving directory `/usr/local/apache_1.3.24/src'
make[1]: *** [build-std] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/local/apache_1.3.24'
make: *** [build] Error 2

Eerst las ik dat ik python devel library's miste maar na deze geinstalleerd te hebben lukt het nog niet. Heeft iemand enig idee welke library(s) ik nodig heb?

BVD

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als het goed is heb je alle libs, dat wordt normaal gezien gecontroleerd door het configure-script. Welke versie van Apache probeer je te compileren? Met welke compiler? Wat is je distributie?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai onder SuSE 7.1 met gcc 2.96 volgens mij (standaard meegeleverd). Apache versie 1.3.24 (ook te zien in de code :)) Draai op een Intel Pentium I 200 MMX met 64 MB edo RAM in text mode!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je die gcc-versie nog eens na willen kijken met 'gcc --version'? 2.96 staat namelijk niet direct goed bekend...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, verkeerd gedacht. Tis namelijk het volgende:
code:
1
2
3
Server:~ # gcc -v
Reading specs from /usr/lib/gcc-lib/i486-suse-linux/2.95.2/specs
gcc version 2.95.2 19991024 (release)

Verwijderd

Topicstarter
:? Kick :?

Heeft iemand enig idee? Kan het liggen dat ik php 4.0.6 met apache 1.3.24 probeer te installen??

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
dat moet je zowiezo niet doen ;)

Post je config regel eens?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Mijn config regel die ik gebruik is:
code:
1
./configure --prefix=/usr/local/apache --activate-module=src/modules/php4/libphp4.a

Zoiets ongeveer. Zal hem vanavond thuis aanpassen. :D

Verwijderd

Waarom doet iedereen zo moeilijk??

Gooi eerst al je distro RPM's weg die met Apache of PHP te maken hebben, en begin dan pas zelf te compilen

Apache:
code:
1
2
3
./configure --enable-module=so --enable-shared=max
make
make install

PHP:
code:
1
2
3
./configure --with-mysql --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs
make
make install

En ja, voor meer opties bij PHP moet je de betreffende libs natuurlijk geinstalled hebben :)

Lees de INSTALL file van PHP, daar komen de bovenstaande PHP compile regeltjes ook vandaan :)
Next you must copy php.ini-dist to the appropriate place (normally
/usr/local/lib/php.ini) and edit it as necessary to set PHP options.

The only thing left to do is to edit your httpd.conf file and make sure the
PHP 4 mime type is there and uncommented. You need a line that looks like
this:

AddType application/x-httpd-php .php

Then restart your server (apachectl restart) and you should be able to
serve up PHP files now. Make a test file called test.php and put some
PHP tags in it. Like <?phpinfo()?>, for example.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor. Maar ik installeer + compileer em gewoon zelf. Ik vraag me alleen af welke libs ik mis bij deze foutmelding. Ik heb al diverse mailinglists afgelezen en de search gebruikt hier op GoT maar die boden helaas geen oplossing. Dat antwoord van jou zal misschien best werken maar dat vraag ik niet precies. Ik denk dat hier misschien iemand is die mij de oplossing kan geven ipv een alternatief (als het al de zelfde werking heeft). Niet negatief bedoeld ofzo maar ik los liever iets op waar ik en anderen misschien wat van leren voordat ik alternatieven ga zoeken.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 03 april 2002 18:54 schreef Exclusive_nl het volgende:
Sorry hoor. Maar ik installeer + compileer em gewoon zelf.
Natuurlijk, maar misschien dat er door je eigen configuratieregel te vergelijken met die van anderen iets opvalt...je weet nooit :).
Ik vraag me alleen af welke libs ik mis bij deze foutmelding.
Volgens mij mis je geen libs. Het nakijken of alle libraries aanwezig zijn wordt namelijk door het commando ./configure gedaan en dat is bij jou al succesvol afgerond. Wat het probleem dan wel is durf ik niet te zeggen.

[edit: na wat zoeken met Google ben ik je specifieke probleem niet tegengekomen, maar wel anderen die problemen hadden met het compileren van apache + php. Bij hen werkte het door bepaalde onderdelen uit te schakelen, in jouw geval zou dat xmltok* zijn. Geeft './configure --help' iets over xml?]

Verwijderd

Topicstarter
Ook bij het gebruiken bij de configure regel van Felix krijg ik weer die foutmelding! :( Erg vreemd, weer bij configure niets aan de hand en vervolgens bij make krijg ik weer xmltok.o error. Geen idee waar dit aan ligt. Bij --help zie ik helaas geen optie's ivm xml. Iemand die enig idee heeft wat er mis kan zijn?? :?

• Kees
  • Laatst online: 13:36

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Probeer eens een schone tar.gz, en dan een heeeele simpele
code:
1
2
./configure
make

en zie of dat fouten oplevert. Zo niet, ga een stapje verder, en verder, en verder :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 23:30 schreef Exclusive_nl het volgende:
Ook bij het gebruiken bij de configure regel van Felix krijg ik weer die foutmelding! :( Erg vreemd, weer bij configure niets aan de hand en vervolgens bij make krijg ik weer xmltok.o error. Geen idee waar dit aan ligt. Bij --help zie ik helaas geen optie's ivm xml. Iemand die enig idee heeft wat er mis kan zijn?? :?
Doe ook maar eerst een een "make clean" in de source of liever nog een "make mrproper" of "make realclean", voordat je opnieuw begint met compileren.

Als je daarna geen opties geeft en het configure script wordt keurig doorlopen, dan moet hij het in principe gewoon doen.

Overigens is de manier van Felix sowieso aan te raden voor Apache :)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 01:40 schreef nelske het volgende:

[..]

Overigens is de manier van Felix sowieso aan te raden voor Apache :)
Ook al ben ik erg huiverig om nelske tegen te spreken, ik doe het toch ;)

De manier van Felix werkt bij mij niet. Ik krijg apache (2) gecompileerd, maar php geeft foutmeldingen. Tenminste als ik het volgens de manier van Felix doe. PHP geeft de foutmelding dat apxs niet goed gecompileerd zou zijn. Tijdens het proces van apache heb ik daar niets van gemerkt. :'(

Op dit moment val ik terug op apache_1.3.24 met de nieuwste php, wat niet wil zeggen dat ik ook met mijn productieserver graag over wil stappen op apache2. Alleen is de vraag hoe?

• GiLuX
  • Laatst online: 12-11-2025
waarom probeer je die php module in apache te stoppen?

maakt dat echt zoveel uit?

ik doe altijd achteraf php compilen met apxs,
nu moet je elke keer ook apache recompilen als er een nieuwe versie van php gecompileerd moet worden.

maar goed.

als je toch uiteindelijk besluit om het op de (voor mij) normale manier te doen, hier een een best mooie howto do it all:
http://www.tldp.org/HOWTO/Apache-Compile-HOWTO

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• DAzN
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 19:54 schreef GiLuX het volgende:
waarom probeer je die php module in apache te stoppen?

maakt dat echt zoveel uit?
Het heeft bij mij altijd gewerkt op deze manier. Vandaar :)
Neemt niet weg dat ik jouw suggestie ook ga proberen. Bedankt!

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Na het afzoeken van velen mailinglists kom ik er niet uit! Bij het maken van apache met ondersteuning voor php krijg ik de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
xmltok.c: In function `initScan':
xmltok.c:1439: structure has no member named `scanners'
xmltok.c:1475: structure has no member named `scanners'
xmltok.c:1489: structure has no member named `scanners'
xmltok.c:1495: structure has no member named `scanners'
make[4]: *** [xmltok.o] Error 1
make[3]: *** [all] Error 1
make[2]: *** [subdirs] Error 1
make[2]: Leaving directory `/usr/local/apache_1.3.24/src'
make[1]: *** [build-std] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/local/apache_1.3.24'
make: *** [build] Error 2

Eerst las ik dat ik python devel library's miste maar na deze geinstalleerd te hebben lukt het nog niet. Heeft iemand enig idee welke library(s) ik nodig heb?
Dit is een expat probleem. Of nieuwe versie, of de devel verwijderen zodat Apache z'n eigen versie pakt.
Pagina: 1