• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 09:18
Ik heb sinds kort een Fuji FinePix 1300.
Nu heb ik af en toe fotos waarop wonderbaarlijke rondjes verschijnen. Iemand een idee hoe dit komt ? Is dit gewoon een vuile lens of een ernstiger probleem ?

Afbeeldingslocatie: http://pastech.nl/fotos/rondjes.jpg

woei!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb er alleen last van met mijn powershot G2 als ik mijn externe flitser met omnibounce gebruik, en de flitser recht naar voren richt:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1371884994

• pasz
:? jaja.

woei!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Op woensdag 03 april 2002 04:45 schreef PaszWerken het volgende:
Ik heb sinds kort een Fuji FinePix 1300.
Nu heb ik af en toe fotos waarop wonderbaarlijke rondjes verschijnen. Iemand een idee hoe dit komt ? Is dit gewoon een vuile lens of een ernstiger probleem ?

[afbeelding]
Bruha! Ik heb laatst een site gezien met zogenaamde foto's van geesten. Dat zag er precies het zelfde uit! Zal me niets verbazen als zij dezelfde effecten hebben gehad. :D

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Lijken mij gewoon opgedroogde druppels :?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Gewoon je lens even schoonmaken, er zitten vast een paar vuiltjes op. Als dat niet helpt dan is de binnenkant van de lens waarschijnlijk vuil en dat is niet eenvoudig schoon te maken, je moet hem hier echt voor wegbrengen naar een of andere technische dienst.

Dat je het maar op sommige foto's ziet komt door de hoeveelheid zoom die je op dat moment gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je die rondjes eerder te zien krijgt bij een grote zoom (3+) dan bij geen zoom.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

lijken mij stofdeeltjes op de lens.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 23:28
Er bestaat een groot misverstand:
DIT ZIJN GEEN STOF DEELTJES EN OF IETS IN DE TRAND VAN VUILIGHEID !

Dit zijn reflectie vlekken, van de flits, hoe en wat precies weet ik ookniet meer, maar het kwam er op neer dat het licht anders/meerdere keren in de lens komt en zo dus een hotspot krijgt..

Dit effect zie je bij veel heel veel digicams...
typische gevalletje van doelloos, en schithapens )

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
is er een manier om het tegen te gaan? of iets waar op te letten valt bij het fotograveren dan? ik heb hier ook wel es last van. voornamelijk met donkere foto's :(

-

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Hier is een voorbeeld van een minder wazig rondje.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3108574838
Deze komen bij mij soms voor, en inderdaad alleen op foto's die met flits gemaakt zijn.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

ik heb met mijn agfa camera dit soms ook op foto's met flits :'( heb er nog geen oplossing voor gevonden

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:36

rammes

koekebakker 1e klas

Op woensdag 03 april 2002 12:43 schreef haas het volgende:
Hier is een voorbeeld van een minder wazig rondje.
[afbeelding]
Deze komen bij mij soms voor, en inderdaad alleen op foto's die met flits gemaakt zijn.
dat is echt geen reflectie hoor!!!!!

Ik zou het doen!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Wat dan wel?

Verwijderd

De enige oplossig is een externe flitser en deze als indirect flitslicht gebruiken (dus bijv. op plafond richten)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb het ook soms wanneer ik felle objecten fotografeer, maar dan is dat lensspiegeling, dat kan soms best wel mooi zijn. Sommige van de vlekken hier zijn dat duidelijk niet. Zit het altijd op dezelfde plaats? Dan kan het inderdaad vuil zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:36

rammes

koekebakker 1e klas

precies.. het is vuil... wat voor vuil? geen idee stofje water? of misschien wel een beschadiging op de lens...

Ik zou het doen!

Verwijderd

pcies.. vuil.. stof denk ik hoor..
want mijn vader heeft dezelfde camera als de topic starter..
en hij heeft het ook, vage rondjes op de foto's

en als je GOED kijkt naar de lens van de camera zie je dat de ECHTE lens achter een soort frontje zit.. en en daar zie ik bij me de camera van me pa stofjes zitten .. dus idd. weg brengen naar een technische dienst (moet hij
trouwens ook nog doen hoor :)

Ohja .. en waarom zijn dit geen reflectie dingetjes van de flits ?? omdat ze er ook zijn als er GEEN flits aan staat :)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Vreemd, want als ik een hele serie foto's heb gemaakt, zitten die felle vlekken zoals op mijn broek op de foto niet op alle foto's, ook al zijn ze direct na elkaar gemaakt. Op andere foto's in dezelfde serie zitten ze weer wel, maar dan op een andere positie.
Ik geloof wel dat het stof kan zijn, maar zijn die vlekken bovenin, op mijn shirt dan ook stof of zijn dat wel reflecties van de flits?

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 15:12

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

http://www.defotopagina.nl/

ga naar camera accesoires en bestel iig een blaaskwastje.
ze hebben daar ook complete setjes voor een nette prijs.

Het lijkt mij gewoon stof op de lens

¯\_(ツ)_/¯

• pasz
Ik moet het allemaal nog even uittesten, maar zover ik nu kan zien is het iid alleen als ik een flitser gebruik.

Ik hoop niet dattie van binnen schoongemaakt moet worden. Ik heb hem pas 4 weken.

woei!

Verwijderd

weird... heb ook een Finepix 1300 maar hier heb ik nog geen last van gehad, ook met flits niet... :?

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Het is wel degelijk stof. Niet op de lens, maar stofdeeltjes in de lucht die worden opgelicht door de flits.
Ik geloof dat ik dit eens gelezen heb op dpreview, het is dus niet zelf verzonnen. Ik zal nog eens zoeken waar het stond. Als test kun je eens foto's maken zonder flits.

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Wat ook helpt is ervoor zorgen dat je flits geen "straal" licht geeft, maar er bijvoorbeeld een rijstevloeitje overheen plakken zodat het licht "verstrooid" wordt.....

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Op woensdag 03 april 2002 17:51 schreef BizonKid het volgende:
Het is wel degelijk stof. Niet op de lens, maar stofdeeltjes in de lucht die worden opgelicht door de flits.
Ik geloof dat ik dit eens gelezen heb op dpreview, het is dus niet zelf verzonnen. Ik zal nog eens zoeken waar het stond. Als test kun je eens foto's maken zonder flits.
Aha! :) Dit klinkt overtuigend en verklaart het mysterie. Thank you!

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
vin ik het toch raar dat dit bij 3 digicam's is die ik alle 3 nieuw had en alle 3 uit de verpakking haalde en dat heel veel mensen dit hebben.....

-

Verwijderd

ik heb het alleen als ik buiten ben en als het donker is

• Klippy
  • Laatst online: 10-03 23:31

Klippy

Still Game

Heb zelf ook de FinePix 1300 en het is idd gewoon reflectie.

Is ook niet de allerduurste camera he...

Probeer maar eens uit, maak een foto in een kamer en maak vervolgens dezelfde foto met een spiegel of metalen voorwerp in de kamer.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Klippy
  • Laatst online: 10-03 23:31

Klippy

Still Game

Ow het kan trouwens ook stof zijn in de kamer, maar dan is het nog steeds reflectie. Ligt aan de lens in de camera.

En dit moest dus een edit zijn |:(

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• pasz
Het Meest vervelende is, dat ik het pas zie als ik de fotos op mn PC heb staan. Op mn display'tje op de camera zijn de vlekken niet waarneembaar, dus kan ik ze ook niet weggooien.

woei!

Pagina: 1