[non X86 CPU's] Waar kan ik een bak kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Topicstarter
Hi,

Ik wil dus mijn kennis gaan verbreden, nu dus met een nieuwe architectuur. Ik heb al tijden lopen klooien met x86 en heb nu zin in een nieuwe architectuur.
Ik zat zo links en rechts een beetje rond te gluren, en nou lijkt mij dat of een sparc of een alpha het interresants is. Nou heb ik echter geen budget van duizenden euro's (hoe kan het ook anders als student..) dus is mijn vraag:
Wie weet waar je voor een redelijke prijs een Alpha of een Sparc op de kopt tikt?
qua budget moet er gedacht worden aan een euro of 800 - 900 (ja helaas ja, geen 32K+ budgets...)
Iemand ideeen? Ik heb al gekeken op alpha4all, maar daar wordt ik nou ook niet echt wijzer van.
Waarvoor ik hem gebruiken wil?
Ik wil er linux op knallen en dan het beestje gaan inrichten als web/mail/ftp(file)server.
Thanks in advance..

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Er zijn af en toe op ebay.nl wel aardige kavels voor aparte computers. Ik heb op die manier een sparc en een mac gekocht voor weinig.

http://listings.ebay.nl/aw/plistings/list/all/category162/index.html

er staat op dit moment een alpha te koop voor weinig

Deze is ook wel aardig, ik heb overigens geen ervaringen met dit bedrijf.
http://www.request.nl/

de digital afdeling
http://www.request.nl/html/digital/digital.html

Digital Workstation Alpha Series, 500MHz, 128Mb RAM, 4.3Gb SCSI-UW, CD, NIC, Audio, USB €905,-

iets voor jou?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Er zijn ook bedrijven die oude Alpha's (zeg 166 - 300 MHz) verkopen voor niet al te veel geld incl. SCSI HD + CD zonder monitor, ik zal even een linkje zoeken...

Wat ik me afvraag: je hebt het over architectuur maar voor de dingen die je noemt (Linux, serverfunctionaliteit) heb je op zich weinig te maken met de architectuur, als je het over architectuur hebt ga ik toch sneller denken in de richting van ontwikkeling en dan met name assembly...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Liam

Liam

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 10:57 schreef limoentje het volgende:
Er zijn ook bedrijven die oude Alpha's (zeg 166 - 300 MHz) verkopen voor niet al te veel geld incl. SCSI HD + CD zonder monitor, ik zal even een linkje zoeken...

Wat ik me afvraag: je hebt het over architectuur maar voor de dingen die je noemt (Linux, serverfunctionaliteit) heb je op zich weinig te maken met de architectuur, als je het over architectuur hebt ga ik toch sneller denken in de richting van ontwikkeling en dan met name assembly...
Hmm ja, met architectuur bedoel ik b.v zaken als dat de x86 32 bits is en Sparc en Alpha 64 bits zijn, ik wil zeg maar eens expirimenteren en kijken wat andere dan x86 architecturen kunnen, dat begint dus heel basic, maar later misschien wat proggen ofzo...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Geen ervaring met het bedrijf maar check hier eens onder het kopje Aanbiedingen ... Ik weet niet hoe up2date de prijslijst is.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• LAN
  • Niet online

LAN

Hela, die prijzen van alpha4all en request lijken me best wel hetzelfde. ?

Sterker nog:
Alpha4all is een onderdeel van ReQuest Automation Services

• Liam

Liam

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 11:26 schreef LAN het volgende:
Hela, die prijzen van alpha4all en request lijken me best wel hetzelfde. ?

Sterker nog:
Ja, dat had ik ook gezien ja...... maar echt veel wijzer wordt ik niet van die site, jij wel?

Anyway, ik zie inderdaad een 266Mhz Alpha op e-bay, maar het lijkt me een beetje aan de langzame kant.... eigenlijk, ideeen?
B.t.w. Wie heeft er zelf een sparc of een alpha ofzo thuis staan? En hoe bevalt dat dan?

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Op woensdag 03 april 2002 10:47 schreef Liam_xi het volgende:
Ik wil dus mijn kennis gaan verbreden, nu dus met een nieuwe architectuur. Ik heb al tijden lopen klooien met x86 en heb nu zin in een nieuwe architectuur.
Wat dacht je van een (oude) Apple? M68000? of een PowerPC-achtige? HP3000? :?

• Liam

Liam

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 11:42 schreef La_Pazz het volgende:
Wat dacht je van een (oude) Apple? M68000? of een PowerPC-achtige? HP3000? :?
Altijd feest, maar ja, waar haal je het he? Kost ut? Enz.

• LAN
  • Niet online

LAN

www.tweedehandsmac.nl

staat genoeg

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

266MHz niet snel genoeg? Ik denk dat je met Linux erop een fantastisch leuke server hebt!

• Liam

Liam

Topicstarter
hmmm een MAC dat is het dus weer net niet denk ik zelf.......

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 10:47 schreef Liam_xi het volgende:
Nou heb ik echter geen budget van duizenden euro's (hoe kan het ook anders als student..) dus is mijn vraag:
Wie weet waar je voor een redelijke prijs een Alpha of een Sparc op de kopt tikt?
qua budget moet er gedacht worden aan een euro of 800 - 900 (ja helaas ja, geen 32K+ budgets...)
Als je student bent moet je je misschien inschrijven voor afgedankte troep van de uni. Heb op deze manier een mooie SG Indy workstation voor f 100,- op de kop getikt.

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Probeer vraag en aanbod op T.net, er staan een paar leuke dingen tussen ;)
Op woensdag 03 april 2002 11:40 schreef Liam_xi het volgende:

[..]

Ja, dat had ik ook gezien ja...... maar echt veel wijzer wordt ik niet van die site, jij wel?

Anyway, ik zie inderdaad een 266Mhz Alpha op e-bay, maar het lijkt me een beetje aan de langzame kant.... eigenlijk, ideeen?
B.t.w. Wie heeft er zelf een sparc of een alpha ofzo thuis staan? En hoe bevalt dat dan?
Ik heb zelf een aantal IBM rs/6000 systeempjes staan het gaat om het spelen niet om de snelheid, toch :9

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Liam

Liam

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 16:18 schreef p@dd0 het volgende:
Probeer vraag en aanbod op T.net, er staan een paar leuke dingen tussen ;)
[..]

Ik heb zelf een aantal IBM rs/6000 systeempjes staan het gaat om het spelen niet om de snelheid, toch :9
Mwah, tuurlijk gaat het om het spelen, het expirimenteren is het leukst :) anyway, ik wil er wel een beetje "praktisch" mee kunnen spelen (aka, als ik er b.v. lotus domino en apache enzo op ga draaien, moet het wel enigszins leuk blijven met de snelheid... :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Als je met een andere architectuur wil gaan 'spelen' zou je je er misschien eerst eens in kunnen gaan verdiepen. Er is veel op inet te vinden over sparc etc. Met die informatie in de hand kun je eens gaan kijken wat er te koop is en wat voor jou geschikt is.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Liam

Liam

Topicstarter
Ik heb nu wel een coole alpha gevonden, 500Mhz snel, dus da's wel ok. Maar wat moet zoiets kosten?
Owh, enne ik kan zo'n alpha altijd wel als fileserver bak gebruiken he? Want ik moet mijn huidige file bak (p133) dan namelijk op non-actief zetten van ouders, anders wordt er "teveel stroom" verbruikt... en ja, ze weten dat deze alpha er ook lekker tegen aan gaat, daarom moet mijn andere bak uit...... *snif*
Maar goed, ik neem aan dat als ik er linux op knikker voor alpha's dat ik dan gewoon kan FTP'en ... dus dan komt het wel weer goed :)

Verwijderd

Ik snap je doel niet helemaal. Als je een andere architectuur wilt om op te leren programmeren, heb je daar alleen wat aan als je in assembly gaat klooien.
Als je er linux op zet zie je bijna niks meer terug van je architectuur. Het draait vrijwel hetzelfde en als je C compileerd, merk je ook hier niets.

Een beetje alpha trekt behoorlijk meer stroom dan een moderne X86. En bedenk dat de randaparatuur stukken duurder gaat worden (SCSI, proprietary LAN adapters, e.d.).

Op de HCC staan trouwens wel vaak van dit soort dingen te koop (HP9000's SPARC's alpha e.d.) Misschien op die PC dumpdagen ook wel?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18

Verwijderd

Ik heb een sparc1+ thuis staan....

66 (of 60) MHZ 32 MB geheugen... NW kaart monitor HD(SCSI) weet niet hoeveel MB

Doe is een bod

BTW ik woon in r'dam en werk in de buurt van Utrecht... dus als je daar woont is brengen ook niet zo'n probleem

• Liam

Liam

Topicstarter
Heeft iemand trouwens een link naar een benchmark tussen b.v. standaard 32 bit CPU's en 64 bit Alpha's ??
Met google kom ik ook niet echt verder :(

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een non x86-architectuur met Linux heeft geen enkele zin.

Linux draait nog altijd het meest optimaal op een X86-CPU, en als je het eenmaal op een non X86-systeem hebt draaien, dan merk je het verschil met een X86 ook niet meer.

Als je een non-X86 systeem wilt hebben, moet je daar ook het bijbehorende besturingssysteem op draaien.

Mac OS op een Mac.
Thru86, VMS of OSF (de oudere machines) op een Alpha.
Solaris op een Sparc.

• Liam

Liam

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 11:36 schreef svdmeer het volgende:

Linux draait nog altijd het meest optimaal op een X86-CPU, en als je het eenmaal op een non X86-systeem hebt draaien, dan merk je het verschil met een X86 ook niet meer.

Als je een non-X86 systeem wilt hebben, moet je daar ook het bijbehorende besturingssysteem op draaien.

Mac OS op een Mac.
Solaris op een Sparc.
Huh?
Ik had namelijk benchmarks gezien, waarin progjes die met de compaq alpha compileren waren gemaakt er dus echt DIK beter uit kwamen hoor, onder linux op een DS10 bak...
Daar kwamen ze echt vet beter uit.. maar goed...

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

wat moeten die alphatjes snel zijn met hun 4 MB! cache ! :9

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 08 april 2002 11:36 schreef svdmeer het volgende:

Mac OS op een Mac.
Solaris op een Sparc.
GNU/Linux draait behoorlijk goed op de meeste non-x86 CPUs hoor... De meeste CPUs waar GNU/Linux op draait mogen dan i386 zijn, maar dat betekent niet dat het op de andere CPUs meteen slecht draait hoor (Op uniproc Sparc bakken is GNU/Linux best wel wat sneller dan Solaris zelfs, op 8-CPU Sparcs is het voordeel weer aan Solaris' kant though :) ... Ik weet niet in hoeverre de performance verschilt met andere OSsen op andere archs).

Tsja, het bijbehorende OS 'hoort' er toch wat meer bij, maar op de meeste non-x86 bakken draait GNU/Linux ook best goed hoor. Wat je erop draait is voornamelijk een kwestie van smaak dus.

Ik dualboot zelf tussen HPUX en Debian GNU/Linux Unstable op een HP 9000 712 (60 MHz).

• Liam

Liam

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 21:51 schreef deadinspace het volgende:
GNU/Linux draait behoorlijk goed op de meeste non-x86 CPUs hoor... De meeste CPUs waar GNU/Linux op draait mogen dan i386 zijn, maar dat betekent niet dat het op de andere CPUs meteen slecht draait hoor (Op uniproc Sparc bakken is GNU/Linux best wel wat sneller dan Solaris zelfs, op 8-CPU Sparcs is het voordeel weer aan Solaris' kant though :) ... Ik weet niet in hoeverre de performance verschilt met andere OSsen op andere archs).
Inderdaad, nou zat ik ook ff op de site van NetBSD en FreeBSD te loeren, en NetBSD b.v. (die dus ongeveer overal op kan draaien) is ook echt 64bits enzo gecomplileerd, dus denk dat het zeker veel gaat uitmaken.. Ik zal wel eens kijken of ik iets kan vinden om de boel te benchmarken, draai hier nu ook al un NetBSD (voor de test only) op mijn Dual Celly 366@550, maar die kan ook op 505 draaien :)... gaan we eens kijken wie er nou sneller is, de Celly 505 (enkel en dual) of de 21164 500Mhz.... dat lijkt me nou wel leuk om te zien (op hetzelfde OS he mensen (NetBSD dus) eventueel ook op NT4.0 ofzo...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 april 2002 11:57 schreef Liam_xi het volgende:
Inderdaad, nou zat ik ook ff op de site van NetBSD en FreeBSD te loeren, en NetBSD b.v. (die dus ongeveer overal op kan draaien) is ook echt 64bits enzo gecomplileerd, dus denk dat het zeker veel gaat uitmaken..
De portable Free Unices (GNU/Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD) zijn gewoon voor het overgrote gedeelte platform-onafhankelijk geschreven in C. Als je dan deze C code compiled voor een 32 bits CPU, dan komt er een 32 bits programma uit. Als je het compiled voor een 64 bits CPU, dan komt er een (grotendeels/gedeeltelijk) 64 bits programma uit.

De onderdelen van het OS die sterk per architectuur verschillen (met name de kernel) zijn gedeeltelijk zo geschreven en gedeeltelijk platform-specifiek geschreven/geoptimized. Dus NetBSD is niet 'meer 64 bits' dan FreeBSD of GNU/Linux.

Op sommige 64-bits architecturen (sparc64 iig) zijn de meeste programma's maar gewoon 32 bits btw, omdat een 64-bits programma niet sneller zou zijn, maar wel meer ram in neemt (maar dit verschilt sterk per type CPU en per soort applicatie).

En NetBSD is bij mijn weten het meest portable OS (draait op een architectuur of 40), en GNU/Linux is een goede tweede.
Ik zal welens kijken of ik iets kan vinden om de boel te benchmarken, draai hier nu ook al un NetBSD (voor de test only) op mijn Dual Celly 366@550, maar die kan ook op 505 draaien :)... gaan we eens kijken wie er nou sneller is, de Celly 505 (enkel en dual) of de 21164 500Mhz.... dat lijkt me nou wel leuk om te zien (op hetzelfde OS he mensen (NetBSD dus) eventueel ook op NT4.0 ofzo...
Mja, daar gaan waarschijnlijk hele verschillende resultaten uit rollen. Alpha's zijn afaik sterk op I/O en floating point berekeningen, dus mp3 encoden (das volgensmij fp-intensive) zal waarschijnlijk op de alpha sneller gaan, terwijl 'gewoon' grafisch werken op de alpha (waarschijnlijk meer integer-intensive) waarschijnlijk wat trager aanvoelt.

• mad-max
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2022
Ik heb hier nog een HP3000 staan inclusief printer en handleidingen etc. Zo traag als het maar kan maar het is absoluut iets anders dan de X86 / windows/ linux bakken.

Ik ben er zelf nog even mee bezig omdat ik hem nog niet zo lang heb maar mocht je interesse hebben in zoiets neem dan even contact met me op (via ICQ ).

Ik zeg niet DAT ik hem weg doe. Ik hoor het wel...

Asus P4PE, P4 2.4 @ 2.8Ghz, 1024 Mb PC2700, Maxtor 120 Gb + 80Gb 7k2, Asus v7700 Deluxe Geforce 2GTS, Plextor 24x10x40 CD-Rw, Nec DR-1100a DVD+Rw, 19" Iiyama, APC Backups 500EI Noodstroom

• Liam

Liam

Topicstarter
ik heb al een alpha bak gevonden...... maar bedankt in ieder geval :)

Verwijderd

Hey Liam pik. Grappig topic, maar euh... ja andere archtectuur roelt gewoon. Sun 0wnz. En het is gewoon zo dat linux sneller draait op mijn systeem dan dat slowlaris.

keepin' it real, get rid of the x86 architecture :)
Pagina: 1