Toon posts:

[VB6] Newbie: combobox value

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Voor school moet ik een opdracht maken in VB6. Ik heb verstand van html/javascript/php en asp, maar niet van VB6.

Hoe ik ook probeer of klooi, ik krijg het niet voor elkaar, om net als in html een rij in een combo/drop-down/select een waarde en een tekst mee te geven.

Zoals je in html kunt doen bijv:
code:
1
2
3
<select name="blaat">
  <option value="1">Blaat1</option>
</select>

Kan dit ook in VB? Ik wil nl uit de ene tabel (van de DB) een combobox genereren waarmee een produktgroep geselcteerd kan worden. (nummer 3, met de naam appels). Op het volgende scherm moet ik dan uiteindelijk gebruik kunnen maken van dat getal 3, de naam appels is dan niet meer boeiend, natuurlijk :)

Wat doe ik fout? Of kan het simpelweg niet? Ik krijg het niet voor elkaar, ondanks zoeken op planetsourcecode, google en de msdn library :( Het moet toch zo simpel zijn? Schijt-VB :((

Thanx!

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ja dit kan. Gewoon ff een combobox naar je form slepen. Dan moet je ff een connectie met je daba maken en die dan in de lijst zetten. Hoe dit precies moet kan ik nu ff niet achterhalen want op deze pc staat geen VB. :(

Erm...

Verwijderd

Eigenlijk niet zo moeilijk:
ComboBox.AddItem <tekst>

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Euhm... je moet wel zorgen dat appels dan wel index 3 meekrijgt anders loopt het fout. En je moet met je nummering wel beginnen bij 0. 8-)

Erm...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb een ID en een omschrijving in mijn database.
Ik wil dus aan zo'n rij van die combo niet alleen een omschrijving meegeven, maar ook een ID. Die niet zichtbaar is overigens.

Nogmaals in bijv php:
PHP:
1
<?echo "<select name=\"blaat\">";while bladiebla{ echo "<option value=\"$row["ID"]\">$row["Omschrijving"]";}echo "</select>";?>

ik kan natuurlijk in VB wel gewoon zeggen: "ComboBox.AddItem <tekst>" maar dan heb ik idd alleen de tekst en geen ID. Dat idee van scarfish klinkt redelijk logisch, maar voor mijn gevoel ben ik dan met numering bezig en niet met het ID, toch? Het bovenste rijtje is dus altijd 0? Of zie ik dat verkeerd?

Het gaat er nl om dat ID een referentiële key is naar een andere tabel. Ik heb dat ID dus nodig om te kunnen koppelen.. ik heb daar niets aan de omschrijving "appels" ofzo...

Thanx

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 19:06 schreef BarisArt het volgende:
Nou, ik heb een ID en een omschrijving in mijn database.
Ik wil dus aan zo'n rij van die combo niet alleen een omschrijving meegeven, maar ook een ID. Die niet zichtbaar is overigens.
Als ID gewoon de ListIndex gebruiken die bij 0 begint.

edit:

Als de ID's verschillend zijn aan de volgorde,
kan je in een array de omschrijvingen aan de ID's koppelen...

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Met een DBComboBox kun je zeggen welk veld je ID veld is (eg uit de primarykey) en welke je zichbare(text)veld is. Er zit een handige toets op je keyboard als je daar op drukt krijg je de help, en kan kun je zoeken op combobox en database ed. Oh ja, die toets is F1

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Topicstarter
hehe, kazaa download van 74 mb, zit geen help bij :(

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 22:48

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

uhm dat is jouw probleem, niet de onze. GoT is geen alternatief voor een manual.

Gelukkig voor jou heeft microsoft de msdn ook online staan: http://msdn.microsoft.com/library/

en als je ergens echt niet uit komt, dan kun je hiet hier altijd nog vragen. Veel plezier :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zie OiSyN.. GoT is geen vervanging voor je missende help files...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.