Toon posts:

Laatste LAN loodjes, maar wel zware!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag lezer,

Ik ben bezig met een LAN zodat ik samen met mijn huisgenoot een internetverbinding kan delen en wat bestandjes kan uitwisselen zonder telkens met cd-roms door de toko te moeten rennen, kortom lekker thuisnetwerken!!

Echter, ik heb wanadoo basic cable. Op zichzelf is dit al vrij triest, maar het is lekker goedkoop en de lage bitrate stoort me vooralsnog niet echt.

Le problem:

Ik heb drie bakkies staan: een servertje met WinME (op aanraden, want er stond eerst win2000 op) en twee clients met w2k profesional. Alle NIC's doen het, ik kan alles pingen (dus 2 in de server en ieder werkstation ook 1 NIC). Het probleem zit hem echter in die vervelende manier waarop de inbelverbinding via de com21 modem van wanadoo geschiedt (gebruikers weten wat ik bedoel!) Ik krijg de volgende situatie nog voor elkaar:

- een werkende internetverbinding met wanadoo via één NIC in de server met de com21 modem van wanadoo.
- twee clients die de server zien, ook kunnen benaderen om de hier bestanden vanaf te halen, dus dat lukt ook allemaal.

Wat lukt niet? Het creëren van een thuisnetwerk via de wizard thuisnetwerken in WinME, dus mijn vraag is: wie heeft een soortgelijk LAN of weet hoe je exact te werk moet gaan, zodat ik met behulp van de wizard thuisnetwerken in winME een lekker LAN aan het draaien krijg en vrolijk kan internetten vanaf de clients, ipv die koude gang (waar mijn server staat)?

Ik gebruik de IP's 192.168.0.1 voor de kaart die de server met de HUb verbindt, 192.168.0.2 voor de nic in client 1 en 192.168.0.3 voor client 2

De instellingen van de NIC die de server met de kabelmodem verbindt worden door het installatieprogje van wanadoo gedaan. Tevens installeert wanadoo die irritante pppOE adapter erbij. Hierdoor liep ik ook met winroute tegen de lamp in een eerder stadium. Kortom, ik ben het een beetje beu aan het worden. Er zit me iets te veel tijd in met te weinig resultaat.

Wie is zo vriendelijk om mij op weg te helpen met mijn laatste loodjes?

Alvast bedankt voor jullie respons

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
wat zijn de systeemen precies en ik zou niet WinME als server gebruiken
}) (eigenlijk gewoon helemaal niet gebruiken) })

maar Win2000 of zow lekker stabiel

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 12:51
Laat die wizard thuisnetwerken voor wat het is. Download Winroute en zet het op die ME bak. ( trouwens de figuur die jou verteld heeft dat Me beter werkt dan 2000 moeten ze afschieten, NOFI :))

In Winroute NAT aanzetten op de kaart waar internet op binnenkomt.. Klaaar!

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Op dinsdag 02 april 2002 23:18 schreef tasmaniandevil het volgende:
Ik heb drie bakkies staan: een servertje met WinME (op aanraden, want er stond eerst win2000 op) en twee clients met w2k profesional.
Dit zou ik in ieder geval even terugdraaien, dus W2K ipv van WinME als server, daar is WinME niet echt voor gemaakt itt W2K. Wat je ook kunt overwegen, is om op die server Freesco te zetten. Ik weet niet wat voor pc de server is... Als je die server alleen maar voor het delen van internet gebruikt lijkt me dat makkelijker dan WinME of iets dergelijks.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
1 bak met inkomende verbinding (liefst win2k als het een Windows systeem moet zijn),

Op die pc winroute of sygate, DHCP server aan zetten.

Op de client pc's DHCP aanzetten en voila alles zou moeten werken

owja en dat alles gaat in de hub natuurlijk ;)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Op dinsdag 02 april 2002 23:24 schreef 4of9 het volgende:
1 bak met inkomende verbinding (liefst win2k als het een Windows systeem moet zijn),

Op die pc winroute of sygate, DHCP server aan zetten.

Op de client pc's DHCP aanzetten en voila alles zou moeten werken

owja en dat alles gaat in de hub natuurlijk ;)
En zoals gezegd NAT niet vergeten, want anders kan alleen de server het internet maar op.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Op dinsdag 02 april 2002 23:23 schreef Tweakod3x het volgende:
( trouwens de figuur die jou verteld heeft dat Me beter werkt dan 2000 moeten ze afschieten, NOFI :))
helemaal me eens

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 23:27 schreef MokerHamer het volgende:

[..]

helemaal me eens
me too,

hoe kun je dat nu doen??? |:( |:( |:(

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Jongens, IK heb een perfekt werkende server die ME als OS gebruikt. :o

Die wizard werkt gewoon goed, de ene NIC is voor Inet, de ander is voor het LAN zelf.
In princiepe zal iedere pc die ik erop aansluit meteen een IP krijgen van de server.

Uptime is wel een nadeel, als je geen andere applicaties draait op dat ding dan houd ie het wel een week uit zonder reboot, als je er andere dingen op gaat doen dan kan ik je aanraden om eens in de 3 dagen een slinger aan de resetknop te geven.

Tja, NT, 2K, XP of Linux zou beter zijn maar ik heb zelf ooit ME gekocht en daar is XP later bij gekomen. :)
En ik kan niet 2x dezelfde XP in 1 netwerk hangen omdat het dan niet gaat werken. :(

Binnenkort wanneer ik Linux een beetje door heb dan zet ik dat erop, tot die tijd gaat ME goed.
En eigelijk gaat het vanzelf met die wizard.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is heel simpel! Hij is de enige die ik ken met een werkend LAN in combi met wanadoo, alleen ken hem helaas via via via bereiken dus dat schiet niet op. De ellende met w2k was dat je een RASpppOE protocol van internet moest downloaden en over het bestaande in win2k heen moest installeren. Telkens wanneer ik ook maar met winroute aan de gang ging kreeg ik blauwe schermen met de meest verschrikkelijk fysiek geheugen dumps en weet ik allemaal wat voor een zooi. Gevolg was dat mijn internetverbinding er weer uit lag, zodat ik twee dagen nodig had om in de situatie te geraken waar ik was voor de installatie van winroute.

Ik heb nu tijdens mijn afstuderen geen tijd om uren te gaan zitten puzzelen, vandaar dat ik deze weg maar eens ingeslagen ben. Ik weet dat winME een slecht OS is, maar het hoeft alleen maar te draaien en aan te staan, verder geen zware belastingen te verwerken.

gr Tas

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
ME :r :r :r
Waarom denk je dat er zoiets bestaat als Windows 2000 server?
Ik heb ME ook een week gedraait, toen wilde ie niet meer opstarten :(
Toen maar Windows 2000 erop *D
Draait als een zonnetje *D
En in Windows 2000 kun je ook je internet verbinding gaan delen als het goed is zonder extra software.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Op dinsdag 02 april 2002 23:46 schreef tasmaniandevil het volgende:
Dat is heel simpel! Hij is de enige die ik ken met een werkend LAN in combi met wanadoo, alleen ken hem helaas via via via bereiken dus dat schiet niet op. De ellende met w2k was dat je een RASpppOE protocol van internet moest downloaden en over het bestaande in win2k heen moest installeren. Telkens wanneer ik ook maar met winroute aan de gang ging kreeg ik blauwe schermen met de meest verschrikkelijk fysiek geheugen dumps en weet ik allemaal wat voor een zooi. Gevolg was dat mijn internetverbinding er weer uit lag, zodat ik twee dagen nodig had om in de situatie te geraken waar ik was voor de installatie van winroute.

Ik heb nu tijdens mijn afstuderen geen tijd om uren te gaan zitten puzzelen, vandaar dat ik deze weg maar eens ingeslagen ben. Ik weet dat winME een slecht OS is, maar het hoeft alleen maar te draaien en aan te staan, verder geen zware belastingen te verwerken.

gr Tas
Zie mijn post, als het alleen maar hoeft te draaien, verder geen rare dingen -> freesco, lees even de handleiding, installeren en het werkt, tenminste dat is mijn ervaring. Het past op een floppy, kun je je hd uit de server nog voor iets leuks gebruiken. Oh ja,
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Verwijderd

Topicstarter
goed, freesco dus....'k zal het eens gaan proberen....trouwens, ikke redelijke newbie dus geen benul van jullie mores.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Op dinsdag 02 april 2002 23:55 schreef tasmaniandevil het volgende:
goed, freesco dus....'k zal het eens gaan proberen....trouwens, ikke redelijke newbie dus geen benul van jullie mores.
Maakt ook niet uit, maar dacht zeg het even. Tja je moet zelf weten wat je doet, maar ik vind het zelf altijd nogal overkill om een W2K server neer te zetten om alleen maar internet te delen, terwijl dat met freesco al kan met een 386 met 6mb RAM (minimum eisen freesco). Je moet je wel realiseren dat freesco linux is en dus wel even wat anders werkt, maar alles beter dan WinME ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mannen, allemaal bedankt voor jullie tips en advies.

't is ons nu echter gelukt met de originele inrichting, dus met winME. 'k heb gewoon aan de hand van de networking FAQ gekeken hoe dat ICS gebeuren precies moest en het werkt. Je moet dus ook IPX/SPX installeren in je gehele netwerk. Bovendien moet het ICS ook ergens geinstalleerd staan op de winME machine en dat had ik verzuimd=dom

conclusie: het draait nu al twee dagen goed....problem solved.

Nogmaals bedankt

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
IPX/SPX heb je echt niet nodig hoor :Y)

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

IPX/SPX??? *grin* Yeah sure :?

Ach, het werkt en daar gaat het tenslotte om :Y)

Wel een originele oplossing trouwens, zeker weten dat NIEMAND deze had aangedragen ;)

Have fun!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op donderdag 04 april 2002 21:59 schreef |HunterPro| het volgende:
IPX/SPX heb je echt niet nodig hoor :Y)
Ga maar eens voor de gein RA2 over het netwerk spelen, moet je eens kijken hoe snel dat protocol erop staat. :)
Ik zet het er standaard al op, maar idd, dat niemand dit meteen heeft gezegt. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 april 2002 21:24 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Ga maar eens voor de gein RA2 over het netwerk spelen, moet je eens kijken hoe snel dat protocol erop staat. :)
Ik zet het er standaard al op, maar idd, dat niemand dit meteen heeft gezegt. :)
RA2 kan over het internet -> TCP/IP -> niet nodig dus. Wel handig, want het scheelt idd een hoop settings-gezeik. Voor war/starcraft is het ook nodig voor lokale spellen IPX geinstalleerd te hebben. Maar de normale gebruiker (het ging hier om een internetverbinding) heeft het echt niet nodig.
Pagina: 1