is een MSI-6167 Athlon bord te overclocken

Pagina: 1
Acties:

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08 13:40
Ik heb die moederbord een 1/2 jaar en weet nog steeds niet of die nu te overclocken is of niet. Ik heb er nu een athlon 500 op zitten. Ik heb in de bios gekeken maar kan niks vinden over multipliers of zo(of heb ik iets gemist, zowel kun je dan aangeven in welke menu dat staat in de bios).

Het kan toch niet zo zijn dat ik hier met jumpers aan de gang moet ofwel?

Excuses als dit een amateuristische vraag blijkt te zijn, ik ben vrij nieuw op deze gebied.

Verwijderd

een GFD op de processor planten of met FSB omhoog zetten .Verder valt met dit mobo weinig te doen

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Yep, een GFD op de debug interface van de cpu zetten door de case te verwijderen. Op de GFD zit een dipswitch waarmee je de multiplier en core voltage kunt instellen. Verder moet je nog je BIOS flashen met een patch zodat je de cache divider in kunt stellen, want bij hogere frequenties trekt het cache het niet meer. Als je de FSB tweakt kun je hogere bus-snelheden halen, waardoor de overall speed ook iets verhoogt. Dit vereist dus een compromis tussen multiplier en FSB-frequentie. Je kunt een GFD bestellen bij bijv. oc-shop. Ook moet je een FAK aanschaffen of een G.orb heatsink om een hogere warmte dissipatie te hebben (anders krijg je om de haverklap de BSOD). En natuurlijk genoeg in en outtake fans anders helpt het nog niks.
Veel succes! >:)

Verwijderd

FSB aanpassen is niet mogelijk op de MSI-6167
, voor overklokken ben je dus op de multiplier aangewezen

[/edit]En de cache divider aanpssen dmv een nieuwe bios kan al helemaal niet. Daarvoor zul je moeten solderen of een GFD die dat kan moeten halen. Voor de rest is goede koeling natuurlijk een vereiste.[/edit]

Verwijderd

Mastermind> je gaat misschien iets al te rigoreus aan het werk. Als beginnende tweaker zou ik nog even niet kijken naar veel case cooling. Je weet bijv. niet wat hij voor voeding heeft en de dB'en zullen ook omhoog schieten.

PaCKo

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En de cache divider aanpssen dmv een nieuwe bios kan al helemaal niet. Daarvoor zul je moeten solderen of een GFD die dat kan moeten halen. Voor de rest is goede koeling natuurlijk een vereiste[/quote]Er zal toch wel een image verkrijgbaar zijn die die bios-optie toevoegt? Anders kan hij niet zo ver overklokken.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>je gaat misschien iets al te rigoreus aan het werk. Als beginnende tweaker zou ik nog even niet kijken naar veel case cooling. Je weet bijv. niet wat hij voor voeding heeft en de dB'en zullen ook omhoog schieten.[/quote]Het is zonde van het geld om een GFD te kopen en dure heatsink om hem vervolgens maar 50MHz te overklokken toch? 1 extra intakefan kan ook al voldoende zijn.

Verwijderd

Een MSI 6167 heeft inderdaad GEEN overclock-mogelijkheden.
De eerstvolgende stap na de 100MHz voor wat betreft het clock-IC (ICS9248AF-64) is zelfs 120MHz, zodat hardware-technisch ook geen mogelijkheden voor zijn (120MHz trekt de chipset en het mobo namelijk nooit).

Dus overclocken zal inderdaad via de processor moeten. M.b.v. een GFD of, nog beter, even (laten) solderen (Multiplier, cache-divider en evt voltage).

Ik heb nog geen enkele A500 gehad die de 650MHz niet haalde trouwens, en dat zonder extra koeling. Dus het is zeker de moeite waard.

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 11:42
hey nijntje, m'n 500 redt de 650 maar net aan hoor, niet stabiel dus die staat gewoon weer op 600. Ik heb een golden orb dus temp moet wel goed zitten. Ik heb ook zo'n msi-mobo geval. Naja was het enige wat goed te krijgen was vorig jaar augustus.

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

hey Bunny,

"Dus overclocken zal inderdaad via de processor moeten. M.b.v. een GFD of, nog beter, even (laten) solderen (Multiplier, cache-divider en evt voltage)."

kan je dit ff uitleggen?

Verwijderd

Mastermind> Nee er is geen nieuwe bios die er voor zorgt dat je de cache divider aan kan passen op de msi 6167

• Hellfire
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
jorus-aap -> nee die bios is er niet.

maar met een GFD kan je best lekker overklokken hoor op een 6167. Ik draai mijn 500 op 750 Mhz nu :)

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

bij mij zit de koeling in de weg, dus ik zoek een zeer kleine gfd, nu heb ik gehoord van de tweeking device 2 (TD2), weet iemand waar die te koop is

of zijn er nog wel andere die heel klein zijn, heeft iemand hier ervaring mee

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Verwijderd

o.a. bij http://www.oc-shop.nl en http://www.comptechworld.nl
kleiner zijn ze er niet en hij is best klein :)

Verwijderd

Actieman:
Heb je de cache-divider wel aangepast? Veel A500's hebben namelijk nogal traag cache-geheugen, dus moet de cache-divider soms (vooral bij de oudere) naar 2/5.

Nils:
Met de opmerking dat overclocken alleen via de processor kan, bedoel ik dat de enige mogelijkheid is, dat je op de Athlon processor-module of een GFD moet zetten, of er even wat aan moet solderen:

GFD ("Gold Finger Device"):
Een apparaatje dat je na het verwijderen van de plastic kap van de processor op een connector (de zgn. "Gold Finger" vanwege de gouden contactjes) kunt zetten, waarna je de multiplier en het voltage kunt aanpassen. Sommige versies kunnen ook de cache-divider aanpassen, maar daarvoor moeten er wel enkele draadjes aan de Athlon-module gesoldeerd worden.

Of gewoon alles solderen, dan moeten er een aantal zeer kleine componentjes op de Athlon-module worden toegevoegd, verwijderd of verplaatst.

Multiplier:
Bepaalt met welke waarde de bussnelheid (die bij de MSI6167 dus op 100MHz staat) moet worden vermenigvuldigd. Staat dus op 5 voor een Athlon-500, en kan per 0,5 worden aangepast. Een multiplier van 6,5 levert dus 6,5 * 100 = 650MHz Athlon op.

Voltage:
Het voltage kan worden verhoogd om de processor hoger te kunnen overklokken. Uiteraard niet helemaal zonder risico, en de geproduceerde warmte neemt ook snel toe (=slecht). Maar vaak kan hiermee tot 50 tot 100MHz extra worden overgeklokt, dus zeker de moeite waard.

Cache-divider:
Soms kunnen de cache-ram chips de hogere snelheid niet meer aan. Gelukkig kan ook dat worden aangepast:
1) Met een software-programmaatje, maar dan moet je wel nog kunnen booten dus daar heb je meestal niet veel aan.
2) Vanuit de bios, maar ik heb nog geen MSI6167 bios gezien waar dit inzat. Helaas dus alleen voor een klein aantal overige moederborden.
3) Met een GFD, maar omdat op de GF-connector geen signalen voor de cache-divider aanwezig zijn, moeten er dan wel nog een paar draadjes gesoldeerd worden.
4) Met de soldeerbout: gewoon direkt een paar weerstandjes verzetten, en klaar.
Mogelijkheden zijn: 1/2, 2/5, 1/3. Meestal is 2/5 meer dan genoeg (cache-chips die op 500MHz kunnen lopen bij een cache-divider van 1/2, kunnen in ieder geval op 625MHz lopen bij 2/5, en meestal zijn de cache-chips ook nog wel aardig over te klokken.
(Ik heb 1 Athlon waar de cache gewoon op 1/2 kon bljven staan en die toch de 650MHz haalde, de andere drie heb ik naar 2/5 moeten omsolderen).

Zelf soldeer ik altijd gewoon even de multiplier, voltage en evt cache-divider. Kost je geen GFD, en daarna kan de kap gewoon weer op de processor-module en is er niets meer te zien (behalve de hogere snelheid).

• Hellfire
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is denk ik ook meer een kwestie van geluk hebben, want ik draai mijn 500@750 zonder iets aan mijn cache-divider te hebben gedaan.
Pagina: 1