Actieman:
Heb je de cache-divider wel aangepast? Veel A500's hebben namelijk nogal traag cache-geheugen, dus moet de cache-divider soms (vooral bij de oudere) naar 2/5.
Nils:
Met de opmerking dat overclocken alleen via de processor kan, bedoel ik dat de enige mogelijkheid is, dat je op de Athlon processor-module of een GFD moet zetten, of er even wat aan moet solderen:
GFD ("Gold Finger Device"):
Een apparaatje dat je na het verwijderen van de plastic kap van de processor op een connector (de zgn. "Gold Finger" vanwege de gouden contactjes) kunt zetten, waarna je de multiplier en het voltage kunt aanpassen. Sommige versies kunnen ook de cache-divider aanpassen, maar daarvoor moeten er wel enkele draadjes aan de Athlon-module gesoldeerd worden.
Of gewoon alles solderen, dan moeten er een aantal zeer kleine componentjes op de Athlon-module worden toegevoegd, verwijderd of verplaatst.
Multiplier:
Bepaalt met welke waarde de bussnelheid (die bij de MSI6167 dus op 100MHz staat) moet worden vermenigvuldigd. Staat dus op 5 voor een Athlon-500, en kan per 0,5 worden aangepast. Een multiplier van 6,5 levert dus 6,5 * 100 = 650MHz Athlon op.
Voltage:
Het voltage kan worden verhoogd om de processor hoger te kunnen overklokken. Uiteraard niet helemaal zonder risico, en de geproduceerde warmte neemt ook snel toe (=slecht). Maar vaak kan hiermee tot 50 tot 100MHz extra worden overgeklokt, dus zeker de moeite waard.
Cache-divider:
Soms kunnen de cache-ram chips de hogere snelheid niet meer aan. Gelukkig kan ook dat worden aangepast:
1) Met een software-programmaatje, maar dan moet je wel nog kunnen booten dus daar heb je meestal niet veel aan.
2) Vanuit de bios, maar ik heb nog geen MSI6167 bios gezien waar dit inzat. Helaas dus alleen voor een klein aantal overige moederborden.
3) Met een GFD, maar omdat op de GF-connector geen signalen voor de cache-divider aanwezig zijn, moeten er dan wel nog een paar draadjes gesoldeerd worden.
4) Met de soldeerbout: gewoon direkt een paar weerstandjes verzetten, en klaar.
Mogelijkheden zijn: 1/2, 2/5, 1/3. Meestal is 2/5 meer dan genoeg (cache-chips die op 500MHz kunnen lopen bij een cache-divider van 1/2, kunnen in ieder geval op 625MHz lopen bij 2/5, en meestal zijn de cache-chips ook nog wel aardig over te klokken.
(Ik heb 1 Athlon waar de cache gewoon op 1/2 kon bljven staan en die toch de 650MHz haalde, de andere drie heb ik naar 2/5 moeten omsolderen).
Zelf soldeer ik altijd gewoon even de multiplier, voltage en evt cache-divider. Kost je geen GFD, en daarna kan de kap gewoon weer op de processor-module en is er niets meer te zien (behalve de hogere snelheid).