[DNS] Cache bewaren

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik heb hier thuis een Linux Server gemaakt die ook het internetverkeer tussen de ADSL verbinding en het interne netwerk regelt. Voor het interne netwerk heb ik een domain gemaakt en op de server dhcp en dns geinstalleerd.

Voor het interne netwerk is de dns-server dus een master server. De resolves die intern niet opgelost kunnen worden, worden netjes doorgestuurd naar dns van mijn provider. Voor deze resolves wordt een cache bijgehouden in het geheugen. Als ik de dns moet herstarten (of de server) verlies ik de cache. Is er een manier om deze te bewaren en weer in te leze n na een reboot?

ik weet het commando rdnc dumpdb, deze schrijft de cache weg naar een bestand. Maar gebeurt hier dan ook nog iets mee?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
DNS software is over het algemeen niet echt geschreven om op PC's te draaien die om de zoveel tijd een reboot nodig hebben ;) Het beste is dus om voor een super stabiel systeem te gaan en gewoon een uptime van aan paar jaar halen :)

Voor de rest heb ik eigenlijk niet echt nuttige info voor je om het op poten te krijgen zoals jij wil.. sorry... :)

Suc6!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 10:46 schreef Sn3akz het volgende:
DNS software is over het algemeen niet echt geschreven om op PC's te draaien die om de zoveel tijd een reboot nodig hebben ;) Het beste is dus om voor een super stabiel systeem te gaan en gewoon een uptime van aan paar jaar halen :)
dat is niet zo moeilijk met linux, maar wel met mij. Zou ergens een 386 vandaan kunnen plukken en die als dns server neerzettten. >:)

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NOS

Braaikamer - Smoke&BBQ

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het niet mogelijk om bij de start van je dns server aan tegen welke cache files hij gebruikt? Dan heb je de oplossing al. ;)

Ja dat is je vraag natuurlijk, maar als ik hier kijk staat het in de man.

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 13:04 schreef WasBak het volgende:
Is het niet mogelijk om bij de start van je dns server aan tegen welke cache files hij gebruikt? Dan heb je de oplossing al. ;)

Ja dat is je vraag natuurlijk, maar als ik hier kijk staat het in de man.
Probleem hiervan is, dat na die reboot van de dns-server, die server (volgens de TTL) eerst gaat controleren of ze nog geldig zijn. Waarschijnlijk gooi je dan meteen de helft ofzo van je cache weer weg... |:( Zonde van al je werk.
Pagina: 1