[DB] Veld voor veld, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 15:21

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Topicstarter
Hai,

Ik zit met een situatie waarbij ik vanuit een applicatie veel data moet importeren en exporten van en naar Access. Nu gaat het zeg maar om bijvoorbeeld 400 vakken waar aan elk vak weer 15 of meer studenten hangen, waaraan weer 12 of meer cijfers hangen.

Nu is mijn vraag, als ik dit wil importeren of exporteren, hoe zouden jullie dat doen ? Het lijkt mij niet raadzaam om in een keer alles over te zetten (ivm falen van de transactie) maar het is ook niet echt snugger om bijvoorbeeld cijfer voor cijfer te doen. (ivm performance)

Waar leg je de grens, hoe moet ik dit aanpakken om een optimale verhouding te krijgen tussen performance en robuustheid?

(Niet gaan miepen over Access eh? Dat is gewoon een randvoorwaarde...*D)

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Access kent toch wel een export-util/optie :?

Die kan je dan toch gewoon gebruiken? Dat lijkt me de beste optie, want daar hebben de makers van Access over nagedacht :)

• Uiligheid

Uiligheid

Topicstarter
Stel je inderdaad voor dat je als programmeur eens moet nadenken !! ;)

Nee, maar die export en import kan niet in verband met een applicatie waar het mee moet im- en exporteren..

Dus... blijft wel even een puntje, of weet je misschien hoe access het doet, zo dat ik de copy-cat kan uithangen ? :Y)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 11:02
Wat is trouwens 't bezwaar van één grote transactie? Waarom zou deze falen als je queries in orde zijn? Wat zou je er aan kunnen doen als een enkele van je vele kleine transacties faalt? Ook niets, lijkt me?

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Hmm.. ik zou idd ook gewoon voor een grote import gaan, het zijn maar 72000 records, valt dus best mee.

Je kan misschien voor de zekerheid zorgen dat er geen andere users aan het access bestand zitten op het zelfde moment :)

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Je kan het ook eerst inlezen in temp-tables en van daaruit de inserts doen in de echte tabellen. Dan kan je gebruik maken van de transactie eigenschappen van je DBMS (of heeft Access die niet?)

Verwijderd

Ik zie je probleem met de import-tool van Access eerlijk gezegd niet, maar ja.

Andere oplossing: alle tabellen van het te kopiëren bestand linken en met Access-SQL je tabellen 1 op 1 overzetten.

Ben je bang dat het fout gaat? Schrijf dan ff een stukje VBA en gebruik transacties (kan geloof ik ook rechtstreeks in Access-SQL). Maar hee, als het fout gaat kun je het ook gewoon nog eens proberen ?!

• Uiligheid

Uiligheid

Topicstarter
De import en export kan gewoon niet, omdat de andere database via een classenmodel benadert moet worden. zeg maar: de data is niet vrijgegeven. Dus de export vanuit access zal sowieso worden omgezet naar een lap code die met loopjes de andere db vult.

Concept is inderdaad, wanneer wordt het aannemelijk / een risico dat er iets fout gaat bij import en export?

een tijdelijke table is inderdaad een oplossing, maar ik vind het eigenlijk niet een nette.
Dan zal je dus daarna een soort van validatie moeten doen op de gevulde tabel en kijken of hij overeenkomt met de tijdelijke tabel. Dat kost natuurlijk weer performance..

Even een gek idee, zou een steekproef in de code een goed idee zijn? OF verder nog andere ideeen?

Pagina: 1