Zware 12 volt voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

boekel

Dusss...

Topicstarter
Ik ben bezig om een kist te maken met een stevige autoversterker (goedkope longmill, 600W) en een radio-/cdspeler erin.

Nu wil ik deze ook graag op 220v gebruiken. Ik heb het eerst geprobeerd met 3 AT-voedingen in serie, 3x5v = 15v, maar dat is teveel voor de versterker (hij gaat terwijl hij onbelast is vermogen trekken en wordt behoorlijk heet, de voedingen staan dan ook voluit te loeien).

De voedingen leveren 20A aan 5V, dit zou voldoende moeten zijn met 8ohm speakers, maar dit werkt dus niet.

3 maal 12V parallel werkt ook niet, dan gaan de voedingen over hun nek, en als ik na elke voeding een diode zet dan krijgt de versterker nog maar 11,3 volt, wat resulteert in een hoop gekraak maar dit is gewoon een te laag voltage denk ik.

Heeft iemand nog andere ideeen om de boel goed te voeden?
Zelf dacht ik aan 2 diodes in serie om de 15 volt terug te brengen naar 13,6 volt, maar waar vind ik diodes die 20A kunnen hebben en daarbij 14 Watt kunnen verstoken???

Ik ben benieuwd of iemand iets dergelijks al eens geprobeerd heeft of gewoon een goed idee heeft.
Een zware 12 volt voeding (liever iets hoger trouwens) van minimaal 20A ben ik ook heel geinteresseerd in ;)

http://www.boekel.nu

Verwijderd

Hier staat een 10A voeding, maar door R1, R2 en T1 dubbel uit te voeren levert ie 20A.
Door de spanningsregelaar op één of twee diodes te zetten kun je het uitgangsvoltaghe verhogen naar 12,6 of 13,2 Volt.
je hebt wel een 30A trafo nodig voor dit voedinkje, alsmede een flinke koelplaat voor de torren.

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 11:17 schreef exter het volgende:
Hier staat een 10A voeding, maar door R1, R2 en T1 dubbel uit te voeren levert ie 20A.
Door de spanningsregelaar op één of twee diodes te zetten kun je het uitgangsvoltaghe verhogen naar 12,6 of 13,2 Volt.
je hebt wel een 30A trafo nodig voor dit voedinkje, alsmede een flinke koelplaat voor de torren.
Het stabilisatiegedeelte is het probleem niet, maar een 30A trafo is wel prijzig......ff zoeken hoor.... Hier staat een leuke, kost 46 euro, is te doen dus. Liefst zou ik echter een 400VA exemplaar vinden, maar dit is wel interessant!! (ik dacht dat ze duurder zouden zijn).

Wel gunstig van een computervoeding is dat het al compleet opgebouwd is incl. koeling enzo (die van mij hebben geregelde ventilatoren).

Eigenlijk zou ik een voeding moeten modden zodat ie gewoon iets minder geeft.....of een voeding met 3,3 volt/20A vinden (AT heeft alleen +/- 5 & 12 volt)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Drie maal 5V in serie met diodes voor spanningsreductie is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Die AT-voedingen zijn tegenwoordig voor een prikje te krijgen, dus dat is het probleem niet. De benodigde dioden zijn vrij zwaar, maar ze zijn wel te krijgen. Die konden helaas wel een paar centen kosten, maar het zal nog wel te betalen zijn.

Verwijderd

20 Ampère diodes moet het probleem ook niet zijn, het zijn exemplaren die je op een koelplaat kunt schroeven, en bijzonder duur zijn ze ook niet.
voorbeeld:
100V / 50A kost bij Conrad 4,58 euro.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

OK, een lijstje met goedkope zware voedingen:

1) Een accu met een goede acculader, voor 100 euro te doen.

2) 220v motor die een autodynamo aandrijft (en weer op accu), met wat slooponderdelen zo te maken :)

3) als gewone transformator moet je eens uitkijken naar halogeentransformatoren, veel vermogen voor weinig geld.
Uiteraard moet je wel de boel afvlakken en gelijkrichten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 13:16 schreef exter het volgende:
20 Ampère diodes moet het probleem ook niet zijn, het zijn exemplaren die je op een koelplaat kunt schroeven, en bijzonder duur zijn ze ook niet.
voorbeeld:
100V / 50A kost bij Conrad 4,58 euro.
Hmmm....dat is mooi, hier in Alkmaar hadden ze ze niet bij Radio Elco.
Op woensdag 03 april 2002 13:32 schreef Sinclair het volgende:
OK, een lijstje met goedkope zware voedingen:

1) Een accu met een goede acculader, voor 100 euro te doen.

2) 220v motor die een autodynamo aandrijft (en weer op accu), met wat slooponderdelen zo te maken :)

3) als gewone transformator moet je eens uitkijken naar halogeentransformatoren, veel vermogen voor weinig geld.
Uiteraard moet je wel de boel afvlakken en gelijkrichten.
1) We hebben het tot nu toe altijd met een zware accu en een acculader gedaan, maar zelfs twee acculaders houden het niet bij (misschien is 20A ook wel niet genoeg...ik hoop van wel..)

Afbeeldingslocatie: http://mt.zez.nl/albums/wiltz_kamp/psn00028_small.jpg
Dit is de 'oude' setup.

2) Weet iemand toevallig hoeveel toeren een (wisselstroom-, dus 'moderne') dynamo moet maken om een beetje vermogen te kunnen leveren? we zijn nl. bezig met plannen om aan de oude Brons-motor, die in de sleepboot staat welke we regelmatig gebruiken, een dynamo te hangen voor de stroomvoorziening.

Afbeeldingslocatie: http://mt.zez.nl/albums/wiltz_kamp/psn00063_small.jpg
en de 'oude' stroomvoorziening >:)

3) Halogeentransformatoren heb ik ook naar gekeken, maar nog niet (goedkoop) gevonden, ze zijn los erg duur en je moet ook een 'ouderwetse' vinden, de meeste zwaarderen zijn elektronisch (zeg 100VA).

Ik ga vanmiddag ff snel de stad in!!

<edit>
Mocht iemand nog 3 zware AT-voedingen hebben liggen (denk aan 300W, dan heb je wel 30A bij 5V denk ik), dan hoor ik het graag!!

Verwijderd

Als je rekent dat een autodynamo ca 2,5 x zo snel draait als het motortoerental, dan kom je toch gauw aan 5000 toeren/m wil ie wat vermogen leveren.

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 14:49 schreef exter het volgende:
Als je rekent dat een autodynamo ca 2,5 x zo snel draait als het motortoerental, dan kom je toch gauw aan 5000 toeren/m wil ie wat vermogen leveren.
Hmmmm...dat wordt lastig...de motor in kwestie draait 600 toeren....heb ik erg grote snaarschijf nodig.... of snaar om het vliegwiel *D (vliegwiel heef een diameter van 80 cm ofzo).

• memphis

memphis

Op woensdag 03 april 2002 14:49 schreef exter het volgende:
Nou....
Bij mijn GSI draait de dynamo bijna net zo snel als de krukas, de poelies van beide zijn ongeveer even groot.
Een dynamo is in staat stationair al 30A te leveren(gemeten).

Maar is het niet simpeler om een gewone 220v versterker te gebruiken :?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
ER zijn ook veel 13,8volt voedingen te koop, die zijn ook niet eens zo heel duur. Een beetje rakker heb je voor 130 euro (20A)

Lichter en zwaarder heb je ook, kijk maar eens bij conrad

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 15:46 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Nou....
Bij mijn GSI draait de dynamo bijna net zo snel als de krukas, de poelies van beide zijn ongeveer even groot.
Een dynamo is in staat stationair al 30A te leveren(gemeten).
Hmmm..dat klinkt hoopvol! toch maar ff langs de sloop binnenkort :)
Maar is het niet simpeler om een gewone 220v versterker te gebruiken :?
Jawel, maar de set is primair bedoeld voor onderweg, in de boot, in de tent, etc. Vaak is er dan geen 220 of alleen overdag (zie generator..die ging 's nachts wel uit...)

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp heb je nu 2 problemen, de voeding voor onderweg en de voeding voor thuis.
btw, ipv 2 dioden kun je ook een 25A brugcel nemen, dit heeft ook nog als voordeel dat je de voedingsspanning niet verkeerd om kunt aansluiten. :)

Verwijderd

Ik vind eigenlijk dat een autoversterker het zowel op 11.3V als op 15V moet kunnen doen. Ik verwacht meer dat de opstartstroom het probleem is.

Nog een optie: zo'n CB voeding. Die zijn wel te krijgen als 13.6V/20A voedingen.

En 600W? Ik kwam laatst een Supertech tegen van 2x250W waar nog geen 2x20W RMS uitkwam. Neem die vermogens niet te letterlijk dus.

Verwijderd

een autobatterij -lader kan ook wonderen doen

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 17:09 schreef DaBit het volgende:
Ik vind eigenlijk dat een autoversterker het zowel op 11.3V als op 15V moet kunnen doen. Ik verwacht meer dat de opstartstroom het probleem is.
Ik hoopte ook dat ie het op 15 volt zou doen...stiekum niet dus, vond ie niet leuk, ik hoop dat ie het uberhaubt nog goed doet...kostte wel 300 gulden die versterker ;)

Ik ga zo m'n multimeter ff zoeken, kon ik gisteravond niet vinden dus kan ik straks ff wat meer vertellen over hoe en wat..
Nog een optie: zo'n CB voeding. Die zijn wel te krijgen als 13.6V/20A voedingen.
Is interessant mits betaalbaar.
En 600W? Ik kwam laatst een Supertech tegen van 2x250W waar nog geen 2x20W RMS uitkwam. Neem die vermogens niet te letterlijk dus.
Klopt, weet ik. Sterker nog, de versterker is afgezekerd met 2x20A....12x40=480 watt....
En ik ben blij als ie gebrugd 2x50 watt levert aan m'n 8-ohm KODA speakers (ook weer zo'n topmerk ;))
Maar feit blijft dat ie flink wat stroom nodig heeft...heb ik in de praktijk mogen merken...

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op woensdag 03 april 2002 17:09 schreef DaBit het volgende:
Dat vind jij ja. Maar de versterker niet, zie de startpost. >:)

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Ok, update:

Gisteravond maar een beetje gemeten, blijkt dat verscheidene voedingen het opgeven op de 5V-lijn....nu heb ik dus tekort voeding...

De reden dat ik alleen een beetje gekraak uit m'n speakers hoorde is dat de versterker toen op 8 volt draaide...

Raadsel blijft alsnog waarom de versterker eerst behoorlijk heet werd toen ik er 15 volt opzette (waarvan ik dus nu niet weet of het wel 15 volt was, ik weet niet of de voedingen het toen nog goed deden).

Ik zal straks wat foto's posten van de 'zooi'

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3005624990
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2083065729

Dit is mijn 'testopstelling'......

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Wat een geeikel zeg :P. In plaats van veel tijd en geld steken in 12V voedingen voor die versterker zou ik gewoon een beetje redelijke spullen kopen. Inderdaad kan je een 230V amp niet in een tent gebruiken (tenzij je daar wel 230V hebt natuurlijk), maar dat kan met die voedingen ook niet.
Ik weet niet wat je er precies mee wilt doen, met die geluidsset. Maar als het een beetje hard moet kunnen, dan zou je zoiezo al beter die Koda speakers de deur uit kunnen doen en 2e hands wat PA speakers kopen.

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 17:39 schreef Jag het volgende:
Wat een geeikel zeg :P. In plaats van veel tijd en geld steken in 12V voedingen voor die versterker zou ik gewoon een beetje redelijke spullen kopen. Inderdaad kan je een 230V amp niet in een tent gebruiken (tenzij je daar wel 230V hebt natuurlijk), maar dat kan met die voedingen ook niet.
Hehe...je hebt gelijk hoor, maar het is zo'n geeikel omdat het goedkoop moet blijven....de spullen zoals die er nu liggen had ik allemaal al, op de speakers na.
Ik weet niet wat je er precies mee wilt doen, met die geluidsset. Maar als het een beetje hard moet kunnen, dan zou je zoiezo al beter die Koda speakers de deur uit kunnen doen en 2e hands wat PA speakers kopen.
Wat is hard, ze gaan hard genoeg voor wat ik wil (ik hoef geen zaal vol mensen weg te blazen), en ik zou graag een setje goede tweedehands speakers hebben, liefst de helft kleiner. Maar PA-speakers tweedehands vind ik wat link, je hebt geen idee of ze nog een beetje levensduur hebben, en die kodatjes hebben ook maar 320 euro gekost hoor (ik had eerst kleinere geprobeerd, maar die klonken echt ruk, dus dan maar deze grote lellen).

Maar als je nog mooie tweedehands speakers weet....;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Op donderdag 04 april 2002 17:58 schreef Boekel het volgende:

[..]

Hehe...je hebt gelijk hoor, maar het is zo'n geeikel omdat het goedkoop moet blijven....de spullen zoals die er nu liggen had ik allemaal al, op de speakers na.
[..]

Wat is hard, ze gaan hard genoeg voor wat ik wil (ik hoef geen zaal vol mensen weg te blazen), en ik zou graag een setje goede tweedehands speakers hebben, liefst de helft kleiner. Maar PA-speakers tweedehands vind ik wat link, je hebt geen idee of ze nog een beetje levensduur hebben, en die kodatjes hebben ook maar 320 euro gekost hoor (ik had eerst kleinere geprobeerd, maar die klonken echt ruk, dus dan maar deze grote lellen).

Maar als je nog mooie tweedehands speakers weet....;)
De meeste 2e hands PA speakers zullen een langere levensduur hebben dan je Koda speakers :). Kijk eens op www.heuff.nl en dan bij Vraag en Aanbod (onder sales). Daar vind je dit soort advertenties:
André Vos schreef op Thu Apr 4 23:21:21 2002: te koop 4x originele beyma tops 12 inch en cp16 tweeter. 200 euro per stuk. alle 4 in één keer 750 euro. mail naar a_vos@hotmail.com a_vos@hotmail.com

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Ok, ik geef het voorlopig op met de AT-voedingen, die trekken het niet :'(

Wie weet hoe hoog de spanning wordt als ik een 12v wisselspanning gelijkricht met twee 10.000 microfarad condensatoren erachter? (500VA 2x12v transformator).

Ik dacht dat het iets van 18 volt zou worden, maar dat zou dus wel een beetje veel van het goede zijn....en dat terugregelen naar 14/15 volt lijkt me vrij lastig (of dus weer met diode of brugcel (meerdere waarschijnlijk)).

Dus de vraag: was het wortel 2 x ingangsspanning?

Verwijderd

Yep, je gaat uitkomen op 17V.
D'r gaat namelijk ook nog ca 1,2V af die over de brugcel valt.
Grootte van de elco's maakt niet uit als je voeding niet belast is.

Deze spanningsval over de brugcel kan wel oplopen tot boven de 2 Volt bij toenemende stroom.

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 14:51 schreef exter het volgende:
Yep, je gaat uitkomen op 17V.
D'r gaat namelijk ook nog ca 1,2V af die over de brugcel valt.
Grootte van de elco's maakt niet uit als je voeding niet belast is.

Deze spanningsval over de brugcel kan wel oplopen tot boven de 2 Volt bij toenemende stroom.
Hmmm...dan zou ik dus met nog één of twee extra brugcellen of een paar losse diodes op de juiste spanning komen....kist wordt geforceerd-luchtgekoeld dus met een koellichaampje voor de brugcellen moet het goedkomen :)

Verwijderd

Eh, heb je er ook aan gedacht om die voedingen onderling te isoleren? Dus *niet* in een geaard stopcontact te steken? Ik heb nog steeds het idee dat die 3 voedingen het met gemak moeten kunnen trekken.

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 22:38 schreef DaBit het volgende:
Eh, heb je er ook aan gedacht om die voedingen onderling te isoleren? Dus *niet* in een geaard stopcontact te steken? Ik heb nog steeds het idee dat die 3 voedingen het met gemak moeten kunnen trekken.
Ja ik had van tevoren uitgezocht hoe het zat met de aarding, en omdat de behuizingen via de print aan de massa zitten kun je ze ook niet tegen elkaar aan zetten. Tevens van alle voedingen (behalve de 'eerste') de aarde van de voedingskabel losgegooit van de behuizing.

Ik ga eerst nog ff de versterker aan een accu hangen om te kijken of hij het nog goed doet en hoeveel stroom hij dan trekt voordat ik verder ga met de voeding (hij hoeft pas met koninginnedag klaar te zijn).

Maar eerst moet ik nog een stroom-meter maken (ff een stukje van de voedingsdraad 'ijken' en dan kijken wat het spanningsverschil over de draad is), want m'n multimeter gaat maar tot 10A (en die draadjes zijn sowieso wat dun....)

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 22:38 schreef DaBit het volgende:
Oja..ik heb ook het vermoeden dat de voedingen het wellicht niet leuk vinden dat alleen de 5v-lijn belast wordt, één van de voedingen moest ik ook belasten op de 5v lijn (ff lampje aan gehangen) omdat ie anders zichzelf uitschakelde voor ik de versterker aanzette.

Zoals je hebt kunnen zien was mijn 'testopstelling' niet echt ideaal om alles lekker door te meten maar ik heb nog geen tafel oid waar ik rustig op kan klussen (ben nog klein beetje aan het verbouwen...)

• memphis

memphis

Op zondag 07 april 2002 18:22 schreef Boekel het volgende:

[..]

Oja..ik heb ook het vermoeden dat de voedingen het wellicht niet leuk vinden dat alleen de 5v-lijn belast wordt, één van de voedingen moest ik ook belasten op de 5v lijn (ff lampje aan gehangen) omdat ie anders zichzelf uitschakelde voor ik de versterker aanzette.

Zoals je hebt kunnen zien was mijn 'testopstelling' niet echt ideaal om alles lekker door te meten maar ik heb nog geen tafel oid waar ik rustig op kan klussen (ben nog klein beetje aan het verbouwen...)
Klopt, als je de 2 voedingen van de aarde af haalt kan je misschien de 5 volt in serie zetten. Heb je 2x 5 volt = 10 volt. Met een beetje geluk doen ze het dan wel.

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 22:56 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Klopt, als je de 2 voedingen van de aarde af haalt kan je misschien de 5 volt in serie zetten. Heb je 2x 5 volt = 10 volt. Met een beetje geluk doen ze het dan wel.
Ik had er dur 3 in serie, maar ze zijn het er niet helemaal mee eens geloof ik...

• boekel

boekel

Dusss...

Topicstarter
[UPDATE!!!]

Het probleem is gevonden....nadat ik de versterker eindelijk op een autoaccu had geprobeerd merkte ik dat slechts 1 kanaal werkte, en dat de versterker zeer warm werd (warm worden had ik met de losse voedingen ook opgemerkt). Nadat ik mij er op had voorbereid langs de zwarte markt te moeten om een nieuwe versterker te halen heb ik 'm toch maar even van binnen bekeken....

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dab/2002-04-kon/IMG_7514.JPG

De versterker had het een beetje te warm gekregen blijkbaar...waardoor er wat soldeertin is uitgelopen......ja het is een goedkope versterker ja...

Dus ff de soldeerbout erover gehaald en voila!

Nu de voeding nog....mijn baas heeft een sleepbootje van 10 meter, waar een oude tweecilinder Brons in staat. Deze motor is luchtgestart, en had daarom ook geen dynamo nodig, wij wel...dus heb ik een poulie laten draaien welke we op de krukas hebben vastgebout, dynamo erbij en draaien maar!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dab/2002-04-kon/IMG_7512.JPG

Dit werkte allemaal prima en het feest kon beginnen!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dab/2002-04-kon/IMG_7583.JPG

Hmmm...beetje vol...40 man (m/v) is wat veel voor dit bootje....de boxen zijn niet meer zichtbaar..dan maar ff een fototje van een paar weken later:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dab/2002-05-pinkster/IMG_7694.JPG

Dusss...alles werkt prima, meer dan genoeg vermogen, alleen een kleine brom van de ventilator bij de versterker (hoor je alleen als ie heel zacht staat), nu nog een netvoeding....ik ga de voedingen maar weer eens in serie zetten ;)

Meer foto's hier.

[/UPDATE]

Pagina: 1