Op woensdag 03 april 2002 13:36 schreef dusty het volgende:
Het echt fysiek verwijderen van het account zou het probleem met zich mee brengen dat alle berichten (aangezien die eraan gekoppeld zijn) ook gewist zouden moeten worden, Betekent ook dat reacties aangepast zouden moeten worden waar iemand deze persoon heeft gequote. (wat dus praktisch niet te achterhalen valt) wat betekent dat je in principe elke thread zou moeten verwijderen. Wat de integriteit van het webboard aantast, en dus wettelijk niet verplicht geacht wordt. Dus moet elke persoonsgegeven die in de relatie staat tot de account. IE. voornaam, achternaam en email adres verwijderd worden. Daarna kan men het account op slot zetten. Wat wettelijk betekent dat men als men gegevens verwijderd wilt hebben dat men dat schriftelijk zou moeten medelen (nee email is nog steeds niet schriftelijk) en dan precies zeggen WAAR de reactie(s) staat(staan), en wat er aan veranderd moet worden. Uiteraard is het wettelijk ook geregeld dat daarvoor per verandering een vergoeding gevraagd kan worden.
Had je bij het ontwerpen van het systeem niet met de wetgeving moeten rekening houden, zodat de persoonsgevens losgekoppeld zijn van de profile, met uitzondering van de NICK

De wetgeving bestaat langer hoor: Als je je systeem dan zo ontwerpt dat je de wetgeving niet kunt naleven is dat jou probleem
Dit overzicht WAAR, mag aan tweakers.net gevraagd worden. (lastig als ik aan wehkamp moet zeggen waar mijn gegevens staan). De vergoeding die gevraagd wordt moet in redelijke verhouding staan met de werkelijk gemaakt kosten (hoeveel modjes werken hier voor free, dus geen loonkosten

). Tevens moet het mogelijk zijn door middel van 1 optie je account te cancellen en je profile leeg te halen. Of door middel van 1 mail of door middel van een keuze optie.
Waarschijnlijk is het leeghalen van het profiel meer als voldoende. Immers de gegevens mogen niet meer tot de persoon herleidbaar zijn, wat ze op dat moment niet meer zijn. Echter hoe zit het met IP-log bestanden? En hoe weet ik zeker dat gegevens weg blijven? Niet dat na een crash oude backup gegevens terugkomen die ik liever kwijt had gelaten?
[off topic] Echter als je z'n paranoide persoon bent, zorg je wel dat je deze persoonsgevens bij voorbaat niet invuld. Doe ik bij mijn edah en bonus card toch ook niet. [/ off topic]
Ik denk dat we vast kunnen stellen dat over dit soort digitale media nog wel wat meer wetgeving c.q. jurispedentie moet komen. Wel een leuke discussie, maar misschien meer voor w&l?
Enne e-mail nog niet geaccepteerd!? Kan in dit geval ook debieus zijn omdat tweakers.net wel andere opgaven (aanmelden, wachtwoorden, waarschuwingen) als officeel aanmerkt. Ik geloof (nadruk op geloof) dat hierover ook al jurispedentie is geweest. (provider, afmelding klant)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......